Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bewustwording van je eigen communicatie oplossingsgericht kijken en communiceren Remco Troost Docent economie, mentor 3Mavo, (intern) trainer op.
Advertisements

Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Mentorproject Haarlem
 Voorlichtingslessen door de mentor  Tijdens deze lessen uitleg over de verschillende afdelingen.
Welkom.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Samen met ouders aan het werk!
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Algemene ouderavond Leerjaar 3 Leren & Werken 9 september 2013
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Welkom MAS
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Variya leeft! Samen onderweg naar morgen! Kenniskring mentoring 7 december 2009.
EFFECT bij JES vzw Competentietrajecten die schooluitval voorkomen ?
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Algemene ouderavond Leerjaar 1 Augustus 2013
Speciale maatwerkvoorzieningen voor risicogroepen Pilot Speciale maatwerkvoorzieningen voor risicogroepen Convenant voortijdige schooluitval
 Rik van Gerven  Mark Bogers Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.
Vroegtijdige Schoolverlaten
Voortgangsgesprek fase 1
“Passend onderwijs op maat”
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Dossier Empowerment.
Welkom op deze informatieavond 17 september e leerjaar.
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Algemene ouderavond Leerjaar 1 September 2014
Kanjertraining..
Algemene ouderavond Leerjaar 2 September Even voorstellen Dhr. Jan Mueters Directeur Het Kwadrant Mevr. Annemarie LukassenSectordirecteur Het Kwadrant.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
High School Eindhoven. High School Eindhoven De missie van onze school Frits Philips lyceum- mavo is een toekomstgerichte school met de focus op talentontwikkeling.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Informatie avond 15 oktober 2015 Fioretti College.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Voorlichtingsavond ouders van
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Werken zonder te beperken – Het programma
Informatieavond nieuwe studenten 26 Juni 2018.
Presentatie voor teams Oktober 2018
Informatieavond nieuwe studenten 26 Juni 2018.
Doubleren.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Doubleren.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel

Waarom coaching ? - juni Groeiende behoefte aan individuele aandacht Aanval op schooluitval Minder “afstroom” Verbetering perspectief Verbetering doorstroming Begeleiding schoolloopbaan Meer aandacht voor de risico-leerling

Maar vooral: Leerlingen bespreken liever zaken met: -leeftijdgenoten -jongeren met dezelfde achtergrond -jongeren met gelijke ervaringen -niet medewerkers van school

Wat levert coaching op voor -voorkomen vroegtijdig schoolverlaten -betere sfeer -beter contact met ouders -betere prestaties School ?

Voor de leerling ? -meer zelfvertrouwen -verbetering zelfbeeld -verbetering leerstijl -betere studiemotivatie -vooruitgang sociale vaardigheden -positieve gedragsontwikkeling door: =onderkennen eigen negatief gedrag =acceptatie kritiek =het vinden van rust =betere communicatie

Voor de coach ? -bewaken eigen grenzen -verleggen eigen grenzen -vergroting betrokkenheid -meer zicht op jongeren verkrijgen en daardoor ook op zichzelf -bewandelen nieuwe wegen -theorie in praktijk brengen

Het Fioretti College We zijn een school voor Praktijkonderwijs, VMBO en MAVO. Een school met een 1200 leerlingen. Een school met een 7% leerlingen van allochtone afkomst. Een school die kernwoorden praktisch en persoonlijk hanteert.

Op zoek naar andere wegen Communicatie met leerling – ouders – docenten Wat heeft nu die ene groep als extra nodig ? Wat kunnen wij bieden ?

Hoe gaan we het aanpakken ? Maken van plan-van-aanpak. Stappenplan waarin: - financiën - leerlingen - coaches - uitvoering - evaluatie

Selectie leerlingen -prestaties -interesse -gedrag -thuissituatie -perspectief Benadering leerlingen Benadering ouders Contract

Werving coaches -vrijwilligers: = oud-leerlingen en studenten = Criteria: - mbo-hbo opgeleid, -ervaringsdeskundige, -rolmodel, -grenzen stellend, -doorzettingsvermogen, -zelfreflectie

Training coaches Bij Humanitas voor aangezochte coaches Elk schooljaar nieuwe aanwas m.n. oud-leerlingen en lio’ers. Getuigschrift

Succesvol Voor leerlingen afgelopen jaren: -eerste jaar alleen lln. allochtone afkomst -daarna breed uitgezet door de hele school -betreft m.n. leerlingen klas weinig uitvallers -elk jaar nieuwe leerlingen -leerlingen stromen op hoger niveau uit -leerlingen zijn in vervolgopleiding succesvol

Aantallen: : 8 leerlingen – 8 coaches : 4 leerlingen – 4 coaches : 11 leerlingen – 10 coaches : 10 leerlingen – 10 coaches : 17 leerlingen – 12 coaches : 15 leerlingen - 11 coaches

Succesvol Voor coaches -enkele coaches al vanaf de start, zelf oud leerlingen -inzet MBO/HBO-opgeleiden -ervaringsdeskundigen -studenten HBO-pedagogiek -LIO’ers -extra certificaat -extra studiepunten

Certificering leerling

Certificering coach Hierbij verklaart het Fioretti College dat Naam:_____________________________________________________ geboren te:_____________________________________________________ ingezet is als coach in het kader van het coachingsproject: ___________________________________________________________________________ Gedurende het begeleidingstraject heeft coach getoond over de volgende competenties te beschikken: in overleg met de leerling een plan van aanpak voor de begeleiding opstellen; een vertrouwensrelatie met de leerling opbouwen en die onderhouden door wekelijkse bijeenkomsten; betrokkenheid hebben en tonen, maar tevens de grenzen van de begeleiding kunnen bewaken en waar nodig problemen signaleren of doorverwijzen ; collegiale feedback geven aan de medecoaches; terugkoppeling geven over het begeleidingstraject aan de school; de begeleidingsrelatie zowel met de leerling als met de school afronden en evalueren. Veghel_______________________________________________ Namens het Fioretti College_______________________________________________ De coach_______________________________________________