Uitgelegd…..  Passend onderwijs wordt ingevoerd omdat de manier waarop extra ondersteuning op school nu is geregeld een aantal problemen geeft.  Het.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Wetsvoorstel Passend Onderwijs
PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
VIVIS BEKOSTIGINGSSYSTEMATIEK Cluster 1 14 december 2007 Frits Grevink
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
passend onderwijs en zorgplicht
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Samenwerkingsverband VO 23-02
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
FINANCIEN BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
1zorg-route.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Ouders en Passend Onderwijs Wat gebeurt er en waarom? Waar gaat het mis? Wat kan ik als ouder doen? Michiel Minderhoud.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Wat is passend onderwijs?
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Zorgplicht in passend onderwijs
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum.
Zorgen in de basisschool
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Passend Onderwijs, MBO en cluster 2
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Welkom.
Bekostiging residentiële leerlingen
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Informatiebijeenkomst Leerlingenvervoer Presentatie (regelgeving) Leerlingenvervoer April 2013 BAR-gemeenten.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Volle Kracht Vooruit Stand van zaken Passend onderwijs – inhoud – tijdpad - financiën.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
Passend onderwijs.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Prader Willi en schoolkeuze
Transcript van de presentatie:

uitgelegd….

 Passend onderwijs wordt ingevoerd omdat de manier waarop extra ondersteuning op school nu is geregeld een aantal problemen geeft.  Het oude systeem heet leerlinggebonden financiering, in de praktijk ‘rugzakje’ genoemd.

 Steeds meer leerlingen gingen naar het speciaal onderwijs of kregen een rugzakje voor het reguliere onderwijs, vooral leerlingen met een ernstig gedragsprobleem. Hierdoor werd het systeem steeds duurder.  De indicatiestelling was vaak een langdurig en ingewikkeld proces. Ook was het lastig om echt ondersteuning op maat te organiseren.  Veel kinderen konden niet naar school gaan. Ze zijn bijvoorbeeld door hun problemen van school verwijderd en/of de school kon geen passende begeleiding realiseren.

 Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben.  Zoveel mogelijk kinderen gaan naar een reguliere school in de buurt (thuisnabij). Zo hebben ze de beste kansen op een vervolgopleiding en om mee te doen in de samenleving.  Het speciaal onderwijs blijft bestaan, weliswaar voor minder kinderen.

 Scholen in de regio werken samen om alle leerlingen de beste onderwijsplek te bieden.  Het speciaal onderwijs blijft gewoon bestaan voor leerlingen die dat echt nodig hebben.  Scholen kijken naar wat een leerling wél kan, het liefst in het regulier onderwijs.  Er zijn geen bezuinigingen vanuit de overheid op extra ondersteuning aan leerlingen. Er is wel sprake van een verevening.

Met passend onderwijs wordt de  organisatie  en de bekostiging van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben veranderd.

Zorgplicht  Scholen (formeel: het bestuur) zijn vanaf 1 aug 2014 verantwoordelijk om voor alle kinderen die worden aangemeld een zo passend mogelijke plek te bieden.  Dit kan een plek zijn op de eigen school of een plek op een andere school die het kind beter kan ondersteunen.  Ouders worden daarbij nauw betrokken.  Klik hier voor stroomschema’s! Klik hier voor stroomschema’s!

Herinrichting samenwerkingsverbanden  Om aan alle kinderen daadwerkelijk een goede plek te kunnen bieden gaan reguliere en speciale scholen regionaal samenwerken.  Een afvaardiging van de scholen (besturen) in het samenwerkingsverband maken afspraken over de ondersteuning aan leerlingen en de bekostiging daarvan.  De ondersteuningsplanraad (OPR) heeft hierin adviesrecht.

 Een samenwerkingsverband passend onderwijs (swv) is de nieuwe vorm waarin scholen gaan samenwerken op het terrein van passend onderwijs. Er zijn nu ook al samenwerkingsverbanden van scholen, maar deze worden in het nieuwe systeem deels samengevoegd en krijgen er nieuwe taken bij.  Het betreft reguliere scholen en cluster 3 en 4 (V)SO-scholen  Het aantal samenwerkingsverbanden wordt teruggebracht van 350 naar 150: 76 in het primair onderwijs en 74 in het voortgezet onderwijs.  Het samenwerkingsverband krijgt in de wet passend onderwijs veel taken. De belangrijkste taak (nu) is het maken van een ondersteuningsplan waarin staat op welke manier het samenwerkingsverband ervoor gaat zorgen dat alle leerlingen een passende plek op een school krijgen.

