Digitale Content: ontwikkelen, metadateren en uitwisselen PABO-studenten van CHN-Emmen Alle christelijke basisscholen in Emmen e.o. Educatieve Uitgeverij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

WinToets 4.0 voor Smartschool
Digitaal toetsen met de itslearning app voor Quayn
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Algemene Basis Computergebruik Informatiebijeenkomst.
Hand-out bij de 'Presentatie WinToets 4.0' - lange versie
Ict - beleidsplan
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Hand-out bij de 'Presentatie WinToets 4.0' - lange versie
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Van idee tot digitaal materiaal
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
WinToetstraining opzetten Tips bij het verspreiden van WinToetskennis binnen een onderwijsinstelling Allard Bijlsma, Zuidhorn, 2008 De Rode Planeet BV.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Hand-out bij de 'Presentatie WinToets 4.0' - lange versie
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Lesgeven en begeleiden
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Welkom bij de presentatie van het
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Webkwesties webquest.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Leeractiviteitenbank voor het basisonderwijs Flexibele onderwijsaanpak voor de zaakvakken.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
SCORM en Pierre Gorissen ELO-Team 27 januari 2004.
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
S.G. Sint Ursula – Horn Oktober 2008 J. Stollman – Coördinator ICT De Brugklas en ICT.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
Beoordelen leermiddelen
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Mind Mappen met OpenMind Anna Titawanno 5 oktober 2006.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Gegeven door: - Dave Minkema - René Hoep.  Introductiefilm  Wintoets vs Scholen aan Zee  Praktische tips  Wintoets exporteren naar de ELO  Zelf aan.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Film 1. Gebruiken 2. Vinden 3. Downloaden 4. Maken 5. Bewerken
Docentvaardigheden ICT
Workshop Quayn
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Kennisclip Web toepassingen
Toetsen in de cloud| DRP
WinToets 5.0 dé offline tools voor digitaal toetsen
Introductie WinToets 5.0 | hoofdstuk 1
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Examens met ICT komen er aan
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Product van TU Delft, SEC
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Examens met ICT komen er aan
Product van TU Delft, SEC
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Digitale Content: ontwikkelen, metadateren en uitwisselen PABO-studenten van CHN-Emmen Alle christelijke basisscholen in Emmen e.o. Educatieve Uitgeverij DRP, Zuidhorn (Gr.)

Deel 1: het project Reinder Dijk werkzaam bij De Rode Planeet

Wie zijn wij? [De Rode Planeet] –Reinder Dijk, Allard Bijlsma [PABO-studenten CHN-Emmen] –Jolien Vennink, Judith Schipper, Marriët Jonkman, René Schonewille [Viviani-scholen], PCO-Emmen –Rein Sybesma, Emmy Hoefnagel

Contentontwikkeling: 3 lijnen komen samen [Rode Planeet] Kompas-subsidie voor E-learning –Aanpassing software –Content-ontwikkeling Viviani-scholen (p.c.o.) Na uitgebreide DRO-scholing Behoefte aan multimediale lessen voor –zelfstandig werken met W.O. –Toegespitst op eigen omgeving Pabo (CHN Emmen) Ontwikkeltaken voor studenten [minor]

Voorwaarden t.a.v. Content Inhoudelijk: Wereldoriëntatie Lokale toespitsing van methode-thema’s (omgevingsonderwijs, verkeer, cultureel erfgoed) Geschikt voor zelfstandig werken Registratie van vorderingen/resultaten Goede metadatering voor uitwisselbaarheid Relatie leggen met kerndoelen

Gebruikte software Open Mind –Mindmapping met bronnenkoppeling –Voor het vastleggen van een lesidee. WinToets –Toetsresultaten opslaan –Bronnen integreren, (‘embedded’) –Combinatie tekst, geluid, beeld Jinny, CMS-website-techniek –Uitwisselen van gemetadateerde toetsen (zoeken, vinden) –Afnemen van de toetsen Hulpmiddelen : –Powerpoint –IrfanView/Picasa

Ervaringen & Aandachtspunten (1) Toetsing is geen eenvoudig onderwerp! Inschakeling studenten succes, maar: –Begeleiding van studenten vanuit PABO… –Studenten heel (te?) creatief in bronnengebruik –Vervolg (wat als de PABO-studenten klaar zijn…)

Ervaringen & Aandachtspunten (2) Omgaan met © copyrights (foto’s, beeldbank, websites, enz.) Content-ontwikkeling is alleen zinnig in grotere samenwerkingsverbanden: Viviani kan dit niet alleen Er zijn grote verschillen in denken: jongere leerkrachten denken vaak meer in beelden dan in teksten

Ervaringen & Aandachtspunten (3) ICT-verschillen leerkracht/student Basisvaardigheden van leerkrachten schieten vaak nog tekort (om zelf digitale lessen te maken) Leerkrachttijd = probleem (vervanging!) De grote vraag: in hoeverre kun je van leerkrachten verlangen dat ze zelf digitale lessen gaan maken?

