Evaluatie marketingcampagne 2008 SOOB. Marketing Doelstelling Er is ingezet op het werven van nieuwe leden. Er zijn twee doelstellingen benoemd; 1. Responsdoelstelling:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
“Smash sportief op weg naar 2020”
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
Het belang van een goede steekproef
Vertaald uit het Frans – Freddy Storm 05/2010
Vrijwilligers beleid/ Samenwerken met actieve leden Met elkaar. Voor elkaar.
Meer vrijwilligers in kortere tijd
en toen werd ik weer wakker en toen hoorde ik ook gegrom, nou het was wel hmm, ik dacht hmm.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
‘Het podium op voor Villa Joep!
SENIORENSCENARIO Detlef Andries & Rogier Denecker.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Welkom bij de tussentijdse presentatie
Project Sponsoring Kenia
Nalatenschappenwerving
Historisch Overzicht: Europa en de wereld
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Wat nou, pensioencrisis?
De evaluatie van een project
Focus op motivatie en communicatie
Harry Potter Studios.
Enquête-uitslagen PowerPoint Fanfare Sint Caecilia 2011.
Organiseren en communiceren Onderzoek naar de organisatiegraad.
Team CorCom presenteert:
Kwalitatieve Leadgeneratie
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
Workshop Fondsen werven
Evenementencommissie RCU Zwolle
Een moderne fabel….
Visie & Strategie.
Stage bij “Het Licht”. Mijn stage bij “Het Licht” begon een beetje rommelig want ik kreeg op het laatste moment te horen dat ik mijn stage bij een ander.
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
Stage: Basisschool de Klingerberg
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Taalkundige feiten en hypothesen
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 15 oktober 2015.
INHOUD 1. Ons idee 1.1 Waar kan het worden toegepast? 1.2 Hoe werkt het? 1.3 Welke materialen worden er gebruikt? 2.Berekeningen 2.1 Hoeveel kost het?
‘ Ik wil alle Amnesty-supporters bedanken! Jullie inzet heeft tot succes geleid, zo blijkt uit mijn vrijlating. Maar mijn zaak is nog niet voorbij. Blijf.
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
BEHAVIORAL TARGETING PROJECTGROEP 7. INHOUDSOPGAVE. - Definitie behavioral targeting - Analyse behavioral targeting & aangrenzende onderwerpen - Advies.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
Codetuts Academy Les 6 Module 2a Php Fundamentals 1.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Korte systematische terugblik Project Interne bedrijfsvoering Scholing en opleiding Materialen Collectie Communicatie Financiën Conclusies Boekstart in.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Zaterdag 21 november 2015 Niet-leden als vrijwilligers, Een uitdaging NTB congres zaterdag 21 november 2015.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Welkom bij de algemene ouderavond van de Zeister Vrije School
Uitdagingen voor onderzoeker en respondent Het dagboek van het budgetonderzoek.
Aubid Sarwar 4FD Betalen via Internet Waarom dit onderwerp? Wij kozen dit onderwerp omdat er tegenwoordig veel inkopen via internet gedaan worden en.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
Laat ik mij voorstellen:
Groei dossiers/ lokale opleg
Bepaling waarde van een publieke dienst?
Topsport en breedtesport
Direct marketing.
Transcript van de presentatie:

Evaluatie marketingcampagne 2008 SOOB

Marketing Doelstelling Er is ingezet op het werven van nieuwe leden. Er zijn twee doelstellingen benoemd; 1. Responsdoelstelling: Werven van nieuwe leden. 2. Leerdoelstelling: Opdoen van ervaring met het werven van nieuwe doelgroepen door middel van telemarketing. DoelgroepActieTargetRespons% OudersTM: word ook lid (of steun)720 ouders8% Koud-Gezinnen & MediorenTM;word lid840 nieuwe leden7% DM; word lid900 nieuwe leden1,5%

