College voor de Rechten van de Mens Odile Verhaar Miranda Visser.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitsluiting en discriminatie
Advertisements

Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
“Maak werk van 50-plussers” 21 mei 2014
College voor de Rechten van de Mens
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Werken met onbewuste delen
SWE 4 Sociologie Week 1.
Training Sociaal Burgerschap
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
Beeldvorming en discriminatie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Verminderen van vooroordeel en discriminatie
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Dr. Koen Van Laer (SEIN – Uhasselt)
11.1: Uitsluiting of opsluiting HC Opdracht samenvatten Opdracht discriminatie Nakijken / huiswerk.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Bevolkingsverandering: hoe blijven dorpen leefbaar en sociaal vitaal?
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Discriminatiemonitor niet-westerse migranten op de arbeidsmarkt
Dans van Vos Weg van Wolf
Titel ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid en gelijke kansen te bevorderen, en.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Leidinggeven H11 Iedereen is anders, iedereen is gelijk
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Sociale perceptie.
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Dossier Empowerment.
De sociale werking van het recht
Algemene Sociologie PA – B1
Personeel en organisatie
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Liefde en relaties.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
sociologie en diversiteit
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
Coachen op competentie-ontwikkeling
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
VLIR - EQUAL Projectvoorstel - Deel II - 1 maart EQUAL VLIR – Gelijke Kansenproject HRM-instrumentarium voor gelijke kansen aan universiteiten “Equality.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Personeelsmanagement Hoofdstuk 8 Iedereen is anders, iedereen is gelijk.
Personeel en organisatie Hoofdstuk 3 Werving en selectie.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Inleiding door Roland Angenent
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
World Understanding and Peace day
Minor: Werken in gedwongen kader
Project onderwijsinnovatie
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Big Data.
Big Data.
Identiteit, vooroordelen & beeldvorming
De week van de vrijwilliger
4 Diversiteit.
Discriminatie en kansen Hoe kan je verschil maken?
Wetenschap.
Personeelsmanagement
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

College voor de Rechten van de Mens Odile Verhaar Miranda Visser

Het College voor Rechten van de Mens  College voor Rechten van de Mens (2012)  Opvolger Commissie Gelijke Behandeling  Onafhankelijk toezichthouder op alle mensenrechten in Nederland  Adviescollege van de overheid  Brengt oordelen uit over discriminatieklachten  Doet onderzoek en geeft training 2

WAAROM EEN TRAINING OVER STEREOTYPERING?  Aanleiding training ‘selecteren zonder vooroordelen’  1.eigen ervaring College : discriminatie is meestal niet bewust, opzettelijk en expliciet, komt meestal niet voort uit haat, afkeer  2. discriminatie vaak onbewust: gebaseerd op stereotiepe beelden: ‘algemene, cultureel gedeelde beelden over kenmerken, eigenschappen en gedragingen v.e. groep’  3. discriminatie bij de wortel aanpakken via onderliggende stereotypen  4. ESF: discriminatie belemmert gelijke kansen en participatie 3

4

5

6

7 Wat zijn stereotypen?  Veralgemeniseringen over groepen waarbij individuele verschillen naar de achtergrond worden gedrukt  Algemeen menselijke eigenschap die orde in de chaos van indrukken brengt  Expliciete stereotypering: bewust, met de intentie en het bewustzijn ervan: controleerbaar  Impliciete stereotypering: onbewust en automatisch geactiveerd: weinig of niet controleerbaar

Voornamen MannenHenkVrouwen Marcus Juliette Said Margreth Emile Sara Aisha Moustafa Hilda 8

Studies 9 AlphaGeschiedenisBeta Werktuigbouwkunde Engels Wiskunde Sociale Geografie Rechten Chemische Biologie Geneeskunde Sociologie Filosofie

10 Alpha Vrouwen Filosofie Marcus Sara Emile Chemische biologie Said Rechten Margreth Sara Geneeskunde Sociologie Moustafa Sociale Geografie Hilda Engels Juliette Werktuigbouwkunde Geschiedenis Aisha Henk Beta Mannen

11 Alpha Mannen Filosofie Marcus Sara Juliette Emile Chemische biologie Said Rechten Werktuigbouwkunde Margreth Sara Geneeskunde Sociologie Moustafa Sociale Geografie Hilda Engels Geschiedenis Aisha Henk Beta Vrouwen

12 Waar komen stereotypen vandaan?  Cognitief-functionele benadering:  Cognitieve structuren vd menselijke soort: Overlevingsmechanisme/energiebesparing  Sociale identiteitstheorie:  Sociaal en cultureel: Behoefte aan positieve sociale identiteit: ingroup-outgroup  Gevolg: overschatting verschillen tussen groepen, onderschatting verschillen binnen groepen……

13

14 Effecten van stereotypering: discriminatie  Op zich niks mis met stereotypen: gedeelde algemene beelden/’kennis’ over anderen in je hoofd  Maar stereotypen kunnen ook leiden tot discriminatie:  -als ze leiden tot gedrag dat anderen tekort doet/benadeelt (non-verbaal gedrag: desinteresse, korter soll.gesprek)  -als ze leiden tot ongelijke behandeling van een persoon o.g.v. groepslidmaatschap (bv afwijzing)

15 Stereotypen zijn hardnekkig  Vaak negatieve stereotiepe beelden met lange traditie:  ‘Dom blondje’, ‘gierige Jood’ Enkele belangrijke instandhoudingsmechanismen:  Self-fulfilling prophecy  Assimilatie  Subtypering  Rol van de media  Ergo: stereotypen zelf moeilijk te veranderen  Effecten ervan kunnen wel worden verminderd: Hoe?

Wat kunt u doen als HR-professional om ruimte voor stereotypen zo klein mogelijk te maken?  Open procedure  Baangerelateerde functie-eisen  Divers samengestelde sollicitatiecommissie (op niveau)  Vast format van sollicitatiegesprekken  Ga uit van feiten, vul niet voor iemand in (ogv stereotiepe verwachtingen)  Leg verantwoording af over besluitvorming 16

Wat levert discriminatievrije werving en selectie op? 17  Goede inschatting van de werkelijkheid,  Beoordeling op basis van individuele competenties  Gevolgen:  U loopt geen geschikte kandidaten mis!  Vanzelf meer divers personeelsbestand  Grootst mogelijke pool aan talent benutten  Goed werkgeverschap  Imago op de arbeidsmarkt  Voorkomen van discriminatieklachten

18 Module 1: Wat zijn stereotypen, expliciete en impliciete stereotypen, hoe accuraat zijn stereotypen en wat zijn hun effecten? Module 2: Hoe ontstaan stereotypen, hoe werken ze en hoe blijven ze in stand? Module 3: Handelingsperspectieven en strategieën voor de werving en selectiepraktijk (good practices) Module 4: Wettelijke kaders en regelgeving (AWGB). BV: wat mag er wel en niet in advertenties?

19 Zijn er nog vragen of opmerkingen?