Praktijk voorbeelden. 1 e invalshoek: burgers zijn betrokken/bezorgd/boos/bang over: Leefbaarheid/veiligheid/sociale voorzieningen Beheersing woonlasten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociaal kapitaal in de gemeente Medemblik
Advertisements

Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Gezondheid, versterkt in eigen hand
De Buitenkans 15 juni De Buitenkans “ Van droom naar werkelijkheid”
Klimaatbeleid en Bouwen & Wonen
Overheidsbeleid gericht op energiebesparing:  Zorgen over woonlasten: energieprijzen stijgen maar door  burgers hebben dit niet zo door  wordt steeds.
De Overijsselse energiebesparingsaanpak 2
Welkom Workshop 4 EnergieScans Gemeente Harlingen.
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE. STELLING 1.  De invloed van de gemeente op de energiedoelstelling is kleiner dan we zelf denken.
Psychologie en energiebesparing
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Usability analyse.
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
Communicatie en draagvlakontwikkeling intern
Opzet van de workshop Kennismaken
Bustour Slim Samenwerken “GREEP OP SAMENWERKING ?”
Aanpak gezamenlijke Energiebesparing acties
Energiebesparing organiseren, hoe?; Nieuwe energie in bedrijf, een uitgelezen KANS Martin Kloet Datum: 17 juli 2014.
Jeroen Boon, projectleider duurzame krachtwijken Haags Milieucentrum/Kiemkracht advies Genoeg kansen voor klimaatbeleid in Haagse krachtwijken.
Energiebesparing VvE Bomenbuurt Rob van Haren 14 maart 2013.
Mijn Huis van de Toekomst
Gebieden/Regisseurs Wijkaanpak nieuwe stijl & Transformatie Sociale Domein.
Achter de voordeur Frontlijnaanpak in Leeuwarden.
Van den Pol Elektrotechniek Wim van den Pol
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE
Mooiland in Oss introductiebijeenkomst Wijk- en Dorpsraden gemeente Oss donderdag 5 februari 2015.
Faunapassage. VAN PROBLEEM NAAR OPLOSSING Verleden >> Heden >> Toekomst? HELP.
Samenwerken aan een duurzaam Barneveld. Toekomstbeeld Barneveld Gebouwde omgeving: 39% Industrie: 30% Landbouw: 8% Transport: 23% Energiegebruik:7.300.
Hoofdstuk 4 Energie in je eigen omgeving.
23 januari 2015 | Hans Elzenga, Anne Marieke Schwencke 1 Energiecoöperaties: ambities, handelingsperspectief en interactie met gemeenten De energieke samenleving.
Bestaande woningbouw ‘SER-Energieakkoord bied perspectief aan lokale initiatieven’. Workshop 2.
Zeer energiezuinige nieuwbouw & koopgedrag Dr. Bert Pol Vennoot Tabula Rasa University of Twente Maastricht University Em. lector Overheidscommunicatie.
Doelgroeponderzoek Ouders die hun kinderen naar school of naar de sportvereniging brengen met de auto 1 op de 3 kinderen wordt met de auto naar school.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 7-9
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
Op weg naar een duurzaam zelfvoorzienend Someren.
Buurt Gebouw Gebiedsgericht Wijk Sociale inbedding, Kosteneffectiever.
VERTROUWELIJK EN AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD Input Nudge Dialoogsessie Energieakkoord voor duurzame groei 27 februari, 2013.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Beïnvloedingsregel aanwezig? nieteen beetjesterk wederkerigheid x consistentie.
Twee stroomversnellingen verder… Centrale vraag: Welke synergie is er tussen verduurzaming van huurwoningen en particulieren? Hoe?
Energieomzettingen Ida van Noord 2A Wat is energie? Iets dat een levend wezen of machine nodig heeft om iets te kunnen doen. Verschillende soorten.
Buurten Over Energie (Hoe het ook anders kan) Toelichting door: Ron Josten, adviseur duurzaam bouwen Stadsregio Arnhem Nijmegen & Niels Götz, partner.
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Voeg hier je commercial in: Invoegen > Video > Onlinevideo. Lukt dat niet? Geef.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
GPR Gebouw Inzicht in duurzaamheid
Wie ben ik?  .
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Heechterp/Schieringen
Leuk al die Terajoules! Maar wat is de salestarget ?
De noodzaak van De Nieuwe Toekomst
Hoe kom je tot een succesvolle aanpak?
Dimpact 17 november 2016 Informatie gestuurd beleid
Beïnvloedingsregel aanwezig?
Kim Putters Giessenburg 11 oktober 2017.
Energie besparen met alle bewoners
Energietransitie Hof Meermansburg
Enquête energiebesparing
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
17 september 2018 Duurzame energie
Beveiligingsbewustzijn op een speelse wijze
De energie van de toekomst
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Duurzaam maken van je huis: hoe dan?
Adviescommissie ‘Energiek Stiens’ “Op weg naar Duurzaam Stiens”
De stad en Sociaal Werk Lex Veldboer
Energiebesparing voor kleine VvE’s
Transcript van de presentatie:

Praktijk voorbeelden

1 e invalshoek: burgers zijn betrokken/bezorgd/boos/bang over: Leefbaarheid/veiligheid/sociale voorzieningen Beheersing woonlasten en continuïteit werk Eindigheid fossiele brandstoffen, langzame transitie naar hernieuwbare energie en voedselketen

2 e invalshoek: reden opkomst van burgerinitiatieven? omgeving gevestigde orde onderstroom

samen

Burger Overheid Bedrijfsleven

Burger Overheid Bedrijfsleven

En dan het mechanisme achter energiebesparing Bewustwording Energieverbruik ( ) Produceren ( ) Besparen ( )

Blok voor Blok: vanuit kennis marketingpsychologie strategie gebouwd Cialdini: 6 oer mechanismen – Sociaal bewijs – Sympathie/ liking – Schaarste – Autoriteit – Wederkerigheid – Commitment en consistentie Selectieve waarneming: vrijwel alle informatie weggefilterd … liking  buurman als afzender

Strategie dus: samen inkopen (schaarste), georganiseerd door ervaren/ kundige buren (liking, autoriteit), aan de deur (!) vult men inventarisatieformulier in (sociaal bewijs, commitment)

Ervaringen hiermee: – Meeste woningeigenaren willen maatregelen al wel nemen (meest populair: zonnepanelen, isolatie spouw en vloer).. Maar het komt er maar niet van.. – Alleen afzender en schaarste is niet krachtig genoeg … direct sociaal contact (commitment) is echt nodig Probleem: werving bewoners die het aandurven en er tijd in willen steken om als ‘e-collectant’ langs de deuren te gaan..

Ervaringen wat betreft profiel ambassadeur: – Man, blank, 55+, hoger opgeleid (hangt samen met keuze wijken: minimaal 50% koopwoningen, ouder dan ) – Geen vrouw … terwijl vrouw de belisser is!! – Hoge betrokkenheid en vaak kennis met hetzij energie, hetzij duurzaamheid Methode(n) van werving: – Via bestaande sociale structuren: wijkvereniging, wijkraad.. Ervaringen: te druk … – Via kenners van de wijk: wijkmanager gemeente, opbouwwerker.. Ervaringen: ‘usual suspects’ … te druk … – Met de vouwfiets.. Gewoon de wijk in/ mensen aanspreken …

Eigen analyse Correlatie met sociaal milieu/ burgerschapstijl …

Vraag: Hoe werf je de ‘Jossen en Chrissen’? Vraag: hoe prikkel je vooral Buitenstaanders (hoge mate uitdaging, lage toerusting) en Plichtsgetrouwen (lage mate uitdaging, lage toerusting) om ambassadeur te worden?