Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK
Anders kijken...
Anders denken...
Anders handelen... “Kunt u mij een stervormig stuk glas snijden om dit raam te repareren?”
ORGANISATIE W.M. Passend Onderwijs Zuid-Limburg Expertgroep Weste- lijke Mijnstreek Expertgroep Maastricht/Heuvell. Expertgroep Parkstad WG “één loket” WG “Continuüm van zorg” UVG Bovenschoolse Voorzieningen UVG Autisme
BOTTOM UP & TOP DOWN Visie op Passend Onderwijs Signalen vanuit de subregio (ouders, scho- len, gemeenten, enz) Operationeel & Denktank Focus Autiklassen
VISIE PASSEND ONDERWIJS ZZZ (zo snel, zo licht, zo thuisnabij) Één kind één plan Ontwerpen van een passende leeromgeving Curatief komt pas in beeld als er preventief verantwoording is afgelegd Diversiteit en flexibiliteit van het onderwijs
SIGNALEN SUBREGIO WM Signalen vanuit de overheid / gemeente Signalen vanuit instanties voor JHV Signalen vanuit cluster IV Signalen vanuit cluster III Signalen vanuit het SBO Signalen vanuit het regulier onderwijs Signalen vanuit leerlingen / ouders
OPERATIONEEL & DENKTANK Wie zijn stakeholders? Wie zijn wij? Wat willen we? Wat is er? Wat missen we? Range 4-12 jarigen Range jarigen Leren vanuit de praktijk. Kind en de leerkracht centraal. Autiklassen 4-12 jarigen
VISIE OP AUTI VOORZIENINGEN Auti onderwijs in regulier BAO en VO (organisatieniveau) Versterking Expertise van het reguliere onderwijs (docentniveau) Auti onderwijs in speciaal BAO en VO (lwoo) Afstemming met zorg Auti onderwijs in speciaal onderwijs Subregio overstijgende voorzieningen Toeleiding traject
HOE VER ZIJN WE IN DE WM? Versterking expertise docentenniveau BAO en VO Versterking expertise organisatieniveau BAO en VO ( Veilige Haven ) Auti onderwijs in SBO ( Focus autiklassen ) en LWOO ( DaCapo Eysenhegge ) Auti onderwijs in SO ( Triangel en Guttecoven ) en VSO
VISIE FOCUS AUTIKLASSEN Recht op goed passend en thuisnabij toegankelijk onderwijs voor elke leerling met ASS Onderwijs heeft de plicht leer- en ontwikkelings- kansen te bieden aan leerlingen met ASS Gericht op integratie, niet separatie Onderwijs werkt cluster doorbrekend. Onderwijs (en daarbinnen regulier en speciaal) en zorg werken samen
CRITERIA FOCUS AUTIKLAS Duidelijk maar niet star Cluster indicatie Opbrengstgericht op basis van ontwik- kelingsperspectief Schakelbaar binnen 3 jaar Plaatsing dient een meerwaarde te hebben Ouders onderschrijven plaatsing en aanpak
BEELD FOCUS AUTIKLAS Start 2008 met 2 klassen in SBO Geleen 1 e jaar: 8 leerlingen. 2 e jaar: maximaal 12 Leerkracht / onderwijsassistent Beleidsmatige stuurgroep en inhoudelijke projectgroep (tevens zorgteam) Synergie als uitgangspunt en voorwaarde Van autiklas naar SBO plaatsing
VAN AUTIKLAS SBO AutiklasSBO klas
EVALUATIE Focus autiklassen vol. Nieuwe klas vanaf Aanpassingen in de ondersteuning, fysieke ligging, enz. Gericht op verdere integratie. Uitstroomcijfers en dilemma’s. Lobby voor autiklassen in BAO
UITDAGINGEN 2009 E.V. Uitbouw auti onderwijs in RO Versterking zorgstructuur in RO o.a. door versterking ZAT’s met JHV, GGZ, LP, …. Uitvoeringsgroep autisme (BAO, SBO, VO, LWOO, MBO, III/IV, JHV, GGZ). Verbinden met één-loket en zorgroute Regio overstijgend stroomlijnen ………………