Voorbereidende vergadering gemeenteraad d.d. 19-9-2011 Stand van zaken onderzoeken regionale samenwerking.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loket Leerlingenvervoer in de Oosterschelderegio Deelsessie over regionale samenwerking beleid en uitvoering leerlingenvervoer P.C. Verburg sr. beleidsadviseur.
Advertisements

Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De rekenkamer van Venlo
Methodisch begeleiden
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Belangrijkste bevindingen en aanbevelingen
Visie Mensontwikkeling WSD
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen 7 maart 2012.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Strategisch Overleg Stand van zaken decentralisatie AWBZ Woensdag 4 juli 2012.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Producten & Werkprocessen
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
6 stappen in Risico management
SAMENWERKING CORPORATIE EN BEWONERS INVLOED EN ZEGGENSCHAP Resultaten van onderzoek onder 6 klantenpanels (3302 deelnemers)
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Implementatie Bestuursrechtelijke Geldschulden Implementatie Bestuursrechtelijke geldschulden 4 e tranche Awb Hoe te komen tot een succesvolle.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
1 Samenwerking in de regio Leiden Secretarissenkring Holland Rijnland 15 november 2007.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Besluit februari 2011 Een samenwerkingsverband aan te gaan tussen de SED- gemeenten (Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland). De 6 benoemde projecten in.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
1 Brandweer Gelderland-Midden Vergadering Commissie Bestuur 26 mei 2015.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Presentatie ‘BSOB op orde’ bijeenkomsten gemeenteraden en bestuur najaar 2013.
Jaarverslag Inleiding 2.OR en communicatie 3.Onderwerpen 4.Advies en instemmingsverzoeken 5.Kennis en scholing OR 6.OR en samenwerking met andere.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Stand van zaken organisatieontwikkeling Voorbereidende raadsvergadering 7 december 2011.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Herindeling GNL
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Aanbesteding jeugdteams
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
De brandweer als verbonden partij van de gemeente Sint Anthonis
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
3x3 in Alkmaar: hoe staat het er nu mee? Werksessie 21 jan 2016
Uitvoeringsprogramma Landerd 2020 Sterkte-/zwakteanalyse
Hoe werkt het in de praktijk? Actualiteiten
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Herman Gelissen penningmeester
Cliëntenraad Sociaal Domein
Uitdagingen voor lokale overheden
Samenwerking waterbeheerders
Bemiddelingscommissie
Cursus Interne auditor
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
Evaluatie Verdeelmodellen Sociaal Domein
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Transcript van de presentatie:

Voorbereidende vergadering gemeenteraad d.d Stand van zaken onderzoeken regionale samenwerking

Opdracht van de gemeenteraad in het kader van de begroting 2011 en de bezuinigingsopdracht. “Onderzoek bij de 15 geselecteerde thema’s de bezuinigingsmogelijkheden”

Thema’s 1. Samenwerking op het gebied van Wet Onroerende Zaken 2. Uitbesteding woz-administratie/belastingen 3. Uitbesteding van financiële administratie 4. Uitbesteding van administratie BAG 5. Samenwerking op het gebied van Personeelsbeleid 6. Uitbesteding van salarisadministratie 7. Samenwerking op het gebied van automatisering 8. Samenwerking systeembeheer/onderhouden website 9. Uitbesteding van gebouwenbeheer 10.Uitbesteding van CCT 11.Samenwerking op het gebied van handhaving 12.Uitbesteding van bouw- en woningtoezicht 13.Uitbesteding van bouw- en milieutechnische toets 14. Onderzoeksopdracht Verbonden Partijen 15.Uitbesteding van Sociale Dienst

3 Belangrijkste onderdelen van het onderzoek Kosten Kwaliteit Kwetsbaarheid

Kosten -Salariskosten (bruto) -Directe kosten (bijvoorbeeld taxaties WOZ) -Uitgaven (bijv. Wmo) -Overheadkosten -Wijze van kostentoerekening -Welk percentage in welke periode terug te dringen

Kwaliteit Kwaliteit van dienstverlening Kwaliteit van de producten Prijs/kwaliteit verhouding Mate/omvang van aansturing door eigen organisatie na uitbesteding Lokale politieke beïnvloeding

Kwetsbaarheid Voldoende kennis voor beheer Voldoende kennis voor doorontwikkeling Vervangbaarheid van medewerkers

1. Samenwerking op het gebied van Wet Onroerende Zaken 2. Uitbesteding woz-administratie/belastingen De belangrijkste varianten zijn bekeken: – Zelf doen – Belastingsamenwerking Oss, Uden, Veghel, Boekel, Waterschap Aa en Maas, Deurne – Commerciële partijen

Conclusies -Commerciële partijen zijn nog niet zo ver. Daarnaast problemen met Europese Aanbestedingsregels en koppeling met gemeentelijke gegevens. -Afhankelijk na afloop van termijn met 1 partij. -Geen ervaring in het land. -Veel initiatieven in Nederland met belastingssamenwerking tussen gemeenten. Samenwerking gemeenten met Waterschap (Aa en Maas) komt veel minder voor.

