LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Nieuwsbegrip ouderpresentatie
Allemaal hartelijk welkom
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
RALFI en begrijpend lezen
Informatieavond groep H5/6
Welkom op de informatieavond
Voortgezet technisch lezen
Wat gaan we leren in groep 5
Al doende leren training docenten
Effectief leesonderwijs
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Begeleiden, hoe doe je dat?
Welkom in groep 3 en 4.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Onderwerpen van deze avond
Stappenplan Samenvatten
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
Woordenschat groep 5, thema 6, les 5
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Informatieavond De Schelven Groep 4-5
(Voor)lezen is leuk!.
ouderavond groep 3 - lezen
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Het belang van voorlezen
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Informatieavond groep 1-2 schooljaar Welkom! Agenda:  Schoolbeleid : - gruiten -verjaardag -ziekmelding/verlofregeling -plusklas -10 gouden.
Waar is de zevende dwerg?
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Meer voorlezen, beter in taal
Begrijpend lezen, voorbij de toets Lezen zonder motivatie …. kan dat wel? 19 november, 21 november, 29 november 2012 Bert de Vos,
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Spreekbeurt in groep 4.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Welkom bij de ouderkring groep 4/ Inhoud van de avond 1.Contactouders. 2.Methode begrijpend lezen 3.Methode rekenen 4.Methode estafette.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Spreekbeurt in groep 4.
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Groep
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Welkom op onze informatieavond
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT een doorlopende leerlijn….

doelen voor leesonderwijs eind groep 2: minimaal 15 letters 90 % eind groep 3: avi E3 eind groep 4: avi E4 etc. DMT: 90% haalt een A,B of C-score 80 % haalt een A,B, of C-score op cito lovs begrijpend lezen (60 % haalt A of B) rijke leeromgeving in de school grote betrokkenheid van ouders

voorbereidend lezen map fonemisch bewustzijn thema’s uit Schatkist| taalroutineboek (2x p.w.) materiaal Veilig Leren Lezen (klik-klakboekje, lettermuur, woordendoos…) Interactief voorlezen (gebruik digibord)

schatkist en taalroutines - 4 thema’s per jaar. - 4 weken per thema Taalroutines voor de andere thema’s à 3 weken: - beeldwoordenveld of thematafel - prentenboek - lettermuur - nieuwsbord - familie taalspel - eigen teksten

aanvankelijk lezen Veilig Leren Lezen - geïntegreerde aanpak - veel mogelijkheden voor differentiatie - gebruik digibordsoft- ware - vroegtijdige signale- ring - gebruik toetssite

voortgezet technisch lezen Lekker Lezen - 3 lessen per week - accent op de juiste didactiek - drie niveaus per groep - meer instructie voor zwakke lezers. - per leerjaar 3 avi-niveaus omhoog. - oefenen in groep 7-8 tot het hoogste avi-niveau is bereikt.

Samen beter lezen 3 keer per jaar een groepsplan m.b.v. ‘Samen beter lezen’ voor groep (3)4-8 n.a.v. toetsing. Twee keer per week een groepsdoorbrekende aanpak: - tutoren voor de zwakke lezers van groep (3)4-8. tutoren kunnen leerlingen groep 8 zijn maar ook ouders. - duolezen voor de lezers uit groep 4-8 die op niveau lezen maar nog niet het eindniveau hebben bereikt. - stillezen en leesbevordering voor leerlingen die het hoogste avi-niveau hebben behaald. - zwakkere lezers krijgen oefenstof mee naar huis. We betrekken de ouders bij de leesontwikkeling en maken afspraken over de werkwijzen.

Een rekensom: (2 x p.w.Samen Beter Lezen) + (3 x p.w. Lekker Lezen)= elke dag technisch leesonderwijs op de Wyngert!

toetsing en observatie voorbereidend lezen: - taal voor kleuters - fonemisch bewustzijn - letterkennis - onderwijsvolgmodel het jonge kind technisch lezen: DMT – AVI Twaminutetoets (cito) methodetoetsen begrijpend lezen: cito lovs begrijpend lezen (cito woordenschat)

Stillezen en leesbevordering voor vlotte lezers leesonderhoud ruime keus in leesmaterialen boekverslag boekpresentatie

begrijpend lezen - 1 extra les (XL) begrijpend luisteren - groep 1,2 en 3 (4 V’s) Nieuwsbegrip - 1 basisles per week - 1 extra les (XL) - eigen stappenplan (4 V’s) - transfer van aangeleerde begr. leesstrategieën en woordleerstrategieën naar andere vakken (wereldoriëntatie, Fries). - preteaching

Stappenplan Lezen (ob) Voor Tijdens het lezen Na 1 Voorkennis 2 Voorspellen 3 Visualiseren 4 Vragen stellen Samenvatten: Wat is het belangrijkste thema? Kijk naar je schema’s en denk aan de antwoorden op je vragen.

Stappenplan Lezen (bb) Voor Tijdens het lezen Na 1 Voorkennis Kijk naar de tekst en bedenk of je het onderwerp al kent. Ga na of je al meer weet over het onderwerp en onthoud dit. 2 Voorspellen Kijk naar de titel en de kopjes! Kijk naar de plaatjes en kaders Kijk naar de eerste alinea! Kijk naar opvallende zaken! ( vet/schuin gedrukte woorden, cijfers, enz.) Denk hardop en gebruik bij het lezen wat je al weet. 3 Visualiseren Maak een foto of filmpje in je hoofd bij woorden of zinnen die je leest. Maak een woordweb of schema van woorden die je belangrijk vindt. 4 Vragen stellen Bedenk je eigen vragen bij het lezen. Om goede vragen te bedenken gebruik je je voorkennis, je voorspelling, je foto’s of schema’s die je hebt bedacht. Beantwoord je eigen vragen. Samenvatten: Wat is het belangrijkste thema? Kijk naar je schema’s en denk aan de antwoorden op je vragen.

Controleer altijd of de betekenis klopt! Woordhulp Je ziet een woord dat je niet begrijpt. Je wilt weten wat het woord betekent. Wat kun je doen? 1. Staat er ook een plaatje bij de tekst? Kijk of het plaatje helpt om de betekenis te vinden. 2. Kijk naar het woord! -Zie je een bekend stukje? -Kun je het woord in stukjes verdelen? 3. Lees een stukje terug of verder. 4. Soms kom je zelf niet achter de betekenis. Vraag het dan aan iemand anders, of zoek het op in het woordenboek. Controleer altijd of de betekenis klopt!

begrijpend luisteren in de kleine kring

rijke leeromgeving kinderboekenweek, kinderen en poëzie, voorleeswestrijd (ook de Friese versie), voordrachtwedstrijd, schoolbibliotheek, boekpromotie door leerlingen, verslagboek, samenwerking openbare bibliotheek, schrijver in de klas, boekenhoek, lettertafel, krant in de klas, ‘Friese middag’ etc …

hoofdpunten kwaliteitszorg beleidsplan lezen en leescoördinator opbrengstgericht werken hoog ambitieniveau cyclisch proces op leerling-, groeps- en schoolniveau (trendanalyse) leerlingenzorg - hulpplannen (preteaching, extra leertijd) ontwikkeling personeel borging doorlopende leerlijnen ouders zijn ‘partners in education’

ouders zijn partners in education aandacht voor facetten van leesonderwijs op ouderavonden thuis en op school dezelfde aanpak bij technisch lezen: dus veel overleg hulp bij tutorlezen uitlenen boeken schoolbibliotheek

einde presentatie