De Groene Werkplek Jaap Harreman (Melanchthon Bleiswijk) Bert van Opstal (Midden Brabant College Tilburg) 4Cyourway conferentie De Wageningse Berg Wageningen 16 december 2008
Motto workshop ‘meten om te ontwikkelen’
Programma Welkom Toelichting programma Introductie ‘meten van competenties’ Competenties en gedrag Rubrieksbeoordeling Opdracht m.b.v. film: welk gedrag ziet u; gedrag benoemen & meten Aanbevelingen
Materiaal PP workshop Set van ontwikkellijnen VMBO Groen 18 competenties op BB- en KB-niveau Onderlegger Ruggengraat (VMBO-MBO)
Jaap Harreman ( ) Tuinbouwsector 1976: diverse functies tuinbouwsector Melanchthon ‘De Kring’ Bleiswijk 1985: docent 1987: teamleider VMBO Groen 2001: auteur ‘Groenbewust’ ISP Landbouwbreed 2003: auteur WPS-modulen ISP Landbouwbreed 2004: lid constructiegroep examens VMBO Landbouwbreed Citogroep 2004: projectgroepen WPSupport/WPSflex 2006: betrokken bij 4Cyourway (werkgroep VMBO) 2007: uitvoerder pilot nieuw examenprogramma LBB 2007: lid De Groene Werkplek
Bert van Opstal ( ) Midden Brabant College Tilburg 1985: docent plantenteelt 1994: leerlingbegeleider en vakgroepvoorzitter sectie Groen 2002: auteur WPS-modulen Plantenteelt 2003: teamleider Groen 2006: uitbreiding team met SDV en TL 2007: auteur nieuwe wps modules recreatie 2007: uitvoerder pilot nieuw examenprogramma VMBO Groen 2007: lid De Groene Werkplek 2008: werkgroep herziening WPS modulen OC
De Groene Werkplek 6 pilotscholen met werkplekleren/WPS nieuw competentiegerichte examenprogramma met begeleiding door CPS Amersfoort –Groenschool Helicon Kesteren –Groenstrook Wellantcollege Aalsmeer –Groenhorst Almere –Twents Carmel College Oldenzaal –Midden Brabant College Tilburg –Melanchthon De Kring Bleiswijk
Oriëntatie Introductie (1) competentiegerichte examenprogramma’s VMBO Groen 18 ! SHL-competenties Middel én Doel: hoe zit het met: hoe zit het met: ‘meten/waarderen/beoordelen en ontwikkeling competenties leerling’ SHL: Saville & Holdsworth Limited
Met druk en tegenslag omgaan (14) Instructies & procedures opvolgen (16) Kwaliteit leveren (11) Omgaan met verandering en aanpassen (17) Bedrijfsmatig handelen (19) Samenwerken én overleggen (3) Beslissen en activiteiten initiëren (2) Ethisch en integer handelen (4) Onderzoeken (11) Materialen en middelen inzetten (9) Relaties bouwen en netwerken (5) Presenteren (6) Formuleren en rapporteren (7) Vakdeskundigheid toepassen (8) Leren (12) Plannen en organiseren (13) ‘Klant’-gerichtheid (14) Analyseren & (10) problemen oplossen Met druk en (18) tegenslag omgaan
Leercyclus: nieuw Introductie (3) Plannen met POP UitvoerenVerzamelenresultaten Bijstellen via portfolio-gesprek EvaluerenMetenBeoordelen leren van leerling centraal
Uitgangspunten Introductie (4) Meten van competentie-ontwikkeling: objectief-subjectief frequentie organiseerbaarheid in de praktijk expliciet-impliciet Formatief-summatief aantal beoordelaars context afstemming beoordelaars
Context en gedrag Introductie (5) Competenties uiten zich in gedrag Meten ontwikkeling en waarneembaar gedrag: hoe doe je dit in de praktijk ? Context maakt ontwikkeling competenties zichtbaar: contextniveau BB en KB Niveau context en competenties via ‘onderlegger Ruggengraat’ (zie dia 14)
Competentie-ijsberg introductie (6) kennis gedrag vaardigheden attitude, overtuigingen, normen & waarden persoonlijke kwaliteiten drijfveren, ambitie, motivatie, inzet, toewijding intelligentie bewustzijn minder meer zichtbaar ontwikkel- baar
Criteria (4): A specten (11): Verantwoordelijkheid-rol -verantwoordelijkheid -zelfstandigheid Reikwijdte-publiek -tijdhorizon Complexiteit-werk -procedures -kennis & inzicht Transfer-context (ambiguïteit) -verandervermogen -bereik bepalen streefniveau competenties introductie (7) Criteria & Aspecten bepalen streefniveau competenties introductie (7)
Oplossingsrichting Rubrieksbeoordeling Op BB-niveau en KB-niveau Werkwijze Korte toelichting materiaal aan de hand van een voorbeeld Ontwikkeling komend jaar
Rubrieksbeoordeling Verwervingsstappen starter1geoefend2gevorderd3 op niveau 4 Gedragsomschrijving: Ik ……. Gedragsomschrijving: Gedragsomschrijving: Gedragsomschrijving:
Voordelen rubrieksbeoordeling De docent: De docent: ► heeft beter inzicht in de competentie ► kan competentie beter overbrengen ► meer houvast bij beoordelen competentie ► is beter in staat samen met collega ’ s te beoordelen De leerling: ► leert de competentie beter ► weet beter wat verwacht wordt ► presteert beter ► is beter inzetbaar bij beoordeling medeleerlingen De leerling: ► leert de competentie beter ► weet beter wat verwacht wordt ► presteert beter ► is beter inzetbaar bij beoordeling medeleerlingen
opdracht 1 Bekijk het filmfragment (individueel) Bij welke competentie hoort het gedrag ? opdracht 2 opdracht 2 Bekijk het filmfragment (individueel) Noteer gedragselementen Geef volgorde in ontwikkeling tussen leerlingen aan Gebruik de ontwikkellijnen BB en KB VMBO Groen Vorm groepje van 3-4 collega’s Wissel bevindingen uit en maak een groepsverslag Zet dit op flap Presenteer de flap
Aanbevelingen Geef aanbevelingen voor de verdere ontwikkeling van ‘meten van competenties’ Samenvatting door de workshopleiders
Afsluiting vragen en opmerkingen Landelijke ‘Gebruikersdag Werkplekleren/WPS’ 5 februari 2009 (CPS Amersfoort)