Conclusies -De personeelslasten zonder overhead en de directe kosten samen zijn ongeveer even hoog als de kosten van uitbesteden bij dit samenwerkingsverband. Daarboven nog een incidentele investering voor de overgang. (Nu ruim 2 fte) -Elke terugdringing van eigen overhead levert een financieel voordeel op, oplopend tot euro per jaar. -Voordeel vervalt als eigen personeel boventallig blijft en niet overgaat c.q. intern geen andere baan krijgt.

Conclusies - Op zijn vroegst toetreden en 2011 en 2012 benutten voor oplossing eigen personeel. - Uitonderhandelen en voorstel richting gemeenteraad

3. Uitbesteding van financiële administratie 4. Uitbesteding van administratie BAG De belangrijkste varianten zijn: - Zelf doen - Met omliggende gemeenten samen

Conclusies -BAG is net op orde en aangesloten. -Vergt nog de nodige tijd voor aansluiting met andere systemen en werkprocessen. -Geen ervaringen bij andere gemeenten met BAG en Financien. -Op termijn mogelijk koppelen aan andere ontwikkelingen zoals de samenwerking Woz/belastingen. -Voorlopig intern laten.

5. Samenwerking op het gebied van Personeelsbeleid 6. Uitbesteding van salarisadministratie Belangrijkste aandachtspunten: -Totale takenpakket bestaat uit: salarisadministratie, personeelsbeheer en personeelsbeleid. -Ontevreden over kwaliteit en kwetsbaarheid op dit moment. -Totale werkelijke kosten zijn daardoor hoger dan voorafgaande jaren begroot.

Conclusies -Binnen de As 50 zijn Uden en Veghel samen aan het kijken naar samenwerking doch nog in een pril stadium. Biedt op dit moment geen stabiele basis. -Binnen Land van Cuijk is men zelf bezig en kan op dit moment geen derde partij erbij hebben. -De gemeente Oss heeft een stabiele omgeving en voldoende kwaliteit/kwantiteit.

Conclusies -Commerciële partijen zijn geïnteresseerd in (onderdelen) van het totale takenpakket. -Er loopt een proef bij een externe partij voor salarisadministratie. Tot nu toe zeer tevreden. -Personeelsbeheer kan op dit moment met eigen medewerkers worden gedaan. -Personeelsbeleid is nog een kwetsbare taak.

Conclusies -We wachten de proef met de salarisadministratie af. -We onderhandelen met de gemeente Oss verder over verschillende varianten. -Overall-prijs commerciële partijen is niet concurrerend. -De eindconclusies worden met de raad gedeeld.

7. Samenwerking op het gebied van automatisering 8. Samenwerking systeembeheer/onderhouden website Belangrijkste onderwerpen: -Inhoudelijke samenwerking op gebied ontwikkeling digitalisering/informatiebeleid -Samenwerking bij systeembeheer -Samenwerking onderhoud website

Conclusies Inhoudelijke samenwerking op gebied ontwikkeling digitalisering/informatiebeleid: -Samenwerkingsverband met Dimpact door de gemeenteraad goedgekeurd. -Implementatie is reeds gestart. -Ervaringen tot nu toe zijn goed: -Ondersteuning door andere gemeenten -Beproefde technieken -Samenwerkingsverband groeit -Leveranciers onafhankelijk

Conclusies Samenwerking bij systeembeheer: - Binnen de As 50 zijn Uden en Veghel samen aan het kijken naar samenwerking doch nog in een pril stadium. -Binnen Land van Cuijk is men zelf bezig en kan op dit moment geen derde partij erbij hebben. -De gemeente Oss heeft een stabiele omgeving en voldoende kwaliteit/kwantiteit. -Op termijn mogelijk koppelen aan andere ontwikkelingen zoals de samenwerking binnen de As-50. -Wordt nog verder onderzocht.

Conclusies Onderhouden website: -Totale doorontwikkeling van onze website met nieuwe functionaliteiten: -Betere navigatiemogelijkheden -Meer informatie voor klant over voortgang processen -Mogelijkheid voor het maken van afspraken voor klanten -Onderdeel ICL -Uitkomsten project afwachten: medio 2012.

9. Uitbesteding van gebouwenbeheer 10.Uitbesteding van CCT Stand van zaken: -Op dit moment wordt het totale gebouwenbeheer herzien. Onderdeel hiervan is ook te bezien hoe we die taken in de toekomst wegzetten. -Het onderzoek naar uitbesteding gemeentewerken loopt nog volop.

