HOOFDSTUK VIII TEAMS IN ORGANISATIES 1. Hoe populair zijn teams? Wat is een team? Welke typen van teams bestaan er? − Adviserende teams − Zelfsturende.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Deel 3 Groepen en teams.
Samenwerken in een team
Onze kernwaarden.
situationeel leiderschap
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Succesfactoren van teamcoaching
Aanpak voor een top team
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
ICTB/NB Projectmanagement.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
De fundamenten van groepsgedrag
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Organisatiestructuur en
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Workshop teamvorming en leiderschap
Kenmerken van een goed team
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
VERBAND MET TEKSTEN 9, 10 EN 11: HET GAAT OM SYNERGIE (p. 72)
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Een theoretische verkenning
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Samenvatting teambuilding
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
Groepsdynamica.
Groepsdnamica Lesweek 8 – Les 7
Groepsdynamica.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Geïntegreerde schoolverbetering
Begeleiden en Coachen week 5
Niets is wat het lijkt.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Van je familie moet je het hebben?? Over de samenstelling van een effectieve directie binnen familiebedrijven. Afstudeer opdracht voor de opleiding MBA.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Kenmerken van een goed team
Teambarometer.
Burgerschap Samenwerkend leren
Human Resources Accounting
Instrument Team Intervisie
Workshop – teamgroei begrijpen
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Boeien en binden van goede medewerkers
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Spel als middel voor……. TEAMBUILDING.
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

HOOFDSTUK VIII TEAMS IN ORGANISATIES 1

Hoe populair zijn teams? Wat is een team? Welke typen van teams bestaan er? − Adviserende teams − Zelfsturende teams − Projectteams − Actieteams − Virtuele teams Groepscohesie in een team Teamrollen van Belbin Hoe ontstaan effectieve teams Teambuilding Doen teams het dan altijd beter dan individuen? OVERZICHT 2

Teams ontstonden in 2 e helft 20 e eeuw, deels uit economische noodzaak Voordelen: − Kostenbesparing − Medewerkers kunnen leren van elkaar − Snelle aanpassing aan veranderingen − Innovaties Hoe kunnen teams functioneren voor Steve Jobs?: HOE POPULAIR ZIJN TEAMS? 3

Groepen die 4 de fase (prestatiefase) van groepsontwikkeling doormaken Resultaat v/h samenwerken in team > dan de optelsom v/d individuele prestaties 8.2 WAT IS EEN TEAM? 4

Succesvol team wanneer leden van een kleine groep: − zich bewust zijn van onderlinge afhankelijkheid − met elkaar intensief contact hebben − besef hebben van wie wel en wie niet lid is − specifieke complementaire functies en rollen vervullen − gedurende een bepaalde tijd lid zijn van het team  Voorbeeld van een team: 8.2 WAT IS EEN TEAM? 5

1. Adviserende teams 2. Zelfsturende teams 3. Projectteams 4. Actieteams 5. Virtuele teams LET OP! Beperkingen − Teams kunnen kenmerken hebben van diverse typen − Of kunnen evolueren van het ene type naar het andere − 1-4: handelt niet over wijze van interactie, 5 doet dat wel 8.3 WELKE TYPEN VAN TEAMS BESTAAN ER? 6

Adviserende teams − Informatie verzamelen − Advies geven − Geen bevoegdheid voor het nemen van beslissingen − Output: voorstellen, suggesties, … − Bvb. team voor kwaliteitszorg −  managementteams 8.3 WELKE TYPEN VAN TEAMS BESTAAN ER? 7

Zelfsturende teams (bv. Philips Lighting in Turnhout) − Hebben gezamenlijke bevoegdheid om beslissingen te nemen over Het werk Planning Tempo Kwaliteitszorg − Teamleden zijn breed inzetbaar − Technische competenties + sociale vaardigheden − Toezicht ↓ en wordt zelfs opgeheven − Leden kiezen elkaar − Leden evalueren elkaar − Semiautonoom 8.3 WELKE TYPEN VAN TEAMS BESTAAN ER? 8

Projectteams − = crossfunctionele teams − Verschillende deskundigen worden samengebracht − Moeilijkheid: achtergrond van de verschillende leden loopt erg uiteen Actieteams − Op bepaalde tijdstippen topprestaties kunnen neerzetten 8.3 WELKE TYPEN VAN TEAMS BESTAAN ER? 9

