Www.cnvo.nl. Jouw partner in de school Taakbeleid: CAO 2015 Om vooruit te gaan, moet men de weg kennen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

IB 1.
De MR op Praktijkonderwijs Zeist
De rol van de medezeggenschap CNV Onderwijs Academie
Onderhandelaars akkoord CAO VO
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Gespreksthema's CAO-BVE
Onderhandelaarsakkoord
Continurooster op de Pionier? Laat je goed informeren!! 25 en 27 februari.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Vijf-gelijke-dagen model
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
carrière maken in het onderwijs Domstad Academie Utrecht
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
FORMATIEPLANNER met taakbeleid
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
presentatie Acis onderhandelaarsakkoord cao-po
Individueel KeuzeBudget
Toelichting op de grootste wijzigingen
Definitieve teksten cao: een toelichting
De (T)OR en de bestuurder
Van harte WELKOM!.
Marjan van Hof & Lineke Bos
AGENDA Basis- of overlegmodel Procedure invoering
Definitieve teksten CAO: een toelichting
Implementatiebijeenkomst CAO
Arbeidsvoorwaarden en perspectief werkgelegenheid
CAO-PO Voorlichtingsbijeenkomst schoolteams SPO Venray
Voorlichting nieuwe CAO PO
Cao PO en Medezeggenschap
11 oktober 2010 Bijeenkomst contactpersonen en coördinatoren Onderwerp: ons vrijwilligersbeleid bijeenkomst vrijwilligersbeleid 11 oktober 2010.
Doel van de CAO Belangrijke uitgangspunten:
Functiemix in de Aloysiusstichting Voorhout, 23 maart 2010 Piet-Hein Mees Marjan van Hof.
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Workshop Participatiewet Geke van der Werff Hoofd team bemiddeling en coaching Directie Werk 25 maart 2015.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Omzetten PAS-regelingen en leeftijdsdagen Danielle Wiek.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
CAO primair onderwijs Personeelsbijeenkomst Geke Lexmond | © | 9 juni 2015.
Programma Informatiebijeenkomst
Bijeenkomst personeel 23 april 2013
Gespreksthema's CAO-BVE
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
Basisonderwijs Speciaal basisonderwijs Speciaal onderwijs
Nadere uitleg gewenst()
De voordelen van MOOI Online en overal bij de hand Medewerkers die in
Ouders en school samen Maart 2016
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Duurzame inzetbaarheid
Vooraf: Welkom, Ga lekker zitten >> Jasje uit
Medezeggenschap bij De Eshoek
Medezeggenschap? Ook voor u!
Presentatie SPO De Liemers
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

Jouw partner in de school Taakbeleid: CAO 2015 Om vooruit te gaan, moet men de weg kennen.

Wat komt aan de orde 40 urige werkweek Taakverdeling: hoe hoorde het te zijn Hoe was het hoe wordt het Professionalisering Duurzame inzetbaarheid Rol gmr en mr

Uniciteit Unicoz Elke school vult haar Taakbeleid uniek in, vanuit haar eigen visie, vanuit haar eigen identiteit. Hierbij past binnen de vastgestelde kaders maatwerk voor elk personeelslid, uitgaande van de schooldoelen en de competenties, wensen en belastbaarheid van elke medewerker

40-urige werkweek Waarom: werkdruk inzichtelijk maken en teveel gemaakte uren snel compenseren Aanstelling: 40 x de werktijdfactor Nieuwe benoemingen: hele uren per week Kleinste baan: 8 uur (vroeger 0.2 fte) Vakantieverlof (incl. feestdagen): 428 uur

Taakbeleid: hoe hoorde het: 1 fte: 1659 uur Max. 930 uur les Meer lessen->compensatieverlof Min. 563 niet-lesgevende taken 166 uur deskundigheidsbevordering 83 uur samen met directie bespreken voor persoonlijke ontwikkeling 83 uur invullen en naderhand verantwoorden in functioneringsgesprek Bespreken in onderling overleg voor zomervakantie tussen werkgever en werknemer

Hoe was het: Max. 930 uur les + 80 uur les en 51 uur voor-nawerk: compensatie in tijd. Min. 563 niet-lesgevende taken 166 uur deskundigheidsbevordering Ingevuld door directie Soms besproken in onderling overleg voor zomervakantie tussen werkgever en werknemer.

