Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Hogere denkvaardigheden
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Volgende dia is: Terugkoppeling bijeenkomst 1
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Stagebegeleiding Bijeenkomst 7 Blok 2.
Effectief lesgeven & directe instructie
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Coaching week Rotterdam Academy.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 3 22 februari 2016.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
vakdidactiek pedagogiek
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
De juiste route naar het juiste doel
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Schoolgroepbijeenkomst
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
Gesprekstechnieken Les 1.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 5

 Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten

 Aan het einde van de les kun je in vragen stellen toepassen in een leeractiviteit.  Aan het einde van de les kun je per vraag aangeven op welk niveau van Bloom deze gesteld is.

 Opdracht 1  Bestudeer hoofdstuk 3 Vragen stellen uit (Ebbens) Effectief leren.  Bestudeer hoofdstuk 3.3 Vragen stellen uit (Geerts) Handboek voor leraren.

 Opdracht 2  Leeractiviteiten ontwerpen en vragen stellen op verschillende niveaus.  Je hebt voor VAD leertaak 1 leerdoelen geformuleerd en vervolgens ontwerp je leeractiviteiten /opdrachten. Je maakt hierbij gebruik van verplichte en aangeboden literatuur en bronnen.  Bij één van de (digitale) leeractiviteiten/opdrachten zorg je ervoor dat je op minimaal vier verschillende beheersingsniveaus (volgens de herziene taxonomie van Bloom) vragen stelt en dat je daarbij o.a. rekening houdt met het (taal)niveau van de gekozen doelgroep. Het aantal vragen, gericht op beheersing van kennis en aansluitend bij de vak inhoud van de les, is zes.  Breng de ontworpen leeractiviteiten mee naar de VAD bijeenkomst. Zorg ervoor dat je mede studenten de resultaten van bovenstaande opdracht kunnen inzien.

1. Geef een oordeel (complimenten) 2. Geef suggesties voor verbetering 3. Geef uitleg / een verklaring van punt 1 en 2 4. Refereer aan de bijbehorende theorie  in tweetallen, 10 min. om te lezen en feedback te noteren, 10 min. om te bespreken

1. Individuele aanspreekbaarheid 2. Veiligheid 3. Structuur 4. Wachttijd

Taxonomie van Bloom voor formuleren leerdoelen. Tevens voor stellen van vragen en opdrachten passend bij je leerdoelen. Kennis Doel: Aan het einde van de les weet je welke niveaus van vragen er zijn volgens Ebbens. Vraag: Benoem de vier niveaus van vragen stellen volgens Ebbens.

 Lagere orde vragen ◦ Onthouden: Waar ontmoette Roodkapje de wolf? ◦ Begrijpen: Wat voor een soort meisje was Roodkapje?  Hogere orde vragen ◦ Integreren: In welk opzicht is Roodkapje hetzelfde als haar eigen moeder? In welk opzicht is ze verschillend? ◦ Creatief toepassen: Wat denk je dat de wolf gedaan zou hebben wanneer grootmoeder niet ziek geweest zou zijn?

Voor en nadelen:  Interactiever leerklimaat  Roepen discussie op  Weters vs. niet weters  Willen lln ‘slim’ zijn of denken ze echt na  Lln verliezen feitelijke onderwerp uit het oog  Lln komen met antwoorden waar docent niets van weet.  Moeilijk een dergelijk gesprek te stoppen.

 Bouw stilte/wachttijd in  Speel vragen en/of antwoorden door  Waardeer de bijdrage  Hardop meedenken, reageren op antwoorden van leerlingen  Door het lokaal bewegen

 zie wiki