Digitale Content: ontwikkelen, metadateren en uitwisselen PABO-studenten van CHN-Emmen Alle christelijke basisscholen in Emmen e.o. Educatieve Uitgeverij DRP, Zuidhorn (Gr.)
Deel 1: het project Reinder Dijk werkzaam bij De Rode Planeet
Wie zijn wij? [De Rode Planeet] –Reinder Dijk, Allard Bijlsma [PABO-studenten CHN-Emmen] –Jolien Vennink, Judith Schipper, Marriët Jonkman, René Schonewille [Viviani-scholen], PCO-Emmen –Rein Sybesma, Emmy Hoefnagel
Contentontwikkeling: 3 lijnen komen samen [Rode Planeet] Kompas-subsidie voor E-learning –Aanpassing software –Content-ontwikkeling Viviani-scholen (p.c.o.) Na uitgebreide DRO-scholing Behoefte aan multimediale lessen voor –zelfstandig werken met W.O. –Toegespitst op eigen omgeving Pabo (CHN Emmen) Ontwikkeltaken voor studenten [minor]
Voorwaarden t.a.v. Content Inhoudelijk: Wereldoriëntatie Lokale toespitsing van methode-thema’s (omgevingsonderwijs, verkeer, cultureel erfgoed) Geschikt voor zelfstandig werken Registratie van vorderingen/resultaten Goede metadatering voor uitwisselbaarheid Relatie leggen met kerndoelen
Gebruikte software Open Mind –Mindmapping met bronnenkoppeling –Voor het vastleggen van een lesidee. WinToets –Toetsresultaten opslaan –Bronnen integreren, (‘embedded’) –Combinatie tekst, geluid, beeld Jinny, CMS-website-techniek –Uitwisselen van gemetadateerde toetsen (zoeken, vinden) –Afnemen van de toetsen Hulpmiddelen : –Powerpoint –IrfanView/Picasa
Ervaringen & Aandachtspunten (1) Toetsing is geen eenvoudig onderwerp! Inschakeling studenten succes, maar: –Begeleiding van studenten vanuit PABO… –Studenten heel (te?) creatief in bronnengebruik –Vervolg (wat als de PABO-studenten klaar zijn…)
Ervaringen & Aandachtspunten (2) Omgaan met © copyrights (foto’s, beeldbank, websites, enz.) Content-ontwikkeling is alleen zinnig in grotere samenwerkingsverbanden: Viviani kan dit niet alleen Er zijn grote verschillen in denken: jongere leerkrachten denken vaak meer in beelden dan in teksten
Ervaringen & Aandachtspunten (3) ICT-verschillen leerkracht/student Basisvaardigheden van leerkrachten schieten vaak nog tekort (om zelf digitale lessen te maken) Leerkrachttijd = probleem (vervanging!) De grote vraag: in hoeverre kun je van leerkrachten verlangen dat ze zelf digitale lessen gaan maken?
Deel 2: de uitvoering Jolien Vennink studente Pabo | CHN Emmen
OLB – Opleiding Leraar Basisonderwijs. Judith Schipper, Mariëtte Jonkman, René Schonewille, Jolien Vennink Ontwerp minor 420 uur 10 weken Opdracht vanuit opleiding.
Organisatie Student School 1 School 2 3 lessen 6 toetsen - 4 studenten- - …. scholen
Lesideeën uitwerken Inventarisatie Les-wensen: welke lessen moeten worden ontwikkeld? Lesidee uitwerken in een MindMap door de leerkracht: op basis hiervan gaan wij als studenten aan het werk De MindMap wordt geplaatst op Viviblik- uitwisselsite: communicatie
Uitwisseling les-wensen Wensen school De Kap Wensen school Willem- Alexander
STAP 1: Les-wens uitwerken in OpenMind In MindMap uitgewerkte les-wensen
Meer dan alleen inhoud De MindMap geeft ook alle didactische wensen weer
Uitgewerkte MindMaps, klaargezet op website is de eigen besloten website voor alle deelnemers aan het project
STAP 2: Lessen uitwerken De lessen en toetsen worden gemaakt in Wintoets 4.0 EXP. Dit programma kent > 30 vraagvormen kent > 250 schermlay-outs kan met elk type bron overweg.
Voorbeeld infoscherm Hier: een kijkopdracht bij een (online)filmpje
Voorbeeld infoscherm Hier: uitleg bij vier foto’s
Voorbeeld meerkeuzevraag. Hier: vijf meerkeuzevragen met uitklapkeuzes
STAP 3: beoordeling lessen Leerkrachten beoordelen de lessen Wij stellen ze, indien nodig, bij. Wij doen een praktijktest met de kinderen. Het uiteindelijke resultaat is te vinden op beschikbaar voor alle deelnemende scholen en leerkrachten binnen Viviani
STAP 4: uitwisseling Het uitwisselen gaat op 2 manieren: Als zip-pakket downloaden Project is daarna te gebruiken in een netwerk m.b.v. WinToets 4.0 Les volgen op internet. Project is dan naar keuze als Flash- site, dan wel binnen WinToets WEB, direct online te gebruiken
Elke les is in een zip uit te downloaden [ volledig IEEE LOM NL ] Projecten als zip-bestand uitwisselen
STAP 5: Online toetsen gebruiken met leerlingen Hier: online afname via WinToets 4.0 WEB
Benodigde scholing Basisvaardigheden: digitaal rijbewijs Openmind: programma voor het mindmappen WinToets: digitale lessen maken Educatieve bronnen: werken met websites, PowerPoints, filmpjes, geluid en meer Extra tools: zips maken, beeld omzetten, geluid en video verwerken
Relevantie / leereffect voor ons als student Leuk om te doen Je maakt je eigen materiaal Ervaring op ICT gebied opgedaan Bruikbaar in de toekomst.
Deel 3: open standaarden Allard Bijlsma werkzaam bij De Rode Planeet projectleider binnen Kompas-project
De gebruikte standaarden IEEE LOM NL: metadateren en uitwisselen van leerobjecten [automatisch en met behulp van VDEX-lijsten vanuit IMS-packaging: afspraak voor het maken van een ZIP-file met content ADL SCORM: beschrijven en gebruiken van online leermiddelen, binnen een elektronische leeromgeving (= elo) OAI-PMH en SRW-SRU: maken koppeling mogelijk tussen databases met content [= repositories] met centrale zoekmachine
IEEE LOM NL? IEEE LOM NL beschrijft in XML de inhoud van een zip met leerobject We gaan aansluiten bij SamenZoeken van APS ITdiensten
IMS packaging? Via een zogenaamd IMSmanifest wordt de inhoud van een zip vastgelegd en wordt een leerobject inpasbaar in elke elo met SCORM-ondersteuning
ADL SCORM ? Elk WinToets-project is te exporteren naar Flash en met behulp van SCORM inpasbaar te maken in elke elo
Afsluiting Bezoek onze site PowerPoints Het project | de gebruikte standaarden Voorbeelden en informatie Van MindMaps | wintoetsen | online lessen Dank voor uw aandacht | DRP 2007 Eet smakelijk!