Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing ‘Mijn belangstelling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Respectvolle bejegening
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
SBL conferentie lerarenregister
Samenwerken in burgerschap
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
StatIG in de Vrolijke School
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.
NME en jongeren: niet méér, maar beter!
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Competentiegericht leren vmbo
Leven zoals past bij God
Cultuurprofieldoelen;
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Analyse maatschappelijk vraagstuk
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Computerondersteund.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Onderwijs als ontwikkelingswerk:
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Coaching week Rotterdam Academy.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Maatschappijleer Inleiding Waarom maatschappijleer?
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Toekomstgericht onderwijs
Reflecteren.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 1 NIBI.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
 DECLARATION ON CHRISTIAN EDUCATION GRAVISSIMUM EDUCATIONIS PROCLAIMED BY HIS HOLINESS POPE PAUL VI ON OCTOBER 28, 1965.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Instructional.
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Onderwijs Ondersteunend Personeel
23 maart 2017 profilering.
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing ‘Mijn belangstelling gaat niet verder dan 24 augustus 410, toen Rome door de Goten geplunderd werd, al schijnen ook in de tijd van Pepijn de Korte schone vrouwen te zijn waargenomen; maar daar houd ik me niet mee op. Apud me antiquorum auctoritas valet!’ 1

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Thema van deze conferentie: ‘De kracht van de klassieken. Moderne vruchten van een 2000 jaar oude boom.’ 2

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing ‘De kracht van de klassieken. Moderne vruchten van een 2000 jaar oude boom.’ Veel discussie over onderwijs Hoe staan wij in dit debat? Vandaag: werken aan vakdoelstellingen op een praktische manier! 3

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Actualiseren Hoe geven we inhoud aan de vorming? Marijne de Ferrante (ICLON, Universiteit Leiden) Chrisbert van Mourik (oud-docent en –vakdidacticus RUG) VCN-jaarconferentie,

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Programma Inleiding Voorbeeld van een praktische aanpak Zelf aan de slag Wat hebben we bereikt? 5

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 6

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Martha Nussbaum (1997) kritisch zelfonderzoek en onderzoek van eigen tradities Wereldburgerschap De wereld beschouwen vanuit het gezichtspunt van andere mensen 7

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Onderwijsraad (2011) Kennis, waarden en idealen ‘orientatie voor het leven’ (Vos) 8

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Van Stralen & Gude (2012) Bildung is een middel om mensen te stimuleren tot een open, betrokken en nieuwsgierige houding ten opzichte van hun samenleving en cultuur. Een houding die hen beter in staat stelt tot het ontwikkelen van morele en kritische oordelen. In die zin is Bildung direct gerelateerd aan burgerschap. 9

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Gert Biesta (2013) Kwalificatie kennis, vaardigheden en houdingen Socialisatie deel worden van tradities, waarden (culturele en professionele) Subjectivering persoonlijke vorming, autonomie, eigen verantwoordelijkheid 10

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing De leerling vormt zijn persoonlijkheid De leerling leert omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid en over grenzen heen te kijken 11 Bildung terug van weggeweest?

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Roger Standaert (2015) De Toetsenmaker, uw nederige dienaar (in: Toets, magazine over toetsing.) We meten wat meetbaar is, niet wat waardevol is. 12

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Sicking (1968) Confrontatie met antieke cultuur Dialogische bezinning op eigene en andere Culturele zelfkennis / relativering van eigen culturele patroon Vermogen in de maatschappij te leven en daaraan een bijdrage te leveren 13

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Onze taak 14 Oudheid bestuderen Confronteren met eigen wereld Voorbereiden op toekomst

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Uitgangspunten in Wet op VO Algemene maatschappelijke vorming Persoonlijke vorming Voorbereiding op het Hoger Onderwijs 15

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Blauwe Broer (2010) Bijdrage KT aan vervullen doelstellingen vwo: Bijdragen aan identiteit en zelfontplooiing Nadenken over de verhouding tussen individu en gemeenschap Reflecteren op betekenis van burgerschap Nadenken over de Europese geschiedenis en moderne tijd vanuit historisch besef Reflectie op klassieke teksten Reflectie op de klassieke cultuur en de latere Europese cultuur Zelfstandige oordeelsvorming 16

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Eindtermen GTC/LTC onderwerpen actualiseren die voortvloeien uit een confrontatie tussen klassieke teksten en eigentijdse ontwikkelingen; een beargumenteerde reactie formuleren op de inhoud van voorgelegde teksten en andere cultuuruitingen (uit de Oudheid en latere tijden). cultuuruitingen uit de latere Europese cultuur vergelijken met antieke cultuuruitingen en daarover een beargumenteerd oordeel geven. 17

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 18 De praktijk? Betekenis toekennen (nu) In context plaatsen (toen) Begrijpen Vertalend lezen

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Stappenplan Betekenisvolle sleutelbegrippen in de tekst aanwijzen Voorlopig thema bepalen Andere bronnen in heden en verleden bedenken/zoeken m.b.t. het voorlopige thema, Parapluthema bepalen Leerdoelen formuleren 19

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Her. Hist over Cambyses: sleutelbegrippen Arrogantie/wreedheid van de macht Houding t.a.v. andere religie / cultuur Maatschappelijke voorbereiding Achterdocht / egocentrisme Hybris / geen grenzen zien Persoonlijke vorming Vooringenomen zijn bij waarneming en interpretatie Navraag doen - tunnelvisie Voorbereiding HO 20

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Voorlopig thema bepalen Keuze voor ‘maatschappelijke voorbereiding’ Voorlopig thema: omgaan met andere culturen / religies 21

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Andere bronnen Fragment Her. Hist over Darius Cliteur, P. Niet alle culturen zijn gelijkwaardig. Boef, H. den. Het cultuurrelativisme zal ons redden. 22

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing paraplu-thema bepalen Formuleer het thema als een dilemma Kies voor één aspect van de tekst Zorg dat het thema uitnodigt tot vragen stellen Zoek met de leerlingen naar overeenkomsten en verschillen tussen toen en nu confronteer het eigene met het vreemde. 23

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing paraplu-thema Hoe stel je je op ten aanzien van mensen met een andere cultuur of godsdienst? In hoeverre is eigen cultuur en godsdienst de norm of verdient cultuurrelativisme de voorkeur? 24

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Leerdoelen Een leerling kan Een beargumenteerd standpunt innemen over hoe hij/zij wil omgaan met culturele/religieuze verschillen in zijn eigen leven en dat vergelijken met wat Herodotus hierover schrijft ivm Cambyses en Darius 25

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan de slag Materiaal: Korte inleiding Electra Opdracht: stappenplan uitvoeren selectie van teksten rond te ontdekken thema’s fragmenten verschillen per groep aanpak: In groepen van 3 á 4 In hele groep evalueren (inhoud en gebruik stappenplan) 26

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Afronding Wat heeft deze workshop je opgeleverd? Stappenplan Werken in groepen … Vuistregels voor een succesvolle aanpak 27