First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding
De visie van Rapucation Rapucation wil het onderwijs vernieuwen en zet daarin de mens centraal. Docenten zijn er niet alleen om leerlingen voor te bereiden op hun eerst volgende toets. Door kennisoverdracht én de houding die een docent aanneemt stimuleert de docent leerlingen het beste uit zichzelf te halen en op eigen benen te staan. Zo kan iedere leerling zich na het behalen van zijn of haar diploma verder ontwikkelen.
Drie pijlers van Rapucation Kennismaking Door gedeelde kwetsbaarheid ontstaat veiligheid Vriendelijke houding Met de drie hulpmiddelen van Rapucation gaat iedereen vriendelijk met elkaar om. Talentontwikkeling De leerling is eigenaar van zijn eigen kennis. Ook zonder docent gaat de leerling door met leren. De docent is trots op zijn leerlingen en de leerlingen zijn trots op zichzelf. Een belangrijk aspect hierbij zijn presentaties voor de klas of voor de hele school: de voorstelling
Voorstellen Initiator Johan ‘t Hart Projectleider Wietske Tijssen Film Will van Gemert
First ID: Kennismaking Leraren vertellen elkaar een persoonlijk verhaal tijdens een workshop. Leraren vertellen een persoonlijk verhaal aan hun klassen. Leerlingen schrijven een persoonlijk verhaal (First ID verhaal) en presenteren dit aan elkaar. Van iedere klas maakt één leerling een audio opname, net als 2 docenten. Leerlingen en kartrekkers presenteren hun verhaal bij de voorstelling.
First ID: Vriendelijke houding In de week voordat het First ID project start, krijgen docenten een workshop over de hulpmiddelen van Rapucation. De docenten beslissen samen over eventuele aanpassingen van: -Stilte teken -De drie regels -Afbeeldingen voor werkhouding (bordjes) Docenten (en de workshopleiders) werken acht weken met de deze hulpmiddelen. Na het project blijven de hulpmiddelen eigendom van de school.
First ID: Talentontwikkeling Talentontwikkeling zien we terug bij de voorstelling. Onderdelen van de voorstelling bereiden we voor bij: 1.Muziek: in 1 klap / klassenrap / percussie / lied: ‘Dit is wie ik ben’ 2.Dans: Leerlingen maken een dansshow. 3.Nederlands: audio opnames van verhalen van leerlingen en docenten 4.Nieuwe vakken sluiten zich aan?
Projectplanning
Kartrekkers opleiding? 1.Verhaal schrijven en delen met elkaar. 2.Leren werken met de hulpmiddelen. 3.Nadenken over invulling voor eigen vak.
Zijn er nog vragen?
Ritmeoefening Vak: muziekEerst klassikaal demonstreren, dan werken in duo’s. KennismakingVia de stoelendans werk je met de partner die toevallig tegenover je zit. Om de zoveel tijd gaat iedereen één stoel verzitten. Dan maak je via muziek kennis met een andere deelnemer. Vriendelijke houdingDoor praten te vervangen door mimiek en gebaren staat de les centraal. TalentontwikkelingMits goed uitgevoerd kan een leerling een expert worden op het gebied van ritme. Dit is voor het vak muziek een basisvaardigheid.
Wat heeft u zelf ervaren bij deze oefening wat betreft: Kennismaking Vriendelijke houding Talentontwikkeling
Werken aan uw eigen oefening Wij werken in duo’s. Vak?werkvorm? Kennismaking Hoe maken de leerlingen kennis met elkaar bij uw oefening? Vriendelijke houding Hoe nodigt u de leerlingen uit tot vriendelijk omgaan met elkaar? Talentontwikkeling Welk talent ontwikkelt u bij de leerlingen?