“Een toekomstgerichte aanpak voor de Private Huurmarkt” Dominiek Vandewiele (CDO-UGent, ex-projectmedewerker VOB)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Advertisements

Vakwerk 26 april 2011 Els van Betten netwerkmanager
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Inleiding De ene is de andere niet
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Aanbevelingen voor een woonbeleid gericht op het tegengaan van armoede en sociale uitsluiting Wonen in armoede.
Overzicht relevante informatie voor sociaal wonen Vlaamse Wooncode.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Participatie en Portaal
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING: lokaal woonbeleid anders bekeken? Hilde Van den Bosch – afdelingshoofd Afdeling Wonen WOONFORUM 20 maart 2009.
Lokaal woonbeleid Woonoverleg-woonvisie
Huursubsidie en sociale huur
Welzijn in de huisvesting Verslag van een ronde-tafel gesprek.
Welzijn in de huisvesting
SOCIAAL HUREN IN VLAANDEREN Sien Winters. INLEIDING 1994: iedereen heeft recht op behoorlijke huisvesting 1997: recht opgenomen in Vlaamse Wooncode Sociale.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Visie en strategie gemeente Huizen Aanpak gemeente Huizen
Symposium Wonen & Werken Noord-Brabant 3 december 2014 prof. mr. Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft directeur Nieuwe Markten.
Sien Winters. Een kleiner wordende markt in handen van vele kleine verhuurders Een diverse groep met gemiddeld zwak en zwakker wordend profiel De private.
Naar een aanbod voor de vlaamse private huurmarkt.
SAMENWERKING CORPORATIE EN BEWONERS INVLOED EN ZEGGENSCHAP Resultaten van onderzoek onder 6 klantenpanels (3302 deelnemers)
Frank Wassenberg & Hanneke Schreuders – Platform31
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
CASA CURA Zorgen voor de kotmadam In samenwerking met Nicky Eilers.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Bodegraven Noord Stuurgroep Veenweiden Gouwe Wiericke
| Hospitawonen Platform Hulpverlening Gentbrugge/Ledeberg 8 december
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Community Land Trust (CLT). FILMPJE CLT BRUSSEL nieuw woonmodel bedoeld voor mensen met een laag inkomen goedkoper: door enkel de woning en niet de grond.
Gemeente Zoeterwoude Aanzet woonvisie Bouwstenen voor nieuw beleid.
Vluchtelingen, de uitdagingen voor Hasselt
Studiedagen ‘Wonen in Vlaanderen’ 1 Wonen in Vlaanderen Een nieuw beleid voor de private huurmarkt? 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Studiedagen.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
AH WOON WONINGWET WOONVISIE. Algemene Huurdersvereniging WOON Algemene Huurdersvereniging WOON sinds belangenbehartiging voor de huurders van.
Studiedagen ‘Wonen in Vlaanderen’ Pagina 1 1 Wonen in Vlaanderen Een nieuw beleid voor de private huurmarkt? 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Studiedagen.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
1 1 De private woninghuurmarkt in België Luc Goossens OASeS (Universiteit Antwerpen) 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Luc Goossens OASeS (Universiteit.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Naar een aanbodbeleid op de Vlaamse private huurmarkt? Erik Buyst Steunpunt Ruimte en Wonen.
Naar een versterkt recht op wonen Knelpunten en mogelijkheden voor een versterkt recht op wonen in de OCMW - praktijk.
Hoe pedagogisch handelen?
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Woonplan Kwaliteitsvol, betaalbaar, Leefbaar en Duurzaam wonen
Focus op “Ouder worden in je buurt” Feedback
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Studienamiddag 19 november
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
29/11/2017 SVK MEETJESLAND vzw.
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Geïntegreerd breed onthaal
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Nieuwjaarsbijeenkomst Huurdersbelangenverenigingen
Richthuurprijzen als bruikbaar beleidsinstrument?
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Doubleren.
Sien Winters - Inleiding op debat
De private huurmarkt: een van de pijlers voor goed en betaalbaar wonen
Sportinfrastructuur via alternatieve financiering
Dak- en thuisloosheid in Leuven Op weg naar een lokale strategie
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

