Toegankelijke bushalten Gem. Schinnen Door: ing. Maurice Vroomen ing. Rudy Stevens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EEN (EXCURSIE) UITSTAP MET DE BUS.
Advertisements

HERINRICHTING MOLENSTRAAT/ MULDERSWEG
Van AWBZ naar Wmo mantelzorgcafé 26 september 2013.
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Informatieavond 26 september 2007
WMO Praat mee!.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Marco Oving Projectleider
“Excellente AgriFood regio”. Introductiefilm Uitvoeringsagenda voor ambitie “In 2020 topregio in agrifood: dat is onze ambitie“. Daarom investeren we.
Verbinding van de theorie naar project Gemeente Breda
D4A en Toegankelijkheid
Welkom.
Aantrekkelijk OV voor iedereen
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Pgb in de AWBZ en Wmo nieuws en ontwikkelingen
Toegankelijkheid Centraal Station Antwerpen. Deel 1 Evaluatie.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Schouwgids Schoon A+ A B C D.
Rapportage Mystery Shopping ‘09
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Transitie sociaal domein Haarlem Toegang tot voorzieningen
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
IP Schepenstraat.
Verkeersveiligheidsanalyse van Gingelom.  Doel  Werkwijze  Straten met bestaande ingrepen  Straten zonder ingrepen  Algemene opmerkingen  Conclusie/Aanbevelingen.
Herinrichting Everlosebeekstraat
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 24 mei Hoe het was… Welzijnswet Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Aantal subsidieregelingen uit.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Kapt. Bev. Vander Ougstraete Brandweer Deinze Versie: 8 oktober 2010
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
Dijkverbeteringsproject Grubbenvorst Informatieavond 15 februari 2016.
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
Inclusie en Toegankelijkheid Wmo.Zo 3 december 2014 Gerry Vrielink Ruth Deddens.
Nu met 5 of 6 snel van CS naar Varkensmarkt, maar niet terug. Nu snel met 5 of 6 van Varkensmarkt naar Kruiskamp, Liendert, Rustenburg, Schothorst, Zielhorst.
Prestatie afspraken met Union1 Prestatie afspraken Gemeente Oud-Beijerland en Union Commissie Ruimte + Commissie Samenleving 3 december 2008.
Veranderingen in ABWZ, veranderingen in onderwijs?
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Toekomstvisie Raamsdonk Pilot Raamsdonk Raamsdonk (27 oktober 2008)
Inhoud Lengte, oppervlakte en inhoudsmaten. Tijd..
Herinrichting Bisschopsmolenstraat 29 juni Opzet avond Welkom Wethouder van Jan van Hal Toelichting Peter de Leeuw Gelegenheid tot het stellen van.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Leerlingenvervoer Gemeente Leudal Marc Berendsen
Openbaar Vervoer in de gemeente Leudal. Taken en verantwoordelijkheden van de gemeente Presentatie Commissie Ruimte 22 januari 2013 Dhr. P. Stevens Ing.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
 Haltehaven is niet toegankelijk te maken, omdat:  Haltehaven is niet diep genoeg;  Haltehaven is niet lang genoeg voor een gelede bus;  Bomen en parkeervakken.
Wijkplan Egmond aan den Hoef Algemene ledenvergadering 22 november 2007.
Door: Datum: Locatie: G. van der Ven B.V. Aannemingsbedrijf 2 e informatieavond Martin den Otter 13 oktober 2014 Gemeentehuis Zoeterwoude Vervanging Lagerbergbrug.
Werknaam - Januari Werkgroep gestart (eerste overleg) Zorggroep Februari Enquête voor ouderen opgesteld en rondgebracht FebruariBezoek gebracht aan De.
Tijdelijke huisvesting Zorgcentrum De Vloed Son en Breugel.
 Niet toegankelijk te maken, omdat in het busperron een inrit gesitueerd is. Bushalte Altaarstraat te Schinnen, rijrichting Sittard (noord)
Bestemmingsplan Kindcentrum Zeeland Voorbereidende Vergadering, 6 maart 2012 Dia 1 BESTEMMINGSPLAN KINDCENTRUM ZEELAND.
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016.
Mechelen Mobiel voor Iedereen
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
IKC Doetinchem Noord en Overstegen
Hartelijk welkom Contactmiddag 1.
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
Iv-Infra.
Wegwijs Groep 8 Thema 5 Reizen en verkeer Introductieles: 30 minuten
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
Samenwerking in de regio voor betere mobiliteit voor iedereen
Hartelijk welkom Contactmiddag.
Groot Onderhoud Noordkade
Voor bespreking met gebiedscoördinator gemeente
WAARDMAKERS - TEAM 13 Samenstelling Team 13 * Michelle Helmig
Transcript van de presentatie:

Toegankelijke bushalten Gem. Schinnen Door: ing. Maurice Vroomen ing. Rudy Stevens

Inhoud presentatie  Waarom toegankelijk openbaar vervoer?  Doelstelling Rijksbeleid  Hoe ziet een toegankelijke bushalte eruit?  Locatie toegankelijke bushalte  Resultaat toegankelijke bushalte  Vervolgtraject  Pauze en mogelijkheid om ontwerpen te bekijken  Vragen?

