Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O 25.06 26 februari 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Samenwerkingsverband
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs een korte inleiding
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
POVO Procedure de Schakel
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Passend onderwijs in getallen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Effectieve Samenwerking: krachten bundelen. Heldere intenties & uitgangpunten.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Infobijeenkomst IB-ers & directies en ondersteuners scholen PMT
23 september 2014.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Diepteanalyse tbv typologieën van samenwerkingsverbanden
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Integratie SBO-SO Een project van de afdeling Ommen
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Bijeenkomst SWV Kampen 27 oktober  Stroomschema routing Aanvraag Arrangement/ TLV  SWV Kampen.
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Volle Kracht Vooruit Stand van zaken Passend onderwijs – inhoud – tijdpad - financiën.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Onderwijs Overstijgende Voorzieningen Samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
De 24 uur van Boekelo Innovatie? Hou het simpel! Ambelt Kiest Koers.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
Leerlingen en ouders aan het woord
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
Ieder Talent telt Waalwijk, 9 mei 2017.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Passend Onderwijs en Zorgplicht
IB - directie dag 5 en 7 februari 2019.
RMC regio Zuid-Holland Noord Voorlopige cijfers
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Oranje route avond 8 oktober 2019.
Transcript van de presentatie:

Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014

Agenda bijeenkomst Dekkend aanbod / knelpunten: samenvatting en cijfers Strategisch beleid: waarop koerst dit SWV? Vervolg: hoe dit te bereiken? Voorbereiden werkconferentie

Dekkend netwerk Thuiszitters: aantal gedaald, is onder landelijk gemiddelde (bron: concept jaarverslag RBL) VSV: was onder landelijk gemiddelde, nieuwe analyse wordt gemaakt (door RMC) Hoge deelname VSO: tot stijging met 92 leerlingen

V(S)O groeicijfers Groei VOGroei VSOGroei LGF

LGF groeicijfers Lgf tot.Cl. 4LGMGLZZmlk

Instroom VSO Totaal% Uit PO269% Uit SBO114% Uit SO10535% Uit VO12442% Uit VSO279% Overig41% Totaal298100%

Instroom VSO Instroom VSO voor 48% bepaald door SO (35%), SBO (4%) en regulier PO (9%). Voor 42% bepaald door regulier VO: met name in de leerjaren 2, 3 en 4 door naar het VSO (VSO Mariendael en VSO Briant College) –14% heeft gebruik gemaakt van bovenschoolse voorziening –van 26% is bekend dat zij eerst op het regulier VO een rugzak gehad hebben

Instroom VSO Totaal% Leerjaar % Leerjaar 25218% Leerjaar 34214% Leerjaar 4227% Leerjaar 531% Onbekend196% Totaal298100%

Waarom overstap VO naar VSO? setting regulier VO te groot, waardoor te onveilig leerlingen voelen zich niet gezien/gehoord regulier VO is te prikkelrijk regulier VO kan onvoldoende differentiëren en maatwerk bieden regulier VO signaleert problematiek van leerling onvoldoende of te laat, waardoor niet preventief gewerkt kan worden

Uitstroom SO Lichten- beek Cluster 3 De Vaart Cluster 4 De Omme- zwaai Cluster 4 Totaal% Naar VO % Naar PRO61185% Naar VSO % Naar VSO-PRO % Overig1100 8% Totaal %

Wat hebben deze leerlingen nodig in VO? welkom zijn; VO moet de wil hebben deze leerlingen onderwijs te bieden zie het als een uitdaging en niet als een probleem maatwerk: differentiëren in zowel didactische en pedagogische aanpak als ruimtelijke omgeving

Wat hebben deze leerlingen nodig in VO? Met ouders en de leerling het gesprek aangaan Leerlingen zien en horen en ze niet als een ‘nummer’ beschouwen Leerling in plaats van leerstof centraal

3 strategische beleidsmogelijkheden Gelijkblijvende situatie –deelnamepercentage VSO blijft op gelijke hoogte 4,9% –rode cijfers SWV vanaf –tekort lichte ondersteuning + aanspreken lumpsum scholen Begroting SWV in balans –deelnamepercentage VSO terug naar 3,9% Investeren in arrangementen –deelnamepercentage VSO onder landelijk gemiddelde

Koers Keuze SWV: –scenario waarbij we kunnen investeren in basisondersteuning en arrangementen –deelnamepercentage VSO onder landelijk gemiddelde –komen tot een meer hanteerbaar systeem binnen het beschikbare budget

Twee parallelle processen 1.Op schoolniveau: ondersteuning steviger versterken handelingsrepertoire van docenten, zowel pedagogisch als didactisch vergroten van mogelijkheden tot differentiatie en maatwerk infrastructuur van (basis)ondersteuning binnen de scholen beter opzetten verbeteren signaleren en preventief handelen

Twee parallelle processen 2.Op niveau SWV: beïnvloeden leerlingstromen onderinstroom beperken: VO nadrukkelijker betrekken bij advisering PO en S(B)O breder aanbod van arrangementen in de VO-scholen breder, c.q. verbeterd aanbod bovenschoolse arrangementen binnen VSO zoeken naar meer creatieve en goedkopere alternatieven, in samenwerking met regulier VO combinaties onderwijs-jeugdzorg