Toolbox voor Maatwerk en Resultaatgericht Toetsen op basis van OBIT, RTTI, TIMSS …….. Luc Orbons, november 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van VMBO-TL naar HAVO Teamleider Dhr. I. Rensema Decaan Mevr. G.I. Nijenbanning.
Advertisements

Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Drieslag functioneel rekenen
Wiskunde A of wiskunde B?.
Wiskunde D bij Moderne wiskunde
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Maak je eigen problemen
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
Onderzoekseenheid Cliffordanalyse Vakgroep Wiskundige Analyse
Wiskunde in het hbo (Fontys)
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
Aansluiting vo/ho: ontwikkelingen in het vo Bert Zwaneveld Ruud de Moor Centrum Open Universiteit Nederland.
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Waarom statistiek in wiskunde D? Wiskunde B12 tot uur Wiskunde B vanaf uur Vaardigheden.  informatievaardigheden  onderzoeksvaardigheden.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Conferentie samen werken aan een sterk VMBO-groen 8 november 2012.
Toetsbeleid AOC Oost Twello
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
23 april 2009 Wellantcollege wisselt uit Eric de Bruin en Elise van Vliet.
Nieuwe Scheikunde en rubrics, leren combineren
10e editie voor de Tweede Fase
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Toetsen: weet wat u meet
Vernieuwde wiskunde programma’s
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Welkom Profielvoorlichting 2015
havo wiskunde A Tom Eitjes
Dossier Empowerment.
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
Natuurkunde in de bovenbouw
RTTI – kennismaking en ervaring
Wim Doekes - hoofdauteur
Leerwegonafhankelijk toetsen in de context van gepersonaliseerd leren
Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)
Welkom bij de decaan avond Mavo 3. 2 Studie en beroepskeuze Mavo 3 28.
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 2MAVO WELKOM. PROGRAMMA Ontvangst Keuzetraject tijdpad Adviezen keuzevakken 3 mavo Vakken keuze maken Vooruitblik.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Is integratie Economie- beroepsgericht mogelijk? Karin Stoelwinder en Priscilla Dens.
Toetsen en beoordelen Toetsen Overzicht hoofdstuk 5
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Toetsing en toetsontwikkeling
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
Natuurlijk in uitvoering were di drie Ouderavond klas 3 en 4.
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
de verschillende soorten wiskunde
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 1
Vragen, wat voor vragen?.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
De juiste route naar het juiste doel
Toetsen: Samenstelling, Beoordeling en Analyse
ETUDE Toetsservicesysteem
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
Lesgeven zonder cijfer?
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Infoavond Klas 4hc Welkom Examens Zak- en slaagregeling
Transcript van de presentatie:

Toolbox voor Maatwerk en Resultaatgericht Toetsen op basis van OBIT, RTTI, TIMSS …….. Luc Orbons, november 2014

 Deze presentatie geeft een indruk van de mogelijkheden om formatieve toetsinformatie zichtbaar te maken uit toetsresultaten.  Inzicht in omvang en kwaliteit van de toets.  Inzicht in prestaties en ontwikkeling individuele leerling.  Inzicht in leeropbrengst tussen verschillende klassen.  Universeel toepasbaar.  Dynamisch samenstellen van toetsen.

Cognitie vlgs TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study)  Knowing  Applying  Reasoning Vlgs Dekker (Wiskunde)  Reproductie  Integratie  Inzicht Vlgs OBIT (Algemeen/SLO)  Onthouden  Begrijpen  Integreren  Toepassen Vlgs DocentPlus (Commercieel)  Reproductie  Toepassen 1  Toepassen 2  Inzicht Allen met roots in de Taxonomie van Bloom Context (voorbeeld) Vlgs Syllabus WisA  A1 Taalv.  A2 Onderzoeks Vaard.  A3 Techn/Instr Vaard.  A4 Orientatie studie en beroep  A5 Algebraïsche vaardigheden  Bg1 Standaardfuncties  Bg2 Functies,grafieken enz  Cg1 Veranderingen  Cg2 Rijen en recurrente betrekkingen  Eg1 Combinatoriek  Eg2 Kansen  Eg3 Rekenen met kansen  Eg4 Speciale discrete verdelingen  Ba1 Afgeleide functies  Ba2 Rekenregels  Fa1 Populatie en steekproef  Fa2 Ordenen enz stat. geg.  Fa3 Kansverdelingen  Fa4 Toetsen hypothesen Vlgs TIMSS  Algebra (35%)  Calculus (35%)  Geometry (30%). En nog vele anderen  A  B  C

Examen Eis PTA Toets

7 scorepunten in de Categorie Toepassen en Elektrische stroom Oppervlakte cirkel is proportioneel Met aandeel van deze categorie in de toets 71 % van de scorepunten behaald (groene vlak, ca. 5 van de 7 scorepunten) Aantal scorepunten in De toets (76). behaalde Scorepunten

Dit overzicht suggereert dat er voor de examentraining specifieke aandacht nodig is voor de onderdelen: Elektriciteit, Kracht en moment en Optica Rapportage is ook per leerling beschikbaar.

Hoofdmenu Rapportage module ScoreInvoer

 Transparantie  Kennisniveau van de klas en individuele leerling  Zwakke plekken van klas en leerling  Effectiviteit didactisch handelen, welke leerdoelen/delen zijn wel/niet overgebracht.  Vergelijking tussen klassen en jaargangen en daarmee docenten mogelijk.  Betere fundering van profielkeuze in leerjaar 3  Toetsbeleid Aantoonbaar  Toetsen en PTA dekken het vereiste examenprogramma.  Bewijs van sterke toetsen en compleetheid  Repertoire aan toetsopgaven en toetsen daardoor:  Minder tijd nodig voor het maken en corrigeren van toetsen  Voortdurend verbeteren van repertoire  Flexibiliteit in aanpassingen van vragen/normen  Automatisch genereren van toetsen en antwoordbladen.  Identificatie “zwakke” toetsen

 In deze presentatie is de nadruk gelegd op de rapportage mogelijkheden.  De achtergronden van Obit en andere taxonomieën worden bekend verondersteld  Structurele analyse en rapportage vereist een geautomatiseerde verwerking van toets gegevens.  Over de auteur: Luc Orbons  Docent natuurkunde en wiskunde  Zie ook: orbons/2/5b8/10ahttp:// orbons/2/5b8/10a