Welkom Bijeenkomst over de Kraaijenbergse Plassen
Programma uur Ontvangst en inloop uur Introductie wethouder Gerard Stoffels uur Presentatie enkele plannen ondernemers uur Presentatie Erik van Nuland met zijn visie uur Aan de slag: De Kraaijenbergse als toeristische poort uur Informele afronding en borrel
Visie op de Kraaijenbergse Plassen Erik van Nuland
Inhoud Wat hebben we eigenlijk te bieden? Trends Concurrenten Swot-analyse Enkele bespiegelingen voor de visie 6 vragen aan u
Wandelen
Fietsen
Evenementen
Overnachten
Eten en drinken
De Kraaijenbergse Plassen omschrijft zich met woorden als: Veelzijdigheid, Diversiteit, Genieten, Ontspannen en Actief bezig zijn.
Verzadigingsverschijnselen B&B en verhuur Groepsaccommodatie Kamperen Dagrecreatie Air B&B Hotels Jachthaven
Watersport – Structurele afname botenbezit op middellange termijn – Van de botenbezitters is ruim 50% ouder dan 60 jaar – Verschuiving van bezit van grote kajuitboten naar de veel kleinere sloepen – De helft van de kajuitjachten is ouder dan 34 jaar – Minder vaarbewegingen; boot wordt verblijfsplaats – Nog steeds plannen voor nieuwbouw en uitbreiding – Daling buitenlandse watersporters, vooral Duitsers – Kansen huurmarkt (van bezitten naar beschikken) – Kansen extra services zoals ‘ontzorgen’ (service op maat voor beheer boot)
Van beleving naar zingeving/betekenisvol
Digitalisering, informatisering
Leisure = Vrijetijdseconomie = Meer dan recreatie en toerisme Natuur en landschap Toerisme en recreatie horeca Kunst en cultuur winkels verblijf topsport fitness events Sport Detail- handel dag- recreatie musea natuurpoort gebieden routes erfgoed binnenstad Crossovers/verbindingen
Stedelijke dynamiek
Duurzaamheid
Delen is het nieuwe hebben
Concurrenten? Kraaijenbergse Plassen: 500 ha water en 250 ha oever Maasplassen Midden-Limburg: ha Gouden Ham: 330 ha Eiland van Maurik: 220 ha
Midden/Limburg
Verblijfsrecreatie volgt dagrecreatie. M.a.w. hoe groter het aanbod hoe meer de gast verleid wordt langer te blijven en de behoefte aan verblijfsmogelijkheid toeneemt. Voldoende water beschikbaar om de waterrecreatiedoelgroepen te bedienen Kwaliteiten in het landschap in relatie tot de noodzakelijke hoogwatermaatregelen is speerpunt Uit visie op Maasplassen: 3 overwegingen
Nautisch programma 1.Flexibiliteit in regelgeving 2.Watersport voor iedereen: kennismakinggebied voor verschillende leeftijdsgroepen 3.Integratie met verblijfsrecreatie 4.Bestemmingen om heen te varen 5.Variatie in haventypologieën 6.Service en bedrijvigheid 7.Jonge doelgroepen binden: hoge fun-factor, lage drempel 8.Variatie voor oeverrecreatie 9.Beleefbare waterkant 10.Activiteiten vanaf de oever: vissen, duiken 11.Rondvaarten en riviercruises 12.Kennis, evenementen, tijdelijke functies en marketing
Gouden Ham
Opvallende zaken Oevers bijna geheel benut voor recreatieve doeleinden Hoogwaardige verblijfsrecreatieve trekkracht beperkt Bereikbaarheid matig Veel passantenplaatsen Buiten fitness Evenemententerrein Geen collectieve marketing Kracht van pontjes
Eiland van Maurik 220 ha
Opvallende zaken Niet-watergebonden dagrecreatie Aanbod voor groepenmarkt Beleving: struinen, waterkrachtcentrale, vistrap Binnenschipperslocatie Geen collectieve marketing
Sterktes Bereikbaarheid (A73) Waterplezier met grote diversiteit Directe verbinding met de Maas Plannen ondernemers Natuurlijke zonering Ruimtelijke Ordening Draagvlak inwoners Oevers in handen van gemeente
Zwaktes Geen toeristische entiteit/reputatie/bekendheid Industrieel décor / snelweg alsook entree over water Onvoldoende samenhang aanbod/profiel zowel intern als extern (Waar ga ik heen/waar ben ik) Druk op kom Linden Geen iconen aanwezig Geen gebiedspoort(en) met voorzieningen Veel plannen nog weinig realisatie Geen toeristisch aantrekkelijke omgeving
Kansen Water heeft autonome aantrekkingskracht Plannen van ondernemers Regionale markt Ambities Land van Cuijk
Bedreigingen Verzadiging waterrecreatie, verblijfsparken/2e huis parken Investeringsruimte t.b.v. omgevingskwaliteit
Opgave toeristische poort Basis ligt bij private bedrijfsleven Maar alleen kansrijke ontwikkeling van Kraaijenbergse Plassen als een samenspel van publiek-private samenwerking Hoe optimaliseren we deze publiek-private samenwerking met ieder zijn rol daarin?
Rol publieke deel 1.Voorwaarden scheppen: (ruimtelijk) toetsingskader voor ontwikkelingen voor het private domein 2. Investeringen in het publieke domein 3. Faciliteren innovatie en samenwerking
Rol private deel 1.Innovatie en ondernemerschap horen bij bedrijfsleven 2.Marketing van gasten is primair aangelegenheid bedrijfsleven. Noodzaak tot gezamenlijke marketing is evident (maar eigen verantwoordelijkheid). 3.Bijdrage aan onderhoud-beheer van publieke (routegebonden) voorzieningen (alleen bij win- win)
Overwegingen functies, markten Niet-commerciële, met name dagrecreatieve watersportelementen combineren met commerciële bedrijvigheid Niches: campers, strandslaaphuisjes Woonfuncties op water (woonboot?) Onderscheidende gebiedsonderscheidende evenementen Niet-watergebonden dagrecreatie Meer elkweervoorzieningen?
Overwegingen omgevingskwaliteit Entree, visitekaartje Beleving wandelen en fietsen Versterking onderscheidendheid met verhalen. Denk aan strijd tegen water, Beerze Overlaat Nadere zonering?
Vragen t.b.v. visievorming 1.Wat missen we nog in het gebied en waar? Publiek-privaat. 2. Wat moet er gebeuren om de (vele) plannen te realiseren? 3. Hoe moeten we het organiseren om de toeristische poort het beste in te vullen? Meer samenhang te krijgen? Gemeente, ondernemers, inwoners, derden. 4. Zijn er verdienmodellen voor gemeente te noemen? 5. Met welke kernwoorden zijn Kraaijenbergse Plassen te vatten (i.v.m. de vermarketing) 6. Wilt u verder nog iets kwijt?
Reactie achteraf Van Nuland & Partners Erik van Nuland