DE SPECIFICITEIT VAN HET CHRISTENDOM. A. H ET CHRISTENDOM UITGEDAAGD DOOR DE WERELDRELIGIES B. H ET CHRISTENDOM UITGEDAAGD DOOR J EZUS C HRISTUS C. H.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes over het ontstaan en de overlevering van het Oude Testament
Advertisements

SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft Welkom
Evangelische Kerk Sint-Niklaas - 16 maart Cécil Van Maelsaeke
Introductie op de Islam
Leven in de kracht van de Heilige Geest
Is er leven na de dood?.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Wie was Jezus? Deel II Wie was jezus?.
De christelijke boodschap
Welkom.
De historische Jezus….
De Islam.
Deel 3 Jezus Christus.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Zingen Ik geloof in God de Vader, de Almachtige,
Waarom de Bijbel en niet... de Koran?.
8 dec Zoetermeer 1. 1 Hetgeen was van den beginne, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze eigen ogen, hetgeen wij aanschouwd.
De charismatische beweging is een beweging in het christendom die wordt gekenmerkt door een grote nadruk op persoonlijk geloof, en de ervaring hiervan,
Vertrouwen dat God onze voorbeden verhoort
In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper. Hij doopte mensen.
De opstanding.
1 Korinte 15 Vandaag: vers 1-11 “Doorgeefbericht” Vandaag: vers 1-11 “Doorgeefbericht” 6 mei: vers “Leven in hoop” 6 mei: vers “Leven in hoop”
“In den beginne schiep God de hemel en de aarde …”
De Heer is waarlijk opgestaan!
“De andere kant van de medaille”
Hoofdstuk 4 Op de kring Bijbelstudie Van de VEG Amstelland 2 Emmeloord Over het boek Jozua Hoofdstuk 4.
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Handen af van het evangelie van genade! Paulus met hartstocht en passie in de bres voor het evangelie van genade om de jonge gelovigen in ‘Kelten-land’
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
In deze presentatie staan beide.
Existentialisme – stap voor stap
26 juni 2014 Bodegraven 1. 2 Terugblik... slot hfst. 14: laat alles in orde en tot opbouw geschieden. eerste verzen hfst. 15:  samenvatting van het Evangelie:
‘De weg, de waarheid en het leven’?
Introductie De Copernicaanse Revolutie. I. De revolutie van het Oude naar het Nieuwe Verbond. A. Het Oude Verbond Focus:jou, mij, de mens Karakter: doen,
10 juli 2014 Bodegraven 1. 2 terugblik (1Kor.15:1-11)  1-4: het ABC van het Evangelie: Christus gestorven, begraven en ten derde dage opgewekt (naar.
22 jan Rotterdam. 1.Evangelie & evangeliseren 2.het Evangelie van de Christus 3.het Evangelie van het Koninkrijk 4.het Evangelie van mij (Paulus)
Geloof.
Standvastig... waarin?.
Het evangelie van de opstanding
Goed voorbereid naar de Pabo!
MET JEZUS CHRISTUS STA JE STERK Jeruzalem en Bedum Geen systeem maar een Persoon.
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
“…Deelgenoten (2)… Zoon of Knecht” 11 oktober Hebreeën 3:1-6.
Mahatma Gandhi,
Een uitnodiging om na te denken over je geloof
 - Inleiding  - Monotheisme  - Twee Naturen  - Als Rechter  - Als Verlosser  - Als Mens, Leraar en Vriend  - Als Idool.
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
Gebed en belijdenis.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Les 10 voor 5 maart Paulus zette in zijn brieven de scene van de Grote Strijd uiteen:
10 april 2016 Zoetermeer. Matteüs Maar Hij antwoordde hun en zeide: Een boos en overspelig geslacht verlangt een teken, maar het zal geen teken.
Teleurgesteld in mensen Teleurgesteld in God Teleurgesteld in zichzelf  
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
LEVEN NA DE DOOD. Overzicht I. Deemstering van de dood en het hiernamaalsgeloof II. Verlangens en vermoedens omtrent leven over de dood heen III. Dood.
Lucas 24:44-48; Christus’ kerk in de startblokken: nieuwe opdrachten volgens Gods oude plan. 1 Start-zondag.
genade een cadeau van God Genade als de enige basis van je bestaan Genade als de enige kracht die je leven vult Genade… een cadeau van God.
1 Korintiërs 15:17-20 Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden en worden de doden die Christus.
12 – Moet je alles in de Bijbel letterlijk nemen?
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
De God van de Schriften.
Wij geloven in de Here God, onze Vader, Die alles gemaakt heeft:
De toekomst van God volgens de filosofen
Welkom Voorganger: Ds. J.P van Ark Ouderling van dienst:
Het nieuwe leven in Christus
Galaten.
Transcript van de presentatie:

