Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Samenwerkingsverband
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs een korte inleiding
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
De Syntheseklas 50% besparing 100% succes integratie van leerlingen met cluster 4- indicatie in het reguliere onderwijs.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Een gezamenlijke uitdaging!
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De Almeerse ontwikkeling Integratie; kansen en bedreigingen.
Ieder kind de best passende ontwikkeling
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
De kern van het arrangeren
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
1zorg-route.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Effectieve Samenwerking: krachten bundelen. Heldere intenties & uitgangpunten.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Kunnen wij het samen Passend maken?
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
GEEN KIND MEER TUSSEN WAL EN SCHIP
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
23 september 2014.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Zorgen in de basisschool
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Onderwijs Overstijgende Voorzieningen Samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Passend onderwijs.
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Onderwijs en zorg bij SOi Groningen
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK

Anders kijken...

Anders denken...

Anders handelen... “Kunt u mij een stervormig stuk glas snijden om dit raam te repareren?”

ORGANISATIE W.M. Passend Onderwijs Zuid-Limburg Expertgroep Weste- lijke Mijnstreek Expertgroep Maastricht/Heuvell. Expertgroep Parkstad WG “één loket” WG “Continuüm van zorg” UVG Bovenschoolse Voorzieningen UVG Autisme

BOTTOM UP & TOP DOWN Visie op Passend Onderwijs Signalen vanuit de subregio (ouders, scho- len, gemeenten, enz) Operationeel & Denktank Focus Autiklassen

VISIE PASSEND ONDERWIJS ZZZ (zo snel, zo licht, zo thuisnabij) Één kind één plan Ontwerpen van een passende leeromgeving Curatief komt pas in beeld als er preventief verantwoording is afgelegd Diversiteit en flexibiliteit van het onderwijs

SIGNALEN SUBREGIO WM Signalen vanuit de overheid / gemeente Signalen vanuit instanties voor JHV Signalen vanuit cluster IV Signalen vanuit cluster III Signalen vanuit het SBO Signalen vanuit het regulier onderwijs Signalen vanuit leerlingen / ouders

OPERATIONEEL & DENKTANK Wie zijn stakeholders? Wie zijn wij? Wat willen we? Wat is er? Wat missen we? Range 4-12 jarigen Range jarigen Leren vanuit de praktijk. Kind en de leerkracht centraal. Autiklassen 4-12 jarigen

VISIE OP AUTI VOORZIENINGEN Auti onderwijs in regulier BAO en VO (organisatieniveau) Versterking Expertise van het reguliere onderwijs (docentniveau) Auti onderwijs in speciaal BAO en VO (lwoo) Afstemming met zorg Auti onderwijs in speciaal onderwijs Subregio overstijgende voorzieningen Toeleiding traject

HOE VER ZIJN WE IN DE WM? Versterking expertise docentenniveau BAO en VO Versterking expertise organisatieniveau BAO en VO ( Veilige Haven ) Auti onderwijs in SBO ( Focus autiklassen ) en LWOO ( DaCapo Eysenhegge ) Auti onderwijs in SO ( Triangel en Guttecoven ) en VSO

VISIE FOCUS AUTIKLASSEN Recht op goed passend en thuisnabij toegankelijk onderwijs voor elke leerling met ASS Onderwijs heeft de plicht leer- en ontwikkelings- kansen te bieden aan leerlingen met ASS Gericht op integratie, niet separatie Onderwijs werkt cluster doorbrekend. Onderwijs (en daarbinnen regulier en speciaal) en zorg werken samen

CRITERIA FOCUS AUTIKLAS Duidelijk maar niet star Cluster indicatie Opbrengstgericht op basis van ontwik- kelingsperspectief Schakelbaar binnen 3 jaar Plaatsing dient een meerwaarde te hebben Ouders onderschrijven plaatsing en aanpak

BEELD FOCUS AUTIKLAS Start 2008 met 2 klassen in SBO Geleen 1 e jaar: 8 leerlingen. 2 e jaar: maximaal 12 Leerkracht / onderwijsassistent Beleidsmatige stuurgroep en inhoudelijke projectgroep (tevens zorgteam) Synergie als uitgangspunt en voorwaarde Van autiklas naar SBO plaatsing

VAN AUTIKLAS SBO AutiklasSBO klas

EVALUATIE Focus autiklassen vol. Nieuwe klas vanaf Aanpassingen in de ondersteuning, fysieke ligging, enz. Gericht op verdere integratie. Uitstroomcijfers en dilemma’s. Lobby voor autiklassen in BAO

UITDAGINGEN 2009 E.V. Uitbouw auti onderwijs in RO Versterking zorgstructuur in RO o.a. door versterking ZAT’s met JHV, GGZ, LP, …. Uitvoeringsgroep autisme (BAO, SBO, VO, LWOO, MBO, III/IV, JHV, GGZ). Verbinden met één-loket en zorgroute Regio overstijgend stroomlijnen ………………