Interim Management Development 2015
Reflectie
Masterclass Het Et-cetera principe Prof. Dr. Thijs Homan gaat in op de ‘binnenkant’ van organisatieontwikkeling. Wat gebeurt er nou écht waardoor organisaties zich wel of juist helemaal niet ontwikkelen? Wat betekent dat voor het ‘managen’ van veranderingen?
Wat neem je mee naar huis? Inzicht in ‘het Et-cetera principe’: de informele, emergente processen die, verweven met de formele processen, van invloed zijn op de feitelijke ontwikkeling van de organisatie. Deze inzichten worden verwoord en verbeeld middels aansprekelijke metaforen en concepten. In je eigen praktijk nieuwe en diepere inzichten verkrijgen in de organisatiedynamiek. Deze nieuwe inzichten leiden vervolgens tot nieuwe ‘Options for action’.
Workshop Het 5-D model Jan-Roelof Abbring over intercultureel management volgens het ‘5-Dimensie model’ van Prof. G. Hofstede. Interactieve en praktijkgerichte introductie van cultuur, zowel op organisatie en nationaal niveau. Meting van het persoonlijke cultuurpatroon van de deelnemers. Interactieve presentatie, groepsdiscussie en oefeningen.
Wat neem je mee naar huis? Bewustwording en kennis waarmee je effectiever kunt functioneren in een diverse omgeving. Een kader en definitie van cultuur, zowel op organisatie en nationaal niveau. Verklaring voor de verschillende gedragingen van de culturen zoals management- en communicatiestijlen, feedback, project management, etc. Kunnen anticiperen op culturele aspecten bij het internationaal samenwerken of bijvoorbeeld binnen projecten of afdelingen.
Workshop Kennismaken met intervisie Monique Bellersen en Inez Kohlmann over het effect van een collegiale blik. Goede vragen kunnen meer veranderen dan verkregen antwoorden. Naast de theorie ga je aan de slag met collega’s en ervaar je de nuances die bijdragen tot sneller inzicht, effectiever vragen en klantgericht luisteren.
Wat neem je mee naar huis? Je maakt kennis met intervisie. Je hebt ervaren wat de kracht van de vraag is. Je leert methodisch met elkaar inzicht te verkrijgen in jouw manier van werken en verbeteringen toe te passen. Deze kennis leidt tot het stellen van goede krachtige vragen in andere gesprekken die je binnen het werk voert. Je ervaart dat de kwaliteit van intervisie in hoge mate afhankelijk is van de kwaliteit van de facilitator en de toepassing van een diversiteit van methoden.
Masterclass Autisme op het werk Colette de Bruin over auti- communicatie: Welke communicatietechnieken werken wel en welke niet! Communicatie met mensen met autisme vraagt om een andere aanpak. Wanneer een manager geen kennis heeft van autisme en toch doorzet met de gebruikelijke communicatie kan dit averechts werken.
Wat neem je mee naar huis? Wat is autisme eigenlijk? Is ‘autist’ eigenlijk wel een correcte benaming? Waaraan kun je autisme herkennen? Hoe denkt een persoon met autisme? Welke talenten hebben zij? En hoe kun je daar als manager dan op inspelen? Je krijgt handvatten aangereikt om mensen met autisme aan te sturen op de werkvloer. Welke communicatietechnieken werken wel en welke niet! Verbeteren van de communicatie tussen de mensen met en zonder autisme.
Workshop Morele en Ethische dilemma’s Erik Boers is begeleider van denkgesprekken. De klant is koning toch. Toch? Wat doe je als je manager of opdrachtgever je iets vraagt wat tegen je eigen waarden indruist? Je baan of omzet op het spel zetten? Jezelf geweld aandoen? Wat is de juiste moed, maat en wijsheid in zo’n geval?
Wat neem je mee naar huis? Inzicht in verschillende ethische perspectieven op lastige vraagstukken waardoor een steviger fundament ontstaat om een rechtvaardige mening te vormen rondom het ethisch dilemma. Op deze wijze niet alleen ethische dilemma’s en dus vragen opwerpen, maar ook oplossingsrichtingen aangeven waarmee je in de praktijk voordeel kunt doen.
Workshop Boerenwijsheden Tjeerd den Boer en Niels van Rees over Leiderschapsrecepten uit De Librije. Hoe zorgt het echtpaar De Boer dat De Librije ondanks dat arbeidsintensieve en foutgevoelige bedrijfsproces een ‘uitzonderlijke keuken’ blijft die ‘een reis waard is’, zoals de Michelingids formuleert? Je bent zo goed als je laatste gerecht en de beleving die je neerzet…
Wat neem je mee naar huis? Kijkje in de managementkeuken van driesterren restaurant De Librije. Hoe blijven ze al zo lang aan de top op nationaal en internationaal niveau? Inspiratie om management- en leiderschapslessen aan de hand van thematische onderwerpen uit De Librije in de eigen bedrijfssituatie toe te passen. Praktische weerspiegeling van de high performance kenmerken zoals wetenschappelijk vastgesteld door dr. André de Waal in een ultieme high performance organisatie.
Voor in de agenda! Woensdag 11 februari: Het Et-cetera principe. Donderdag 9 april: Het 5-D model voor omgaan met verschillende culturen. Dinsdag 12 mei: Kennismaken met intervisie. Donderdag 11 juni: Autisme in organisaties. Donderdag 24 september: Morele en ethische dilemma’s (in opdrachten). Woensdag 18 november: Boerenwijsheden – Je bent zo goed als je laatste gerecht en de beleving die je neerzet.