PLEIDOOI VOOR EEN INTEGRALE VLAAMSE GEZONDHEIDSZORG Eric Ponette, maart 2011 -------------------------------------------------------------------------------

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het bestuur van België Wereldoriëntatie les 3
Advertisements

De Vlaamse Gemeenschapscommissie onder de Loep. België een puzzel.
Kinderbijslag BRC Van zelfsprekendheid naar nieuwe inzichten
PLEIDOOI VOOR EEN INTEGRALE VLAAMSE GEZONDHEIDSZORG
Meerjarenplan voor de bouw van ziekenhuis- en gezondheidsinstellingen Ziekenhuis voor Geriatrische Revalidatie 1.
De regionale overheid p
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Hoger instituut voor de arbeid, Katholieke Universiteit Leuven
DE MEDISCHE KAART.
Transitie jeugdzorg.
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Sociale bescherming en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 18 december 2013 Verslag
VLAAMSE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE
Is de thuiszorg onderontwikkeld in Vlaanderen en België? Studienamiddag VFDT en HIVA – 31 oktober 2008 De uitbouw van een dynamisch woonzorgbeleid in Vlaanderen.
Loopbaanexamen naar niveau A Loopbaanexamen naar niveau A: grondwettelijk recht Prof. Dr. Kaat Leus 10 maart 2009.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
DE SPLITSING VAN BELGIE: een bedreiging voor ons recht op gezondheid intal 13 december 2010.
VIGeZ vzw © maart 2009
1 Kabinet van de Staatssecretaris voor Staatshervorming en voor de Regie der Gebouwen Cabinet du Secrétaire d’Etat aux Réformes institutionnelles et à.
AKTIEKOMITEE VOOR EEN VLAAMSE SOCIALE ZEKERHEID Werkgroep van OVV Oktober 2010.
De allerslimste groep ter wereld!
UITDAGINGEN VOOR DE VERZEKERING GENEESKUNDIGE VERZORGING J. DE COCK Administrateur-generaal Doktersgild Van Helmont.
Persconferentie/Ronde Tafel KBS/CSPO 2001 J. Pacolet/I. Van De Putte/A. Marchal/K. Verbrugghe/S. Strobbe/ S. Dewilde, Onderzoeksresultaten HIVA De non-
25/09/ Is de thuiszorg onderontwikkeld? Enkele aanvullingen bij de cijfers. Ri De Ridder (directeur generaal van Dienst Geneeskundige Verzorging.
Noord - Zuid in de Gezondheidszorg Dr. Louis Ide Bij overname: graag bronvermelding.
Taalgebieden in België
Recht.
Enkele nuttige weetjes… Ken je land!
VLAANDEREN HEEFT NOOD AAN EEN EIGEN SOCIALE ZEKERHEID Eric Ponette en Herman Deweerdt 7 maart 2013 Voorzitter: Gui Gelen Secretaris: Erik Stoffelen
Gezondheidsbeleid in België: uitdagingen voor de toekomst
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Het complexe België.
1.4 De Belgische grondwet & de staatsstructuur
Mediprima De hervorming van de medische hulp uitgevoerd door de OCMW’s LENTE 2015.
Provincies en provincie hoofdsteden
Duid de provincie aan op de kaart van België
1 Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie vzw Annemie Peeters, UGent - 20 oktober 2009.
Digitaal Archief Vlaanderen Het hobbelige pad naar duurzame toegankelijkheid voor digitale overheidsinformatie.
Rotary Aalst De limieten van de gezondheidszorg 1 Raf De Rycke Gedelegeerd bestuurder Broeders van Liefde Dinercauserie op 6 oktober 2011 om u. Hostellerie.
Transport & logistiek in West-Vlaanderen Heidi Hanssens – Sabine Traen 5/11/
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
PERSCONFERENTIE AK-VSZ EN VVB 9 maart INHOUD ° Brochure: De miljardentransfers hoe lang nog? ° Argumenten AK-VSZ voor communautarisering van SZ.
PROJECT ZOET ZWANGER RESULTATEN OP 1/10/ TUSSENTIJDSE RESULTATEN Aantal registraties Zes jaar na start tellen we registraties (±1.000 per.
Efficiëntie gezondheidszorg verbeteren door communautarisering: Win Win voor Vlaanderen, Wallonië en Brussel? De Schelp, Vlaams parlement, 19/03/2011.
Louise Derre & Julie Verlinden o.l.v. Prof. Dr. J. Bryon en Prof. Dr. P. Cabus Antwerpen, 19 februari 2008 Gebruik van toeristische statistieken voor lokale.
Federaal Plan Armoedebestrijding Wat is armoede ? ‘People are said to be living in poverty if their income and resources are so inadequate.
Vakmanschap & de arts M&G van de toekomst Prof. Dr. Marie-Louise Essink-Bot Afd Sociale Geneeskunde AMC-UvA 21 april 2016.
België 3 Gewesten het Waalse Gewest het Vlaamse Gewest
Op sneeuwklas in Zwitserland
België.
Prof. Em Psychiatrie Paul Cosyns UA
Mobiliteit: een studie van SD Worx
Europa Mijn thuis.
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
De kost van woonzorgcentra
Gezondheidsongelijkheid in Gent
“…een ongeëvenaarde hoogstaande samenlevingsvorm, het geestelijk ideaal van Europa”
Medische gegevens van arts naar overheid
1. Federale financiering voor nieuwbouw, reconstructie en herconditionering
Enkele nuttige weetjes… Ken je land!
Digitale aangifte overlijden
Zijn jullie klaar voor een super spannende Quiz?
Thuisverpleging Governance; 29 januari 2018 –
Welzijn in Cijfers Sjoert P. Holtackers.
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Transcript van de presentatie:

PLEIDOOI VOOR EEN INTEGRALE VLAAMSE GEZONDHEIDSZORG Eric Ponette, maart “A health-care system based on primary health care will organise integrated and seamless care, linking prevention, acute care and chronic care across all components of the health system.” Lee Jong-wook, Director-general of WHO: The Lancet, vol. 362, dec. 20/27, 2003

ARGUMENTEN VOOR COMMUNAUTARISERING VAN DE GEZONDHEIDSZORGEN 1. Juridische en politieke 2. Eigen klemtonen 3. Efficiëntie 4. Responsabilisering

JURIDISCHE EN POLITIEKE ARGUMENTEN ° De Grondwet ° Bijzondere wet 8 augustus 1980 ° Arbitragehof (1997, 2000) ° Resoluties Vl. Parlement 3 maart 1999 ° Vlaams Regeerakkoord juli 1999 ° Vlaamse Regeringsverklaring juli 2004 en juli 2009

ARGUMENTEN VOOR COMMUNAUTARISERING VAN DE GEZONDHEIDSZORGEN 1 Juridische en politieke 2 Eigen klemtonen 3 Efficiëntie 4 Responsabilisering

EIGEN KLEMTONEN Medisch onderwijs Contingentering (“numerus clausus”) Preventie Echelonnering Curatieve voorkeursectoren Huisartsennavorming Varia: daghospitalisatie, …

Prof. Dr. Boudewijn van Houdenhove “ Walloons are more oriented – culturally as well as scientifically – to France, whereas Flemish people are on the same wavelength as countries with Anglo-Saxon culture and science.” Bron: The Lancet, 357 : 1889, 2001

ARTSENDENSITEIT op 1 aug N artsen *N artsen/ inw. Bij Vl. = 100 Vlaamse Gemeenschap Franse Gemeenschap Rijk * Antwoord minister L. Onkelinx op parlementaire vraag van B. Laeremans

“NUMERUS CLAUSUS” “Kijk maar naar de numerus clausus in de geneeskunde waar je in Wallonië een heel andere aanpak ziet.”

PREVENTIE IN VLAANDEREN Structuren - Vlaams Ministerie van Welzijn en Gezondheid - Vlaamse Gezondheidsraad - LOGO’S - Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie Opties - Gezondheidsdoelstellingen - Kaderdecreet preventief gezondheidsbeleid ( ) Projecten - Vaccinatie hepatitis B bij kinderen - Vaccinatie meningitis C - Vaccinatie HPV bij tienermeisjes - Borstkankerscreening

ECHELONNERING VlaanderenWalloniëBrussel Uitgaven Raadplegingen Huisarts, 2007 * Uitgaven Raadplegingen Specialist, 2007 * Dekkingsgraad Globaal Medisch Dossier, 2010 ** 58,0 % 28,6 % 31,1 % Uitgaven Diabetespas 2006, * * Bij gemiddelde = 100/ Bron: RIZIV op vraag van L. Ide ; publicatie: DS en Periodiek okt ( ** Pascal Selleslagh, Artsenkrant