“Een toekomstgerichte aanpak voor de Private Huurmarkt” Dominiek Vandewiele (CDO-UGent, ex-projectmedewerker VOB)

Korte inhoud presentatie 1.Inleiding; doel en aanpak van het project 2.De commissie 3.Enkele aanbevelingen belicht 4.Enkele reflecties

Inleiding Beleidsnota Vlaams Minister van Wonen “aanpak nodig om huisvestingsnoden te lenigen inspanningen versnellen perspectief op korte en middellange termijn én door de sociale huisvestingssector én door de private sector.” Opdrachthouder: Vlaams Overleg Bewonersbelangen vzw (VOB) VK: “Commissie voor de Modernisering van de Private Huursector” Doel project private huur: evenwichtig samengestelde commissie gedragen probleemanalyse Beleidsaanbevelingen Termijn: 4 maanden (09/ /2005)

De aanpak Actoranalyse Literatuurstudie Interviews met experten SWOT Situatieschets + Thema’s Commissierapport met aanbevelingen seminarie

De Commissie Doel van de commissie: situatieschets + beleidsaanbevelingen onderschrijven Evenwichtige samenstelling actoren rond private huurmarkt: variatie aan expertise Interviews Seminarie 9/12/ voorbereidende vergadering Resultaat: aanbevelingen over : -Uitgangspunten: algemene principes omtrent de private huurmarkt -2 thema’s (1) Een aantrekkelijke private huurmarkt (2) Hoe kan het beheer van de verhuring op de private markt performanter gemaakt worden?

De Commissie: samenstelling - Dhr. Kris Coenegrachts (Centrum voor Algemeen Welzijnswerk Gent) - Prof. Dr. Miguel De Jonckheere (VUB, Vakgroep Fiscaal Recht) - Mevr. Katelijne D’Hauwers (Algemeen Eigenaars Syndicaat) - Dhr. Freddy Evers (Vrederechter tweede kanton Gent) - Dhr. Philippe Janssens (Studie Advies en Immobiliën) - Dhr. Filiep Loosveldt (Vlaams Overleg Ruimtelijke Ordening) - Dhr. Marc Mahieu (Kabinet Minister van Wonen) - Prof. Dr. Em. Albert Martens (KULeuven, Stads- en Arbeidssociologie) - Dhr. Xavier Mertens (Home Invest) - Dhr. Hendrik Nelde (Confederatie van Immobiliënberoepen van België) - Dhr. Paul Pataer (Huurdersbond Oost Vlaanderen) - Mevr. Hilde Reynvoet (huisvestingsambtenaar Stad Sint-Niklaas) - Dhr. Walter Roedolf (Woonwinkel SPIT Leuven) - Mevr. Geraldine Serras (OCMW Gent) - Dhr. Swa Silkens (Vlaams Overleg Bewonersbelangen) - Dhr. Johan Vandenberghe (AROHM, Afdeling Woonbeleid) - Dhr. Wim Van Opstal (Vlaamse Confederatie Bouw) - Dhr. Ronald Van Paassen (AROHM, Afdeling Woonbeleid) - Dhr. Piet Van Teemsche (huisvestingsambtenaar Stad Lokeren) - Mevr. Annemie Verlent (huisvestingsambtenaar Stad Antwerpen) - Dr. Pascal De Decker (onderzoeksgroep, stuurgroep) moderator: Dhr. Bernard Hubeau (Vlaams Ombudsman)

Enkele aanbevelingen belicht

Uitgangspunten Het “acquis communautaire” 1. Iedere burger heeft het recht op behoorlijke huisvesting, ongeacht zijn bewonerstitel. 2. Er moet gestreefd worden naar een complementariteit van de private en de sociale huurmarkt. 3. Ook aan de doelgroep van het woonbeleid wordt kansen geboden op de private huurmarkt. 4. Iedere verhuurde woning moet voldoen aan criteria van aangepastheid en minimumkwaliteit. 5. Het is noodzakelijk dat gewerkt wordt aan een onderlinge afstemming van regelgeving op de verscheiden bestuursniveaus (federaal, Vlaams, lokaal). 6. De private verhuur van een woning gebeurt marktconform. 7. Het beheer van verhuring verdient bijzondere aandacht. 8. Er moet een nauwere samenwerking tussen de actoren zijn, zowel tussen directe actoren (de huurders- en verhuurdersorganisaties) als andere in het werkveld. 9. Een doeltreffend beleid veronderstelt een grondige kennis van de woningmarkt.

