Sociaal-economisch plan De Friese Meren Presentatie uitkomsten analyse aan de ondernemersverenigingen 2 september 2014 Bas Doets (directeur E&E advies)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Van de economische crisis, de dingen die niet voorbij gaan…
Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
Noordelijke Arbeidsmarkt-verkenning 2006
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
Stadsontwikkeling vooruit
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Leefbaarheid en Vitaliteit van dorpen: Mythes en Uitdagingen
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
De Vergeten Parels van Rotterdam-Zuid
Kleine historie hoger onderwijs in Apeldoorn
Krimpen met perspectief
UNIVERSITY CAMPUS FRYSLÂN NAAR VERSTERKING VAN DE FRYSKE KENNISINFRASTRUCTUUR augustus 2009.
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
Interne titel.
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
voor de innovatie van de innovatie
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Krimp-en-de kleine kernen?
Wat kunnen we eraan doen?
PROFIELSCHETS Toekomstvisie gemeente Stein December 2010 Léjon de Loo
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Vier Trends rond Regio Zwolle – en effecten op de maatschappelijke opgaven Hans Peter Benschop Trendbureau Overijssel Zwolle, 31 oktober 2014.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Economische samenwerking in een topregio Even voorstellen… Wat willen we bereiken? Hoe werken we samen? Stellingen.
Regionaal Arbeidsmarktbeleid & Leren en Werken Leerwerkdag d.d. 17 november 2014 Media Plaza, Utrecht Stanley Ramkhelawan, programmamanager arbeidsmarktbeleid.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Hoofdstuk 5 Bevolking en ruimte in Duitsland en Nederland.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Wmo-scan voor dorpshuizen! Plattelandsparlement 14 november 2015 Gerrit Kapteijns.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
1 Bevolkingsontwikkeling en Woningbehoefte Ir Wil Nuijen Stichting Beter Zeist 26 september 2009.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
Sint-Oedenrode, mooi wonen in de Meierijstad Woonvisie in hoofdlijnen 23 april 2015.
Omvang werkloosheid 1-jan-131-jan-141-okt-14 1-dec-14 WWB/BBZ IOAW IOAZ 576 Subtotaal bijstandTotaal Subtotaal WWWW
RUIMTELIJK ECONOMISCH ATELIER TORDOIR Delft in regionaal perspectief positie, toekomst, beleid Inleiding, Raadsbijeenkomst 9 april 2015 Prof dr Pieter.
Voor welke uitdagingen staan uw gemeenten volgens de informatie op Aisia Okma ( VNG/KING) Wat is.
Krimp in de gemeente Sudwest Fryslan en de gemeente Leeuwarden.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Workshop bevolkingskrimp en detailhandel SER 1 november
Boeren en tuinders zijn en blijven betekenisvol voor de samenleving! Hans Huijbers VVD bijeenkomst Bernheze 21 mei.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Trends en toekomst Vooruitblik Trends, drivers en thema’s
Gastvrij Overijssel Overijssel maakt werk van gastvrijheid en
Programma Ruimte & Wonen
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
STARTBIJEENKOMST.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
“Omgeving in beweging”
Gebiedscoöperatie Westerkwartier
Klik om verder te lezen.
Transcript van de presentatie:

Sociaal-economisch plan De Friese Meren Presentatie uitkomsten analyse aan de ondernemersverenigingen 2 september 2014 Bas Doets (directeur E&E advies)

Inhoudsopgave 1. Aanleiding en doel van het beleidsplan 2. Aanpak 3. Uitkomsten economische analyse 4. Visie en ambities 5. Uitdagingen 6. Realisatie

1. Aanleiding en doel sociaal-economisch plan  Aanleiding: Nieuwe gemeenten en nieuwe economische omstandigheden vragen om herijking economische koers  Doelstelling: Richting geven aan inspanningen in De Friese Meren: –Analyse –Visie –Uitdagingen –Uitvoering/realisatie

2. Aanpak 1.Economische foto en trends en ontwikkelingen 2.Overleg ondernemersverenigingen 3.Sessie gemeente intern (evt Raad) 4.Externe bijeenkomst stakeholders (analyse, visie, uitdagingen, uitvoering (hoe en met wie)) 5.Tweede sessie gemeente intern (uitdagingen en uitvoering) 6.Bijeenkomsten met maatschappelijke coalities rond uitdagingen 7.Opstellen conceptplan 8.Bespreken met ondernemersverenigingen en gemeente 9.Opstellen definitief plan

3. Uitkomsten economische analyse  Kerncijfers nieuwe gemeente  Bevolking  Arbeidsmarkt  Economie  Economische ontwikkeling  Sectorstructuur  Sectoren uitgelicht  Trends en ontwikkelingen

Kerncijfers nieuwe gemeente  inwoners (4 e gemeente van Fryslân)  560 km2 (65% land)  Plattelandsgemeente: lage bevolkingsdichtheid  51 kernen: Joure Lemmer Balk Sint Nicolaasga 3.100

Bevolking De Friese Meren  Lichte bevolkingsgroei (krimp in Gaasterlân-Sleat) Geboorteoverschot Negatief migratiesaldo (jongeren)  Vergrijsde bevolking: 20% 65+ (NL 17%)  Toename grijze druk: 35 ouderen op 100 productieven  Ondervertegenwoordiging jaar: 27% (NL 32%)  In 2030: 25% % 0-14 jarigen Kleine potentiele beroepsbevolking

Arbeidsmarkt De Friese Meren  Beroepsbevolking: personen (40% vrouwen) 72% participeert Krimp  Opleidingsniveau: Weinig hoger opgeleiden: 22% (NL 36%) vooral grote groep MBO  Werkloosheid: In 2014 zijn er 1950 werklozen: 8,5% (NL: 10%, FR: 11,6%) 2008: 4,5% Grote verschillen binnen de gemeente

De economie van De Friese Meren (1)  bedrijven en instellingen Bijna volledig MKB Tweederde is ZZP’er (15% van de werkgelegenheid) Kleinschaliger dan landelijk  € 1,3 miljard toegevoegde waarde  arbeidsplaatsen 57% mannen, vooral voltijd, vrouwen meer deeltijd) 70% in de ‘G4’: Joure (7.000 banen) Lemmer (4.000 banen) Balk (1.650 banen) Sint Nicolaasga (1.400 banen)

De economie van De Friese Meren (2)  Werkgelegenheidsfunctie: 0,87 (NL 1,02) : Gevolg van ontbreken voorzieningen kwartaire sector  Economische verwevenheid: Grote regionale economische verwevenheid: inwoners werken buiten de gemeente (vooral Heerenveen, SW-Fryslân en Leeuwarden) Beperkte interne economische verwevenheid

Economische ontwikkeling De economie van de gemeente De Friese Meren is conjunctuurgevoelig Drie factoren: MKB, industrie en bouw, kwartaire sector

Sectorstructuur

Belangrijke sectoren uitgelicht (1)  Landbouw: 690 bedrijven 7,2% van de werkgelegenheid: banen 80% grondgebied De Friese Meren heeft een agrarische functie Schaalvergroting en mechanisatie: bedrijven en werkgelegenheid dalen Trends: groeiende wereldbevolking en welvaart, melkquota, nieuwe verdienmodellen in biobased ketens  Toerisme en recreatie: Circa 500 bedrijven 10% van de werkgelegenheid (NL: 6,2%): banen Daling werkgelegenheid Trends: vergrijzing, beleving en zappen, digitalisering, kwaliteit en comfort

Belangrijke sectoren uitgelicht (2)  Detailhandel: 345 winkels 2100 banen Daling fysieke winkels (2008: 370), opkomst webwinkels (2013: 66, ) Daling werkgelegenheid Trends: demografie, e-commerce, beleving, veranderen functie van centra  Industrie 325 bedrijven banen Groei werkgelegenheid (+4,8%) Veel innovatieve bedrijven (13% van FR) Omvangrijke ambachtseconomie Beperkte export

Trends en ontwikkelingen Trends die leiden tot economische kansen en bedreigingen:  Demografie: krimp, vergrijzing, gezinsverdunning  Mondialisering (export, concurrentie, groei wereldmarkt) en lokalisering (deeleconomie, lokale producten, beleving)  Technologisering: internet, 3D printing, big data, robotisering, automatisering, …  Verduurzaming: circulaire economie, biobased, duurzame energieopwekking, verandering productieprocessen, …  Veranderende consumentenwensen: individualisering, kleinschalig, kwaliteit, comfort, betekenis, …

Wat ontbreekt in de analyse?

4. Visie en ambitie  Ambitie: Maximaal Bruto Regionaal Geluk in plaats van BRP: economie als middelen om dit doel te bereiken.  Visie: We willen een economie die: Uitdagend/plezierig werk biedt voor iedereen die wil en kan werken (binnen de gemeente of goed bereikbaar daarbuiten) Toekomstbestendig is en continuïteit en zekerheid biedt De kwaliteiten en identiteit van de gemeente versterkt in plaats van er afbreuk aan doet (kwaliteit / duurzaamheid) Bijdraagt het voorzieningenniveau voor burgers op een hoog niveau te brengen/houden Kansen biedt voor mensen met ambities  Dit is een maatschappelijke opgave!

