Educatie voor duurzame ontwikkeling – een geïntegreerde methodiek. TWEEDAAGSE INTERACTUM NEDERLAND – VLAANDEREN Willy Sleurs Coördinator afdeling projecten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
EDO in de lerarenopleiding
Module B: De ‘Whole School Approach’
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Stadswandeling ‘Milieu en gezondheid’ De Helix, Vlaams Kennis- en Vormingscentrum voor Natuur en Milieu
Skilling Up for Power Down.  Gestart door 2 Australiërs Bill Mollison en David Holmgrem in de jaren 70’.  Oorspronkelijke betekenis: ‘permanente landbouw’
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Presentatie Vereniging VOS/ABB
EDO in pedagogisch perspectief Arjen E.J. Wals.
Mijn hobby: over het turkse eten (lachmahun)
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
De weg is het doel: de EDO-excursie als reflexieve zoektocht naar een duurzamere wereld Arjen E.J. Wals.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Personeelsvergadering
NME: kiezen, leren, meedoen
Regionale bijeenkomsten: Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
VERANDERINGEN IN DE LANDBOUW  Nieuw contract met samenleving voedselvoorziening  voedselkwaliteit, voedselveiligheid, milieu, natuur, landschap, dierenwelzijn,
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Veranderingen in landschapszones door menselijke activiteiten
Title Sub-title Beleidsnota Oxfam Novib 1 februari 2008.
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Vooraf: van - naar.
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
The survival of the fittest
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
DUURZAAM ONDERNEMEN DEFINITIE PIJLERS ACTIEPLAN M.V.O CONCREET
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Sociaal netwerk methodiek
DTD, mag het iets meer zijn? Onderwijs, de kennis voorbij – 17/11/2015.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Duurzaamheid & Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Milieu- en Natuurplanbureau.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
EDO-platform Hoe maken de verschillende ‘educaties’ werk van de global goals? Wat kunnen we verwachten van een ‘Internationaal Thematisch Netwerk’ EDO?
Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Duurzame ontwikkeling Kenmerken van duurzaamheidsvraagstukken Educatie voor Duurzame Ontwikkeling – EDO Kenmerken van.
Boeren en tuinders zijn en blijven betekenisvol voor de samenleving! Hans Huijbers VVD bijeenkomst Bernheze 21 mei.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
Workshop: Wat verandert er voor mij?
JEUGDzorg - voor wie?.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Actieonderzoek.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Educatie voor duurzame ontwikkeling – een geïntegreerde methodiek. TWEEDAAGSE INTERACTUM NEDERLAND – VLAANDEREN Willy Sleurs Coördinator afdeling projecten

1. Casus 2. Duurzame ontwikkeling: een (beknopte) verkenning 3. Betekenis van duurzame ontwikkeling voor onderwijs 4. Onderwijskundige en didactische vertaling

Het (succes)verhaal van de nijlbaars Nijlbaars met civeche-saus Verwarm de oven voor op 180° en bereid de saus. Dompel de tomaten onder in kokend water, pel en ontpit ze en snij ze in blokjes. Hak de sjalotten en de koriander (ongeveer 2 eetlepels), vermeng 10 cl olijfolie met 1 eetlepel citroensap en peper en zout, voeg de groenten en de koriander toe en meng alles goed. Neem 4 grote vellen aluminiumpapier, wrijf ze in met olie, verdeel er de vis over in 4 porties, breng op smaak met zout en peper, leg er een takje koriander op en overgiet met een beetje olijfolie. Sluit de papillotten,leg ze op een schotel en laat ze bakken in de oven. Na 15 minuten open je de papillotten, verdeel je er de saus over en sluit je ze zorgvuldig opnieuw. Laat ze nog 5 minuten bakken. Dien bij deze vis rijst op. Ingrediënten voor 4 personen 3 Roma tomaten, 1 citroen, verse koriander, 4 sjalotten, olijfolie, peper en zout, 800 gram Nijlbaars

De ene zijde van het (succes)verhaal … Bij toeval geïntroduceerd in Victoria meer (1962) Geliefde vissoort in het ‘Westen’ Economische ontwikkeling rond het Victoria meer (Tanzania, Oeganda, Kenia) Alle delen van de vis worden gebruikt

De keerzijde …(1) Effecten op het milieu (en gezondheid): Vermindering biodiversiteit in Victoria meer Toename malaria Economische ontwikkeling vereist energie (ontbossing) Ontbossing veroorzaakt verzilting van het meer Hypertrofiëring Victoria meer

De keerzijde … (2) Effecten op de plaatselijke economie: Verdwijnen van kleinschalige visserijactiviteiten Wapenhandel Op lange(re) termijn: verdwijnen van nijlbaars in Victoria meer door overbevissing (waardoor economische activiteiten verdwijnen)

De keerzijde … (3) Effecten op het sociale leven: Prostitutie (+ toename AIDS patiënten) Toenemend druggebruik Stijging criminaliteit

Duurzame ontwikkeling: een verkenning Jaren ‘60-’70 Club van Rome Reactie: milieuactivisme (Greenpeace, …), milieuwetgeving, milieueducatie Vanaf jaren ’90 Bewustwording van complexiteit van problemen Reactie: beleid, wetenschap, onderwijs: reductionistische aanpak blijft

