Krasse Tanden – het perspectief van personeel Dr. H. Hobbelen, L. Weening-Verbree MSc Presentatie onderzoek september 2013- januari 2014, door Lectoraat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Hoe kunnen we elkaar versterken?
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Wie het begrijpt mag het uitgeven
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Opleiden van medewerkers
Participatie en een Klantenraad
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Resultaten BPV-evaluatie
Kennis is macht? De rol van informatie
Focus op motivatie en communicatie
Bevindingen onderzoek inzetproces. Doel van het onderzoek Komen tot een beschrijving van het inzetproces van het onderwijzend personeel dat voldoet aan.
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
Klinische les en begeleiden verzorgenden
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Inleiding Het doel is het onderzoeken van de effectiviteit en de haalbaarheid van het invoeren van FIT-Stroke in een eerstelijns fysiotherapie- praktijk.
Verpleegkundig redeneren
Academieles (h)Oud de mond gezond
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Organisatie mondzorg en mondverzorging in verpleeghuizen.
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
© GfK 2014 | AFM Consumentenmonitor | Juni AFM Consumentenmonitor voorjaar 2014 Beleggers Juni 2014.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
KWALITEIT VAN LEVEN IN KANKERONDERZOEK. Wie is KWF Kankerbestrijding ? opgericht in 1949 bestemming Nationaal geschenk Koningin Wilhelmina doel: extra.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Door: Lucas Veugelaers en Kimberley van der Linde Patiënt tevredenheidonderzoek.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Werkconferentie `... Respijt op maat Drenthe’ Uitkomsten onderzoek Respijtzorg.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Kwaliteitsonderzoek Ontwikkeling reader “Vroegtijdige herkenning van bijkomende medische problemen bij mensen met EMB” C. Netten AIOS-AVG.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Cliënt feedback: Gewoon doen? Belemmerende en bevorderende factoren bij implementatie van formele cliëntfeedback Pauline Janse, GZ psycholoog/ Cognitief.
De gezonde mond.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Cursus vrijwilligers werven
Persoonsgerichte zorg
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Leefstijlmonitoring Subtitel.
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
De Kwaliteit Verbetercyclus
Paula Terra Beleid en praktijk bij overdracht van patiënten, hoe brengen we die beter samen? Paula Terra
De Kwaliteit Verbetercyclus
Krasse Tanden – het perspectief van personeel Dr. H. Hobbelen, L
Anna Wie heeft er wel eens pijn in zijn mond gehad? …
Project dementievriendelijk Veenendaal
Patiëntenparticipatie
Welkom bij DAIly NURSE.
Andere zorgverleners in de 1e lijn
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Ondervoeding op de kaart
Transcript van de presentatie:

Krasse Tanden – het perspectief van personeel Dr. H. Hobbelen, L. Weening-Verbree MSc Presentatie onderzoek september januari 2014, door Lectoraat Transparante Zorgverlening Hanzehogeschool, Hanzehogeschool opleiding Mondzorgkunde, DFZ, en Friese verpleeghuizen

Inhoud presentatie Krasse Tanden - het perspectief van personeel Inleiding/ aanleiding/ wat weten we al? Methode Resultaten Discussie Conclusie Vervolg/ hoe nu verder?

Inleiding (1) Krasse Tanden - het perspectief van personeel Aanleiding voor dit onderzoek - DFZ Waarom is het nodig om onderzoek te doen naar de mondzorg van ouderen in verpleeghuizen? Wat willen we bereiken met onderzoek naar de mondzorg van ouderen in verpleeghuizen? Wat weten we al over de mondzorg/ mondgezondheid van ouderen in verpleeghuizen? Wat is de toekomstverwachting wat ouderen in verpleeghuizen betreft?

Inleiding (2) Waarom is onderzoek nodig? Signalen uit de praktijk dat het niet goed gaat met de mondgezondheid van ouderen Veel ouderen kunnen mondzorg niet meer zelf uitvoeren – door verzorgend personeel Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Inleiding (3) Wat betekent een slechte mondgezondheid voor ouderen?

Inspectierapport begin Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Politiek en mondzorg Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Inleiding (4) Wat willen we bereiken met onderzoek naar de mondzorg voor ouderen in verpleeghuizen? Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Inleiding (5) - vraagstelling Vragen die we met dit onderzoek willen beantwoorden: 1. Hoe is het gesteld met de (dagelijkse) mondzorg die door verpleegkundigen en verzorgenden wordt uitgevoerd, bij ouderen in Friese verpleeghuizen? 2. Op welke wijze is mondzorg in het zorgsysteem ingebed? 3. Op welke manier kan de mondzorg verbeterd worden of behouden blijven? Doel: inzicht in huidige mondzorg door verzorgend personeel – behoud of verbetering van mondzorg voor ouderen in verpleeghuizen Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Methode (1) Krasse Tanden - het perspectief van personeel Selectie Friese verpleeghuizen door DFZ, 24 huizen Onderwerp: mondzorg door verpleegkundigen en verzorgenden – wat zeggen zij over de mondzorg? Ook: managers – hoe is mondzorg geregeld?/ ingebed in zorg?

Methode (2) Vragenlijst opstellen Pilot studie – Stellinghaven Oosterwolde Analyse resultaat pilot studie – open vragen Besluit: ook interview met verzorgend personeel – aansluitend bij bestaande overleggen/ koffiemomenten Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Resultaten (1) 21 huizen hebben aan het onderzoek meegedaan 14 interviews Totaal ongeveer 2000 verzorgenden of verpleegkundigen Respons 415 vragenlijsten en 12 van managers/ leidinggevenden – respons van in totaal 21% Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Resultaten (2) Respondenten: 67% zijn verzorgenden niveau 3, bijna 90% niveau 1, 2, 3 Gemiddeld 12 jaar werkzaam in functie en 16 jaar in ouderenzorg, ruim 30% nog geen 5 jaar in functie. Verzorgen gemiddeld iets meer dan 14 bewoners per dag, iets meer dan de helft zegt niet meer dan 10 bewoners per dag Enkelen zeggen: mondzorg voor bewoners is onbelangrijk, meesten zeggen ‘tamelijk belangrijk of belangrijk’ 70% poetst zelf 2 x per dag, 23% doet dit vaker 10% zegt ‘mondzorg bij bewoners is vervelend’ Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Resultaten (3) Kennis over mondzorgproblemen: indirect gevraagd Geen significante verschillen in opleidingsniveaus Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Resultaten (4) Bewoners Kunstgebit: 54% zegt % Eigen gebit: 82% zegt 0-25% Mondzorg Hoe vaak? 42% zegt eens per dag, 53% zegt 2 keer per dag. Wanneer? Vooral voor slapen gaan, evt. voor/ na ontbijt 74% zegt eigen gebit schoon te maken – 16% zegt nee, bewoner doet zelfstandig, 6% zegt nee, bewoner werkt niet mee Kunstgebitten – met zeep/ tandpasta poetsen, maar heel wisselend Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Resultaten (5) Wisselend/ weinig: implantaten, tong, slijmvliezen en wangen, andere middelen zoals ragers en stokers. Zie ook volgende slide - tabel Als poetsen niet lukt: raadplegen deskundige, gaasjes, spoelen/ sprayen Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Resultaten (6) Middelen die worden gebruikt: Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Resultaten (7) Vaardigheid: twee derde zegt ‘tamelijk vaardig’, 17% zegt ‘erg vaardig’, 13% zegt ‘niet vaardig, niet onhandig’ 43% zegt ‘ja’ bij klinische lessen – idem voor managers Vervolgvraag hoe vaak klinische lessen? Onduidelijk ingevuld 60% zegt ‘ja’ mondzorg in opleiding geleerd, 30% zegt ‘een beetje’ geleerd. 60% zegt ‘behoefte aan bij/ nascholing’ over mondzorg Geen verschillen in opleidingsniveau, behoefte aan nascholing, jaren werkzaam etc Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Resultaten (8) Gekeken naar verzorgend personeel wat zij invullen bij ‘behoefte aan scholing’ en wat zij invullen bij ‘vaardig zijn’: Statistisch is er een significant verschil in ‘hoe vaardig’ men zichzelf vindt, tussen verzorgend personeel dat wel en geen scholing wil impliceert dat scholingsbehoefte een behoefte is aan meer vaardigheid in het uitvoeren van mondzorg Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Resultaten (9) Rol tandartsen/ mondhygiënisten in instellingen: 40% managers zegt ‘ja’ tandarts, twee derde zegt ‘ja’ mondhygiënist Aantal uren per week ? Controle, advies, signalering, doorverwijzing, preventie, behandeling op verzoek cliënten Faciliteiten laten te wensen over: 7 van de 10 zijn niet/ redelijk tevreden Verantwoordelijke voor mondzorg? Wisselend ingevuld *op basis van 12 vragenlijsten Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Resultaten (10) Ingebed in zorgsysteem? 