Bijstelling doelstelling Na subsidie aanvraag werd door het DB van de SOOB een wijziging in het projectplan aangevraagd. 1.Toevoegen van een derde doelgroep: “Afhakers”, zoals in Afvallen van de direct mail variant bij koud werven. Bibliotheken gaven op de informatie bijeenkomst aan liever op nieuwe doelgroepen (ouders en koud werven) te willen testen. Besloten is om de voorafgestelde indeling los te laten. Bibliotheken konden inschrijven op een gewenst project. Verdeling budget & acties subsidie toekenning na wijziging SOOB aant. aanmeldingen Na inbreng bibliotheken Werving ouders TM € € €58.156,78 mosaic DM vervangen met Afhakers TM € € €4.652,54 mosaic TM € € €70.951,27

Indeling bibliotheken Het indelen en enthousiasmeren van alle bibliotheken in NH om deel te nemen heeft veel tijd gekost. Uiteindelijk zijn afgevallen: De Bieb Bibliotheek Waterland Bibliotheek Naarden Bussum Deelname werd niet altijd als vrijwillig beschouwd. OudersHeilooHeerhugowaardDuinrand AmsterdamCastricumWFO HoornLangedijkWEB Ijmond NoordBergenHilversum MosaicVelsenHaarlem-HeemstedeKopgroep De BibliotheekAmstellandOBA Huizen-Laren-BlaricumHaarlemmermeer AfhakersAlkmaar

Resultaat DoelgroepActieTargetRespons%Behaaldrespons% Ouders TM: word ook lid (of steun)7208% ,3% Koud-Gezinnen & MediorenTM;word lid8407% ,4% DM; word lid9001,5% Afhakers 10323% Totaal Ouders Mosaic Afhakers 103 Totaal 2.813

Ouders lid maken Ouders zijn een warme groep om lid te maken, via hun kind hebben ze immers al een band met de bibliotheek. Via telemarketing zijn de ouders gevraagd of ze niet ook lid wilde worden. Indien men dat niet wilde is gevraagd of ze de bibliotheek wilde steunen met een lidmaatschap. ` Er zijn ouders van kinderen telefonisch bereikt. Van de aangeleverde adressen was 53% niet goed genoeg om te bellen (7.930 ouders) mensen zijn lid geworden van de bibliotheek (20,3%), waarvan 49% met een automatische incasso betaling. Kosten per lead is € 36,69. Bij HMS (callcenter) gaf 24% van de ouders aan wel donateur te willen worden. ‘Donateurschap’ is bij ouders een manier is om ze lid te maken. Ouders reageerden positief aan de telefoon.

Resultaten per bibliotheek Bibliotheek ResponsRespons%Incasso balie Gebeld Duinrand %11057%7338% Oba %11540%16658% WEB/WFO %9238%14460% Bergen %5468%2633% Castricum %7473%2727% Heerhugowaard %8168%3933% Heiloo %4766%2434% Hilversum %6449%6751% Hoorn %4647%5253% Langedijk %3347%3753% IJmond-Noord % 129 Totaal %71647%78452%

Koud (Mosaic bellen) We zijn koud gaan bellen op gehuurde adressenbestanden. We hebben de ons gericht op: Gezinnen – 69% van gehuurde adressen Medioren – 31% van gehuurde adressen Het was moeilijk om grote hoeveelheden adressen te krijgen. 65+ was uitgesloten om nog meer variabelen (prijzen) te voorkomen. De medioren scoorden iets beter. Er zijn mensen bereikt. Hiervan zijn mensen lid geworden. Dit is een positief percentage van 10,3%. 25% van de mensen gaf direct een incasso af. Kosten per lead komen uit op € 45,78.

