1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Stichting Dijk van een Kust
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Energieke doelgerichte regionale aanpak
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Maatschappelijk Aanbesteden
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Flexcollege Flexibel onderwijs organiseren
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Workshop doorgaande lijn binnen de Haagse Educatieve Agenda
Landelijke LEA-conferentie
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Werkgeversservicepunt
‘ActiZ geeft kleur aan de zorg’ 12 mei 2009 Rohina Raghoebier, senior beleidsadviseur.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Leerpunten uit de praktijkvoorbeelden en de vragen die daaruit volgen voor het beleid.
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Beleidsinformatie Jeugd
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
ONDERSTEUNINGSPLANRAAD (OPR). Wat is een OPR? “Het formele medezeggenschapsorgaan van een samenwerkingsverband passend onderwijs, waarin ouders en personeel.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Annemarie KnottnerusEva van Cooten ProgrammaleiderSenior projectleider Toptechniek in bedrijf Toptechniek in bedrijf.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Samenwerken aan planvorming Steven Vischer, gemeente Moerdijk RIONEDdag 2016, 4 februari.
Eenduidige werkgeversbenadering Marcel Tijdhof en Han Holtkamp (POWI) Hengelo, 26 mei 2011.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Wijkaanpak in Gouda ‘Gebiedsgericht samenwerken aan leefbaarheid en bewonersparticipatie’ 1994 start wijkaanpak 2007 vernieuwde inhoudelijke werkwijze.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Bijeenkomst zorgtafel J&O
De bestuurlijke organisatie van een zorggroep
Workshop samenwerken in een samenwerkingscollege
U10 gemeenten 7 van de 10 zijn middelgroot
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Conclusies evaluatie Regieraden
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Infodag onderwijs Welkom!
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Op zoek naar de Meerwaarde van het samenwerkingsverband
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

1

Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2

 Inleiding programmalijn macrodoelmatigheid  Stappen  Vormen van afstemming met praktijkvoorbeelden  Governance aspecten van samenwerking 3

 Programmalijn macrodoelmatigheid uitvoeren  Vraaggerichte ondersteuning portfoliomanagement alle CvB’s mbo-instellingen  Vraagstukken omtrent: ◦ Portfolio analyse: welke opleidingen biedt je aan (arbeidsmarkt relevantie, kwaliteit, kosten/baten, instroom, demografie) ◦ Samenwerkingsvraagstukken: afstemming regionaal aanbod, samenwerking mbo-mbo en vmbo-mbo-hbo 4

1. Intentie2. Strategie3. Plan4. Ontwerp5. Invoering 5

 Heeft samenwerking meerwaarde? - betere kwaliteit onderwijs? - beter bedienen vraag vanuit bedrijfsleven? - toegankelijker onderwijs voor leerling/student? - kostenefficiënter (doelmatig)  Vertrouwen  ‘Verkenning’  Draagvlak docenten 6 Intentie Interne analyse Visie instelling Externe analyse

 Van intentie naar concreet voornemen - doel - resultaten - haalbaarheid (o.a. financieel, medezeggenschap) - organisatie (proces)  ‘Houtskoolschets’ voor bespreking met in- en externe betrokkenen 7 Alternatief 3 Alternatief 2 Alternatief 1 Voornemen

 Van voornemen naar plan - doel - resultaten - haalbaarheid (o.a. financieel) - organisatie (proces) 8 Voornemen Afstemming Plan

In de praktijk komen vele initiatieven tot afstemming voor. Globaal in te delen naar: A. Analyseren B. Informeren C. Afbakenen D. Samenwerken 9 InformerenSamenwerkenAnalyserenAfbakenen

 Kennismaking  Gezamenlijke analyse van interactie tussen scholen  Gezamenlijk opereren naar externe partners, bijvoorbeeld provincie, regio, gemeente. (m.n. economisch beleid)  Initiatief bij scholen of bij externe partij Succesvol(le doorontwikkeling) indien: - Gezamenlijke (vertrouwens)basis gelegd is - Meerwaarde samenwerking voor scholen, leerling/student en/of bedrijfsleven bepaald kan worden - Agenda voor (bilaterale) uitwerking is afgesproken 10

 Gestructureerd platform voor: - elkaar tijdig informeren over ontwikkelingen in aanbod opleidingen, o.a. starten opleidingen; - gesprekspartner voor overheden (provincies, regiogemeenten e.d.) en hun economische (subsidie)programma’s; - denktank: gezamenlijk ontwikkelen van zaken die ieder afzonderlijk toepast  Succesvol indien: - Voorkómen van desinvesteringen (eigen middelen en/of subsidies) - Gestructureerd afstemmen van (nieuwe) werkwijze(n) 11

 (Meestal) bilaterale acties om grenzen tussen betrokken instellingen (op onderdelen) opnieuw af te bakenen.  Profilering aanbod opleidingen en spelregels over beëindigen en starten van opleidingen e.d.  Onderlinge verdeling van taken die betrokkenen vervolgens zelfstandig kunnen uitvoeren. Succesvol indien: - Evidente doelmatigheidswinst t.b.v. kwaliteit, behoud toegankelijkheid, e.d. 12

 Gezamenlijk investeren door instellingen om met name arbeidsmarktrelevantie en kwaliteit aanbod te versterken  Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor (dagelijkse) aansturing  Ingewikkelde compliance Succesvol indien: - Er aanbod gerealiseerd is dat door niemand van betrokkenen apart gerealiseerd kan worden - Er goede (financiële) afspraken worden gemaakt - ‘backoffice’ succesvol georganiseerd wordt 13

 Besturing is maatwerk  Komt veel bij kijken: - verantwoordelijkheid bevoegd(e) gezag(en) - positie en bevoegdheden docenten - positie studenten 14 besturingmanagementuitvoeringUitvoeringmanagementuitvoering omgeving

 (vervolg) - Medezeggenschap personeel en studenten - Medezeggenschap/betrokkenheid ouders - Afstemming met externe stakeholders - Kwaliteit onderwijs/examinering en toezicht - Gegevenslevering en verslaglegging - en andere aspecten  Let op ‘transactiekosten’! 15

 Langjarig ‘project’: - hou het ‘op de agenda’ (concurrentie met andere, nieuwe prioriteiten) - organiseer ‘lerend vermogen’ (o.a. vanwege personele veranderingen en kwaliteit) 16 plandocheckact

Als u van tevoren geweten had wat u te wachten stond, was u dan aan de samenwerking begonnen? 17

Wat is in de huidige fase van uw traject de grootste succesfactor? En wat de grootste valkuil? Hoe gaat u daarmee om? 18

Contactgegevens: Cees-Jan van Overveld Mobiel: Susanne de Zwart Mobiel: