Welkom Bijeenkomst over de Kraaijenbergse Plassen 16 -3-2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Agenda workshop De vrijetijdssector en gebiedsontwikkeling
Advertisements

Deelgebruik monumentale kerken
Aalsmeer, watersportcentrum van de Randstad
De Horstgemeenschap Van passanten tot participanten.
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Voedzame Stad Verkennen en verbinden 24 juni 2011.
Relatiebijeenkomst toeristisch-recreatieve ondernemers Conferentiecentrum De Kroeze Danne
De Stadserven Kampereiland e.o.
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Trends vrijetijdseconomie
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Olympische sport, leverage & legacy. Doelstelling Welke activiteiten (leverage) kunnen aanpalend aan een sportevenement georganiseerd worden om de legacy.
Sport en Wmo relatie met beleidsbrief sport en gezondheidsnota VWS Sportcongres 9 november 2011.
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Park Stad Limburg (PSL) Bert Kannegieter programmamanager Mobiliteit en Ruimte ff.
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
Zorg als volwaardige partner in het buitengebied
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Landschap & ondernemen in Landelijk Noord CDR durgerdam, november 2008.
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
Herstructurering Sociaal Domein
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Het thema in het Jaar van de Boerderij Herbestemmen Gerard Hendrix projectleider AEN.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Communicatie & gastheerschap
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 2 maart 2016.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Heroriëntatie landschap Lennart Graaff 7 oktober 2011.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Leisure als motor voor gebiedsontwikkeling Hans Hillebrand Den Haag 1 november 2012.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Welkom Toerist in vervoering Voor ondernemers die vooruit willen met recreatiemobiliteit in de Zuidwestelijke Delta.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Eerste bestuurlijke conferentie over de toekomst van het Landelijk Gebied 7 oktober 2011 Freek Ossel, wethouder Openbare ruimte en Groen Gemeente Amsterdam.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
Rondom Colijnsplaat Stand van zaken 14 januari 2016.
I.Opening II.Het gebied: feiten en cijfers III.Doel en context van de avond IV.Pauze V.Inspraak op 4 thema’s 1.Toerisme en recreatie 2.Economie en ondernemen.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Visie Schutterspark Openbare commissie vergadering 21 maart 2017
Bijeenkomst BIZ VBBO. Bijeenkomst BIZ VBBO Agenda: 1. Welkom Bijeenkomst VBBO – BIZ 2. Presentatie Bedrijven investeringszone (BIZ) 3. Afsluiting &
Plannen
Gastvrij Overijssel Overijssel maakt werk van gastvrijheid en
Programma Ruimte & Wonen
Structuurschets RONDOM KAMPERLAND.
Omgevingswet en Gezondheid
“Omgeving in beweging”
Professionals met passie - Verbindend - Betrokken
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Toegankelijk Vechtdal
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Welkom Bijeenkomst over de Kraaijenbergse Plassen

Programma uur Ontvangst en inloop uur Introductie wethouder Gerard Stoffels uur Presentatie enkele plannen ondernemers uur Presentatie Erik van Nuland met zijn visie uur Aan de slag: De Kraaijenbergse als toeristische poort uur Informele afronding en borrel

Visie op de Kraaijenbergse Plassen Erik van Nuland

Inhoud Wat hebben we eigenlijk te bieden? Trends Concurrenten Swot-analyse Enkele bespiegelingen voor de visie 6 vragen aan u

Wandelen

Fietsen

Evenementen

Overnachten

Eten en drinken

De Kraaijenbergse Plassen omschrijft zich met woorden als: Veelzijdigheid, Diversiteit, Genieten, Ontspannen en Actief bezig zijn.

Verzadigingsverschijnselen B&B en verhuur Groepsaccommodatie Kamperen Dagrecreatie Air B&B Hotels Jachthaven

Watersport – Structurele afname botenbezit op middellange termijn – Van de botenbezitters is ruim 50% ouder dan 60 jaar – Verschuiving van bezit van grote kajuitboten naar de veel kleinere sloepen – De helft van de kajuitjachten is ouder dan 34 jaar – Minder vaarbewegingen; boot wordt verblijfsplaats – Nog steeds plannen voor nieuwbouw en uitbreiding – Daling buitenlandse watersporters, vooral Duitsers – Kansen huurmarkt (van bezitten naar beschikken) – Kansen extra services zoals ‘ontzorgen’ (service op maat voor beheer boot)

Van beleving naar zingeving/betekenisvol

Digitalisering, informatisering

Leisure = Vrijetijdseconomie = Meer dan recreatie en toerisme Natuur en landschap Toerisme en recreatie horeca Kunst en cultuur winkels verblijf topsport fitness events Sport Detail- handel dag- recreatie musea natuurpoort gebieden routes erfgoed binnenstad Crossovers/verbindingen