Virtuele teams − Teamleden ontmoeten elkaar via het internet − Video conference, verkeer, … − Leden op ≠ locaties knn met elkaar samenwerken − Info uitwisselen − Beslissingen nemen − Gezamenlijke taken uitvoeren − Probleem: Non-verbale communicatie is afwezig Weinig vertrouwen tss. De leden 8.3 WELKE TYPEN VAN TEAMS BESTAAN ER? 10

De mate waarin de teamleden zich aangetrokken voelen tot elkaar en zich identificeren met het team. Hoge cohesie  wens om lid te blijven van de groep en deel te nemen aan de groepsactiviteiten Cohesie − Gemeenschappelijke kenmerken − Successen van het team − Externe dreiging 8.4 GROEPSCOHESIE IN HET TEAM 11

Cohesie  Productiviteit ? Productiviteit  Cohesie + Sterker verband in kleine dan in grote groepen + Sterker verband in bestaande dan in artificiële groepen 8.4 Groepscohesie & productie 12

Het effect van de cohesie op de productie is afhankelijk van de bestaande groepsnormen. Dus interactie effect 8.4 GROEPSCOHESIE 13

Emotionele groepscohesie − groepsleden gaan graag met elkaar om en identificeren zich met de groep Instrumentele groepscohesie − besef van wederzijdse afhankelijkheid om groepsdoelstellingen te behalen → creëert gevoel van samenhorigheid 8.4 GROEPSCOHESIE 14

Belbin Deskundigheid van teamleden →niet noodzakelijk goede resultaten Evenwichtige verdeling van de rollen in een team → rollen zijn complementair 9 rollen (tabel 8.2 p. 219) Een teamrol = een verzameling van gedragingen die een bijdrage leveren aan de effectiviteit v/e team 8.5 TEAMROLLEN VAN BELBIN 15

Theorie van Belbin: − Elk lid vervult een bepaalde rol − Elk mens beschikt over één of enkele voor hem natuurlijke teamrollen − Efficiënte teams hebben behoefte aan diversiteit van teamrollen, die mekaar wederzijds aanvullen. 8.5 TEAMROLLEN VAN BELBIN 16 Interview met Belbin: Doe de test:

Effectief team heeft tevreden klanten en de leden willen bij het team blijven. Voorwaarden: − ondersteund door de organisatie − beschikt over duidelijke doelstelling − leden zijn voldoende competent − sfeer van vertrouwen in het team − goede communicatie − goed leiderschap, d.w.z. leider is coach − diversiteit van rollen 8.6 HOE ONTSTAAN EFFECTIEVE TEAMS? 17

8.7 TEAMBUILDING 18

Bedoeling: intern functioneren van teams te verbeteren. − ervaringsgericht leren staat centraal − bij voorkeur op locatie  te komen tot ‘high performance team’ 8.7 TEAMBUILDING 19

High performance team: 1.Participatief leiderschap 2.Gedeelde verantwoordelijkheid 3.Alle neuzen in dezelfde richting 4.Goede communicatie 5.Toekomstgericht 6.Focus op taken 7.Creativiteit wordt aangemoedigd 8.Snel reageren op kansen 8.7 TEAMBUILDING 20

Het antwoord is genuanceerd → − indien de oplossing eenduidig is kan de taak beter aan een individu toevertrouwd worden − indien niet duidelijk is welk de optimale oplossing is, kan het probleem beter aan een team toevertrouwd worden (bv. ontwikkeling van een nieuw model auto) In groep meer kennis en competenties Nieuwe ideeën Kritische voorstellen formuleren 8.8 DOEN TEAMS HET ALTIJD BETER DAN INDIVIDUEN? 21

Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat: − een omschrijving te geven van het begrip team − een bespreking te geven van de diverse typen teams − een kritiek te formuleren op deze indeling in teams − een vergelijking te maken tussen de eigenschappen van een team en een werkgroep; DOELSTELLINGEN 1 22

Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat: − de samenhang tussen groepscohesie en productiviteit te bespreken − de teamrollen van Belbin van commentaar te voorzien − te omschrijven wanneer we van een effectief team spreken − enkele elementen te bespreken die een rol spelen om een effectief te ontwikkelen − de mogelijkheden en beperkingen van teambuilding aan te geven. DOELSTELLINGEN 2 23

HOOFDSTUK VIII TEAMS IN ORGANISATIES 24