Alle drempels geslecht? De noodzaak van een gezamenlijke aanpak bij onderwijsverandering Conferentie doorlopende leerlijnen taal en rekenen: Pilots op.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Kandinsky College Malderburchtstraat
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Startconferentie netwerken taal en rekenen vo 1 februari 2011.
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Passend Onderwijs een korte inleiding
Opbrengstgericht werken
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Over rekenen gesproken
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Voortgangsrapportage Utrechtse Onderwijs Agenda. Utrechtse Onderwijs Agenda is de invulling van de Lokale Educatieve Agenda In 2006 een gezamenlijk ambitiedocument.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Netwerkbijeenkomsten
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Geïntegreerde schoolverbetering
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Leerplankundige professionalisering van (bèta)docenten Werkgroepbijdrage ECENT-conferentie Nienke Nieveen Utrecht, 15 mei 2013.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Doorlopende leerlijnen PCOU
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Alle drempels geslecht? De noodzaak van een gezamenlijke aanpak bij onderwijsverandering Conferentie doorlopende leerlijnen taal en rekenen: Pilots op de snijvlakken van de sectoren Nienke Nieveen, november 2012

Dé uitdaging bij onderwijsverandering... “Change in education is easy to propose, hard to implement, and extraordinarily difficult to sustain” Hargreaves, A. & Fink, D. (2006). Sustainable leadership. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

'Easy to propose'

Beoogd Onbelemmerde voortgang in de ontwikkeling van leerlingen op het terrein van taal en rekenen In de onderwijsketen van sectoren: van voor- en vroegschool naar basis- naar voortgezet onderwijs, van vmbo naar mbo naar hbo en van vo naar hbo Waarbij de deelnemende scholen en leraren de eigen projecten bepalen (binnen enkele kaders zoals de referentieniveaus)

'Hard to implement'

Veel sectoren en overgangsmomenten

Autonomie van Nederlandse scholen Decentraal onderwijsbeleid Centraal onderwijsbeleid Hoge verwachtingen van scholen: school-eigen ambities volgen en op basis daarvan school-eigen curriculum samenstellen

Veelkoppigheid van de vernieuwing Wie doen er aan de pilot mee? –Netwerkvorming, mensen met zeggenschap –Uitwisseling, verkenning, band creëren –Beperkte groep of hele school? Wat pak je aan? –Waarop vind je elkaar? What's in it for me/us? What makes me/us tick? Urgentie? Elkaar vinden op gezamenlijk doel –Elementen van het curriculum (doorloop/continuïteit) Hoe pak je de pilot aan? –Projectmatig werken –Feedback organiseren, terugkijken naar gezamenlijk doel –Rol van de pilotleider, schoolleider

Waarop vind je elkaar?

En op welk niveau vind je elkaar? Meso: school/instituut/opleiding, invulling en verantwoording school (schoolplan, opleidingsprogramma, gezamenlijk gebouw) Micro: klas, groep, docent (lesmethoden, lesmateriaal, toetsen, didactiek) Nano: leerling, individu (persoonlijke leerplan; vgl. leven lang leren)

curriculumontwikkeling school- organisatie- ontwikkeling professionele ontwikkeling cultuur: samenwerkingscultuur, curriculair leiderschap infrastructuur: overlegstructuren tijd, budget de school als onderwijs-, leer- en ontwerpomgeving veranderbereidheid betrokkenheid curriculaire competenties vakinhoudelijk vakdidactisch planmatig consistentie intrapersoonlijk interpersoonlijk doorlopende leerlijnen vakvernieuwing of leergebieden passende leermiddelen onderwijs op maat, talentontwikkeling samenhang in het onderwijsaanbod toetsing en examinering ambities, profilering visie (waartoe leren leerlingen) curriculum op meso-(school)niveau curriculum op micro-(klas)niveau curriculum op nano-(leerling)niveau Belang van synergie in ontwikkelingen

Hard to implement... VVE ● PO ● VO ● MBO ● HBO met wie ● wat ● hoe curriculumcomponenten meso ● micro ● nano curriculum- ● docent- ● schoolorganisatie-ontwikkeling En dan ook nog die onvermijdelijke implementatiedip....

Implementatiedip

Daarom gecombineerde aanpak Top-down (overheidsbeleid, kaders, etc.) Bottom-up (school en leraren) Steun en druk van de zijkant (netwerk, begeleiders, lerarenopleiding, etc.) Steun en druk van de zijkant Curriculumverandering

Doorlopende leerlijnen, referentienievaus Opbrengstgericht werken Vakvernieuwingen Samenhang Differentiatie (incl. talentontwikkeling, excellentie, zorgbreedte) Inzet van (digitale) leermiddelen Adequate toetsing... Lokale initiatieven: Overdrachtsdocumenten Toetskalenders Kijkwijzers Instructiekaarten Filmpjes Checklists. Toetsen, examens, lvs Inspectie Schoolbegeleidingsinstellingen Lerarenopleidingen Nascholingsinstituten Educatieve uitgeverijen Expertise centra Netwerken Ouders Media... Top-down (overheidsbeleid, kaders, etc.) Steun en druk van de zijkant (netwerk, begeleiders, lerarenopleiding, etc.) Bottom-up scholen (in verschillende sectoren) en leraren

De dip te boven en dan verder...

'extraordinarily difficult to sustain'

Op naar duurzame verandering Met voldoende spreiding Met voldoende diepgang Met verschuiving van eigenaarschap van de verandering  Via gecombineerde aanpak (top-down + bottom-up + aside)

Afstemming 'educatieve infrastructuur'

Zie bijv. rondom toezichtskader Vanaf 2013 moet Inspectie in haar toezichtskader de referentieniveaus taal en rekenen opnemen Daarmee onstaan aanvullende vragen/wensen, zoals: –instrument ontwikkelen waarmee lesmethodes kunnen worden geanalyseerd op het al dan niet dekken van de referentieniveaus. –scholen houvast bieden om zich te verantwoorden ten aanzien van de moeilijk meetbare domeinen bij taal (bijv. in SE). –scholen handvatten bieden/helpen deskundiger te worden op punt van formatieve assessment in relatie tot opbrengstgericht werken. –leerlingvolgsystemen aanpassen op referentieniveaus. Overleg (in diverse samenstellingen) tussen o.a. Inspectie, OCW, CITO, SLO, uitgevers, sectororganisaties, ondersteuningsinstellingen, etc.

Kanteling in denken “Het probleem is eigenlijk van niemand” [= Citaat uit Advies Onderwijsraad (2005) Advies Betere overgangen in het onderwijs.] "het meest opvallende aan het fenomeen van belemmerde doorstroom en stroeve overgangen tussen onderwijsinstellingen is wel dat de verantwoordelijkheid ervoor als diffuus wordt ervaren" Naar: "Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid"