JONG LEESTALENT Lezende kleuters in onze school. Voorstellen Ilse Meezen CED-groep afdeling ontwikkeling en onderzoek Onderwijsverbeteringen voor leerlingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Rekenproblemen en Dyscalculie
Welkom nieuwe leerlingen!
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Autisme en Mindmap Thuis en op School
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
“Zonder taal geen verhaal” .
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Verschillen in de taalontwikkeling…
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Ik heb iets van autisme of zo
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Autonomie in de derde graad
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Informatiebijeenkomst Groep 2
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Basisschool Op De Horst
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Methodiek: Plancyclus
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Profiel van een plusleerling
Transcript van de presentatie:

JONG LEESTALENT Lezende kleuters in onze school

Voorstellen Ilse Meezen CED-groep afdeling ontwikkeling en onderzoek Onderwijsverbeteringen voor leerlingen met cognitieve talenten voor leerlingen met cognitieve beperkingen

Overeenkomst De leerling valt buiten het gemiddelde Op school moet elke leerling iets leren Afstemmen van het onderwijs is nodig WAT ? HOE ? WIE ?

Programma Leestalent signaleren bij kleuters Kindfactoren en omgeving Inbedden in beleid cognitief talent Handvat voor ontwikkeling beleid op A4 Welke mogelijkheden

Wat leren we een kleuter die al vlot kan lezen? Hoe organiseren we dat in onze school? Wie zijn erbij betrokken? Overeenkomst Wat kan de leerling en wat kan de school?

Signaleren van leestalent Cognitief talent: excellente prestaties taal en rekenen, techniek Nederlandse overheid erkent belang stimulatie cognitief talent Het afstemmen op cognitief talent heeft de aandacht Waardering van de inspectie Middelen van de overheid Blik op talent

Tijdig cognitief talent signaleren! Beginnen bij de kleuters Bij kleuters spreken we van een voorsprong Signaleren voorsprong is belangrijk Voorkom dat kleuter zich aanpast aan gemiddelde Voorkom gedragsproblemen door verveling of overschatting

Signalen Vroeg lezen kan een signaal zijn van cognitief talent Cognitieve talenten leren zichzelf vaak lezen Ze zien verbanden zonder uitleg Dat doen we toch allemaal ? Verbanden zien in schrift zonder uitleg is bijzonder! Kijk naar het plaatje dat volgt. Hoeveel talen zie je? Verwijzen de tekens naar klanken?

Processen in het brein: neuro-cognitie Leren omgaan met schriftelijke informatie is complex Snelle leerders hebben voordelen Informatieverwerking is vlot Waarneming: overeenkomsten en verschillen Doorgronden structuur en systeem Woordenschat: diep en breed

Meta-taal: beschouwend omgaan met taal Jay komt er zelf achter dat de J in Jet heel anders klinkt! Vlot generaliseren van kennis en strategieën toepassen Theorie of Mind: perspectief nemen Ik zie de letter op zijn kop en jij….?

Schriftelijke taal is overal Ouders lezen hun kind veel voor Ouders ontdekken dat hun kind leest Ouders zijn trots gaan er mee aan de slag (vaak zonder kennis) Kind pikt het op Kind pikt het bijzonder snel op Leren buiten de school

Variatie Vroeg lezen is een belangrijk signaal Vroeg lezen kan een (tijdelijke) voorsprong zijn Er zijn vroege lezers, maar ook extreem vroege lezers! Het ene ontwikkelingsgebied kan verder zijn dan het andere

eature=related Discussie naar aanleiding van beelden

Een kleuter in groep 2 die vlot leest! Wat doen we daarmee? Inbedden in beleid voor cognitief talent Wat doen we in groep 3 met het lezen? Is er sprake van een algehele voorsprong? Maak groepen en wissel informatie uit

Signaleren, analyseren, aanpak cognitief talent Procedure verbeteren onderwijs voor cognitief talent Registreer ook schriftelijke taalvaardigheden Didactisch onderzoek en doortoetsen Handig hulpmiddel: overzicht op 1 a4tje Meer zonnen ontdekken Hoe signaleren en aanpakken

Extravert: ziet en hoort alles. Neemt initiatieven Introvert: de vergeten leerling, die ook alles ziet en hoort! Dromer : lijkt alsof er niets gebeurt, onverwacht creatief Regelaar : heeft behoefte aan controle en afspraken Verschillen in persoonlijkheid

Dus geen vooroordelen: Cognitief talent Kind in een ivoren toren met veel boeken????

Klassenorganisatie Didactisch en pedagogisch handelen Schoolklimaat en samenwerken Eind groep 2: welk arrangement in groep 3 Niveau differentiatie in de methode Waar instromen in de leerstof ? Algehele voorsprong: indikken leerstof, verrijken versnellen Inrichten onderwijs voor kleuters met een voorsprong

Kleuter heeft toegang tot wereld van schriftelijke informatie Inhoud van leesstof kiezen Laat kranten en tijdschriften niet slingeren Een slot op internet Let op de input via de tv Een opvallende kop kan vragen oproepen Didactisch handelen

Komeet valt op aarde

Komeet valt op aarde

Papa valt er een komeet op aarde? Ja, maar niet op jou Vragen van een diepe denker? Humor! Veiligheid Gezond verstand

Aandachtpunten Verschillen op school en thuis: omgaan met ouders Elkaar ondersteunen Aanpak en prestatie Kansrijk onderwijs voor talent samenwerken Voorsprong in lezen inbedden in totale stimulering Verrijk op de juiste manier

Hoe pak je een leesvoorsprong bij kleuters aan Didactiek: spelenderwijs leesvaardigheden inzetten Veilig cognitief verrijken Hoeken ook afstemmen op uitdaging voor talent Cognitieve uitdaging in en buiten de groep Vaardigheden functioneel en spelenderwijs gebruiken Inhoud afstemmen op de lezende kleuter Organiseren en vastleggen!

Omgaan met verschillen tussen kleuters Diepe denkers tegen zich zelf beschermen Met de leesstof geen ongewenste gedachten stimuleren Relativeringsvermogen is nog beperkt Sterk ontwikkelde verbeeldingskracht Gesprekken met kleuters om gedachten in goede banen te leiden

Onderwijs leerproces afstemmen op de snelle leerder Verrijken activiteiten in de kleutergroepen Leesvaardigheden inbedden en functioneel gebruiken Organiseren management in de klassen en er buiten Afstemmen handelen op cognitie en sociaal emotioneel Afstemmen schoolklimaat op alle leerlingen en personeel VWL Wat kan de leerling wat kan de school?

Meer weten over cognitief talent 10 juni STC conferentie Bijzonder Hoog Van voorsprong naar cognitief talent Inschrijven bel: Omgaan met ouders Peter de Vries Onderpresteren Lianne Hoogeveen Kleuters met een voorsprong in Rotterdam Uitreiking gratis map: Bijzonder Hoog met uitbreiding over kleuters met een voorsprong