Lessen in de 21 e eeuw een workshop i.h.k. van de Conferentie vakvernieuwingen ECENT 4 juni 2010 Frank Seller: Stuurgroep Nieuwe Scheikunde John Hukom:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Inleiding Herman Geenen
Advertisements

Industriële Chemie VWO 6
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Ouderavond lob havo-3 Profielkeuze.
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Wetenschappen 2e en 3e graad
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
Pilot Kies Actief Studiekeuzecentrum
Slotconferentie Kies Actief 15 juni 2011 Rik Feddes ………………………..
Olie in Oman Introductiepresentatie <naam bedrijf>
Return to Sender.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Welkom bij Netwerken voor je loopbaan
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
NLT HAVO.
IPC Nederland.
Met de Kennisbasis in zee!
Training digitale didactiek
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Pemprl.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Landelijke dag lerarenopleiding Biologie Ecent conferentie 16 mei 2012.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
De gemiddelde leerling…
Terugkoppeling herijkingswensen
Bunnik,
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Toetsing Vakdidactiek 2.
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Product van TU Delft, SEC
ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Multiple sclerose en toch niet alleen!!!
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Themadag Radboud universiteit Nijmegen 6 april 2010
Product van TU Delft, SEC
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Lessen in de 21 e eeuw een workshop i.h.k. van de Conferentie vakvernieuwingen ECENT 4 juni 2010 Frank Seller: Stuurgroep Nieuwe Scheikunde John Hukom: lerarenopleider scheikunde HU

Programma workshop: Lessen in de 21 e eeuw n Inleiding n Voorbeeld “Nieuwe Scheikunde” op de HU n “Nieuwe Scheikunde” en kennisbasis scheikunde vakdidactiek

Nieuwe scheikunde in vogelvlucht n Huidige scheikunde programma (curriculum) voor havo/vwo: n is niet meer actueel; n geeft geen duidelijk beeld van de betekenis van scheikunde voor de samenleving; n belichten van een breed carrière-perspectief na een natuurwetenschappelijke opleiding ontbreekt;

Context – conceptbenadering Chemie im Kontext (ChiK) ontwikkeld in Kiel ( 1998 ) n Tot nu toe: eerst verwerven scheikunde-kennis  maatschappelijke toepassingen n CC-benadering: vanuit een context chemische vragen ontwikkelen die leerlingen daarna zelf gaan onderzoeken. n Welke brandstoffen de minst schadelijke verbrandingsproducten veroorzaken? n Wat voor verbrandingsprocessen vinden er in je lichaam plaats als je gaat sporten? n Hoe eet je gezond?

Opbouw CC – benadering n 1 Introductiefase n Inleiding, motivatie, vragen van leerlingen, aanknopen n 2 Plannings- en nieuwsgierigheidsfase n Structurering door vragen van leerlingen en het plannen van de werkzaamheden n 3 Verwerkingsfase n Bij voorkeur zelfstandig en zelf georganiseerd werken n 4 Verdiepingsfase n Verdieping van de chemische inhoud, opbouw van basisconcepten, verbinding met andere contexten

Tussentijdse vraag n 1 Waarom/waartoe moet … n 2 Hoe kun … n 3 Waarmee kun … n je studenten voorbereiden op “Nieuwe Scheikunde”? n Groepsuitwisseling

Overleg kort in groepje n 1 Waarom moet ik mijn studenten eigenlijk voorbereiden op Nieuwe Scheikunde? n 2 Hoe kan ik mijn studenten laten zien of laten ervaren wat Nieuwe Scheikunde is? n 3 Waarmee kan ik mijn studenten voorbereiden op vakvernieuwing? n Groepen in drietallen (zie stencil)

Nieuwe Scheikunde op de HU(1) n Keuzeproject binnen de verplichte schoolprojecten n Doelgroep: 3 e en 4 e jaars voltijd en deeltijd van de bachelor opleiding. n 4 studiepunten ( 112 uur )

Nieuwe Scheikunde op de HU(2)

Viervlakschemie Tetrahedral Chemistry Education ( 2004 Istanboel ) 1/3 n Introductiefase (oranje vlak)

Viervlakschemie (2/3) n Nieuwsgierigheids-, plannings- en verwer- kingsfase (gele vlak)

Viervlakschemie 3/3 n Verdiepingsfase (blauwe vlak)

Macro-Meso-Micro in conceptuele vakken op de HU n Macro-micro denken voor leerlingen (VO) lastig  Deze stap is meestal te groot en te abstract voor leerlingen n Deze manier van denken belangrijk voor chemici: eigenschappen worden verklaard m.b.v. iets (een mesostructuur, deeltjes) in het materiaal n Integratie in modules Nieuwe Scheikunde (idee voor volgende keuzeprojecten met studenten)

Kennisbasis en vakvernieuwing(1) in groepjes n Vraag 1: n Is de kennisbasis (na/sk/bio) herkenbaar aanwezig waar het in de vakvernieuwing omgaat? n - zoals macro-micro-denken of eigenschap-deeltjes denken bij scheikunde n - systeemdenken bij biologie n Vraag 2: n Welke bijdrage levert de kennisbasis aan de samen- hang tussen de vakken en de manier waarop kennis en techniek zich ontwikkeld op het snijvlak van vakken?

Kennisbasis en vakvernieuwing(2) in groepjes n Uitwisseling uit de drie discussiegroepen n Adviezen aan de vernieuwingscommissies n Frank Seller n John Hukom n