4. Visie en ambitie  Sectoren die de meeste raakvlakken hebben met deze economische kernwaarden en er de grootste bijdrage aan kunnen leveren: Landbouw Toerisme en recreatie (incl. culturele voorzieningen) Detailhandel Zakelijke dienstverlening Zorg en welzijn Onderwijs Innovatieve bedrijven: niches en ambachten Bouw  Interventiemogelijkheden: Werklocaties Ondernemerschap/innovatie/export Infrastructuur en bereikbaarheid (digitaal, toeristisch, fysiek) Arbeidsmarkt MVO en duurzaamheid Branding en marketing Acquisitie

5. Uitdagingen  Uitdagingen op de snijvlakken van belangrijke sectoren en interventiegebieden: Werklocaties Ondernemer- schap/innovatie / export Arbeidsmarkt Infrastructuur en bereikbaarheid MVO en duurzaamheid Branding en marketing Acquisitie Landbouw Toerisme en recreatie Detailhandel Zakelijke dienstverlening Innovatieve bedrijvigheid Bouw Zorg en welzijn Onderwijs

5. Uitdagingen Wat zijn de belangrijkste uitdagingen?

5. Uitdagingen  Landbouw: Invullen VAB’s om leegstand en verpaupering te voorkomen Verbinden van onze landbouwbedrijven met innovatieve bedrijven om tot nieuwe verdienmodellen te komen Inspelen op nieuwe groeimarkten en non-foodtoepassingen zoals de duurzame energiesector en groene chemie  Toerisme en recreatie: Versterken kwaliteit ondernemerschap en innovatief vermogen T&R ondernemers Bevorderen samenwerking onderling en met culturele voorzieningen Ontwikkeling goede breedbandinfrastructuur zoals wifispots Inspelen op nieuwe groeimarkten zoals zorgtoerisme en duurzaam toerisme Bekendheid van de naam De Friese Meren exploiteren Aantrekken nieuwe attracties (bv. slechtweervoorziening) en nieuwe bedrijvigheid

5. Uitdagingen  Detailhandel: Ontwikkelen van aantrekkelijke centra Concentratie van voorzieningen om leegstand te voorkomen Ontwikkelen aanpak om winkelaanbod in kleine kernen op peil te houden Inspelen op toenemende rol e-commerce Vergroten bekendheid van Joure en Lemmer als winkelkernen Binnenhalen grote formules  Zakelijke dienstverlening: Creëren van voldoende hoogwaardige en gevarieerde werklocaties Ontwikkeling goede breedband infrastructuur om woon- werkcombinaties (in het buitengebied) te stimuleren Bevorderen samenwerking ZZP’ers

5. Uitdagingen  Innovatieve bedrijvigheid Creëren van voldoende hoogwaardige en gevarieerde werklocaties Verbinden met noordelijke en landelijke innovatieagenda’s en kennisinfrastructuur Vergroten export Bevorderen onderlinge samenwerking (innovatiecluster De Friese Meren?) Ontwikkeling van nieuw talent, zowel kwantitatief als kwalitatief (technisch, ambachten) Verkennen marktkansen rond groeimarkten zoals clean tech en healthy ageing, watertechnologie Aantrekken nieuwe innovatieve bedrijvigheid en kenniswerkers Profilering als innovatieve regio  Bouw Verbinden bouw met ruimtelijke opgaven: duurzaam bouwen, levensloop- bestendig bouwen, centrum ontwikkeling, herbestemming VAB’s, aantrekkelijke werklocaties, krimp en leegstand)

5. Uitdagingen  Zorg en welzijn Inspelen op veranderende bevolkingssamenstelling in bestaande en toekomstige woningvoorraad Inspelen op nieuwe technieken zoals e-health en zorg op afstand Implementatie van nieuwe technieken en concepten waardoor de kosten voor de zorg afnemen (bv. domotica) Zorgen voor voldoende gekwalificeerd personeel in de zorg  Onderwijs Invullen vrijkomende onderwijslocaties Inspelen op mogelijkheden e-education Inzetten op meer vraaggestuurd onderwijs

6. Organisatie/uitvoering  Hoe gaan we met de uitdagingen aan de slag? Wie hebben we nodig? Hoe creëren we eigenaarschap? Hoe gaan we het organiseren?