Hoe is het 40 urige werkweek Max. 930 uur les. Geen compensatie Tenzij iemand uitdrukkelijk verzoekt om meer uren les en er (vacature)ruimte is dan minder niet-lesgevende taken Startende leraren nooit meer dan 930 uur Voor- en nawerk (35% Unicoz)): i.o.m. PMR weging taken 2 uur persoonlijke professionalisering per week 40 uur duurzame inzetbaarheid per jaar Bespreken in onderling overleg voor zomervakantie tussen werkgever en werknemer

40 urige werkweek Nieuwe aanstellingen: minimaal 0.2 fte + 8 uur (cao) Vervanging, minder dan één dag: minimaal: = 5 uur (cao) Intern begeleider: minimaal 0.4 fte = 16 uur (Unicoz) Directeuren: minimaal 0.6 fte = 24 uur (Unicoz) De CAO doet geen uitspraken over lengte van de werkdag of de plaats waar het werk gedaan moet worden. De gmr van Unicoz heeft hier ook geen uitspraak over gedaan

8-urige werkdag. Beleid Unicoz Aanwezigheid Een fulltime medewerker heeft een 40-urige werkweek en een jaartaak van 1659 uur. Dit resulteert in werkdagen van (in principe) 8 uur per dag exclusief lunchpauze. Per school kan dit anders worden verdeeld. Minimaal 80% plaats- en tijdgebonden (school) Leraren: minimaal 30 minuten voorafgaand aan de lessen aanwezig is op school tot minimaal uur Geen les: minimaal tot uur op school i.o.m. PMR

Genormeerde taken Unicoz I coach: 60 uur per school en 10 uur per 100 ll. IB’er: min. Een dag per week per 150 ll. Praktijkbegeleiders stagiaires: 10 uur uur (scholing betreft deskundigheidsbevordering) Contactpersoon klachtenregeling: 10 uur BHV-coördinator: 10 uur (scholing betreft deskundigheidsbevordering) Medezeggenschap: 60 uur, mr- en gmr-lid: 100 uur (scholing betreft deskundigheids- bevordering/ 12 uur in taakbeleid)

Genormeerde taken Unicoz Onvoorzien: 5% flexibel voor ontwikkelingen op schools- en personeelsniveau. 5% is wtf – les – 35% minus ‘deskundigheidsbevordering van 166 uur’. Bij FTE van 1: 12 uur Mobiliteit: nieuw in de school: 40 uur in taakbeleid PLG: professionele leergemeenschappen: min. 30 uur (nu: begrijpend lezen en rekenen) Aandachtsfunctionaris (Wet Meldcode): min. 30 uur

Professionalisering startende leraar Van Pabo: startbekwaam Binnen 3 jaar: basisbekwaam (binnenkort in bijlage cao) Rechtspositionele gevolgen in + en – zin mogelijk Bijzonder budget 3 jaar van 40 uur voor extra professionalisering Recht op een coach (geen leidinggevende) Coaching opnemen als genormeerde taak? Beleid m.b.t begeleiding (startende) leerkrachten en welke instrumenten: instemming PMR

Professionalisering rest (dus ook oop en schoolleiding) Ieder jaar onderwerp in functioneringsgesprek 2 uur professionalisering School ontvangt aantal formatieplaatsen x 500 euro voor leraren en oop School ontvangt 2000 euro voor schoolleiding Niet inzetten voor collectieve scholing Niet inzetten voor vervanging bij scholing Scholingsbeleid: instemming PMR

Duurzame inzetbaarheid Iedereen 40 uur besteden aan duurzame inzetbaarheid Deeltijder naar rato Bestedingsdoelen: Peerreview Studieverlof Coaching (ontvangen) Oriëntatie op mobiliteit Niet plaats en/of tijdgebonden werkzaamheden i.o.m. werkgever andere doelen

Duurzame inzetbaarheid 40 uur mag gespaard worden voor bijvoorbeeld studieverlof Starters krijgen 40 uur speciaal verlof om basisbekwaam te worden en 40 uur duurzame inzetbaarheid: inzetten voor verlichten werkdruk

Duurzame inzetbaarheid Oudere werknemers: 57+: 40 uur uur Te gebruiken voor duurzame inzetbaarheid (ook mag sabbatical, recuperatieverlof, extra zorgverlof): dan 50% (schaal 7 en lager 40%) eigen bijdrage over de 130 uur 57+: 40 en 130 uur: maximaal 5 jaar sparen Opnemen: niet meer dan 340 uur per jaar