77% van verzorgend personeel zegt ‘ja’ in zorgdossier, ‘ja’ wijzigingen gerapporteerd Managers vullen in 50% en 40% (maar veel minder ingevuld) Financiering mondzorg? AWBZ Aanvullende tandverzekering Klinische lessen – onduidelijk? Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Resultaten - interviews Cliënt begrijpt het niet (psychogeriatrie/ dementie) Cliënt wil/ kan mond niet (ver genoeg/ goed) open doen Cliënt werkt niet mee, wil of kan niet meewerken Andere belemmeringen: Niet juiste materialen/ faciliteiten/ middelen Kan niet goed zien/ voelen/ kan er niet goed bij Tijdsdruk Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Resultaten - interviews Bevestiging van datgene wat in vragenlijsten naar voren komt – bijvoorbeeld poetsen: verschil theorie/ praktijk – richtlijn/ praktijk Mondzorg ‘leeft’, veel actie ondernomen Wie bepaalt wat goede mondzorg is? Doelen? Cliënten vormen groot obstakel Materialen Advies van professional Wensen/ attitude verzorgend personeel – regie, ‘vies vinden’ Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Discussie (1) Methodologie: Niet al het verzorgend personeel bereikt en sociaal wenselijke antwoorden Wel goede overeenstemming interviews – vragenlijsten Hoe meet je de kwaliteit van mondzorg? Welke uitkomstmaten geschikt? Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Discussie (2) Inhoudelijke discussie: Mondzorg willen uitvoeren lijkt hier niet een groot punt, echter, maar eens per dag? Percentages cliënten eigen gebit/ kunstgebit? Kennis mondproblemen bij verzorgend personeel? Toegepaste kennis/ herkennen van gebitssituaties? – diagnosticeren van mondproblemen? Ook revalidanten? Deels in dit onderzoek betrokken Ondersteuning mondhygiënist/ tandarts lijkt nodig/ gewenst Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Discussie (3) Inhoudelijke discussie (2) Geen verschillen in opleidingsniveau, ervaringsjaren en behoefte aan scholing – ‘on the job’? Praktijk komt niet overeen met scholing in opleiding? Vaardigheidstraining? Past ook bij gedrag cliënt, met name bij eigen gebit Dementie – mondproblemen specifiek Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Discussie (4) Inhoudelijke discussie (3) Mondzorg in zorgstructuur/ ingebed? Deels, maar kan beter? Zicht op protocollering/ richtlijn mondzorg – gebruik daarvan in de praktijk? Eenduidigheid in visie op mondzorg is nodig, ook richting familie/ andere betrokkenen Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Conclusie Genoeg om aan te werken – houding ‘mondzorg is belangrijk’ is een mooi vertrekpunt Scholing is nodig, met name praktisch, demente ouderen met gedragsproblematiek en eigen gebit Ondersteuning door mondhygiënisten en tandartsen – advies, middelen en expertise Eenduidigheid/ helderheid in afspraken, zorgstructuur en financiering randvoorwaarden Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Vervolg – hoe nu verder? (1) Verbeteren van huidige mondzorg – onderzoek om interventie/ implementatie van mondzorg te proberen in verpleeghuizen Op grond van aanbevelingen dit onderzoek en wat we al weten bijv. voor- en nameten mondgezondheid, interventie gericht op verzorgend personeel – mondzorg die zij uitvoeren

Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Vervolg – hoe nu verder? (2) Inzicht krijgen in thuiswonende ouderen en hun mondzorg/ mondgezondheid – hoe kunnen we de ‘instroom- standaard’ verhogen voor verpleeghuizen? Wat kunnen ouderen/ mantelzorgers/ thuiszorg doen? Wat kunnen mondhygiënisten/ tandartsen doen? Past bij politiek beleid – meer ouderen thuiswonend Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Vervolg - hoe nu verder? (3) Krasse Tanden - het perspectief van personeel

Vragen? Discussiepunten? Welke meetinstrumenten/ uitkomstmaten om kwaliteit mondzorg te meten? Wanneer doelen bereikt? Vaardigheidstraining? Andere manieren om behoefte aan scholing in te vullen? Creatieve manieren om ‘gedrag van ouderen met dementie’ t.a.v. mondzorg te beïnvloeden? Hoe kan je toch mondzorg uitvoeren? Rol tandartsen/ mondhygiënisten/aandachtsvelders? Mondzorg in zorgstructuur/ ingebed? Krasse Tanden - het perspectief van personeel