Kenmerken van duurzaamheidsvraagstukken Hoge graad van complexiteit (verwevenheid van ecologische, sociale en economische aspecten) Effecten op systeemniveau Hoge graad van onvoorspelbaarheid (onzekerheidsprincipe) Risicomaatschappij Lange-termijn effecten (toekomstige generaties) Definitie WCED “ een duurzame ontwikkeling is een ontwikkeling die tegemoet komt aan de noden van de huidige generatie zonder de behoeftevoorziening van de komende generaties in het gedrang te brengen ”

Culturele theorie: interpretatiekader voor duurzaamheidsvraagstukken Bepaald door sociale invloeden Veranderbaar Meerdere interpretatievormen bij dezelfde persoon in verschillende contexten VERSCHEIDENHEID VAN OPLOSSINGSWEGEN VOOR DUURZAAMHEIDS- PROBLEMEN

De Europese leiders hebben het gezegd: EDO is belangrijk The Council of the European Union invites the member states to: “Take appropriate measures at the relevant level of responsibility - local, regional or national - in order to encourage the further development and implementation of ESD and its integration into the education and training system at all levels, in non-formal and informal learning just as in formal learning” (Council conclusions on education for sustainable development 3046th EDUCATION, YOUTH, CULTURE and SPORT Council meeting, Brussels, 18 and 19 November 2010).

Maatschappelijke rol van onderwijs InstrumenteelEmancipatorisch Expert-gestuurd Sterk vertrouwen in wat juist/fout is Sterk vertrouwen in wetenschap/kennis Juiste gedrag is ge(be)kend Nadruk op empowerment Actiegericht (betrokkenheid) Minder zekerheid over kennis Minder zekerheid over juiste gedrag Big brother duurzaamheid Eco-totalitair Efficiëntere middelen beschikbaar Verhindert ontwikkeling van veerkrachtige samenleving Basis-duurzaamheid Handelingsbekwame en betrokken burgers Leidt niet automatisch tot DO!

Van natuureducatie tot EDO Natuur(beschermings)educatie (verbondenheid met natuur) Milieueducatie (1969: Journal of Environmental Education) EDO (Rio, 1992; Decennium voor EDO, )

Leren voor duurzame ontwikkeling moet leiden naar: Nieuwe denkvormen (minder reductionistisch) Alternatieve (en gemeenschappelijk ontwikkelde) waarden Samen zoeken naar creatieve oplossingen (= sociaal leren en dubbel-lus leren) Draagvlak van reflexieve burgers (veerkrachtige samenleving)

Onderwijskundige en didactische vertaalslag

Duurzame ontwikkeling en kennis

Sleutelthema’s van duurzame ontwikkeling Armoedebestrijding Burgerzin Vrede Ethiek Verantwoordelijkheid Democratie / goed bestuur Rechtvaardigheid Veiligheid Mensenrechten Gezondheid Gender-gelijkheid Culturele diversiteit Plattelands- en stadsontwikkeling Productie- & consumptiepatronen Bedrijfsverantwoordelijk- heid (MVO) Milieubescherming Beheer van natuurlijke hulpbronnen Biodiversiteit Landschapsdiversiteit

Biosfeer Atmosfeer Bevolking Economie Hydrosfeer Psychosociale sfeer Wetenschap en techniek Sociale organisatie Pedosfeer Voorbeeld van systeemdenken: syndroom benadering

EDO is gericht op waardeontwikkeling Waarden Normen: morele voorschriften (waarnaar houdingen en gedragingen zich richten) toelatende verbiedende Ethiek: domein waarin waarden normen worden gerechtvaardigd Duurzame ontwikkeling is een normatieve notie (!)

Wat houdt waarde- en normontwikkeling in? Ruimte geven om waarden en normen te verkennen en te ervaren Leren reflecteren over de als vanzelfsprekend ervaren waarden en normen Lerenden confronteren met morele principes die in duurzaamheids-vraagstukken een rol spelen

Waardeverheldering en – ontwikkeling als educatief doel Kenmerken van werkvormen: Lok bij de deelnemers dissonantie uit Directe ontmoeting met natuur, milieu, inleefateliers, … Actieve participatie van de lerende in het leerproces (m.i.v. kritische houding)  Beheerswerken uitvoeren  Onderzoek uitvoeren  Debat organiseren Sociale verbeelding (toekomstgericht)  Ontwikkelen van toekomstscenario’s  Backcasting

EDO houdt rekening met emoties Emotionele binding en verbondenheid Emoties maken deel uit van besluitvormingsprocessen Emoties hebben impact op acties

EDO is actiegericht “Leren voor duurzaamheid”= bekwaamheid (competentie) om een antwoord te vinden op duurzaamheidsvraagstukken Enkel door ervaringsgericht onderwijs kan complexiteit worden gevat (competentie als geïntegreerd geheel van kennis, vaardigheden en attitudes) Ervaring opdoen kan via acties

Voor wie meer wil weten … datum