CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek 02-02-2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Voorschool voor iedereen
Peuterspeelzaalwerk gemeente Ten Boer 23 februari 2012
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Rob Boelema (projectleider) Wido Bijlmakers (gemeente Helmond)
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Beroep Pedagogisch Werker
Moeders Informeren Moeders
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Lea-conferentie 12 januari 2010
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Vroegschoolse educatie : wordt vervolgd?
VVE: een doorgaande lijn?
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Landelijke Monitor VVE 2011 LEA-conferentie Sabine Peterink Sardes.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
Naschoolse Dagbehandeling:
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Praktijksituatie ‘SpraakMakend’ in Groningen
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Samenwerking KOV de Blokkendoos Scoop Welzijn Peuterspeelzaal
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Voor- en vroegschoolse educatie
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Programma  Opening  11.05Terugblik JOGG en resultaten  11.35Gesprek met bestuurders  12.00Afsluiting en opening lunchbuffet  12.30Eind.
Introductie JOGG (Loek Leenen)
Harmonisatie Peuterspeelzaalwerk Valkenburg aan de Geul 20 april 2015.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Succesvol zonder integratie Jolanda Rikers 1.
Ghislaine Fonteijn – Driessen, directeur Ria Peters, orthopedagoog Peuterspeelzalen Venray.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
De doorgaande lijn ( Fotopagina intentieverklaring Spilpartners Jeugdgezondheidszorg Kinderopvang Onderwijs Gemeente Lumens Groep.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
KERNgezond. “Kinderen kunnen gezond eten leren afkijken” (Telegraaf, 7 nov 2013) “15 Procent van de leerlingen op de basisschool ontbijt niet of niet.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Logopedie op de peuterspeelzaal
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Het opzetten van een VVE-monitor
Het peuterwerk in de gemeente Hoorn per 1 januari 2018
Verschillen in onderwijskansen
Presentatie voor teams Oktober 2018
Doorlopende leerlijnen PCOU
Transcript van de presentatie:

CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek

Het aanbod in Brunssum 296 kindplaatsen 136 kindplaatsen voor 2 jarigen 160 kindplaatsen voor 3 jarigen gemiddelde bezetting van 98% bereik van 83% van alle peuters in Brunssum 2014/ locaties vanaf schooljaar 2016/ locaties huisvesting in Bredescholen

Ieder kind VVE Wat is voor- en vroegschoolse educatie. VVE -VVE richt zich op peuters en kleuters met een taalachterstand. -door VVE kunnen kinderen op een speelse manier hun achterstand inhalen. -zo kunnen zij een goede start maken op de basisschool.

Ieder kind VVE Bereiken doelgroep VVE -alle peuters die het risico lopen op een onderwijsachterstand doen mee aan VVE -gemeenten moeten hierbij zorgen voor voldoende en kwalitatief goede 'kindplaatsen' in de voorschoolse educatie -afspraken maken met de andere betrokken partijen, zoals peuterspeelzalen, schoolbesturen en instellingen voor jeugdgezondheidszorg

Ieder kind VVE Doelstelling VVE -de prestaties van alle kinderen die in een achterstandssituatie opgroeien te verbeteren -een duidelijk onderscheid maken van kinderen die door individuele (intellectuele, gedragsmatige of fysieke) handicaps of beperkingen problemen ondervinden in het onderwijs -voor deze kinderen zijn er speciale voorzieningen die vallen onder het beleid 'Passend Onderwijs'

Doelgroepkinderen / Gewichtenregeling Doelgroepkind vastgesteld door JGZ -sociaal Economische omstandigheden -gewichtenregeling: De gewichten zijn gekoppeld aan het opleidingsniveau van de ouders -indeling in 3 categorieën

Hoe doen we dit? kwaliteitseisen Wet OKE – Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie partnerschap in opvoeding / partner van de ouder / professioneel begeleider van het kind gedurende twee jaar herkennen en erkennen van talenten en mogelijkheden van elk kind doorgaande ontwikkelingslijn samen met het basisonderwijs voorschool en thematisch werken met erkende VVE methode een aanbod realiseren van 4 dagdelen of 10 uur per week.

Project vroegsignalering en vroegaanpak co-financiering Gemeente / Xonar / RADAR inzet coaches XONAR en RADAR versterken van de competenties van de pedagogisch medewerker coachen op de werkvloer deelname aan kindbesprekingen vroegaanpak dicht bij huis

Meetbare kwaliteit kwaliteitseisen vastgelegd in de Wet OKE toetsing door GGD -Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie pedagogisch medewerkers minimaal MBO opgeleid en opgeleid in een erkend VVE methode. In bezit van een VOG deskundigheidsbevordering 2016 Partners in opvoeding met de ouder “ Tevredenheidmeting”

Meetbare kwaliteit VVE Monitor 54 doelgroepkinderen - gewichtenkinderen 90% van het aantal te bereiken doelgroepkinderen 66 doelgroepkinderen inclusief sociale indicatie Citotoetsen; twee toetsingsmoment 3 jaar en 3 maanden / 3 jaar en 9 maanden doelgroepkinderen scoren lager dan reguliere kinderen hoge scores in niveau I en II boven Landelijk gemiddelde in niveau V hogere score tov Landelijk gemiddelde actiepunten opgepakt met onderwijs en JGZ

Wat doen we verder nog JOGG Jongeren op gezond gewicht “ een kind ontwikkelt zich optimaler in een gezond lichaam” beweegdiploma 14 leidsters ( vrijwillig) opgeleid vaste beweegmomenten in het programma screenen van kinderen op overgewicht water drinken gezonde voeding