Stadsmarketing Plan van aanpak Openingen 2008 5 december 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Advertisements

ZAPPcity Project ZAPPcity • alle evenementen onder één publicitaire paraplu • 28 augustus – 14 september • kunst, cultuur, sport, media • locaties.
City Campus Almelo CCA City Campus bv i.o. November 2013 [presentatie]
Stichting Dijk van een Kust
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
Regio Haaglanden 10 Gemeenten UWV Bijna 1 miljoen inwoners Bijna bedrijven Ruim Niet werkende werkzoekenden 2.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Proeftuin Roombeek Februari Resultaat: vier ‘producten’ Programma van wensen Project Roomblik ICT / beeldcommunicatie Geleerde lessen.
Amersfoort, 18 februari 2010 Verkiezingen Amersfoort 2010 VAB-eetcafé Amersfoort Ambitieus: STEMWIJZER.
Citymarketing Hilversum 2006
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Herstructurering Sociaal Domein
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Amateurkunst nu en in de toekomst 28 mei 2011 Kunstfactor Sectorinstituut amateurkunst Missie Visie Kerntaken Hoofdlijnen beleid 28 mei 2011.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Beleidsinformatie Jeugd
Collaborative Strategizing
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Evaluatie. Aanleiding: In het jaar van Sail Amsterdam en Europees Jaar van het Industrieel Erfgoed de Zaanstreek beter op de kaart zetten; feest der verbinding.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Lang leve de dorps- en wijkbibliotheek!
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Op weg naar MJP en verder Auditcommissie over het voorbereidngstraject MJP februari 2010.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Stadsmarketing Stand van zaken College van B&W, 14 oktober 2008.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
De rode draad en de lokale aanpak Beleidsplannen decentralisaties.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Marcom Triple Helix FoodValley
Plannen
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016

2017.
Opdracht 1 communicatietheorie
Informatie & Interactie-avond - LJOCHTSTILL
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Gastgemeente gezocht! | 28 Oktober 2019
Gastgemeente gezocht! | 28 Oktober 2019
De meerwaarde van side-events
Nationale Omgevingsvisie
Retail Hoeksche Waard Communicatie.
Samen sterk!.
Samen sterk!.
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Stadsmarketing Plan van aanpak Openingen december 2007

Inleiding: Samenvatting Strategische visie Van een regionale reputatie op gebied van cultuur en evenementen, ligt de focus voor de toekomst op het uitbouwen en opbouwen van een nationale en internationale reputatie als kennisstad (innovatie/bedrijvigheid) De pijlers cultuur/evenementen, groen/wonen/recreatie en studentenstad zijn nodig om het profiel kennisstad te kunnen waarmaken. Iedere pijler heeft eigen doelgroepen en een eigen aangaste propositie. Daarnaast is aan de bestaande lokale en regionale focus van stadsmarketing de landelijke en internationale focus toegevoegd.

Doelen Stadsmarketing Aantrekken en vasthouden talent Aantrekken nieuwe bedrijven Enschede maken tot aantrekkelijke en bruisende stad Meer bezoekers, meer bestedingen

Stadsmarketing (samenvatting) Gemeentelijke Communicatie Overlap en Overloop tussen gemeente en Platform/partners Lokaal Regionaal Landelijk Internatio- naal Meer bezoekers Meer bestedingen Meer bedrijvigheid Meer talent ‘SMART CITY’ Kennisstad/ Ondernemerschap (internationaal) Onderwijs (basis.. meertalig?) Beste onderwijzers van NL? Creatieve industrie Kennisintensieve Industrie Luchthaven, etc. Cultuur/ Evenementen Aantrekken Hoogopgeleide 30-plussers (kids?) Voorwaarde vestigingsklimaat Groen/ Recreatie /wonen Sport Wonen Sport- Gemeent e IOC? Studenten- stad Enschede werkt Stad Enschede Day to day gemeentelijk werk en communicatie: gewoon goed werk leveren Actuele thema’s en projecten Stad Enschede Ons Enschede Enschede: winkel- en uitgaansstad (lokaal en regionaal) Stedelijke allure

2008 Drie hoofddoelen : Marketingcommunicatie/vermarkten van de instellingen (lokaal, regionaal en landelijk) Maximale bekendheid en bezoek genereren voor de instellingen en het aanbod. Instellingen hoeven dit niet helemaal apart. Enschede als stad regionaal en landelijk op de kaart zetten (de belangrijkste dragers zijn daarbij in 2008 het cultuur/architectuuraanbod en de instellingen)

