De Groene Werkplek Jaap Harreman (Melanchthon Bleiswijk) Bert van Opstal (Midden Brabant College Tilburg) 4Cyourway conferentie De Wageningse Berg Wageningen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Advertisements

Differentiëren naar leerwegen
De natuurwetenschappelijke methode
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
1.
Ervaringen met de invoering van CGO
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Studietaak De studietaak staat centraal
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
De Groene Werkplek: praktisch materiaal voor competentieleren
Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Hands On: leren binnen handbereik
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Landbouwbreed Floracollege.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
GKC-project Ruggengraat
Intersectoraal Klas 3.
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
Welkom.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
WELKOM Wat brengt je hier ? Wat verwacht je hier te horen ? Wat verwacht je hier te halen?
Competentiegericht leren vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop “Beoordelen”
De kubus van CSPE succesfactoren!
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Werkveldconferentie 13 november 2014
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
CONFERENTIE ‘4Cyourway’ CONFERENTIE ‘4Cyourway’ 4C Onderwijskolomspel 4C Onderwijskolomspel (introductiespel) (introductiespel) Workshop 16 december 2008.
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
Een taal voor het waarderen van competenties (capaciteit) groei, om ‘door te leren’ van vmbo  universiteit Frank de Jong Projectleider Ruggengraat Lector.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
4C your way CONFERENTIE 16 Dec. 2008, Wageningen Competenties waarderen en perspectieven om door te leren Welkom.
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal
Kwalificatiestructuur bouw en infra
Coaching in regioleren
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen
Oranje Nassau College Zoetermeer
Competentie gericht onderwijs
Welkom op het Saenredam College
Welkom op het Saenredam College
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Team charter Instrument.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Transcript van de presentatie:

De Groene Werkplek Jaap Harreman (Melanchthon Bleiswijk) Bert van Opstal (Midden Brabant College Tilburg) 4Cyourway conferentie De Wageningse Berg Wageningen 16 december 2008

Motto workshop ‘meten om te ontwikkelen’

Programma  Welkom  Toelichting programma  Introductie ‘meten van competenties’  Competenties en gedrag  Rubrieksbeoordeling  Opdracht m.b.v. film: welk gedrag ziet u; gedrag benoemen & meten  Aanbevelingen

Materiaal  PP workshop  Set van ontwikkellijnen VMBO Groen 18 competenties op BB- en KB-niveau  Onderlegger Ruggengraat (VMBO-MBO)

Jaap Harreman ( )  Tuinbouwsector  1976: diverse functies tuinbouwsector  Melanchthon ‘De Kring’ Bleiswijk  1985: docent  1987: teamleider VMBO Groen  2001: auteur ‘Groenbewust’ ISP Landbouwbreed  2003: auteur WPS-modulen ISP Landbouwbreed  2004: lid constructiegroep examens VMBO Landbouwbreed Citogroep  2004: projectgroepen WPSupport/WPSflex  2006: betrokken bij 4Cyourway (werkgroep VMBO)  2007: uitvoerder pilot nieuw examenprogramma LBB  2007: lid De Groene Werkplek

Bert van Opstal ( )  Midden Brabant College Tilburg  1985: docent plantenteelt  1994: leerlingbegeleider en vakgroepvoorzitter sectie Groen  2002: auteur WPS-modulen Plantenteelt  2003: teamleider Groen  2006: uitbreiding team met SDV en TL  2007: auteur nieuwe wps modules recreatie  2007: uitvoerder pilot nieuw examenprogramma VMBO Groen  2007: lid De Groene Werkplek  2008: werkgroep herziening WPS modulen OC

De Groene Werkplek  6 pilotscholen met werkplekleren/WPS nieuw competentiegerichte examenprogramma met begeleiding door CPS Amersfoort –Groenschool Helicon Kesteren –Groenstrook Wellantcollege Aalsmeer –Groenhorst Almere –Twents Carmel College Oldenzaal –Midden Brabant College Tilburg –Melanchthon De Kring Bleiswijk

Oriëntatie Introductie (1)  competentiegerichte examenprogramma’s VMBO Groen  18 ! SHL-competenties  Middel én Doel:  hoe zit het met:  hoe zit het met: ‘meten/waarderen/beoordelen en ontwikkeling competenties leerling’ SHL: Saville & Holdsworth Limited