DE SPECIFICITEIT VAN HET CHRISTENDOM

A. H ET CHRISTENDOM UITGEDAAGD DOOR DE WERELDRELIGIES B. H ET CHRISTENDOM UITGEDAAGD DOOR J EZUS C HRISTUS C. H ET CHRISTENDOM EN ZIJN GELOOF IN DE VERRIJZENIS D. H ET CHRISTENDOM UITGEDAAGD DOOR NEW AGE F. H ET CHRISTENDOM EN DE RADICALITEIT VAN DE NAASTENLIEFDE

Uitklaring van enkele begrippen  Religie  Godsdienst  Geloof  Levensbeschouwing  Zingeving

Deel A HET CHRISTENDOM UITGEDAAGD DOOR DE WERELDRELIGIES

I. Drie attitudes t.a.v. de veelheid van religies  De theologie van de godsdiensten  Drie posities:  Exclusivisme  Inclusivisme  Pluralisme  Pluraliteit, pluralisme en identiteit…

II. De positie van John Hick  Korte situering van leven en werk  Uitgangspunt: mensen zijn ervarende wezens  Ervaren = ervaren áls  De Gestalt-switch  Ervaren en interpreteren  “The Real”  Wereldreligies als interpretatiekaders

Afbeeldingen uit de Gestalt-psychologie

III. De vraag naar een christelijke identiteit  Identiteit en diversiteit: een andere invalshoek  Het werk van Paul Ricoeur  De mens als verhalend en symbolisch wezen  Idem >< ipse  De ipse-identiteit: Het karakter De belofte  Religieuze identiteit als narratieve identiteit

IV. Het belang van de interreligieuze dialoog  Religieuze identiteit als narratieve identiteit  Belang van dialoog voor de vorming van identiteit  De noodzaak van dialoog op alle vlakken  Spanning tussen identiteit en diversiteit

Een interview met Gavin D’Costa  Inleiding  1. Overeenkomst en verschil (terras)  2. Uitdieping van enkele themas’s (multiculturele bazaar)  3. De Nederlandse context (park)

Deel B HET CHRISTENDOM UITGEDAAGD DOOR JEZUS CHRISTUS

I. Jezus en/of Christus?  Jezus Christus voor christenen ≠ Mohammed voor moslims  De Koran voor moslims ≠ de Bijbel voor christenen  Het onderscheid en de scheiding tussen Jezus en Christus  Het geloof van Jezus versus het geloof in Christus

Gotthold Ephraim Lessing De Religion ChristiDie christliche Religion

II. Jezus als filosoof? Karl Jaspers  Een ‘existentiefilosoof’, geen ‘existentialist  Existenz & Transzendenz  Het Umgreifende  Het spel van de ‘Chiffren’ en hun niet- vastpinbaarheid

Jaspers over Jezus  Het vastpinnen van één ‘Chiffre’  De exclusiviteitsclaim van het christendom  Achting voor Jezus als ‘maatgevende mens’  Een waarlijk Bijbelse religie

III. Wat weten we over de historische Jezus?  Niet-christelijke bronnen:  Flavius Josephus  Tacitus  Suetonius  Plinius de Jongere  Christelijke bronnen:  Het Nieuwe Testament  Overeenkomsten

IV. Christendom en christologie  De belijdenis dat Jezus de Christus is  De betekenis van ‘Christus’ en ‘Messias’  De zalving van koningen en de rol van profeten  De paaservaring van de eerste christenen

