Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel
Waarom coaching ? - juni Groeiende behoefte aan individuele aandacht Aanval op schooluitval Minder “afstroom” Verbetering perspectief Verbetering doorstroming Begeleiding schoolloopbaan Meer aandacht voor de risico-leerling
Maar vooral: Leerlingen bespreken liever zaken met: -leeftijdgenoten -jongeren met dezelfde achtergrond -jongeren met gelijke ervaringen -niet medewerkers van school
Wat levert coaching op voor -voorkomen vroegtijdig schoolverlaten -betere sfeer -beter contact met ouders -betere prestaties School ?
Voor de leerling ? -meer zelfvertrouwen -verbetering zelfbeeld -verbetering leerstijl -betere studiemotivatie -vooruitgang sociale vaardigheden -positieve gedragsontwikkeling door: =onderkennen eigen negatief gedrag =acceptatie kritiek =het vinden van rust =betere communicatie
Voor de coach ? -bewaken eigen grenzen -verleggen eigen grenzen -vergroting betrokkenheid -meer zicht op jongeren verkrijgen en daardoor ook op zichzelf -bewandelen nieuwe wegen -theorie in praktijk brengen
Het Fioretti College We zijn een school voor Praktijkonderwijs, VMBO en MAVO. Een school met een 1200 leerlingen. Een school met een 7% leerlingen van allochtone afkomst. Een school die kernwoorden praktisch en persoonlijk hanteert.
Op zoek naar andere wegen Communicatie met leerling – ouders – docenten Wat heeft nu die ene groep als extra nodig ? Wat kunnen wij bieden ?
Hoe gaan we het aanpakken ? Maken van plan-van-aanpak. Stappenplan waarin: - financiën - leerlingen - coaches - uitvoering - evaluatie
Selectie leerlingen -prestaties -interesse -gedrag -thuissituatie -perspectief Benadering leerlingen Benadering ouders Contract
Werving coaches -vrijwilligers: = oud-leerlingen en studenten = Criteria: - mbo-hbo opgeleid, -ervaringsdeskundige, -rolmodel, -grenzen stellend, -doorzettingsvermogen, -zelfreflectie
Training coaches Bij Humanitas voor aangezochte coaches Elk schooljaar nieuwe aanwas m.n. oud-leerlingen en lio’ers. Getuigschrift
Succesvol Voor leerlingen afgelopen jaren: -eerste jaar alleen lln. allochtone afkomst -daarna breed uitgezet door de hele school -betreft m.n. leerlingen klas weinig uitvallers -elk jaar nieuwe leerlingen -leerlingen stromen op hoger niveau uit -leerlingen zijn in vervolgopleiding succesvol
Aantallen: : 8 leerlingen – 8 coaches : 4 leerlingen – 4 coaches : 11 leerlingen – 10 coaches : 10 leerlingen – 10 coaches : 17 leerlingen – 12 coaches : 15 leerlingen - 11 coaches
Succesvol Voor coaches -enkele coaches al vanaf de start, zelf oud leerlingen -inzet MBO/HBO-opgeleiden -ervaringsdeskundigen -studenten HBO-pedagogiek -LIO’ers -extra certificaat -extra studiepunten
Certificering leerling
Certificering coach Hierbij verklaart het Fioretti College dat Naam:_____________________________________________________ geboren te:_____________________________________________________ ingezet is als coach in het kader van het coachingsproject: ___________________________________________________________________________ Gedurende het begeleidingstraject heeft coach getoond over de volgende competenties te beschikken: in overleg met de leerling een plan van aanpak voor de begeleiding opstellen; een vertrouwensrelatie met de leerling opbouwen en die onderhouden door wekelijkse bijeenkomsten; betrokkenheid hebben en tonen, maar tevens de grenzen van de begeleiding kunnen bewaken en waar nodig problemen signaleren of doorverwijzen ; collegiale feedback geven aan de medecoaches; terugkoppeling geven over het begeleidingstraject aan de school; de begeleidingsrelatie zowel met de leerling als met de school afronden en evalueren. Veghel_______________________________________________ Namens het Fioretti College_______________________________________________ De coach_______________________________________________