Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU: stagevormen en mogelijkheden 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 10 september.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ede workshop, Excellente zorg voor ouderen vraagt excellente verpleegkundigen en verzorgenden Dr Jita Hoogerduijn Lectoraat Verpleegkundige.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
 Afstuderen Zo zou ik willen dat mijn afstudeerjaar eruit ziet.
Werkveldtraining 26 september 2013
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Workshop ‘Competenties’
Implementatie van het 4C-ID-model
Studietaak De studietaak staat centraal
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Reflectie.
Promotie-onderzoek en HBO-Onderwijs
Resultaten BPV-evaluatie
Proeve van Bekwaamheid
Doorlopende leerlijnen
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
Voor praktijkonderwijs
Workshop “Beoordelen”
Klinisch redeneren en evidence based practice
De kubus van CSPE succesfactoren!
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Mijn opleidingsbeeld.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Bachelor Medische Hulpverlening
Praktijkervaring en reflectie
Verpleegkundig redeneren
Professional of niet? Nelleke Rietveld
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
Praktijkleren en instructie werkplan
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Het nieuwe curriculum en praktijkleren. Inhoud presentatie  Deel 1: Visie en uitgangspunten  Deel 2: Het nieuwe leerplan  Deel 3: Onderwijs tijdens.
C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4
Hoe leren professionals?
Kansen implementatie vakwedstrijden
Met Minder Meer en Beter
Functiedifferentiatie 2020
Evidence Based Practice en klinisch redeneren Wat verwachten we van studenten en hoe kun je als werkbegeleider daarbij ondersteunen? Mieke.
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
WAR Stagiaires in de ouderenzorg.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
De Wever Zorg Innovatie Centra
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Ketenstage: Student volgt Cliënt
Ketenstage Student volgt Cliënt Pilot #1 met 3 studenten
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Ketenstage Student volgt Cliënt.
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Competentie gericht onderwijs
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Doel : maken van een keuze wat betreft de keuzedelen
Begeleiden les 1.
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU: stagevormen en mogelijkheden 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 10 september 2015 Praktijkleren bachelor verpleegkunde 10 september 15

Praktijkleren n Leren in en van de praktijk n Leren in praktijkrealistische situaties n Voorbereiden op complexe situaties n Leren door voorbeeld en zelfstandig uitvoeren n Integratief leren!  Groot deel van de opleiding 2Praktijkleren bachelor verpleegkunde 10 september 15

3 Toewerken naar HBO-verpleegkunde Kenmerken HBOverpleegkundige: n Verantwoordelijkheid voor leren en zorgen n Complexiteit van zorg; overview! n Toepassingsvermogen: kennis toepassen, transfer verschillende situaties n Analytisch en probleemoplossend (vernieuwend) bezig zijn. n Overstijgend denken: creatief zijn, nieuwe mogelijkheden zien. n Reflectief denken en handelen: verantwoorden bezigheden Praktijkleren bachelor verpleegkunde 10 september 15

4 HBOcriteria vertaald naar toetscriteria Gefundeerd handelen Combineren theorie en praktijk Beargumenteren van keuzes Evidence based en best practice Methodisch handelen Doelgerichtheid Bewust handelen Systematisch en procesmatig werken Vaardig en efficiënt handelen Logische opbouw van werken Letten op eigen houding en veiligheid t.o.v. patiënt Juiste tempo en werkwijze Controleren van effect Interactioneel handelen Dialoog aangaan Adequaat inspelen op reacties Vraaggericht en belevingsgericht handelen Uitleg geven, voorlichten Motiveren Reflecteren Kritisch en realistisch terugkijken op attitude en handelen Feedback geven en ontvangen Leerervaringen verwoorden en leertraject hierop aanpassen Ethisch redeneren

Dus.. Vanaf jaar 1 moet student kunnen oefenen in HBOcompetenties  nieuwe curriculum: meer nadruk op HBOrol al vanaf stage 1 5Praktijkleren bachelor verpleegkunde 10 september 15

Huidig vs nieuw curriculum 5 rollen12 KC’s Zorgverlener Zorgverlenen Preventie GVO Regisseur Coördinatie en continuïteit van zorg Coördineren van GVO en preventie Ontwerper Zorgprogrammering Verpleegbeleid Kwaliteit van zorg Coach Coachen op uitvoer verpleegbeleid Werkbegeleiding Beroepsbe- oefenaar Beroepsinnovatie Deskundigheidsbevordering 6 Van: Naar:

Wijzigingen in stages n Basis van praktijkleren blijft bestaan n Wel kijken naar minder studiebelasting (m.n. in opdrachten) n Goed kijken naar type stageplek: generiek opleiden n Thema centraal per stage (bijvoorbeeld ketenzorg in stage 2) n Toetsen aan de hand van EPA’s (vergelijk proeve van bekwaamheid) n Meer aandacht voor HBOcompetenties n Niet per se een stage op 1 plek, bijvoorbeeld combinatie afdeling en wijkteam 7

Praktijkleren in de opleiding n Voltijd: 4 jaar  4 stages (4 dagen per week) n Verkort voltijd: doorstroom niv 4  niv 5: 3 jaar  2 stages (stage 3 en 4) (4 dagen per week) n Deeltijd: 4 jaar  4 stages (2-3 dagen per week) n Verkort deeltijd (al HBO- / WO-opleiding): 3 jaar  3 stages (2-3 dagen per week) n Versnellers (VWO-achtergrond of propedeuse HBO / WO): 3 jaar  3 stages (4 dagen per week) n Duaal: na twee jaar voltijd: 2 jaar duaal (arbeidsleerovereenkomst voor 2 jaar) n Verkort duaal: doorstroom niv 4  niv 5: 2,5-3 jaar: 2 verschillende werkplekken 8

Opbouw 4 stages StageDuurBlok A sept-nov Blok B nov-jan Blok C feb-apr Blok D apr-jun 110 wekenneeja 220 wekenja 320 wekenja 420 wekenja 9Praktijkleren bachelor verpleegkunde 10 september 15 Daarnaast: eventueel ook inzetten zomerperiode (DE of EA)  2016: stageverdeling blijft zo  Mogelijk aantal dagen per stage gereserveerd voor verdiepende uitstapjes (andere disciplines) of projectweken op school.

Stage 1 n Oriëntatie n Eerste kennismaking met verpleegkundig beroep n Nadruk op zorgverlener n Meedraaien in standaard, laagcomplexe zorg  2016: alle rollen aanstippen, meer aandacht voor HBOcompetenties 10Praktijkleren bachelor verpleegkunde 10 september 15

Stage 2 n Nadruk op zorgverlener en regisseur n Zelfstandig zorgverlenen voor 2-3 zorgvragers in standaard situaties (middencomplex) n Schaduw EVVer zijn (rol regisseur goed uitwerken) n Eerste aanzet rol coach (klinische les), ontwerper (verpleegbeleid) en beroepsbeoefenaar (actueel thema uitwerken)  2016: veel aandacht voor ketenzorg 11Praktijkleren bachelor verpleegkunde 10 september 15

Stage 3 n Zelfstandig zorgverlenen aan en regisseren van meerdere zorgvragers van midden-hoog complexe zorg n Veel aandacht voor ontwerper: evidence- based interventie n Coach oefenen n Beroepsbeoefenaar: agressiehantering en ethiek  2016: specifiek thema nog kiezen 12Praktijkleren bachelor verpleegkunde 10 september 15

Stage 4 n Afstudeerstage n Alle rollen op eindniveau n Profileren als beginnend HBOverpleegkundige n Complexe zorg n Integratie van 4 rollen  2016: stageportfolio afronden met eindgesprek (assessment) 13Praktijkleren bachelor verpleegkunde 10 september 15

Uitdagingen en nieuwe ontwikkelingen: We willen toe naar: n (nog) betere samenwerking met instellingen n Meer studenten in 1 instelling  n Onderwijs door docenten per groep in instelling n Samen scholen en opleiden n Niet per se stage op 1 plek, maar kijken naar combinaties n Nieuwe stagemogelijkheden bekijken n Meer HBOrol neerzetten in ouderenzorg n Meer stage in de thuiszorg /wijkteams 14Praktijkleren bachelor verpleegkunde 10 september 15

Bijvoorbeeld: n 3 e en 4 e jaars studenten bij Bilthuysen gekoppeld aan kwaliteitsverpleegkundige n 4 e jaars die stage lopen met ambulant verpleegkundige in de ouderenzorg n 3 e jaar bij Beweging 3.0: onderwijs in de instelling n De Brug: koppeling onderzoeksprojecten (jaar 4) en stages n Versterken leerafdelingen (nu in ouderenzorg bij de Brug, Birkhoven zorggoed, Careyn (Rosendael) en leerafdeling geriatrie in Diakonessenhuis n Opzetten leerafdelingen in de thuiszorg? n Stage met deel intern en deel extern (verpleeghuis en wijkteam?) n ….. 15

Wij staan altijd open voor nieuwe ideeën! Een goed idee? Mail ons! 16Praktijkleren bachelor verpleegkunde 10 september 15