De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Succesvol verbeteren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Succesvol verbeteren."— Transcript van de presentatie:

1 Succesvol verbeteren

2 Voorstellen Facit: gespecialiseerd in VVT Coby Dekker
Kwaliteit- en organisatieadvies Training (CQ-)onderzoek Coby Dekker Beleidsadviseur CQ-coördinator

3 Twee onderwerpen Interpretatie en gebruik van meetresultaten bij verbeteren Succesfactoren voor verbeteren van kwaliteit

4 . Interpretatie en gebruik van meetresultaten bij verbeteren
Succesfactoren voor verbeteren van kwaliteit

5 Uitslagen CQ en ZI 30% van de cliënten voelt zich niet thuis
45% vindt dat er onvoldoende personeel is 18,9% van de cliënten heeft de afgelopen maand te maken gehad met een valincident 97% ervaart dat men alleen kan zijn wanneer men wil Een 8 voor de zorgverleners!

6 Eenduidige vragen? Zijn de maaltijden lekker?
Wordt uw woonruimte goed schoongemaakt? Hebben de zorgverleners aandacht voor hoe het met u gaat? Is de temperatuur aangenaam?

7 Meten is weten?

8 Conclusie We hebben de wetenschappelijke gegevens, maar kunnen nog niet landen Aanvullende analyse is nodig; CQ is geen eindpunt maar beginpunt

9 Standaardisatie: voor- en nadelen
Voordelen Meer transparantie Organisaties worden vergelijkbaar Kwaliteitskader geeft ondergrenzen aan

10 Nadelen Voorbedrukte antwoorden. Cliënt kan niet per vraag kwijt hoe en waarom Daardoor geen gegevens over locatiegebonden oorzaken Sterrengekte

11 Sterrengekte Ik meet beter dan mijn buurman → meer valincidenten.
Decubitus: 1 cliënt en dan 2 sterren! Ik wil volgend jaar opnieuw meten, misschien kom ik dan in een ‘betere’ (lees: slechtere) pool. Het oude huis, daar komt alles door.

12 Sterrentips Niet gek laten maken Ook niet bagatelliseren:
‘Ouderen zijn nu eenmaal incontinent’ ‘Ach, ze moeten niet zeuren, we hebben er alles aan gedaan’ ‘Het komt allemaal door de ZZP’s’ Vooral kijken naar vergelijking met eerder jaar in úw organisatie

13 Meten is weten? 6 meter boven de grond is niet altijd voldoende info.
CQ is basis, nog geen recept voor verbetering (Tranzo) We hebben specifieke info nodig Dus: Gegevens analyseren. Hoe?

14 . Interpretatie en gebruik van meetresultaten bij verbeteren
Succesfactoren voor verbeteren van kwaliteit

15 Aan de slag met meetresultaten
Eerste stap Analyse in samenspraak mt, medewerkers en cliëntenraad Hoe komt het? Herkennen we dit? Hoe kunnen we verbeteren? (betrek werkvloer!) Tweede stap Terug naar doelgroep: Wat willen we aanvullend weten van de cliënten? Wat vinden ze van verbetervoorstellen?

16 Terug naar de doelgroep
Cliëntenpanels Stembus Mystery guest

17 Terug naar de doelgroep
Foto’s/ filmpjes CQ-vragen bij evaluatiegesprek Medewerkers bij cliënten op bezoek

18 Flitsend aan de slag Korte pilots Wat werkt wordt nieuwe procedure
Begeleiding, aandacht, focus liggen op gesprek met bewoners Benut werkoverleg Manager/teamleider wordt ook coach

19 Pijlers: communicatie en zorgleefplan
Het nieuwe zorgen Niet: nee, tenzij Niet: ja, mits Wel: ja, hoe? Hebt u zelf al ideeën? Dat noteren in zorgleefplan Voorwaarde: gelijkwaardig communiceren Gevolg Verzorgenden groeien, klanten bloeien Zorgleefplan met besproken mogelijkheden binnen grenzen

20 Verbeteren met plezier
Terug naar een voorbeeld: 20% vindt dat de zorgverleners nooit aandacht hebben voor hoe het met hen gaat

21 Aan de slag met meetresultaten
Eerste stap Analyse in samenspraak mt, medewerkers en cliëntenraad Hoe komt het? Herkennen we dit? Hoe kunnen we verbeteren? (betrek werkvloer!) Tweede stap Terug naar doelgroep: Wat willen we aanvullend weten van de cliënten? Wat vinden ze van verbetervoorstellen? 21

22 Terug naar de doelgroep
Cliëntenpanels Stembus Mystery guest

23 Terug naar de doelgroep
Foto’s/ filmpjes CQ-vragen bij evaluatiegesprek Medewerkers bij cliënten op bezoek 23

24 Flitsend aan de slag Korte pilots Wat werkt wordt nieuwe procedure
Persoonlijke vorderingen in werkoverleg

25 Hoe gaat het verder in de praktijk?
Meer over succesvolle verbeterplannen in de parallelsessie

26 Dank voor uw aandacht Tel Facit:


Download ppt "Succesvol verbeteren."

Verwante presentaties


Ads door Google