VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek 30-11-2015 Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BattleBots The school battle.
Advertisements

6 sleutelbegrippen lesopbouw
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Competentiegericht leren vmbo
Activeren van voorkennis
De basis van ADSL: het constructivisme
Training digitale didactiek
Concept examenprogramma
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Als de nerd de beauty zoent …
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 3 22 februari 2016.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
vakdidactiek pedagogiek
Gepersonaliseerd leren:
Presentatie EduCheck SOML
Communicatie Les1.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Activerende werkvormen
Vragen, wat voor vragen?.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Keuzethema: differentiatie
Praktijk Opleiders Cursus
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Didactiek Lesformulier.
Samenwerken en communicatie
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Didactiek Lesformulier.
PROEVERIJ.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Intervisie.
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
E health, Domotica en E-learning
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Mike Louwman Docent Nederlands R.S.G. Pantarijn, Wageningen
Transcript van de presentatie:

VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en samenwerkingsvormen

Programma  Uitvoeren werkvorm AD/SL  VAD leertaak 2 AD/SL – feedback  Afsluiting

Samenwerkend leren/ activerend leren SWL richt zich op: 1. Klassenorganisatie / de organisatie van de onderwijsleersituatie 2. Actief leren van leerlingen 3. De ontwikkeling van het leren en zelfstandig leren 4. Maatschappelijke vraag

Samenwerkingsvormen en leeractiviteiten  Check-in-duo’s: onthouden en begrijpen  Genummerde hoofden: onthouden en begrijpen  Denken-delen-uitwisselen: begrijpen, integreren  Drie stappen interview: begrijpen, integreren  Experts: integreren en creatief toepassen

Uitvoeren AD/SL werkvorm Hoe organiseer ik samenwerkend leren? Welke rol heb ik als docent? Welke regels zijn van belang? Welke sociale vaardigheden zijn belangrijk? Waar vraag/ geef je feedback op n.a.v. de AD/SL werkvorm? Afronden in onderwijsleergesprek?

VAD leertaak 2 AD/SL Ga in drietallen bij elkaar zitten Pak je VAD leertaak 2 AD/SL er bij ‘tot zover’ Geef elkaar feedback; pak het beoordelingsformulier er bij, en geef aan de hand daarvan feedback Stel elkaar de vragen die je hebt Klassikaal?

Afsluiting van de les  Leervragen/ leerbehoefte? -> Post-it / per mail  Voorbereiding 2.5 op de WIKI -> o Discussiewerkvorm / (rollen)spel + begeleidingsrol o Peerfeedback