11.Samenwerking op het gebied van handhaving Naar aanleiding van commissie Mans dienen er Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD’s) te komen. De provinciale vertaling hiervan is de Nota Brabants Bont. Binnen de Regio Brabant Noord-Oost wordt gewerkt aan een structuur en een business-case; minimale en maximale varianten. Resultaten worden teruggekoppeld naar uw raad.

12.Uitbesteding van bouw- en woningtoezicht 13.Uitbesteding van bouw- en milieutechnische toets -Formatie VROM is niet volledig ingevuld en de taken m.b.t. de bouwkundige toets zijn als proef uitbesteed om een flexibele schil te krijgen. -Medio 2012 evaluatie m.b.t. kosten, kwaliteit en kwetsbaarheid. -Dan ook inzicht in overige taken en (on)mogelijkheden voor andere taken elders neer te leggen.

14. Onderzoeksopdracht Verbonden Partijen -Onderzoek uitgevoerd in opdracht gemeente Veghel naar de verbonden partijen -Zijn veelal dezelfde verbonden partijen als voor de gemeente Landerd. -Onderzoek naar inzicht in kosten en producten. -Algehele conclusies zijn dat inzicht in de kosten en heldere producten nog niet voldoende is. -Regionaal overleg over de aanpak waarbij we actief gaan participeren.

15.Uitbesteding van Sociale Dienst Ingrediënten onderzoek: -Bezoek bij Werkplein Maasland in Oss -Bezoek bij gemeente Uden -Bezoek bij Werkplein Frisselstein (WGR Optimisd) -Urgentie besluitvorming i.v.m. bestuursakkoord -Kanteling onderdeel van onderzoek -Uitgaven WMO belangrijk onderdeel -Huidige kwaliteit dienstverlening betrokken bij onderzoek.

Conclusies -Gemeente Uden wil graag taken overnemen doch geen concrete offerte/kosten. -Optimisd kent nog geen WMO-taken. Voor uitbreiding van deze taken nog aanpassing gemeenschappelijke regeling, toetredingsfee etc. -Gemeente Oss doet concreet zakelijk aanbod/offerte. -Klanttevredenheidsonderzoeken eigen gemeente zijn goed.

Conclusies -Verder gesproken met Oss vanwege: -Het WWB beleid cs (qua aanpak) sluit het beste aan op het Landerds beleid. -De gemeente Oss wordt in staat geacht om het bestaande WMO-beleid goed uit te kunnen voeren -De gemeente is bereid om het personeel van de gemeente Landerd op een redelijke manier over te nemen.

Conclusies Zonder een uitvoerige doorrekening te hebben gemaakt is uit onderzoek duidelijk dat harmonisatie van het huidige Wmo beleid van Landerd met het beleid van Oss financieel voor onze gemeente niet haalbaar is en – gezien het restrictieve Wmo-beleid van onze gemeente ook niet gewenst; Efficiencywinst is niet gemakkelijk te boeken. Ook de ict kan niet goedkoper: softwareleveranciers rekenen per inwoner af. De kanteling bij de WMO vraagt maatwerk hetgeen we nu al veelal doen. Het boeken van efficiencywinst vraagt om harmonisatie van beleid. Wie beleidsvrijheid houdt, boekt minder efficiencywinst.

Conclusies Het duurt een aantal jaren voordat de opstart- en frictiekosten zijn terugverdiend en er eventueel bespaard kan worden. De gemeente Landerd moet daarop, en indien gewenst, op beleid blijven sturen (hetgeen formatieve kosten met zich meebrengt).

Conclusies Na vervolgonderzoek hebben wij geconcludeerd dat: Uitbesteden van de taken van bureau sociale zaken niet effectief en efficiënt is; Uitbesteding geen kwaliteitsverbetering met zich meebrengt; De dienstverlening aan onze burgers qua uitvoering en aansturing “op afstand” komt te staan hetgeen niet strookt met de kanteling die we voor willen voeren; Indien wij de taken uitbesteden er geen weg terug meer is. Vervolgens is het onduidelijk met welke kosten wij worden geconfronteerd indien er nieuwe taken ( bijvoorbeeld: transitie functie dagbesteding AWBZ naar gemeente en de komst van de Wet werken naar vermogen) aan de gemeente worden toebedeeld;

Conclusies Het best haalbare is om de bestaande informele samenwerking te handhaven; Reden waarom wij de gesprekken met de gemeente Oss over dit onderwerp in goed overleg hebben beëindigd.

Resumé -De onderzoeken zijn in eigen beheer uitgevoerd. Dit kwam het proces ten goede omdat er een verdieping moest plaatsvinden van producten en kosten. -De berekening van kostenplaatsen dient grondig herzien te worden. -Groter is niet altijd beter. -Kostenreductie kan vaak alleen op langere termijn als overhead wordt teruggedrongen en incidentele kosten zijn afgeschreven. -De natuurlijke momenten benutten (bijv. vacatures) om afweging te maken.

Vragen?