VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en samenwerkingsvormen
Programma Uitvoeren werkvorm AD/SL VAD leertaak 2 AD/SL – feedback Afsluiting
Samenwerkend leren/ activerend leren SWL richt zich op: 1. Klassenorganisatie / de organisatie van de onderwijsleersituatie 2. Actief leren van leerlingen 3. De ontwikkeling van het leren en zelfstandig leren 4. Maatschappelijke vraag
Samenwerkingsvormen en leeractiviteiten Check-in-duo’s: onthouden en begrijpen Genummerde hoofden: onthouden en begrijpen Denken-delen-uitwisselen: begrijpen, integreren Drie stappen interview: begrijpen, integreren Experts: integreren en creatief toepassen
Uitvoeren AD/SL werkvorm Hoe organiseer ik samenwerkend leren? Welke rol heb ik als docent? Welke regels zijn van belang? Welke sociale vaardigheden zijn belangrijk? Waar vraag/ geef je feedback op n.a.v. de AD/SL werkvorm? Afronden in onderwijsleergesprek?
VAD leertaak 2 AD/SL Ga in drietallen bij elkaar zitten Pak je VAD leertaak 2 AD/SL er bij ‘tot zover’ Geef elkaar feedback; pak het beoordelingsformulier er bij, en geef aan de hand daarvan feedback Stel elkaar de vragen die je hebt Klassikaal?
Afsluiting van de les Leervragen/ leerbehoefte? -> Post-it / per mail Voorbereiding 2.5 op de WIKI -> o Discussiewerkvorm / (rollen)spel + begeleidingsrol o Peerfeedback