Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
LOB ????.
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
LOB-middag Haaglanden
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Voorlichtingsavond sectoren Het Kwadrant Maandag 10 februari 2014
Presentatie Procedure naar het VO
Informatieavond groep 7
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Loopbaan(coaching) en leerlingen
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Welkom.
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Leren, loopbaan en burgerschap
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Van, voor én door het onderwijs.
Van Kroon naar ViP.
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Wat cijfers 25% van de voortijdige schoolverlaters stopt vanwege verkeerde studiekeuze (ROA, 2009, p. 52)ROA, 2009, p. 52 Veel jongeren blijven in het.
LOB als doorlopende leerlijn
Baanderheren, de school voor Loopbaanleren
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Informatieavond groep 7
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
Informatie-middag na Roncalli
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
De kwaliteit van loopbaangesprekken in de beroepsonderwijskolom De invloed van de kwaliteit van loopbaangesprekken op studiesucces en doorstroom in horecaopleidingen.
Mijn opleidingsbeeld.
Ouderavond mavo 4 Mia Memelink decaan mavo/havo 21 september 2015.
WELKOM Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.. Vervolgstudiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen.
Praktijkervaring en reflectie
Basiskennis LOB.
Informatie-avond 12 januari LoopbaanOriëntatie en - Begeleiding (LOB) Mavo 2.
Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012.
Kiezen voor keuzedelen
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Nanda Lodders Kenniskring Pedagogiek vd Beroepsvorming Promovendus Twente – onderwijsvernieuwing Docent HHS – Marketing & Commerce in SLB.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Leren kiezen, kiezen leren? Frans Meijers Elzendaal College, Boxmeer Sociaal-cultureel centrum Myllesweerd, Mill November 2012.
Omix.
Kiezen of gekozen worden? Frans Meijers Conferentie ‘ Zelf en loopbaan: dialoog in tijden van onzekerheid ’ 21 april 2010.
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
LOB in het PTA van het VMBO
Informatie voor ouders groep 8 over:
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Studieloopbaanbegeleiding
Talent in beeld.
Netwerkbijeenkomst Decanen
aantrekkingskracht van informatica
Studiekeuzes in leerjaar 3 van de Dalton MAVO
Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.
Informatie voor ouders groep 8 over:
van VMBO naar MBO LOB in de 3e klas
LOB 4 HAVO Schooljaar
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers

De loopbaan centraal: waarom? 1. betere motivatie en dus kwalificatiewinst 2. vakbekwaamheid in een diensten/kennis-economie: hoofd, hand é n hart 3. burgerschap in een ge ï ndividualiseerde samenleving: toenemende zelfsturing

Beroepsonderwijs ontwikkelt anno 2008 nauwelijks zelfsturing: transferprobleem (slechts 15% van de theorie wordt gebruikt) motivatieprobleem (afnemende motivatie) drop out probleem

Wat is zelfsturing? Benoemen levensthema (‘Wat voor soort mens ben ik?’) Benoemen acceptabele sociale rol? (‘Wat voor soort werk past bij mij?’) Benoemen omgeving (‘Wat voor soort werkomgeving past bij mij?’)

Welke leeromgeving is nodig voor zelfsturing? méér praktijksturing (praktijkgerichtheid) méér dialoog over persoonlijke zin en maatschappelijke betekenis van het eigen leren medezeggenschap over eigen leren (vraaggerichtheid)

Onderzoek ‘Loopbaanleren in HBO’ In welke mate ontwikkelen studenten loopbaancompetenties? Wat is een krachtige loopbaanleeromgeving?

Onderzoeksgroep 4820 studenten afkomstig van 11 hogescholen vooral uit 2 e en 3 e studiejaar gemiddeld 21 jaar oud qua geslacht gelijk verdeeld 81% autochtoon en 19% allochtoon afkomstig uit havo (56%), mbo (29%) en vwo (12%)

Praktijkgericht onderwijs SectorGemiddelde (schaal 1-4) Zorg2,6 Techniek2,4 Economie2,5 Onderwijs2,8 Agrarisch2,7 Totaal2,6

Wat ik ga doen in de praktijkstage hangt af van: N% Geen antwoord De praktijkplaats die ik krijg toegewezen De leeropdrachten die ik op school krijg Wat ik bespreek in mijn (studie)loopbaan- gesprekken Nvt, ik heb nog geen stage Totaal

Vraaggericht onderwijs Sector Gemiddelde Zorg2,5 Techniek2,3 Economie2,2 Onderwijs2,5 Agrarisch2,6 Totaal2,3

Vraaggericht onderwijs In het leerprogramma heb ik de keuze wat ik wil leren: 64% niet/nauwelijks Er is in deze opleiding een vast programma dat voor iedereen hetzelfde is: 64% ja Op school kan ik uit verschillende opdrachten kiezen: 50% nee, 30% ja maar ik moet het wel helemaal zelf uitzoeken School doet een beroep op mijn eigen verantwoordelijkheid om te leren: 37% ja, maar ik moet het wel zelf uitzoeken

Studieloopbaanbegeleiding Studenten spreken over hun loopbaan vooral met klas/jaargenoten Met slb-er 1-4 maal per jaar contact. Slb-er bepaalt de inhoud van het gesprek, aldus 50% van de respondenten Met begeleider uit praktijk wordt zelden tot nooit over loopbaan gesproken

Het slb-gesprek Sector HelpendReflectief/actief makend Zorg2,72,6 Techniek2,52,3 Economie2,52,4 Onderwijs2,72,6 Agrarisch2,62,5 Totaal2,62,5

Inhoud slb-gesprekken Sector Studie- Zelf-/toekomst- Werk/loop- voortgang beelden baanactie Zorg2,92,42,3 Techniek2,72,12,1 Economie2,72,12,1 Onderwijs2,92,42,3 Agrarisch2,82,32,4 Totaal2,82,22,2

Het slb-gesprek Er wordt vooral informatie gegeven over de eigen studie Er wordt nauwelijks gesproken over - wat studenten bezighoudt in hun leven - over de ontwikkelingen in het werk waarvoor ze leren - over hoe ze contact kunnen leggen met relevante anderen (professionals) - over welke werksituaties bij hen passen

VMBO-groepen: 87 MBO-bol: 98 MBO-bbl: 41 theorie (score > 3.5) Resultaten onderzoek ‘Loopbaancompetenties in het (v)mbo’

Loopbaancompetenties CompetentiesHBO(V)MBO Loopbaanreflectie2,57 2,7 Werkexploratie2,43 Loopbaansturing2,24 2,4 Netwerken2,38 2,4

Loopbaancompetenties en leeromgeving: de hypothese Hoe meer de leeromgeving praktijkgestuurd, vraaggestuurd en dialogisch is, des te meer zullen studenten aan loopbaanreflectie, werkexploratie, loopbaansturing en netwerken doen. Hypothese wordt bevestigd.

Het beschikken over loopbaancompetenties: de hypothese Hoe meer studenten aan loopbaanreflectie, werkexploratie, loopbaansturing en netwerken doen: * des hoger hun onderwijsmotivatie, * des te krachtiger hun arbeidsidentiteit en * des te groter hun keuzezekerheid.

Leermotivatie hangt positief samen met: 1. praktijk- en vraaggerichtheid van de leeromgeving 2. praten over zelf- en toekomstbeelden 3. het ontwikkelen van de competenties ‘loopbaansturing’ en ‘werkexploratie’

Keuzezekerheid hangt positief samen met: 1. praktijk- en vraaggerichtheid van de leeromgeving 2. slb-gesprekken die helpend en reflectief/actiefmakend zijn 3. het ontwikkelen van de competenties ‘werkexploratie’, ‘loopbaansturing’ en ‘netwerken’

Arbeidsidentiteit hangt positief samen met: 1. praktijkgerichtheid van de leeromgeving 2. slb-gesprekken die helpend en reflectief/actiefmakend zijn 3. het ontwikkelen van de competenties ‘werkexploratie’, ‘loopbaansturing’ en ‘netwerken’

Uitvaldreiging wordt groter door: 1. slb-gesprekken over zelf- en toekomstbeelden 2. de competentie ‘loopbaanreflectie’ maar minder door: 3.een goed ontwikkelde arbeidsidentiteit

Loopbaanreflectie Draagt negatief bij aan arbeidsidentiteit en keuzezekerheid. Mogelijke redenen: 1. Pas reflectie als men onzeker is 2. Reflectie roept onzekerheid op 3. Reflectie wordt in hbo negatief ervaren

Voor nuancering en detaillering