Resultaten per bibliotheek *Door een bestandsfout zijn deze percentage niet reëel. ** Amstelland had een afwijkende aanbieding *** Oba had een afwijkende aanbieding. BibliotheekGebeldResponsRespons %incasso balie Haarlem %00%215100% Kopgroep* %00%78100% Haarlemmermeer %8346%9954% Huizen %3348%3652% OBA*** %9441%13759% Amstelland** %4533%9167% de Bibliotheek %4346%5054% Velsen %00%75100% Totaal %29825%89375%

Lid worden via de balie ≠ 100% lidmaatschap. We weten uit ervaring dat hoe meer barrières je opwerpt, hoe lager de respons is. Vandaar dat in deze actie het belang van automatische Incasso groter is ingezet dan in Ongeveer 30% van de mensen die aangaven aan de balie te komen is daadwerkelijk geweest. Enkele bibliotheken hebben nog een herinneringsbrief gestuurd. Dit resulteerde in een verhoogde respons van 10-12%. Het percentage automatische incasso’s kan hoger, als hier meer op aangestuurd wordt bij de callcenters. Bibliotheken die niet met incasso werken worden aangeraden dit wel te gaan doen. Niet alleen omdat de acceptgiro zal worden afgeschaft; een incasso resulteert ook in een langer behoud van leden.

Afhakers terugwinnen Deze campagne is in 2007 ook gedaan, toen onder de noemer “ behoud”. Nu konden alleen afhakers uit 2008 worden ingezet, waardoor de oplage beperkt Is. Tevens had slechts één bibliotheek hier interesse in. Deze bibliotheek liep mee in de behoudcampagne van Zuid-Holland. Resultaat: 23% van de afhakers wilden weer lid worden. In Zuid-Holland lag het gemiddelde op 19%. Daar was de data van afhakers ook minder recent. De kosten komen uit op € 34,43 per lead. Dit, omdat meegelopen kon worden met de campagne voor Zuid-Holland. Indien deze actie los opgezet zou worden, is deze kostprijs onmogelijk. Bibliotheekaan-niet% nietbereikt%deelname%incasso%balie geleverdbereikt Alkmaar %45148%10323%4645%57

Conclusie Targets ruim gehaald (+13%), succesvolle campagne. Ouders zijn een zeer interessante doelgroep, dus hier zeker mee doorgaan. Naast tm ook andere kanalen inzetten (instore, mail, bij inschrijving kind) Koud bellen is duurder, dus, zolang niet nodig, eerst richten op goedkopere doelgroepen. De respons is wel goed, testen met goedkoper mailpack is interessant. Afhakers hadden we achteraf niet moeten inzetten. Te veel tijd en opstartkosten voor één bibliotheek. Verder onderzoek is gewenst om werkelijke waarde te kunnen bepalen. Ook testen of goedkoper kanaal gelijk scoort. Bibliotheken hebben erg veel begeleiding gevraagd, waardoor minder tijd voor callcenters en uitvoer project overbleef. (Dit was niet begroot). Het leek of een aantal bibliotheken liever niet meedeed. Succes aantal daadwerkelijke leden hangt af van inzet bibliotheek. Bibliotheken willen/kunnen niet altijd tijd investeren en zien niet altijd het belang hiervan in. Persoonlijke afkeer van telemarketing en incasso werkt niet mee. Kwaliteit bestanden is erg slecht; verrijken en laag bereik kost extra. Verbetering is absoluut mogelijk door grotere waarde aan database te hechten. Het project heeft per lead € 53,32 gekost (incl. niet project-gerelateerde kosten).

Marketingcampagne BOZH DoelgroepActieTargetResponsBehaaldRespons Bijna Afhakers Kaart oproep: kom lenen3.000 leden activeren5% % AfhakersTM; word weer lid1.000 leden15% ,2% Actieve leden TM; stap over op incasso1.500 incasso leden20% % Instore; oproep incasso2.000 incasso ledennvt4.650

Wij missen u kaart – in combi met NL Leest boek Instore pakket incasso: 1)Posters 2)Folderhouders 3)Invulkaarten 4)Tas