 Het ondersteuningsbudget is op dit moment ongelijk verdeeld over het land. Het percentage leerlingen met een indicatie voor (v)so/lgf verschilt sterk per regio.  De Evaluatiecommissie Passend Onderwijs (ECPO) deed onderzoek naar deze verschillen en kwam tot de conclusie dat de behoefte aan extra ondersteuning evenwichtig over het land is gespreid. Daarom adviseerde de commissie om het beschikbare budget voor extra ondersteuning naar verhouding van het aantal leerlingen te verdelen, ofwel te verevenen.ECPO

 Het budget voor extra ondersteuning wordt naar rato van het aantal leerlingen verdeeld over de samenwerkingsverbanden.  Met dit budget kunnen samenwerkingsverbanden kosten voor extra ondersteuning betalen. Ook betalen ze hiermee de plaatsing van leerlingen in het (v)so.  Op deze manier heeft ieder samenwerkingsverband relatief evenveel middelen voor extra ondersteuning.  Dat is anders dan de situatie vóór de invoering van passend onderwijs waarin de middelen voor extra ondersteuning ongelijk verdeeld waren over het land. Deze verandering heet ‘verevening’.de situatie vóór de invoering van passend onderwijs

 De financiering van extra ondersteuning voor een leerling is na de invoering van de Wet passend onderwijs niet meer afhankelijk van een landelijke indicatie.  De samenwerkingsverbanden ontvangen de beschikbare middelen voor extra ondersteuning. De (schoolbesturen binnen de) samenwerkingsverbanden verdelen vervolgens de middelen over de scholen waar de extra ondersteuning nodig is.  Zo is er beter maatwerk mogelijk en kunnen de middelen zo veel mogelijk ten goede komen aan ondersteuning in de klas.  Een deel van de middelen gaat naar het (v)so, op basis van het aantal kinderen dat het samenwerkingsverband daar plaatst.

 Door de verevening krijgen samenwerkingsverbanden naar rato van het aantal leerlingen budget.  Omdat de verevening herverdeeleffecten met zich meebrengt, is er een overgangsregeling. Met deze regeling groeien regio’s in 5 jaar tijd naar het nieuwe budget toe.

 PO3102 SWV PO Midden Limburg €  PO3104 Sittard-Geleen e.o.€  PO3105 Sg. Passend Onderwijs Maastricht en Heuvelland PO€  PO3106 Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Heerlen e.o. € *voorlopige cijfers (april ‘14 def. cijfers) Het passend onderwijs in de krimpgebieden van NL krijgt 29 miljoen euro extra om de klap van de verevening beter op te vangen. Hierdoor hoeven de scholen in 2016 en 2017 minder in te leveren. Bovengenoemde cijfers dateren vóór deze berichtgeving.

 Welk type leerling in welke bekostigingscategorie valt, mag het samenwerkingsverband zelf bepalen. De bedragen voor leerlingen die verwezen worden naar het speciaal onderwijs liggen wel vast. Deze bedragen zijn verdeeld in categorie 1, 2 en 3.  Categorie 1 is ongeveer gelijk aan de huidige bekostiging voor zmlk (zeer moeilijk lerende kinderen) en lz (langdurig zieken) in cluster 3 en cluster 4.  Categorie 2 is ongeveer gelijk aan de huidige bekostiging voor lg (lichamelijk gehandicapt).  Categorie 3 is ongeveer gelijk aan de huidige bekostiging voor mg (meervoudig gehandicapt).  Het samenwerkingsverband bepaalt straks zelf de criteria voor de verdeling van deze bedragen. Het beleid en de procedure voor plaatsing van leerlingen in het speciaal onderwijs leggen samenwerkingsverbanden vast in het ondersteuningsplan.ondersteuningsplan

 Deze clusters vallen onder een landelijke regeling. Zij zijn geen deel van een samenwerkingsverband. Hiervoor is gekozen i.v.m. de schaalgrootte en de specialistische ondersteuning.  Cluster 1 en 2 scholen verzorgen:  Het indiceren (toelaatbaarheid tot het (voortgezet) speciaal onderwijs/begeleiding binnen het regulier onderwijs) door Commissie van Onderzoek  Het leveren van begeleidingsarrangementen (op reguliere scholen)  De trajectbegeleiding van ouders

 Afwachten en hopen dat het jouw schooldeur voorbijgaat?  Of…  Reflecteren  Bezinnen  Actie ondernemen

 Acceptatie  Beleid  Professionalisering  Ouderbetrokkenheid  Leerlingbegeleiding  Gedifferentieerd leren  Adaptief onderwijzen  Gedragsmanagement  Samenwerken met alle betrokkenen  Planmatig werken / zorgstructuur  Flexibel curriculum  Afgestemde materialen  Toegankelijke ruimtes