De gekruisigde ………………….is………………………de verrezene

Hnd 2,32.36 God heeft deze Jezus laten opstaan; daarvan zijn wij allen de getuigen. […] Dus moet heel het huis Israël zeker weten dat God Hem tot Heer en Messias heeft aangesteld, deze Jezus, die u hebt gekruisigd

1 Kor 15,1-7 Broeders en zusters, ik wijs u nog eens op het evangelie dat ik u heb verkondigd, dat u aanvaard hebt, waarop u gegrondvest bent en waardoor u ook gered wordt, tenminste als u zich houdt aan de bewoordingen waarin ik het u verkondigd heb; anders zou u het geloof zonder nadenken hebben aanvaard. In de eerste plaats heb ik u doorgegeven wat ik zelf als overlevering heb ontvangen, namelijk dat Christus gestorven is voor onze zonden,

volgens de Schriften, en dat hij begraven is, en opgestaan op de derde dag, volgens de Schriften; en dat Hij is verschenen aan Kefas en daarna aan de twaalf. Vervolgens is Hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders tegelijk, van wie de meesten nog in leven zijn; sommigen echter zijn gestorven. Vervolgens is Hij verschenen aan Jakobus, daarna aan alle apostelen.

DEEL C. HET CHRISTENDOM EN ZIJN GELOOF IN DE VERRIJZENIS

I. Eindigheid en oneindigheid  Immanentisme  Nietzsche gaat tekeer tegen “Hinterwelterei”  Heidegger legt “de onto-theologische structuur van de westerse metafysiek” bloot

II. Heideggers eindigheidsfilosofie “Daseinsanalytik”  Het “Da”-”Sein”  Existentialien:  Geworfenheit  Miteinandersein  Sein-zum-Tode  De mogelijkheid van de onmogelijkheid van alle verdere mogelijkheden

Tijdelijkheid  Sein und Zeit  Natuur…  Cultuur…  Vergankelijkheid en authenticiteit

III. De dood en/in het christendom  Een overeenkomst met Heidegger  De dood en het kruis  De verrijzenis  Belangrijk verschil met Heidegger

Deel D. HET CHRISTENDOM UITGEDAAGD DOOR NEW AGE

I. Het religieuze shoppen  Twee interpretatie- sleutels:  bricolage  sentimentaliteit  Het beeld van de religieuze supermarkt  een letterlijk niveau  een figuurlijk niveau

II. New age  Een moelijk begrip…  betekenis in enge zin  betekenis in brede zin  Typische kenmerken:  subjectivisme  anti-intellectualisme  combineerbaarheid  fascinatie voor het speciale  harmoniestreven

III. Een kritiek op new age  Slavoj Žižek  De ‘logica’ van het christendom versus de ‘logica’ van het heidendom  New age als het nieuwe heidendom  New age en de laat- kapitalistische samenleving  De mogelijkheid van kritiek op de samenleving

IV. Contrast met christendom  Twee fundamentele kenmerken van de christelijke spiritua- liteit :  geen versmelting  confrontatie en contrast  Transcendentie als échte andersheid  Harmonie en verbondenheid als een permanente opdracht

Deel E Christendom en populaire cultuur

I. Popmuziek als ‘case study’ Popfestivals en religieuze feestdagen: Overeenkomsten Verschillen

II. Een cultuurfilosofische analyse van popmuziek  Theodor Wiesengrund Adorno ( )  Dialektik der Aufklärung - “dialectiek” - “verlichting”

 Odysseus  De cultuurindustrie - “cultuur” - “industrie”  De paradox van de popmuziek

III. De positie van Joseph Ratzinger  Houding t.a.v. de moderne wereld  Een onderscheid tussen pop en rock  Rock: op zoek naar authenticiteit  Pop: meehuilen met de wolven in het bos  Het lawaai van de mens overstemt God

Deel F Het christendom en de radicaliteit van de naastenliefde

I. Emmanuel Levinas

II. Het Zelf(de) en de Ander  Het ‘er’ (“l’ il y a”)  De hypostase  Wonen  Werken  Denken  Het gelaat (“le visage”)

 Totalité et infini  Bikkelharde consequenties  Bijbelse beelden

3. Ethiek als onvoorwaardelijke verantwoordelijkheid  Ethiek is geen vrije keuze  Het dubbelgebod van de liefde