Basismodel: invoering en inzetbaarheid Team: afspraken over de overige werkzaamheden. Wat doen we wel, wat niet Rekening houden met beschikbare formatie Rekening houden met (on)mogelijkheden PMR: instemmen met afspraken team en al het voor- en nawerk en normering daarvan Voor zomervakantie: afspraken directeur en leraar over daadwerkelijke inzet (incl. dagen waarop men werkt) Met oop afspraken over inzet Komt men er niet uit: inzetbaarheidsshema Bij tussentijdse wijzigingen: overleg

Hoe was het ook alweer… Betrekkingsomvang 1659 Lesuren max. 930 uur Lesgebonden 35% Professionalisering83.5 Duurzaam inzetbaar40 Niet-lesgebonden 280 Vakantie 428 Totaal 2087 : 40 = 52 weken

Niet lesgebonden taken: Unicoz Niet les-gebonden taken kunnen zowel het primaire onderwijs betreffen als ondersteunend aan het primaire onderwijsproces zijn. Voorbeelden van niet les-gebonden taken zijn: Het afnemen van toetsen buiten die van de kinderen van de eigen groep/klas; Contacten met de ouders (zoals 10 minuten avonden en contacten voor en na schooltijd); Andere taken al dan niet in commissieverband

Nadere afspraken (instemming) met pmr over Arbeids- en rusttijdenregeling op schoolniveau Scholingsbeleid: Collectief Individueel Budget Jaarlijks kijken naar onderuitputting Startende leerkrachten Normering voor- en nawerk *

Overlegmodel: procedure Bestuur verzoekt pGmr in te stemmen met het toestaan van het overlegmodel op scholen Bij instemming: pGmr bepaalt percentage waarmee personeel van de school akkoord moet gaan. Vervolgens per school een invoeringsplan Instemming pmr en percentage personeel vereist Iedere school maakt eigen keuze Iedere 3 jaar opnieuw kiezen

Invoeringsplan: inhoud welke taken vallen onder de opslagfactor het beleid op grond waarvan de individuele opslagfactor wordt toegekend. Dit beleid wordt daarbij gebaseerd op onder meer de criteria: groepsgrootte, zorgleerlingen belastbaarheid en ervaring van werknemers

Inzetbaarheid (1) Directie en team: afspraken over het totaal aan overige werkzaamheden die binnen de school worden uitgevoerd. Daarbij houden zij rekening met de totale beschikbare formatie en de (on)mogelijkheden om binnen de beschikbare formatie de gewenste taken uit te kunnen voeren.

Inzetbaarheid (2) De directie stelt vervolgens als uitvoering van de met het team gemaakte afspraken, alle schooltaken (inclusief het voor- en nawerk) en de normering van deze taken in uren vast: Instemming PMR Min of meer een check van pmr dat alle afspraken goed op papier staan

Inzetbaarheid (3) Aan het geven van les en het verzorgen van lesgebonden en/of behandeltaken is voor- en nawerk verbonden: opslagfactor. De opslagfactor wordt vastgesteld tussen 35 % en 45 % van de lesuren of de lesgebonden en/of behandel-taken. De individuele opslagfactor wordt vastgesteld op basis van met de PMR vastgesteld beleid

Inzetbaarheid (4) De werkgever maakt jaarlijks vóór de zomervakantie met de individuele werknemer schriftelijk afspraken over de werkdagen, het aantal lesuren of lesgebonden en/of behandeltaken, de opslagfactor, professionalisering en overige taken. De individuele opslagfactor wordt vastgesteld op basis van met de PMR vastgesteld beleid.

Verschil basismodel /overlegmodel Max 930 uur – in team en pp bepalen Voor- en nawerk – opslagfactor pp op basis vast percentage van criteria Inzetbaarheids- - werktijden in overleg schema

Overlegmodel

Voorwaarde overlegmodel Basis taakbeleid en 40-urige werkweek is ingevoerd en loopt Er is een schoolleider Er zijn goede argumenten om het overlegmodel in te voeren. De directie kan zich facilitair opstellen aan het team Er is vertrouwen De gesprekkencylus wordt uitgevoerd