Globaal Medisch Dossier Bron: studie RIZIV jaar 2006; publ.:

WAALSE CURATIEVE VOORKEURSECTOREN op basis van uitgaven/inw. (+ % t.o.v. Vl) Beeldvorming * + 20 % Klinische biologie * + 13 % Genetische onderzoeken * + 38 % Radiotherapie + nucleaire gen. ** + 39 % Farmaca publ. officina * + 15 % Kinesitherapie * + 10 % * Jaar 2007; bron: RIZIV op vraag van L. Ide; publ.: DS en Periodiek okt ( ** Jaar 2003; bron: CM studie; publ.: juni 2005

Geneesmiddelen in publieke apotheken in 2009 (vol./inw.-prov.) Brussel36,1 Waals-Brabant35,4 Namen34,8 Luxemburg34,0 Luik33,9 Henegouwen32,0 Vlaams-Brabant28,3 Oost-Vlaanderen27,4 West-Vlaanderen27,3 Limburg27,1 Antwerpen26,5

VLAAMSE CURATIEVE VOORKEURSECTOREN op basis van uitgaven/inw. (+% t.o.v. W) Thuisverpleging * + 15 % Uitgaven in psychiatrische instellingen ** + 47 % * Jaar 2008; bron: Artsenkrant ** Jaar 2006; bron: RIZIV studie; publ.:

VL-W KLEMTOONVERSCHILLEN : VARIA Pre-operatieve onderzoeken (n geteste pers.) (1) W>Vl + 50% Preventieve tandzorg (prev./ conserverende) (2) Vl>0.8331>W Daghospitalisatie (3) Vl>W + 69% RIZIV-uitkeringen buiten geneesk.verz. (4) Vl>W + 11% Invaliden (aantal) (5) W>Vl + 18% Beroepszieken (aantal) (5) W>Vl +151% (1)Jaar 2003; bron: IMA; publ.: GVA (2)Jaar 2007; bron: L. Ide; publ.: Periodiek april 2008 ( (3)Bron: D. Dewolf; publ.: Periodiek Nieuwsbrief sept ( (4)Jaar 2007, bron: AK-VSZ studie (RIZIV cijfers) publ.: febr (5)Jaar 2007, bron: antwoord min. L. Onkelinx op parlem. vraag Y. Buysse

ARGUMENTEN VOOR COMMUNAUTARISERING VAN DE GEZONDHEIDSZORGEN 1 Juridische en politieke 2 Eigen klemtonen 3 Efficiëntie 4 Responsabilisering

EFFICIËNTIE Verstoring continuüm preventie (=gemeenschap) – curatie (=federaal) – zorg (=gemeenschap) > mist samenhang Scheiding preventie – curatie > onevenwichtige financiering > schadelijk voor volksgezondheid Gemengd federaal – deelstatelijk ziekenhuizenbeleid > mist samenhang Plethora van overheden (9 ministeriële instanties) > trage besluitvorming, compromissen, administratieve rompslomp > Gemeenschapsniveau is meest efficiënt wegens ° Vl-W klemtoonverschillen preventie – curatie * ° onmogelijkheid om “zorg” te herfederaliseren * L. Ide: Lof der Gezondheid, Roularta Books 2006 / * G. D’Haens: Gezond en Wel, Periodiek jan. 2009(

UITGAVEN CURATIEVE / PREVENTIEVE GEZONDHEIDSZORG IN VLAANDEREN Aandeel Vlaams Gewest in uitgaven voor 57,25%* van Curatieve gezondheidszorg Euro** 103 ______________________ = _________________ = ___ Uitgaven Vlaamse overheid Euro** 1 voor Preventieve gezondheidszorg * Verdeelsleutel R. Demotte jaar 2002 ** J. Remans: De hemel op aarde, Acco Leuven, 2003

Levensverwachting Levensverwachting mannen en vrouwen 1987 – 1998 Chris Vandenbroeke: Periodiek Nieuwsbrief, mei 2001 (

Sterfterisico’s per leeftijd Chris Vandenbroeke: Periodiek Nieuwsbrief, mei 2001 ( Bemerk de piek tussen 30 en 55 jaar

