De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwaliteitsonderzoek Ontwikkeling reader “Vroegtijdige herkenning van bijkomende medische problemen bij mensen met EMB” C. Netten AIOS-AVG.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwaliteitsonderzoek Ontwikkeling reader “Vroegtijdige herkenning van bijkomende medische problemen bij mensen met EMB” C. Netten AIOS-AVG."— Transcript van de presentatie:

1 Kwaliteitsonderzoek Ontwikkeling reader “Vroegtijdige herkenning van bijkomende medische problemen bij mensen met EMB” C. Netten AIOS-AVG

2 Inhoud presentatie Aanleiding Doel Plan – Do – Check (incl. resultaten enquête) – Act Discussie Evaluatie onderzoek

3 Aanleiding Herkenning bijkomende med. problemen lastig Onderzoek Suriname

4 Doel Verbetering herkenning bijkomende medische problemen  eerder raadplegen arts Doelgroep: groepsleiding

5 Hoe? Groepsleiding handvatten geven Middel: reader

6 Plan Inventarisatie: informatie reeds aanwezig?  nee Een aantal onderwerpen selecteren i.o.m. opleider: Slikproblemen Voedingstoestand Reflux Obstipatie Luchtwegproblemen Decubitus

7 Plan Interview met / reader voorleggen aan: 2 CB-ers van EMB-groepen Paramedici (logo, ergo, verpleegkundige, diëtiste) 5 Collega’s  Feedback?  Goedkeuring? Invoeren reader: Verspreiden op EMB-groepen Intranet

8 Do Herschrijven + aanvullen info Suriname: Uitleg per onderwerp Wanneer arts/paramedicus raadplegen?

9 Check Anonieme enquête groepsleiding 2 EMB- groepen: Nut? Hoe invoeren?

10 Resultaten enquête 14 van 25 teruggekregen Werkzaam op EMB-groep: 11: meer dan 3 jaar 3: 1-3 jaar 0: minder dan 1 jaar

11 Resultaten enquête 13 bekend met begrip EMB, 1 niet Voorafkennis vaker voorkomen van deze problemen bij EMB: 9 “gedeelte” 5 “alles” 0 “niks”

12 Oordeel reader Vormgeving:14 “goed” Titel: 14 “duidelijk” Inleiding: 4 “heel duidelijk” 10 “voldoende duidelijk”

13 Leerzaamheid onderwerpen

14 Oordeel verstrekte info Bij alle onderwerpen: 14 “informatie duidelijk” 14 “precies goed aansluitend op kennisniveau”

15 Verwachting beter opmerken signalen 13 beter 1 niet ingevuld

16 Bezoek arts 6 even snel 4 minder snel en sneller 4 niet ingevuld

17 Informatie toevoegen? (epilepsie, motorische problemen, visus / gehoor) 9 “ja, nuttig” 4 “nee, teveel informatie” 0 “nee, … (andere reden)” 1 niet ingevuld

18 Opmerkingen extra onderwerpen wel of niet opnemen: Wel: Horen erbij: alles bij elkaar Nieuwe mensen hebben hier veel vragen over Niet: Liever een 2e reader Alles in 1 reader is teveel Bestaan al readers voor Conclusie: Als naslagwerk handig alles in 1 Om allemaal te lezen teveel

19 Inzetten reader

20 BSFS 8: Handiger dan nu 3: Hetzelfde als nu 2: minder handig Opmerkingen Vooral plaatjes duidelijk Kost meer tijd, niet alle cliënten op 1 lijst BSFS niet handig vanwege luier

21 Opmerkingen enquêtes Weer bewust worden, geheugen opfrissen, weer alert Goed, mooi, duidelijk, zinvol, leerzaam, prettig om te lezen. Nieuwe mensen  handig Weinig medische termen  positief Eenmalige opmerkingen: Kort meer uitleg over EMB voor nieuwe mensen Ouders, verzorgers  nuttig Bezoek arts? “Even snel want we gaan toch al snel naar de arts” Cursus gehad eet- en drinktechnieken Cursus decubitus

22 Act Reader blijkt van nut  invoeren voor alle EMB-groepen: Overleg clustermanagers Uitleg op groepen Nieuw personeel Eventueel scholing

23 Check 2 Evaluatie over 1 jaar: doel bereikt?  Nieuwe enquête, grotere groep Verder n.a.v. nieuwe enquête: Updaten reader (jaarlijks) Evt BSFS invoeren Evt onderwerpen toevoegen / nieuwe reader

24 Discussie Vragen / opmerkingen?

25 Evaluatie onderzoek Wat liep goed? Iedereen was bereidwillig Product: multidisciplinair gesteund, aansluitend bij de behoefte van de doelgroep Antwoord op vraag: sneller opmerken signalen  Allemaal “Ja”!

26 Evaluatie onderzoek Wat liep minder goed? Trage respons op concept Onvoldoende feedback gr.l. via cb-ers Kleine groep voor enquête Wat eraan gedaan? Veel herinnerings- mailtjes Enquêtes (met vooraf mondelinge uitleg) Volgend jaar grotere groep

27 Rol opleider Meedenken over keuze onderwerpen Coachen bij vragen Stimuleren tot beperken Enkele keren op de agenda bij leergesprek

28 Beleving proces Leerzaam Motiverend Onbewust vaker kwal oz/ verbetering, minder gestructureerd Bewaking tijdspad kost aandacht Afhankelijkheid van respons van derden is lastig

29 Oneliner “Iedereen vanaf het begin betrekken geeft bereidwilligheid” Teken voor standvastigheid en bereidwilligheid (ADINKRA SYMBOLISM, Ghana)


Download ppt "Kwaliteitsonderzoek Ontwikkeling reader “Vroegtijdige herkenning van bijkomende medische problemen bij mensen met EMB” C. Netten AIOS-AVG."

Verwante presentaties


Ads door Google