EEN 9 JARIGE ROUTE – LEREN VANUIT PERSPECTIEF 20 JUNI 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Keuzetraject in ons VMBO
Advertisements

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
De ontwikkeling van de 7 competenties
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Oriëntatie Op Automotive / Mechatronica Met als doel een basis leggen voor het Multidisciplinaire denken en werken in een Automotive.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Studietaak De studietaak staat centraal
KADERBEROEPSGERICHTE LEERWEG WELKOM
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Overzicht bespreekpunten
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Adri de Gans Sectordirecteur vmbo 1 april 2011 Kees Nieuwenhuyzen Clusterdirecteur ICT/Elektro.
Wie zijn wij:.
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Het belang van een stage
Het belang van een stage
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
WELKOM KADER METALEKTRO Eugene van de Wiel Joan Lutters
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
LOB 3 HAVO Schooljaar
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Muziek: Jos Broos Dromen, Durven, Delen, Doen: Wilco van Rooijen Vakmanschapsroute PIE (produceren, installeren, energie) Bart Kemp – Elde College Vakmanschapsroute.
T0T op het Griendencollege Techniekroute in 3 x 3 jaar met praktijk al in leerjaar 1.
Zeldenrust-Steelantcollege Zeldenrust-Steelantcollege 2013 KANSEN IN DE REGIO Amsterdam, 17 april
Vmbo → mbo Technologieroute Bert van Strien → hbo.
Ontwikkeltraject doorlopende leerlijn VMBO-MBO2 Udens College & ROC de Leijgraaf presenteren……
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
VOORLICHTINGSAVOND MAVO 3 7 maart 2016 RGO Middelharnis.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Begeleiding bij Werkplekleren
23 maart 2017 profilering.
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Competentie gericht onderwijs
Activernde didactiek & passende werkvormen
Inspelen op innovaties
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Heb jij ballen voor scrummen?
Academie voor Bouw & Infra
Naam presentator, functie, afdeling, academie of opleiding
Transcript van de presentatie:

EEN 9 JARIGE ROUTE – LEREN VANUIT PERSPECTIEF 20 JUNI 2013

UITGANGSPUNTEN CONCEPT Intro concept  Leerlijnenmodel: projecten, cursussen en trainingen  Flexibel en maatwerk; breed en smal  Leren vanuit perspectief en betekenis  Modern, aantrekkelijk, creatief  Praktijk en theorie  Het ontwerp dient als verbindende lijn:  Doorlopende inhoud  Doorlopende didactiek

PROJECTENLIJN

INHOUD TRAININGEN Intro concept  Vaardigheden  Bouw  Metaal  Elektro (Installatie)  Laboratoriumtechniek  ICT/ Media  Technisch Tekenen  Veiligheid

CURSUSSENLIJN: EBPV

LEERPLANSCHEMA 1e JAAR Intro concept

Verantwoording VMBO exameneenheden (eindtermen) GLKwalificatiedossier Middenkader Engineering Brondocument LLBHBO Competenties WTB Oriëntatie op de techniek en de beroepen in de techniek Inzicht in: 1.werkterrein/beroepen in de techniek 2.nieuwe ontwikkelingen o.g.v. arbeid 3.eigen mogelijkheden opleiding/ werken 4.plaats van techniek bij mens en samenleving. Kerntaak 1: Benoemt zijn eigen ontwikkeling en gebruikt middelen en wegen om daarbij passende leerdoelen te bereiken. Kan kennis en vaardigheden up to date houden, uitbreiden en overdragen. Kan reflecteren op het eigen gedrag om feedback te geven en te ontvangen. Kan een actieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het beroep. Maken van bewuste keus voor een beroep/ vervolgopleiding. Kerntaak 2: Stuurt de eigen loopbaan. VMBO exameneenheden (eindtermen) GLKwalificatiedossier Middenkader Engineering Brondocument LLBHBO Competenties WTB Kan zich aan- en inpassen in de bedrijfscultuur.Kennis producten/diensten bedrijf. Kennis van organisatie/ bedrijfsculturen. Kennis van kwaliteitseisen en systemen eigen bedrijf. Kerntaak 4: Functioneert als werknemer in een arbeidsorganisatie Kan functioneren in een dynamische, multidisciplinaire en internationale omgeving. Kan reflecteren op eigen gedrag om feedback te geven / ontvangen.

Verantwoording VMBO exameneenheden (eindtermen) GLKwalificatiedossier Middenkader Engineering Brondocument LLBHBO Competenties WTB Op systematische wijze werkzaamheden uitvoeren.Kerntaken 1 t/m 4. Kan innovatieve ideeën genereren en initiatieven nemen. Kan op diverse manieren communiceren met verschillende geledingen in verschillende situaties. Kan zelfstandig werken en in een multidisciplinair team gestructureerd resultaatgericht samenwerken, waar van toepassing op basis van specifieke ontwikkelmethodieken. Kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.

T Science / Techniekmavo Udens College, René Marneffe, Hans Brouwers, Miranda Onstenk-Kusters, Dirk de Haan Mondriaan College, Annemarie Jansen, Tom van den Brink, Inge Frentz d’Oultremont College, Alice van Laarhoven, Arnold Tjon a San SG De Overlaat, Klaas Nauta Ds. Pierson College, Marleen Thuis Merlet College, Ben Leenen ROC de Leijgraaf: Bouwkunde/Creatief vakman,Middenkader engineering, Lab. Techniek, ICT, Mathieu Raemaekers, Paul Bekkers KW1C: afd. Bouw Architectuur Meubeldesign, Jelle Broeks ICT Academie, Bert van Strien High Tech Metalektro, Theo Prinssen, Geert Swinkels en Middelbare Techniek School Avans, Pleunie Warnink, Martin Rodenburg, Patty de Vaan-Verboord Bouwend Nederland, Karin Oomen Van Doren Engineers BV, Dré Schellekens Barnhoorn Interim BV, Rob Barnhoorn …………………………………………………………………. Bouwkunde Industriële automatisering Technische informatica Middenkader Engineering S Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding