Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Management issues -Productieafspraken met Zorgkantoor -Patient-outcome financiering -HKZ-certificering -Strategisch beleid -Zorgplanprocedures -KPI’s -Beleids- en PDCA-cyclus -Vastgoedbeheer en NHC -Klanttevredenheidsonderzoek -Human resource manament -Verzuimbegeleiding met Wet Poortwachter -Werving en selectieprocedures -Lange termijn personeelsplanning -Jaar-uren-systematiek -Persoonlijk Budget Levensfase (PBL) -Beleid ARBO, BHV en RI&E -Medewerkerstevredenheidsonderzoek Wat heeft Jan van de Vennenweg hieraan?
Systeemwereld (LEAN) regels procedures FWG feiten wat we zien management- rapportages afspraak is afspraak meten is weten sturen op uren GEDRAG WAT JE VOELT LEIDERSCHAP Grenzen stellen & bewaken Voorbeeldfunctie ijsberg
Hoe is Regie op locatie ontstaan?
Cliënten MedewerkersOrganisatie Verwanten Medezeggenschap
Hoe ziet een uitrol eruit? Week 1 Opstart Week 2-6 Diagnose Week 6-16 Uitrollen/verbeteren Week 16 en verder Vasthouden Start bijeenkomst 0-meting1-meting 2-meting Kernteam analyseert -- bewaakt voortgang/inhoud Opstarten werkgroepen/kaizens Introductie ROL- instrumenten Kleine winsten, continue verbeteren datum Tussen bijeenkomst Eind bijeenkomst datum ‘Foto’ locatie/afdeling Knelpunten in kaart Week 1 Opstart Week 2-6 Diagnose Week 6-16 Uitrollen/verbeteren Week 1 Opstart Week 2-6 Diagnose
IndustrieZorg Gebaseerd op. Door aan te sluiten bij (bewezen) LEAN methodiek
Houding&Gedrag leidinggevende - medewerker Continu verbeteren Wat doe je en waarom? De Drie Pijlers van ROL
Thema’s bij regie op locatie? 1.Alleen datgene doen wat waarde toevoegt voor de klant 2.Denken in processen 3.Voorkomen van verspillingen 4.Continu kijken hoe het beter kan 5.Eigen winkel runnen 6.Werken vanuit je eigen kracht
Thema’s bij regie op locatie? 1.Alleen datgene doen wat waarde toevoegt voor de klant 2.Denken in processen 3.Voorkomen van verspillingen 4.Continu kijken hoe het beter kan 5.Eigen winkel runnen 6.Werken vanuit je eigen kracht
Proces in kaart gebracht Vanboeijen Proces Meter
Thema’s bij regie op locatie? 1.Alleen datgene doen wat waarde toevoegt voor de klant 2.Denken in processen 3.Voorkomen van verspillingen 4.Continu kijken hoe het beter kan 5.Eigen winkel runnen 6.Werken vanuit je eigen kracht Onbenutte creativiteit
Verspillingen Onbenutte creativiteit
Thema’s bij regie op locatie? 1.Alleen datgene doen wat waarde toevoegt voor de klant 2.Denken in processen 3.Voorkomen van verspillingen 4.Continu kijken hoe het beter kan 5.Eigen winkel runnen 6.Werken vanuit je eigen kracht
Thema’s bij regie op locatie? 1.Alleen datgene doen wat waarde toevoegt voor de klant 2.Denken in processen 3.Voorkomen van verspillingen 4.Continu kijken hoe het beter kan 5.Eigen winkel runnen 6.Werken vanuit je eigen kracht
Thema’s bij regie op locatie? 1.Alleen datgene doen wat waarde toevoegt voor de klant 2.Denken in processen 3.Voorkomen van verspillingen 4.Continu kijken hoe het beter kan 5.Eigen winkel runnen 6.Werken vanuit je eigen kracht
‘Anders kijken, anders zijn, anders doen’
Oordeel Cynisme Angst uitkristalliseren (visie en intentie) In praktijk brengen (uitvoeren met hoofd hart en ziel Vraagstuk/probleem Eigen kracht Wie ben ik? Wat is mijn missie? Downloaden Vanuit oude patronen Onderkennen van de stemmen Implementeren met hart en ziel sensing In contact met het systeem LOSLATEN LATEN ONTSTAAN Prototypen (samen vorm geven) Zich aandienende oplossing Seeing Met frisse blik Bepalen Belichamen Anders richten opschorten
ROL-instrumenten.Keek op de Week.Waar Loop Ik Tegen Aan Bord.Zo Werken Wij Map.Continu Verbeterplan
Systeemwereld (LEAN) Belevingswereld (U-theorie) regels procedures FWG feiten wat we zien management- rapportages afspraak is afspraak meten is weten sturen op uren Balans GEDRAG WAT JE VOELT drive, motivatie passie wat het hart ons ingeeft open geest open hart open wil oordeel cynisme angst gevoel van onrecht ik kom tekort ik moet (te) hard werken LEIDERSCHAP Grenzen stellen & bewaken Voorbeeldfunctie Het beste uit de ander halen Open staan voor ieders inbreng Elkaar vasthouden Samen tot een oplossing komen ijsberg
Inzicht in werkprocessen.Klaag en jubelmuur.Vanboeijen Procesmeter.Mindmap.5-S-model.Kaizen.Diagnose cliëntmedezeggenschap
1 Definieer het probleem en formuleer de doelstelling 2 Meet de feiten 3 Analyseer de feiten 4 Genereer verbeteringen 5 Implementeer verbeteringen 6 Controleer en “borg” ? Visgraat Feiten verzamelen en analyseren Go/no go Verbeterplan maken en acties vastleggen en benoemen Stap 1 – 3; Er mag hier nog niet over oplossingen gepraat worden! 7 Succes vieren en communiceren Kaizen – 7 stappen naar geborgde oplossing
Regie op locatie Samen op weg naar een Goed Leven voor cliënten en Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!