Uitgangspunten Inzet agenda 2008 voor profilering Enschede Accent op cultuur en openingen (nationaal) Als de gelegenheid zich voordoet andere pijlers (bijv. Kennis/innovatie/smart city uitnutten, kansen benutten) Inrichting en uitvoering eigen communicatie door de instellingen zelf Projectteam voert regie op: –tone of voice, uitstraling, free publicity, uitnodigingen, kwaliteit openingen, etc. –thema’s kunst, cultuur, creativiteit, kennis in relatie tot ondernemerschap –tonen samenhang projecten Stad Enschede als afzender

Uitgangspunten 22 april eerste evenement: Rozendaal Start Publiciteit (Free Publicity, promotie, uitnodigingen, etc.) uiterlijk eind februari –Geldt voor ieder evenement. Uiterlijk twee maanden voor event start promotie. Deelprojectleiders (versnipperd) optrommelen om jaarregie te bespreken en plannen bij te sturen/ aan te vullen). Gezamenlijk optrekken met Platform (capaciteit) en communicatie.

2008 Oplevering/opening verschillende projecten en events: –Roombeek Cultuurmijl Rozendaal Twentse Welle –Muziekkwartier –Scholingsboulevard –IJsbaan –Enscheday Architectuur en stedenbouw –3-daagse van Roombeek met Pi de Bruijn, architectuurcentrum (een week voor architectuurdag in Den Haag) –Architectuurprijzen, oplevering Roombeek, etc. Thematische verbinding tussen projecten t.b.v. Marketing/communicatie

2008 –verhaal ‘vertalen’ naar doelgroepen wat kan talent ermee? Wat kunnen bedrijven hiermee? ‘Enschede 2008’ interessant voor inwoners –ondersteunend aan: Enschede doet het anders/eigenzinnig –aanjagen ‘free publicity’ inzetten mediacontacten partners

Concept 1.Van Kleur de Stad naar Het merk ‘Stad Enschede’ 3.De uitstraling Concept is bestemd voor 2008 Als gevolg van de uitwerking van de strategie kan er een accentverschuiving optreden.

1. Van Kleur de stad naar.... Kleur de stad... Breed Vriendelijk Interne trots (Enschede) Voorzichtig Geen claims Samen (bouw mee) Emotie Bescheiden 2008 Doelgroepgericht Zelfbewust Trotser naar buiten Laten zien Stevig Claims met bewijsvoering Kansen en groei Bewijzen én emotie Grootstedelijk met lef

profiel Enschede jong, dynamisch, open, ondernemend, eigenzinnig, creatief ( uit: strategisch plan stadsmarketing) ‘ Smart City’ ( uit: strategisch plan stadsmarketing) Premisse (geen pay off!!) –Enschede doet het anders....

Werk pay-off (concept) ‘Kan niet, bestaat niet’

2. Het merk ‘Stad Enschede’ Stad Enschede behouden Consequenter inzetten op alle uitingen van de stad en de partners

3. Uitstraling/inhoud Vorm en inhoud trekken gelijk op Geen propositie zonder bewijsvoering Focus campagne/communicatie op bewijsvoering Aanpak/propositie per doelgroep Multimediaal: beeld/geluid

Uitgangspunten communicatie Samenhang tussen events creëren –herkenbare ‘rode draad’ Wederzijds versterken (cross selling: verwijzen naar volgend event en naar elkaar, etc.) Merk bouwen Enschede Win-win (bekendheid Enschede, bezoek/traffic genereren bij instellingen) Samenhang met maximale ruimte voor eigen identiteit partners

Dragers 2008 Woordmerk ‘Kan niet bestaat niet’ in combinatie met Stad Enschede (eigenzinnig, durf en trots) Zichtbaarheid in de stad –Banieren, projecties (station, instellingen,etc.) –Acties die leiden tot reuring en media-aandacht Cultuurcard (relaties) en VIP-card (inwoners) Free publicity Advertising (RTV) Arrangementen