Verband cardiovasculaire mortaliteit en voeding J.V. Joossens, J. Geboers, H. Kesteloot: Acta Cardiol. 1989; 44(2):

MINISTERS / INSTANTIES BEVOEGD VOOR GEZONDHEIDSZORG IN BELGIE Federale minister van Volksgezondheid Federale minister van Sociale Zaken Vlaams minister bevoegd voor Gezondheid Minister van de Franse Gemeenschapsregering, bevoegd voor Gezondheid Minister van de Duitstalige Gemeenschapsregering, bevoegd voor Gezondheid Minister van het Waalse Gewest, bevoegd voor Gezondheid Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie voor de bicommunautaire gezondheidsaspecten in Brussel Franstalige Gemeenschapscommissie voor de unicommunautaire aspecten van het gezondheidsbeleid voor de Franstalige Brusselaars Staatssecretaris voor Dringende Medische Hulp in de Brusselse Hoofdstedelijke Regering Bron: D. Dewolf: Periodiek Nieuwsbrief sept (

ARGUMENTEN VOOR COMMUNAUTARISERING VAN DE GEZONDHEIDSZORGEN 1.Juridische en politieke 2.Eigen klemtonen 3.Efficiëntie 4.Responsabilisering

Bevolkingspiramide Europa 2000/2050 Bron: Eurostat; publ.: Intervisie (SM) nr. 4, 2003

RESPONSABILISERING noodzakelijk wegens ontgroening, vergrijzing en toenemende medische mogelijkheden bijkomende factor: stijgend % kosten betaald door patiënt: 28 % (OESO) – 33 % (WHO) gemakkelijker op niveau gemeenschappen dan federaal minimum: beide gemeenschappen responsabiliseren voor bepaald budget (“bestedingsautonomie”) best: beide gemeenschappen responsabiliseren voor verwerving inkomsten (“financieringsautonomie”) overgangsfase: onderhandeld financieel hulpplan Vl – W Terzijde: ° Vl – W uitgavenkloof ° Vl – W bijdragenkloof ° Vl – W geldtransfers

VLAAMS - WAALSE UITGAVENKLOOF ZIEKTEKOSTENVERZEKERING Meeruitgaven in W versus Vl JaartalRIZIV (1) (100 % verzekerden) CM (44,05 % verzekerden) NZ (4,1 % verzekerden) ,7 % ,6 % ,6 %+ 6,9 % (2) ,3 % ,5 %+ 6,0 % (3) ,3 % ,8 % ,3 %+ 8,3 % (4) (1): publ. : april 2007 (voor de jaren ) en oktober 2009 (voor het jaar 2006) (Alg. reg. + zelfst.) (2): publ. : 2003 (Alg. reg.) (3): publ. : 2005 (Alg. reg.) (4): publ. : mei 2007 (Alg. reg. + zelfst.)

VLAAMS - WAALSE BIJDRAGENKLOOF ZIEKTEKOSTENVERZEKERING Meerbijdragen in Vl versus W JaartalAK-VSZ * ,9 % ,1 % ,8 % ,1 % ,3 % ,1 % ,8 % * Op basis van RIZIV (uitgaven) + ABAFIM (bijdragen)

VERGELIJKING Vl - W INZAKE EVOLUTIE UITGAVEN EN BIJDRAGEN (Bron : AK-VSZ; publ.: H. Deweerdt, Periodiek juli 2007,

RESULTERENDE GELDTRANSFERS UIT VL → W en BRU ( Bron : AK-VSZ; publ.: H. Deweerdt, Periodiek juli 2007,

Sociale geldtransfers (in euro) in 2007 Herman Deweerdt, AK-VSZ, febr ( ) VlWBru Kinderbijsl ( ) ( ) RIZIV verzorg ( ) ( ) RIZIV uitker ( ) ( 6.355) Arbeidsongev ( 7.606) Beroepsz ( ) Werkloosheid ( ) ( ) Pensioenen ( ) Varia SZ ( ) ( ) Subtotaal ( ) ( ) Soc. bijstand ( ) ( ) Totaal ( ) ( )

BESLUITEN Voldoende argumenten voor communautarisering gezondheidszorg (+ ziektekosten- en invaliditeitsverzekering) Financieringsautonomie beter dan bestedingsautonomie Financiering uit algemene middelen logischer dan uit arbeid Vlaamse solidariteit met Wallonië, Europa, wereld