Thema 1 Een aantrekkelijke private huurmarkt “Hoe kan de private huurmarkt aantrekkelijker gemaakt worden door betere voorwaarden te creëren en oplossingen te zoeken om het huidig huurpark te optimaliseren en uit te breiden?” Probleemschets: Aandeel huurders met zwak socio-economisch profiel neemt toe huren als “negatieve keuze” neemt toe De doelgroep voor sociaal woonbeleid woont deels op de PHM vraag naar betaalbare huurwoningen groot, aanbod is beperkt te veel laagkwalitatieve woningen o.a. door vraaggarantie aanbod laagkwalitatieve private huurwoningen verkleint bij gebrek aan rentabiliteit Geringe impact van kwaliteitsbeleid, weinig positief stimulerend De kloof tussen wat de eigenaar als huurprijs wil en wat de huurder kan betalen moet op een betere manier gedicht worden. demografische tendensen scheppen nieuwe woonbehoeften: hoe kan de private huurmarkt hier op inspelen? weinig “nieuw vastgoed” voor de private huurmarkt, behalve voor hogere woonsegmenten

Thema 1 Een aantrekkelijke private huurmarkt Aanbevelingen voor een aantrekkelijke private huurmarkt: 10. Bij het streven naar een aantrekkelijke private huurmarkt moet tegelijk op twee sporen gewerkt worden: lange en korte termijn.

Thema 1 Een aantrekkelijke private huurmarkt Aanbevelingen voor het optimaliseren van de huidige huurmarkt: 11. De inkrimping van de private huurmarkt moet op lange termijn gekeerd worden. 12. In overleg met alle betrokken bestuursniveaus moet gezocht worden naar instrumenten om woningen op de markt te brengen en te houden. 13. Wil men de private huurwoningmarkt op korte termijn betrekken bij het sociaal woonbeleid dan moet in ruil voor een prijs/kwaliteitsgarantie de overheid de vraagzijde bijtreden via een meer substantiële huursubsidie dan vandaag bestaat. 14. Naast een noodzakelijke aangroei van een sociaal en privaat huurpatrimonium blijft het model van het Sociaal Verhuur Kantoor (SVK) met woonbegeleiding het lagere segment van de private huurmarkt dienen. 15. Er zijn op korte termijn acties nodig die een algemene renovatieoperatie op gang brengen, in het bijzonder op de private huurmarkt.

Thema 1 Een aantrekkelijke private huurmarkt Aanbevelingen voor het uitbreiden van het aanbod private huurwoningen: 16. Vanuit een brede scope op het duurzaam wonen en een voldoende breed spectrum om ook het huren als een volwaardige keuze kansen te bieden moeten we op zoek naar nieuwe verhuurders en een uitbreiding van het verhuuraanbod. We moeten de toekomstige woonnoden en woonwensen kennen. 17. Op lange termijn kunnen in Vlaanderen meer innovatieve woon- en bouwconcepten uitgewerkt worden, mits ondersteuning van juridische formules, financiering en ruimtelijke ordening. 18. Een gedocumenteerd, geïntegreerd lokaal ruimtelijk ordenings- en woonbeleid dient men een lange termijnvisie te ontwikkelen, inzake de ontwikkelingen aan de vraag- als aan de aanbodzijde.

Thema 1 Een aantrekkelijke private huurmarkt 19. Maatregelen om leegstand tegen te gaan en woningen versneld ook tijdelijk beschikbaar te stellen voor verhuring moeten worden uitgewerkt zoals bewoning van leegstaande panden en woningen in afwachting van nieuwe projecten, bij overlijden, bij onteigeningsprocedures. Onteigeningen op rooilijnen en leegstand ten gevolge van onverdeeldheid moeten juridisch worden gedeblokkeerd. 20. Het lokaal bestuur is het best geplaatst om noden aan te voelen, de regie van het lokale woonbeleid op zich te nemen en pistes voor nieuwe initiatieven in samenwerking tussen lokale actoren en (potentiële) bewoners op gang te trekken. De commissie erkent de belangrijke positie van het lokaal bestuur, maar er moet een financiële en structurele ondersteuning zijn. 21. Het bevak-systeem, zoals voorgesteld in het Vlaams regeerakkoord, blijkt geen geschikt middel te zijn om het aanbod private huurwoningen te verruimen.

Thema 2 Performant beheer “Hoe kan het beheer van de verhuring op de private markt performanter gemaakt worden? “ Probleemschets: “risicovolle beleggingsvorm” beheer van woningen: adverteren, onderhandelen, onderhoud en renovatie…: gebeurt meestal volledig door ‘kleine eigenaar’ enkele professionele alternatieven, maarweinig toegepast directe contact huurder-verhuurder is positief: compromissen weinig kansen tot breder overleg huurder-verhuurder Ruimte om beheer private huurwoningen te optimaliseren

Thema 2 Performant beheer Aanbevelingen: 22. De commissie benadrukt de noodzaak aan een professionele ondersteuning en omkadering van de private verhuring, maar waarschuwt er voor de afwentelingmogelijkheden op de huurder 23. De private huurmarkt is gebaat bij een laag risico op wanbetaling. Er moet een kader voorzien worden om de eigenaar te verzekeren tegen risico’s, zoals een verhuurverzekering of een huurwaarborgfonds. 24. Het systeem van het Sociale Verhuurkantoor moet uitgebreid worden om het beheer van sociaal verhuurde private huurwoningen op zich te nemen. De professionele aanpak van de sociale begeleiding van een SVK is een win-win situatie voor zowel de eigenaar, de onderhuurder als voor het Vlaams Gewest.

Thema 2 Performant beheer 25. Het huurcontract moet duidelijk zijn over de plichten en rechten van huurder en verhuurder. Er moet gestreefd worden naar een betere informatiespreiding over rechten en plichten van huurders en verhuurders. 26. De commissie pleit voor een gedejuridiseerd overlegmodel met het oog op een minnelijke conflictoplossing tussen huurders en verhuurders. Hierbij moeten de belangen van de huurders en de verhuurders evenwichtig vertegenwoordigd zijn. Dit overlegmodel moet voorafgaand aan de gerechtelijke behandeling kansen krijgen en de compromissen moeten gerechtelijk uitvoerbaar kunnen worden gemaakt.

Enkele reflecties De Commissie Private Huur kon zich zeer goed vinden in de brede representatieve samenstelling. Het debat verliep van bij de aanvang in een open sfeer van constructief ‘samen denken’ rond de toekomst voor de private huurmarkt. Er was steeds de luisterbereidheid en het respect voor ieders rol. Het streven naar samenwerking kan leiden tot win-win voor alle partijen. Het overleg as such heeft bijgedragen tot een breed leerproces en maatschappelijk draagvlak voor voorliggende. Dank zij de aanwezige expertise en knowhow konden de deelnemers hun kennis verrijken. De enige mindere noot: het veel te korte tijdsbestek van dit onderzoeksproject. Het positieve aan deze omstandigheden: de hoge productiviteit. De tijdsinvestering en het engagement bovenop de eigen professionele activiteiten vanwege de commissie heeft dankzij intensieve inzet en medewerking, tot een gedragen beleidsaanzet geleid om de private huurmarkt nieuwe kansen te bieden.

Slotaanbeveling De commissie was het unaniem eens over de volgende beleidsaanbeveling: De krachtige impuls vanuit het werkveld mag niet eenmalig blijven. Het zou zonde zijn om dit engagement te laten verwateren. De commissie in haar huidige samenstelling en het proces tot beleidsvoorbereiding dient vervolgd te worden. Laat dit de aanzet zijn om op een structurele wijze een beleid voor de private huurmarkt te (laten) flankeren, zij het met iets meer ademruimte dan nu noodzakelijk was.