Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014
Agenda bijeenkomst Dekkend aanbod / knelpunten: samenvatting en cijfers Strategisch beleid: waarop koerst dit SWV? Vervolg: hoe dit te bereiken? Voorbereiden werkconferentie
Dekkend netwerk Thuiszitters: aantal gedaald, is onder landelijk gemiddelde (bron: concept jaarverslag RBL) VSV: was onder landelijk gemiddelde, nieuwe analyse wordt gemaakt (door RMC) Hoge deelname VSO: tot stijging met 92 leerlingen
V(S)O groeicijfers Groei VOGroei VSOGroei LGF
LGF groeicijfers Lgf tot.Cl. 4LGMGLZZmlk
Instroom VSO Totaal% Uit PO269% Uit SBO114% Uit SO10535% Uit VO12442% Uit VSO279% Overig41% Totaal298100%
Instroom VSO Instroom VSO voor 48% bepaald door SO (35%), SBO (4%) en regulier PO (9%). Voor 42% bepaald door regulier VO: met name in de leerjaren 2, 3 en 4 door naar het VSO (VSO Mariendael en VSO Briant College) –14% heeft gebruik gemaakt van bovenschoolse voorziening –van 26% is bekend dat zij eerst op het regulier VO een rugzak gehad hebben
Instroom VSO Totaal% Leerjaar % Leerjaar 25218% Leerjaar 34214% Leerjaar 4227% Leerjaar 531% Onbekend196% Totaal298100%
Waarom overstap VO naar VSO? setting regulier VO te groot, waardoor te onveilig leerlingen voelen zich niet gezien/gehoord regulier VO is te prikkelrijk regulier VO kan onvoldoende differentiëren en maatwerk bieden regulier VO signaleert problematiek van leerling onvoldoende of te laat, waardoor niet preventief gewerkt kan worden
Uitstroom SO Lichten- beek Cluster 3 De Vaart Cluster 4 De Omme- zwaai Cluster 4 Totaal% Naar VO % Naar PRO61185% Naar VSO % Naar VSO-PRO % Overig1100 8% Totaal %
Wat hebben deze leerlingen nodig in VO? welkom zijn; VO moet de wil hebben deze leerlingen onderwijs te bieden zie het als een uitdaging en niet als een probleem maatwerk: differentiëren in zowel didactische en pedagogische aanpak als ruimtelijke omgeving
Wat hebben deze leerlingen nodig in VO? Met ouders en de leerling het gesprek aangaan Leerlingen zien en horen en ze niet als een ‘nummer’ beschouwen Leerling in plaats van leerstof centraal
3 strategische beleidsmogelijkheden Gelijkblijvende situatie –deelnamepercentage VSO blijft op gelijke hoogte 4,9% –rode cijfers SWV vanaf –tekort lichte ondersteuning + aanspreken lumpsum scholen Begroting SWV in balans –deelnamepercentage VSO terug naar 3,9% Investeren in arrangementen –deelnamepercentage VSO onder landelijk gemiddelde
Koers Keuze SWV: –scenario waarbij we kunnen investeren in basisondersteuning en arrangementen –deelnamepercentage VSO onder landelijk gemiddelde –komen tot een meer hanteerbaar systeem binnen het beschikbare budget
Twee parallelle processen 1.Op schoolniveau: ondersteuning steviger versterken handelingsrepertoire van docenten, zowel pedagogisch als didactisch vergroten van mogelijkheden tot differentiatie en maatwerk infrastructuur van (basis)ondersteuning binnen de scholen beter opzetten verbeteren signaleren en preventief handelen
Twee parallelle processen 2.Op niveau SWV: beïnvloeden leerlingstromen onderinstroom beperken: VO nadrukkelijker betrekken bij advisering PO en S(B)O breder aanbod van arrangementen in de VO-scholen breder, c.q. verbeterd aanbod bovenschoolse arrangementen binnen VSO zoeken naar meer creatieve en goedkopere alternatieven, in samenwerking met regulier VO combinaties onderwijs-jeugdzorg