Waarom toegankelijk openbaar vervoer?  Het openbaar vervoer moet zo toegankelijk mogelijk zijn zodat zoveel mogelijk mensen hiermee zelfstandig naar bijvoorbeeld een ziekenhuis, gemeentehuis of winkelcentrum kunnen. (Nota Mobiliteit)  Alles op ‘wieltjes’ (rollators, rolstoelen, kinderwagens) moet zelfstandig de voertuigen kunnen betreden en verlaten (WMO: wet gelijke behandeling). En natuurlijk moeten er ook in de voertuigen voorzieningen zijn voor een veilige reis.

Waarom toegankelijk openbaar vervoer? 3 redenen voor toegankelijk OV  De Wet Gelijke Behandeling “Het ongelijk behandelen van een gehandicapte of een chronisch zieke is wettelijk verboden.”  Vergrijzing Ouderen hebben veel baat bij een nagenoeg gelijkvloerse instap. Ze kunnen zich dan langer zelfstandig verplaatsen en deelnemen aan het maatschappelijk leven.  Kwaliteit openbaar vervoer. Iedere reiziger profiteert van een gelijkvloerse in- en uitstap.

Doelstelling Rijksbeleid  In 2010 moet circa 50 % van de haltes toegankelijk zijn.  In 2030 moet zelfs het totale openbare vervoer (dus inclusief trein) toegankelijk zijn.

Hoe ziet een toegankelijke bushalte eruit?

 Maatvoeringen busperron:  Perronhoogte: 18 cm;  Perronlengte: Afgestemd op lengte bus (van 12 tot 22 m);  Perronbreedte: 1,5 m;  Doorgangsbreedte puntvernauwing (bv. lichtmast): 1 m.

Hoe ziet een toegankelijke bushalte eruit?  Voorzieningen busperron  Abri: Toepassen waar mogelijk;  Haltepaal: Plaatsen als oriëntatiepunt bij instap bus; 2 meter van perroneinde; Min tot 1.20m van perronrand; Rekening houden met doorgangsbreedte van 1m.  Afvalbak: Toepassen ter voorkoming zwerfafval;  Fietsenstalling: Af te stemmen op vraag.

Hoe ziet een toegankelijke bushalte eruit?  Gidslijn slechtzienden:  Noppentegels als markering van: Instap bus; Abri; Oversteek; Keuzepunt.  Geleidelijn en/of natuurlijke gidslijn.

Kerk Kerkweg 32 Altaarstraat Provincialeweg Raadhuisplein Kluisstraat / Zwarte Graaf Kerk Locatie toegankelijke bushalte

 Huidige locatie aangehouden  Daar waar mogelijk!  Mogelijke knelpunten huidige haltelocaties:  Perronbreedte niet toereikend (1,5m benodigd);  Perronlengte niet inpasbaar: Aanwezigheid uitritten in busperron is niet toegestaan; Ingebruikname gelede bus (18m) op lijn 41.  Bushalte in bocht gelegen: De bus kan moeilijk de straal van de bocht volgen; Grote kans op aanrijding van de perronrand met de bus; Het uitzicht op het overige verkeer wordt door de bus belemmerd; Bus heeft in de binnenbocht bij het wegrijden geen goed zicht op het achteropkomend verkeer.

Locatie toegankelijke bushalte

 Locatiekeuze:  Zeer beperkt;  Inrichting is binnen marges bespreekbaar.

Locatie toegankelijke bushalte  Eventuele overlast bushalten:  Uitlaatgassen bussen; Vanaf 1 januari 2007 elke 5 jaar nieuwe schone bussen Veolia;  Zwerfafval; Plaatsen afvalbak  Rondslingerende fietsen; (Bij)plaatsen fietsrekken  Abri voor raam van een woning. Verplaatsen daar waar mogelijk

Resultaat toegankelijke bushalte

Vervolgtraject  Vervolg:  Verwerken eventuele opmerkingen in definitieve ontwerpen;  Procedure verkeersbesluiten;  Opstellen bestek en aanbesteding;  Uitvoering.

Pauze  Mogelijkheid om ontwerpen te bekijken en vragen te stellen.

VRAGEN??