Toolbox voor Maatwerk en Resultaatgericht Toetsen op basis van OBIT, RTTI, TIMSS …….. Luc Orbons, november 2014
Deze presentatie geeft een indruk van de mogelijkheden om formatieve toetsinformatie zichtbaar te maken uit toetsresultaten. Inzicht in omvang en kwaliteit van de toets. Inzicht in prestaties en ontwikkeling individuele leerling. Inzicht in leeropbrengst tussen verschillende klassen. Universeel toepasbaar. Dynamisch samenstellen van toetsen.
Cognitie vlgs TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) Knowing Applying Reasoning Vlgs Dekker (Wiskunde) Reproductie Integratie Inzicht Vlgs OBIT (Algemeen/SLO) Onthouden Begrijpen Integreren Toepassen Vlgs DocentPlus (Commercieel) Reproductie Toepassen 1 Toepassen 2 Inzicht Allen met roots in de Taxonomie van Bloom Context (voorbeeld) Vlgs Syllabus WisA A1 Taalv. A2 Onderzoeks Vaard. A3 Techn/Instr Vaard. A4 Orientatie studie en beroep A5 Algebraïsche vaardigheden Bg1 Standaardfuncties Bg2 Functies,grafieken enz Cg1 Veranderingen Cg2 Rijen en recurrente betrekkingen Eg1 Combinatoriek Eg2 Kansen Eg3 Rekenen met kansen Eg4 Speciale discrete verdelingen Ba1 Afgeleide functies Ba2 Rekenregels Fa1 Populatie en steekproef Fa2 Ordenen enz stat. geg. Fa3 Kansverdelingen Fa4 Toetsen hypothesen Vlgs TIMSS Algebra (35%) Calculus (35%) Geometry (30%). En nog vele anderen A B C
Examen Eis PTA Toets
7 scorepunten in de Categorie Toepassen en Elektrische stroom Oppervlakte cirkel is proportioneel Met aandeel van deze categorie in de toets 71 % van de scorepunten behaald (groene vlak, ca. 5 van de 7 scorepunten) Aantal scorepunten in De toets (76). behaalde Scorepunten
Dit overzicht suggereert dat er voor de examentraining specifieke aandacht nodig is voor de onderdelen: Elektriciteit, Kracht en moment en Optica Rapportage is ook per leerling beschikbaar.
Hoofdmenu Rapportage module ScoreInvoer
Transparantie Kennisniveau van de klas en individuele leerling Zwakke plekken van klas en leerling Effectiviteit didactisch handelen, welke leerdoelen/delen zijn wel/niet overgebracht. Vergelijking tussen klassen en jaargangen en daarmee docenten mogelijk. Betere fundering van profielkeuze in leerjaar 3 Toetsbeleid Aantoonbaar Toetsen en PTA dekken het vereiste examenprogramma. Bewijs van sterke toetsen en compleetheid Repertoire aan toetsopgaven en toetsen daardoor: Minder tijd nodig voor het maken en corrigeren van toetsen Voortdurend verbeteren van repertoire Flexibiliteit in aanpassingen van vragen/normen Automatisch genereren van toetsen en antwoordbladen. Identificatie “zwakke” toetsen
In deze presentatie is de nadruk gelegd op de rapportage mogelijkheden. De achtergronden van Obit en andere taxonomieën worden bekend verondersteld Structurele analyse en rapportage vereist een geautomatiseerde verwerking van toets gegevens. Over de auteur: Luc Orbons Docent natuurkunde en wiskunde Zie ook: orbons/2/5b8/10ahttp:// orbons/2/5b8/10a