Doelgroepen en doelen 2008 Hoofddoel: Profiel Enschede neerzetten en laden (bewijsvoering) Lokaal: –Inwoners kennis laten maken met aanbod en openingen (doel: 80% over de drempel) –Trots Regionaal –Regio kennis laten maken met aanbod en laten proeven (stimuleren om te komen) –USP’s benoemen (wat maakt dit nu zo bijzonder eigenzinnig en slim/innovatief) Relaties (lokaal, regionaal, landelijk en internationaal) –Enschede en openingen/aanbod in breedte presenteren –Stimuleren mond tot mond reclame. –‘Frapper toujours’ –Uitnodigingenbeleid! Mensen die er toe doen/ambassadeurs Landelijk –Die elementen benoemen en aandacht voor genereren die bijzonder/onderscheidend zijn en bijdragen aan het profiel ‘eigenzinnig/creatief/slim’ Culturele instellingen/partners –Win/win –Bezoek en gebruik genereren en stimuleren –Publiciteit genereren

Strategie: Relaties Relaties –Openingen en aanbod verbinden –Frapper toujours: meerdere keren in het jaar herinneren aan en aandacht vestigen op. Telkens vanuit hetzelfde concept/dezelfde boodschap. –Focus op unieke –Bewaarobject van waarde om bezoek te stimuleren Instrumenten: –Cultuurboekje (met cultuuraanbod en openingen) –Uitnodigingen voor openingen

Strategie: Inwoners –Openingen en aanbod verbinden –Frapper toujours: meerdere keren in het jaar herinneren aan en aandacht vestigen op. Telkens vanuit hetzelfde concept/dezelfde boodschap. –Focus op unieke –Bewaarobject van waarde om bezoek te stimuleren Instrumenten: –Enschedese VIPcard met aanbod cultuur en openingen 2008 –Kaart vertegenwoordigt waarde en geeft toegang tot nevenprogrammering openingen (open dagen, generale repetities, rondleidingen, workshops, musea, etc.) –Programma wordt bijv. maandelijks ververst en bekendgemaakt middels gezamenlijke advertentie in bijv. de TUB/HAH en media-acties (Er wordt al het een en ander georganiseerd. Dit indien nodig uitbreiden, bijv. ludieke rondleidingen door bekende NL-ers). Leidt ook weer tot persaandacht. –Internetsite –Instellingen adverteren in eigen instellingen naar elkaar (cross selling)

Strategie: Landelijk Publiciteit op de unieke elementen van Enschede. Zoeken bij nieuwe aanbod en openingen naar datgene wat uniek is. Instrumenten: –Free publicity landelijke media (strategie, persmap en fact sheets) –Adverteren (bescheiden): radio (doelgroepzenders) en tv (ster), mediaplan (afstemmen op Free Publicity acties en momenten, doel: versterkend) –Internetsite Arrangementen (NRC, NS, Telegraaf, ANWB, Volkskrant, etc.)

Middelen/media Relaties –Cultuurcard (relaties en medewerkers) –Boekje cultuuraanbod met overzicht unieke projecten Enschede –Uitnodigingen in stijl openingen Inwoners Enschede/lokaal/regionaal –VIP-card (side events) voor alle inwoners Enschede –Mupi’s –Projectie op gebouwen –Uitflyers totaal cul;tureel aanbod Enschede –Advertenties met programma side events –Reuring en zichtbaarheid in de stad Landelijk –advertenties –personeelsadvertenties –radio en TV commercials –(free) publicity –product placing –arrangementen Pers/media –pers/mediakit Algemene middelen/media –Internetsite

Planning December 2007:Akkoord Plan van Aanpak Jan 2008: Bespreken en uitwerken met partners Jan-feb: Uitvoering en voorbereiding 23/2 CBK Rozendaal 22 april:Opening Roozendaal Mei/juni:Cultuurmijl juni:3-daagse van Roombeek Zomer 2008:Scholingsboulevard Oktober:Opening IJsbaan 21 November:Opening Muziekkwartier

Organisatie Verantwoordelijkheden: –Gemeente opdrachtgever en verantwoordelijk voor openingsjaar 2008 Partners in 2008 Openingen: –Projectteam (Platform, twee stakeholders, Gemeente (vz.)) –Marketingverantwoordelijken van de instellingen en de partners die in 2008 rol hebben (met mandaat inhoud, organisatie en budget). –Extern adviseur ten behoeve van concept en uitwerking (AXIS) –R. van der Lugt, cultuurintendant –Gemeente (G. Jutten, D. Smolders, R. van Heiningen)

Begroting Het benodigde budget komt neer op ongeveer Binnen de gemeente is in 2008 circa beschikbaar (dit is inclusief de tbv het Plaform).

Vervolg Uitwerken plan met partners Begroting definitief maken (februari) Indien definitieve begroting leidt tot een meervraag, terug naar college: –Budget over-all communicatie –Inhoudelijke programmering en eventueel benodigd budget voor dit onderdeel