Deel 2: de uitvoering Jolien Vennink studente Pabo | CHN Emmen

OLB – Opleiding Leraar Basisonderwijs. Judith Schipper, Mariëtte Jonkman, René Schonewille, Jolien Vennink Ontwerp minor 420 uur 10 weken Opdracht vanuit opleiding.

Organisatie Student School 1 School 2 3 lessen 6 toetsen - 4 studenten- - …. scholen

Lesideeën uitwerken Inventarisatie Les-wensen: welke lessen moeten worden ontwikkeld? Lesidee uitwerken in een MindMap door de leerkracht: op basis hiervan gaan wij als studenten aan het werk De MindMap wordt geplaatst op Viviblik- uitwisselsite: communicatie

Uitwisseling les-wensen Wensen school De Kap Wensen school Willem- Alexander

STAP 1: Les-wens uitwerken in OpenMind In MindMap uitgewerkte les-wensen

Meer dan alleen inhoud De MindMap geeft ook alle didactische wensen weer

Uitgewerkte MindMaps, klaargezet op website is de eigen besloten website voor alle deelnemers aan het project

STAP 2: Lessen uitwerken De lessen en toetsen worden gemaakt in Wintoets 4.0 EXP. Dit programma kent > 30 vraagvormen kent > 250 schermlay-outs kan met elk type bron overweg.

Voorbeeld infoscherm Hier: een kijkopdracht bij een (online)filmpje

Voorbeeld infoscherm Hier: uitleg bij vier foto’s

Voorbeeld meerkeuzevraag. Hier: vijf meerkeuzevragen met uitklapkeuzes

STAP 3: beoordeling lessen Leerkrachten beoordelen de lessen Wij stellen ze, indien nodig, bij. Wij doen een praktijktest met de kinderen. Het uiteindelijke resultaat is te vinden op beschikbaar voor alle deelnemende scholen en leerkrachten binnen Viviani

STAP 4: uitwisseling Het uitwisselen gaat op 2 manieren: Als zip-pakket downloaden Project is daarna te gebruiken in een netwerk m.b.v. WinToets 4.0 Les volgen op internet. Project is dan naar keuze als Flash- site, dan wel binnen WinToets WEB, direct online te gebruiken

Elke les is in een zip uit te downloaden [ volledig IEEE LOM NL ] Projecten als zip-bestand uitwisselen

STAP 5: Online toetsen gebruiken met leerlingen Hier: online afname via WinToets 4.0 WEB

Benodigde scholing Basisvaardigheden: digitaal rijbewijs Openmind: programma voor het mindmappen WinToets: digitale lessen maken Educatieve bronnen: werken met websites, PowerPoints, filmpjes, geluid en meer Extra tools: zips maken, beeld omzetten, geluid en video verwerken

Relevantie / leereffect voor ons als student Leuk om te doen Je maakt je eigen materiaal Ervaring op ICT gebied opgedaan Bruikbaar in de toekomst.

Deel 3: open standaarden Allard Bijlsma werkzaam bij De Rode Planeet projectleider binnen Kompas-project

De gebruikte standaarden IEEE LOM NL: metadateren en uitwisselen van leerobjecten [automatisch en met behulp van VDEX-lijsten vanuit IMS-packaging: afspraak voor het maken van een ZIP-file met content ADL SCORM: beschrijven en gebruiken van online leermiddelen, binnen een elektronische leeromgeving (= elo) OAI-PMH en SRW-SRU: maken koppeling mogelijk tussen databases met content [= repositories] met centrale zoekmachine

IEEE LOM NL? IEEE LOM NL beschrijft in XML de inhoud van een zip met leerobject We gaan aansluiten bij SamenZoeken van APS ITdiensten

IMS packaging? Via een zogenaamd IMSmanifest wordt de inhoud van een zip vastgelegd en wordt een leerobject inpasbaar in elke elo met SCORM-ondersteuning

ADL SCORM ? Elk WinToets-project is te exporteren naar Flash en met behulp van SCORM inpasbaar te maken in elke elo

Afsluiting Bezoek onze site PowerPoints Het project | de gebruikte standaarden Voorbeelden en informatie Van MindMaps | wintoetsen | online lessen Dank voor uw aandacht | DRP 2007 Eet smakelijk!