Stedelijke dynamiek

Duurzaamheid

Delen is het nieuwe hebben

Concurrenten? Kraaijenbergse Plassen: 500 ha water en 250 ha oever Maasplassen Midden-Limburg: ha Gouden Ham: 330 ha Eiland van Maurik: 220 ha

Midden/Limburg

Verblijfsrecreatie volgt dagrecreatie. M.a.w. hoe groter het aanbod hoe meer de gast verleid wordt langer te blijven en de behoefte aan verblijfsmogelijkheid toeneemt. Voldoende water beschikbaar om de waterrecreatiedoelgroepen te bedienen Kwaliteiten in het landschap in relatie tot de noodzakelijke hoogwatermaatregelen is speerpunt Uit visie op Maasplassen: 3 overwegingen

Nautisch programma 1.Flexibiliteit in regelgeving 2.Watersport voor iedereen: kennismakinggebied voor verschillende leeftijdsgroepen 3.Integratie met verblijfsrecreatie 4.Bestemmingen om heen te varen 5.Variatie in haventypologieën 6.Service en bedrijvigheid 7.Jonge doelgroepen binden: hoge fun-factor, lage drempel 8.Variatie voor oeverrecreatie 9.Beleefbare waterkant 10.Activiteiten vanaf de oever: vissen, duiken 11.Rondvaarten en riviercruises 12.Kennis, evenementen, tijdelijke functies en marketing

Gouden Ham

Opvallende zaken Oevers bijna geheel benut voor recreatieve doeleinden Hoogwaardige verblijfsrecreatieve trekkracht beperkt Bereikbaarheid matig Veel passantenplaatsen Buiten fitness Evenemententerrein Geen collectieve marketing Kracht van pontjes

Eiland van Maurik 220 ha

Opvallende zaken Niet-watergebonden dagrecreatie Aanbod voor groepenmarkt Beleving: struinen, waterkrachtcentrale, vistrap Binnenschipperslocatie Geen collectieve marketing

Sterktes Bereikbaarheid (A73) Waterplezier met grote diversiteit Directe verbinding met de Maas Plannen ondernemers Natuurlijke zonering Ruimtelijke Ordening Draagvlak inwoners Oevers in handen van gemeente

Zwaktes Geen toeristische entiteit/reputatie/bekendheid Industrieel décor / snelweg alsook entree over water Onvoldoende samenhang aanbod/profiel zowel intern als extern (Waar ga ik heen/waar ben ik) Druk op kom Linden Geen iconen aanwezig Geen gebiedspoort(en) met voorzieningen Veel plannen nog weinig realisatie Geen toeristisch aantrekkelijke omgeving

Kansen Water heeft autonome aantrekkingskracht Plannen van ondernemers Regionale markt Ambities Land van Cuijk

Bedreigingen Verzadiging waterrecreatie, verblijfsparken/2e huis parken Investeringsruimte t.b.v. omgevingskwaliteit

Opgave toeristische poort Basis ligt bij private bedrijfsleven Maar alleen kansrijke ontwikkeling van Kraaijenbergse Plassen als een samenspel van publiek-private samenwerking Hoe optimaliseren we deze publiek-private samenwerking met ieder zijn rol daarin?

Rol publieke deel 1.Voorwaarden scheppen: (ruimtelijk) toetsingskader voor ontwikkelingen voor het private domein 2. Investeringen in het publieke domein 3. Faciliteren innovatie en samenwerking

Rol private deel 1.Innovatie en ondernemerschap horen bij bedrijfsleven 2.Marketing van gasten is primair aangelegenheid bedrijfsleven. Noodzaak tot gezamenlijke marketing is evident (maar eigen verantwoordelijkheid). 3.Bijdrage aan onderhoud-beheer van publieke (routegebonden) voorzieningen (alleen bij win- win)

Overwegingen functies, markten Niet-commerciële, met name dagrecreatieve watersportelementen combineren met commerciële bedrijvigheid Niches: campers, strandslaaphuisjes Woonfuncties op water (woonboot?) Onderscheidende gebiedsonderscheidende evenementen Niet-watergebonden dagrecreatie Meer elkweervoorzieningen?

Overwegingen omgevingskwaliteit Entree, visitekaartje Beleving wandelen en fietsen Versterking onderscheidendheid met verhalen. Denk aan strijd tegen water, Beerze Overlaat Nadere zonering?

Vragen t.b.v. visievorming 1.Wat missen we nog in het gebied en waar? Publiek-privaat. 2. Wat moet er gebeuren om de (vele) plannen te realiseren? 3. Hoe moeten we het organiseren om de toeristische poort het beste in te vullen? Meer samenhang te krijgen? Gemeente, ondernemers, inwoners, derden. 4. Zijn er verdienmodellen voor gemeente te noemen? 5. Met welke kernwoorden zijn Kraaijenbergse Plassen te vatten (i.v.m. de vermarketing) 6. Wilt u verder nog iets kwijt?

Reactie achteraf Van Nuland & Partners Erik van Nuland