Aandacht voor vakmanschap en ondernemerschap in het beroepsonderwijs mw. Prof. Dr. C.M. van Praag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Advertisements

Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Ingrid Witteveen-Slabbekoorn
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Kwalificatiestructuur mbo
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Au choc des idées, jaillit la lumière!
De Associate degree en de kenniscentra Jan Nienhuis.
Tegen de stroom in Investeren in mensen, juist in krappe tijden Werkconferentie Bedrijfsvoering 2 november 2011.
Ronde tafel Workshop Ronde tafel 1 april Doel workshop Andere perspectieven horen Problemen oplossen.
MedMec01-2 Les schema per week
Een beroepsstandaard? Waarom eigenlijk? En hoe ijken we die? Marc van der Meer Den Bosch, 19 juni 2014.
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Burgerinitiatieven.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Toptechniek in bedrijf
Een schot voor open doel?!
Jeannette van Nieuwkoop
Ambassadeurs 29 augustus Agenda Mededelingen Digitale werkplaats Ambassadeurs (Hester) Bijeenkomst met RvT over cultureel ondernemerschap.
Even voorstellen: Ipse de Bruggen -Een organisatie in de gehandicaptenzorg -Met een werkgebied in Zuid Holland -Ontstaan in 2008 na een fusie -Ondersteunen.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
AGE GROEP ENQUÊTE EN AGE GROEP PLAN Cees Vollaard Age Groep Triathleet.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Projectleidersbijeenkomst Toptechniek in bedrijf 10 februari 2015.
Bestuurlijke netwerkdag G32, 18 september 2014 Themagroep Ondernemerschap Wethouders: Ap Reinders, Haarlemmermeer Willemien Vreugdenhil, Ede Mariëtte van.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Draagvlak vergroten bij collega’s
De toekomst van het mbo Eindopdracht leergang mbo 2017
IJsster maken.
Landelijke raad 10 december 2016
Vakwedstrijden & LOB Een waardevolle combinatie?!
Passend onderwijs.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Energy & Maritime - DELFZIJL
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Bedrijvigheid in de lessen economie!
De Kwaliteit Verbetercyclus
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Didactische structuren
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Gastgemeente gezocht! | 28 Oktober 2019
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Cijferloos lesgeven bij talen
G14 2 Vraagstukken met recht en omgekeerd evenredige grootheden M A R
Roundtable Diversiteitsbeleid: Hoe werkt het wèl?
Transcript van de presentatie:

Aandacht voor vakmanschap en ondernemerschap in het beroepsonderwijs mw. Prof. Dr. C.M. van Praag

SER-advies in het kort In het SER-advies ‘Handmade in Holland: vakmanschap en ondernemerschap in de ambachtseconomie’ staan vier thema’s centraal: Talent (h)erkennen Bekendheid en waardering voor het ambacht Vakmanschap ontwikkelen en Ondernemerschap

Focus voor deze masterclass Doel: praktijkervaringen ophalen, bespreken en bundelen Eerst in het kort de aanbevelingen uit het SER-advies, voornamelijk gericht op de onderwerpen: vakmanschap en ondernemerschap ontwikkelen. Deze twee thema’s zullen vervolgens uiteen vallen uiteen in drie – elkaar overlappende – onderdelen: Uitdagingen voor het beroepsonderwijs Ondernemerschap Samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven

Aanbevelingen SER in het kort De aanbevelingen van de SER met betrekking tot vakmanschap ontwikkelen zijn in het kort de volgende OnderwerpAanbevelingActie door wie? Vakmanschap ontwikkelen Versterking beroepsonderwijs, ook kleinschalig Overheid i.s.m. onderwijs, SBB en bedrijfsleven Doorlopende leerlijnen, AD Overheid i.s.m. onderwijs en bedrijfsleven Voldoende leerwerkplaatsen, stageplaatsen, met name ook bij zzp’ers Bedrijfsleven, kenniscentra en overheid

Aanbevelingen SER in het kort De aanbevelingen van de SER met betrekking tot ondernemerschap ontwikkelen zijn in het kort de volgende OnderwerpAanbevelingActie door wie? Ondernemerschap ontwikkelen Meer aandacht voor ondernemerschap in beroepsonderwijs Onderwijs i.s.m. bedrijfsleven Meer support aan ondernemers Overheid en ondernemerspleinen Kwalitatief goed werkBedrijfsleven Samenwerking en coördinatie Bedrijfsleven met ondersteuning overheid

Uitleg workshop ‘flapdialoog’ De groep wordt verdeeld in subgroepen van 4-5 personen. Op elke tafel ligt een flip-overvel waarop twee vragen staan genoteerd. Noteer onder de vragen een aantal oplossingen, tips of ideeën. Na 10 minuten wordt de flap een tafel naar rechts doorgeschoven. De flap doorschuiven geschiedt nog een of twee keer. Daarna krijgt elke tafel zijn ‘eigen’ flap weer terug. De oplossingen, ideeën en tips worden vervolgens beoordeeld en de beste drie (vernieuwende, haalbare) oplossingen omcirkeld. Tot slot bedenken we plenair concrete acties/afspraken met betrekking tot de geselecteerde ideeën.

Mw. Prof. Dr. C.M. van Praag 14 maart 2014