Klankbordgroep Z&W 2 maart 2015 Consortium Beroepsonderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Advertisements

Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Regiobijeenkomsten Gert van Burken, januari 2014
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Lid projectgroep Examenprofiel
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
SOO werkgroep imago kinderopvang 2011 Resultaten werkgroep IMAGO Kinderopvang.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Workshop Stem Welkom.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Het mes snijdt aan twee kanten
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Begeleiden & beoordelen
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Stimulans Kwaliteit BPV Kinderopvang Amsterdam 17 maart 2015.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
Aanpak ROC Nijmegen Start herzien kwalificatie dossier met cohort 2016
Start event Nul op de Meter Twentse corporaties. Programma Opening Onderdeel 1 9:05-09:45 uur: initiatief, ambitie en aanpak a. Toelichting op het initiatief.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
De OER Planning van het traject. Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie,
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Zorg & Welzijn Vernieuwing VMBO.
Examinering Z&W in de nieuwe kwalificatie structuur ROC A12
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Bunnik,
Kennis delen.
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Profiel- en keuzedelen kiezen
Het E-depot van Rotterdam
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Visie op praktijkrelevant examineren
Keuzedeel ‘beheer en onderhoud van Sportvelden & Golfbanen’
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Kwaliteitszorg les 3.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
D&P P1 Organiseren van een activiteit
Transcript van de presentatie:

Klankbordgroep Z&W 2 maart 2015 Consortium Beroepsonderwijs

13.00Inloop, koffie / thee 13.15Welkom, mededelingen 13.30Voorbeeld examenarrangement voor de nieuwe KD’s 14.30Pauze 14.45Het examenformat 15.15Da Vinci in voorbereiding op het nieuwe KD 16.00Sluiting

Mededelingen Manager techniek Gerrit Veldhuis met pensioen CE VZ-IG Landelijke dag

Blended learning. OK. En nu?Wilfred Rubens Onderwijs ontwikkelen met 4 componentenJeroen Merriënboer Keuze-ronde 1 Wankele onderwijspraktijkenPedro de Bruyckere Keuze-ronde 2 Vrolijke afsluitingPetazzi

Project kennistoetsing examenleveranciers Z&W BTG

Voorwaarden validering (door branche en onderwijs) beschikbaar voor en gericht op de herziene kwalificatiedossiers (aug. 2016) flexibiliteit (examens zelf kunnen arrangeren) voldoen aan HUBO criteria: haalbaar, uitvoerbaar, betaalbaar en organiseerbaar gezamenlijk ontwikkeld (in driehoek: mbo-beroepspraktijk- examenleveranciers) draagvlak voor ontwikkeling, maar ook voor gebruik voor iedereen toegankelijk

Project kennistoetsing examenleveranciers Z&W Digitale itembank Pedagogisch Werk Body of knowledge Kennis-examen

Project ‘verbinden, begeleiden en faciliteren van het proces om te komen tot een kennistoetsenbank’ Samenwerking BTG en examenleveranciers Z&W Body of knowledge voor alle opleidingen Digitale itembank voor alle opleidingen Kennis-examens voor alle opleidingen

Project ‘verbinden, begeleiden en faciliteren van het proces om te komen tot een kennistoetsenbank’ Draagvlak voor ontwikkeling en afname Borgen van de validering Definiëring van de body of knowledge Inrichting digitaal platform voor informatie ne communicatie Contactpersoon MBO-raad: Karin Lukassen

Examens 2016 Examenplan per kwalificatie Voorbeeldarrangement per kwalificatie Concepten in de downloads op Dienstverlenen pilot

PEDAGOGISCH MEDEWERKER KINDEROPVANG Examen nr. ExamencodeCode WPTitel werkproces Examenvorm/Product CesuurWeging 1PW-PM-ko-B-K1-W1B1-K1-W1Inventariseert behoeften en wensen van het kind ≥ V 1 2PW-PM-ko-B-K1-W2B1-K1-W2Bereidt de uitvoering van activiteiten voor ≥ V 1 3PW-PM-ko-B-K1-W3B1-K1-W3Richt ruimten in ter voorbereiding op activiteiten ≥ V 1 4PW-PM-ko-B-K1-W4B1-K1-W4Stemt de werkzaamheden af met betrokkenen ≥ V 1 5PW-PM-ko-B-K1-W5B1-K1-W5Stimuleert de ontwikkeling door het aanbieden van activiteiten ≥ V 1 6PW-PM-ko-B-K1-W6B1-K1-W6Ondersteunt bij verzorgende taken ≥ V 1 7PW-PM-ko-B-K1-W7B1-K1-W7Zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat ≥ V 1 8PW-PM-ko-B-K1-W8B1-K1-W8Evalueert de werkzaamheden ≥ V 1 9PW-PM-ko-B-K2-W1B1-K2-W1 Werkt aan de eigen deskundigheid ≥ V 1 10PW-PM-ko-B-K2-W2B1-K2-W2Werkt aan het bewaken en bevorderen van kwaliteitszorg ≥ V 1 11PW-PM-ko-P-K1-W1P1-K1-W1Voert gesprekken met de ouders/vervangende opvoeders en het kind ≥ V 1 12PW-PM-ko-P-K1-W2P1-K1-W2Stelt een activiteitenprogramma op ≥ V 1 13PW-PM-ko-P-K1-W3P1-K1-W3Maakt een plan van aanpak voor de begeleiding ≥ V 1 14PW-PM-ko-P-K1-W4P1-K1-W4 Zorgt voor de uitvoering van een dagprogramma ≥ V 1 15PW-PM-ko-P-K1-W5P1-K1-W5 Biedt persoonlijke verzorging ≥ V 1 16PW-PM-ko-P-K1-W6P1-K1-W6Draagt zorg voor huishoudelijke werkzaamheden ≥ V1

Pedagogisch Werk - Profiel 1 PEDAGOGISCH MEDEWERKER KINDEROPVANG Exameneenheid Examen nummer ExamencodeTitel werkproces / examen Exameneenheid A16PW-PM-ko-P-K1-W6Draagt zorg voor huishoudelijke werkzaamheden Exameneenheid B 15PW-PM-ko-P-K1-W5Biedt persoonlijke verzorging 14PW-PM-ko-P-K1-W4Zorgt voor uitvoering van een dagprogramma 6PW-PM-ko-B-K1-W6Ondersteunt bij verzorgende taken Exameneenheid C 12PW-PM-ko-P-K1-W2Stelt een activiteitenprogramma op 2PW-PM-ko-B-K1-W2Bereidt de uitvoering van activiteiten voor 3PW-PM-ko-B-K1-W3Richt ruimten in ter voorbereiding op activiteiten 4PW-PM-ko-B-K1-W4Stemt de werkzaamheden af met betrokkenen 5PW-PM-ko-B-K1-W5Stimuleert de ontwikkeling door het aanbieden van activiteiten Exameneenheid D 11PW-PM-ko-P-K1-W1Voert gesprekken met de ouders/vervangende opvoeders en het kind 13PW-PM-ko-P-K1-W3Maakt een plan voor de aanpak van de begeleiding 1PW-PM-ko-B-K1-W1Inventariseert behoeften en wensen van het kind 7PW-PM-ko-B-K1-W7Zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat 8PW-PM-ko-B-K1-W8Evalueert de werkzaamheden Exameneenheid E 9PW-PM-ko-B-K2-W1Werkt aan de eigen deskundigheid 10PW-PM-ko-B-K2-W2Werkt aan het bewaken en bevorderen van kwaliteitszorg

Format examen