Toegankelijke bushalten Gem. Schinnen Door: ing. Maurice Vroomen ing. Rudy Stevens
Inhoud presentatie Waarom toegankelijk openbaar vervoer? Doelstelling Rijksbeleid Hoe ziet een toegankelijke bushalte eruit? Locatie toegankelijke bushalte Resultaat toegankelijke bushalte Vervolgtraject Pauze en mogelijkheid om ontwerpen te bekijken Vragen?
Waarom toegankelijk openbaar vervoer? Het openbaar vervoer moet zo toegankelijk mogelijk zijn zodat zoveel mogelijk mensen hiermee zelfstandig naar bijvoorbeeld een ziekenhuis, gemeentehuis of winkelcentrum kunnen. (Nota Mobiliteit) Alles op ‘wieltjes’ (rollators, rolstoelen, kinderwagens) moet zelfstandig de voertuigen kunnen betreden en verlaten (WMO: wet gelijke behandeling). En natuurlijk moeten er ook in de voertuigen voorzieningen zijn voor een veilige reis.
Waarom toegankelijk openbaar vervoer? 3 redenen voor toegankelijk OV De Wet Gelijke Behandeling “Het ongelijk behandelen van een gehandicapte of een chronisch zieke is wettelijk verboden.” Vergrijzing Ouderen hebben veel baat bij een nagenoeg gelijkvloerse instap. Ze kunnen zich dan langer zelfstandig verplaatsen en deelnemen aan het maatschappelijk leven. Kwaliteit openbaar vervoer. Iedere reiziger profiteert van een gelijkvloerse in- en uitstap.
Doelstelling Rijksbeleid In 2010 moet circa 50 % van de haltes toegankelijk zijn. In 2030 moet zelfs het totale openbare vervoer (dus inclusief trein) toegankelijk zijn.
Hoe ziet een toegankelijke bushalte eruit?
Maatvoeringen busperron: Perronhoogte: 18 cm; Perronlengte: Afgestemd op lengte bus (van 12 tot 22 m); Perronbreedte: 1,5 m; Doorgangsbreedte puntvernauwing (bv. lichtmast): 1 m.
Hoe ziet een toegankelijke bushalte eruit? Voorzieningen busperron Abri: Toepassen waar mogelijk; Haltepaal: Plaatsen als oriëntatiepunt bij instap bus; 2 meter van perroneinde; Min tot 1.20m van perronrand; Rekening houden met doorgangsbreedte van 1m. Afvalbak: Toepassen ter voorkoming zwerfafval; Fietsenstalling: Af te stemmen op vraag.
Hoe ziet een toegankelijke bushalte eruit? Gidslijn slechtzienden: Noppentegels als markering van: Instap bus; Abri; Oversteek; Keuzepunt. Geleidelijn en/of natuurlijke gidslijn.
Kerk Kerkweg 32 Altaarstraat Provincialeweg Raadhuisplein Kluisstraat / Zwarte Graaf Kerk Locatie toegankelijke bushalte
Huidige locatie aangehouden Daar waar mogelijk! Mogelijke knelpunten huidige haltelocaties: Perronbreedte niet toereikend (1,5m benodigd); Perronlengte niet inpasbaar: Aanwezigheid uitritten in busperron is niet toegestaan; Ingebruikname gelede bus (18m) op lijn 41. Bushalte in bocht gelegen: De bus kan moeilijk de straal van de bocht volgen; Grote kans op aanrijding van de perronrand met de bus; Het uitzicht op het overige verkeer wordt door de bus belemmerd; Bus heeft in de binnenbocht bij het wegrijden geen goed zicht op het achteropkomend verkeer.
Locatie toegankelijke bushalte
Locatiekeuze: Zeer beperkt; Inrichting is binnen marges bespreekbaar.
Locatie toegankelijke bushalte Eventuele overlast bushalten: Uitlaatgassen bussen; Vanaf 1 januari 2007 elke 5 jaar nieuwe schone bussen Veolia; Zwerfafval; Plaatsen afvalbak Rondslingerende fietsen; (Bij)plaatsen fietsrekken Abri voor raam van een woning. Verplaatsen daar waar mogelijk
Resultaat toegankelijke bushalte
Vervolgtraject Vervolg: Verwerken eventuele opmerkingen in definitieve ontwerpen; Procedure verkeersbesluiten; Opstellen bestek en aanbesteding; Uitvoering.
Pauze Mogelijkheid om ontwerpen te bekijken en vragen te stellen.
VRAGEN??