Aandacht voor vakmanschap en ondernemerschap in het beroepsonderwijs mw. Prof. Dr. C.M. van Praag
SER-advies in het kort In het SER-advies ‘Handmade in Holland: vakmanschap en ondernemerschap in de ambachtseconomie’ staan vier thema’s centraal: Talent (h)erkennen Bekendheid en waardering voor het ambacht Vakmanschap ontwikkelen en Ondernemerschap
Focus voor deze masterclass Doel: praktijkervaringen ophalen, bespreken en bundelen Eerst in het kort de aanbevelingen uit het SER-advies, voornamelijk gericht op de onderwerpen: vakmanschap en ondernemerschap ontwikkelen. Deze twee thema’s zullen vervolgens uiteen vallen uiteen in drie – elkaar overlappende – onderdelen: Uitdagingen voor het beroepsonderwijs Ondernemerschap Samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven
Aanbevelingen SER in het kort De aanbevelingen van de SER met betrekking tot vakmanschap ontwikkelen zijn in het kort de volgende OnderwerpAanbevelingActie door wie? Vakmanschap ontwikkelen Versterking beroepsonderwijs, ook kleinschalig Overheid i.s.m. onderwijs, SBB en bedrijfsleven Doorlopende leerlijnen, AD Overheid i.s.m. onderwijs en bedrijfsleven Voldoende leerwerkplaatsen, stageplaatsen, met name ook bij zzp’ers Bedrijfsleven, kenniscentra en overheid
Aanbevelingen SER in het kort De aanbevelingen van de SER met betrekking tot ondernemerschap ontwikkelen zijn in het kort de volgende OnderwerpAanbevelingActie door wie? Ondernemerschap ontwikkelen Meer aandacht voor ondernemerschap in beroepsonderwijs Onderwijs i.s.m. bedrijfsleven Meer support aan ondernemers Overheid en ondernemerspleinen Kwalitatief goed werkBedrijfsleven Samenwerking en coördinatie Bedrijfsleven met ondersteuning overheid
Uitleg workshop ‘flapdialoog’ De groep wordt verdeeld in subgroepen van 4-5 personen. Op elke tafel ligt een flip-overvel waarop twee vragen staan genoteerd. Noteer onder de vragen een aantal oplossingen, tips of ideeën. Na 10 minuten wordt de flap een tafel naar rechts doorgeschoven. De flap doorschuiven geschiedt nog een of twee keer. Daarna krijgt elke tafel zijn ‘eigen’ flap weer terug. De oplossingen, ideeën en tips worden vervolgens beoordeeld en de beste drie (vernieuwende, haalbare) oplossingen omcirkeld. Tot slot bedenken we plenair concrete acties/afspraken met betrekking tot de geselecteerde ideeën.
Mw. Prof. Dr. C.M. van Praag 14 maart 2014