Met druk en tegenslag omgaan (14) Instructies & procedures opvolgen (16) Kwaliteit leveren (11) Omgaan met verandering en aanpassen (17) Bedrijfsmatig handelen (19) Samenwerken én overleggen (3) Beslissen en activiteiten initiëren (2) Ethisch en integer handelen (4) Onderzoeken (11) Materialen en middelen inzetten (9) Relaties bouwen en netwerken (5) Presenteren (6) Formuleren en rapporteren (7) Vakdeskundigheid toepassen (8) Leren (12) Plannen en organiseren (13) ‘Klant’-gerichtheid (14) Analyseren & (10) problemen oplossen Met druk en (18) tegenslag omgaan

Leercyclus: nieuw Introductie (3) Plannen met POP UitvoerenVerzamelenresultaten Bijstellen via portfolio-gesprek EvaluerenMetenBeoordelen leren van leerling centraal

Uitgangspunten Introductie (4) Meten van competentie-ontwikkeling:  objectief-subjectief  frequentie  organiseerbaarheid in de praktijk  expliciet-impliciet  Formatief-summatief  aantal beoordelaars  context  afstemming beoordelaars

Context en gedrag Introductie (5)  Competenties uiten zich in gedrag  Meten ontwikkeling en waarneembaar gedrag: hoe doe je dit in de praktijk ?  Context maakt ontwikkeling competenties zichtbaar: contextniveau BB en KB  Niveau context en competenties via ‘onderlegger Ruggengraat’ (zie dia 14)

Competentie-ijsberg introductie (6) kennis gedrag vaardigheden attitude, overtuigingen, normen & waarden persoonlijke kwaliteiten drijfveren, ambitie, motivatie, inzet, toewijding intelligentie bewustzijn minder meer zichtbaar ontwikkel- baar

Criteria (4): A specten (11): Verantwoordelijkheid-rol -verantwoordelijkheid -zelfstandigheid Reikwijdte-publiek -tijdhorizon Complexiteit-werk -procedures -kennis & inzicht Transfer-context (ambiguïteit) -verandervermogen -bereik bepalen streefniveau competenties introductie (7) Criteria & Aspecten bepalen streefniveau competenties introductie (7)

Oplossingsrichting  Rubrieksbeoordeling  Op BB-niveau en KB-niveau  Werkwijze  Korte toelichting materiaal aan de hand van een voorbeeld  Ontwikkeling komend jaar

Rubrieksbeoordeling Verwervingsstappen starter1geoefend2gevorderd3 op niveau 4 Gedragsomschrijving: Ik ……. Gedragsomschrijving: Gedragsomschrijving: Gedragsomschrijving:

Voordelen rubrieksbeoordeling De docent: De docent: ► heeft beter inzicht in de competentie ► kan competentie beter overbrengen ► meer houvast bij beoordelen competentie ► is beter in staat samen met collega ’ s te beoordelen De leerling: ► leert de competentie beter ► weet beter wat verwacht wordt ► presteert beter ► is beter inzetbaar bij beoordeling medeleerlingen De leerling: ► leert de competentie beter ► weet beter wat verwacht wordt ► presteert beter ► is beter inzetbaar bij beoordeling medeleerlingen

opdracht 1  Bekijk het filmfragment (individueel)  Bij welke competentie hoort het gedrag ? opdracht 2 opdracht 2  Bekijk het filmfragment (individueel)  Noteer gedragselementen  Geef volgorde in ontwikkeling tussen leerlingen aan  Gebruik de ontwikkellijnen BB en KB VMBO Groen  Vorm groepje van 3-4 collega’s  Wissel bevindingen uit en maak een groepsverslag  Zet dit op flap  Presenteer de flap

Aanbevelingen  Geef aanbevelingen voor de verdere ontwikkeling van ‘meten van competenties’  Samenvatting door de workshopleiders

Afsluiting  vragen en opmerkingen  Landelijke ‘Gebruikersdag Werkplekleren/WPS’ 5 februari 2009 (CPS Amersfoort)