Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het 4e jaar van het VMBO op het IJburg College
Advertisements

L&B in het MBO.
Welkom op de info avond Leerjaar 2
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Taal en rekenen in het mbo
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Taal en rekenen in het mbo
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Taalontwikkeling in mbo
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
GPS Groen MBO Taal- en Rekenvaardigheid in de groene praktijk Examinering en leerlijnen in het MBO: generiek versus beroepspecifiek.
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
Nieuw Nederlands 4e editie
Informatieavond leerjaar 4
VSO Het Mozaïek Almelo.
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2014
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
NU ENGELS.
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Centraal examen en Instellingsexamens
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 22 september 2015.
1. 2 Examen leerjaar 4 Verloop lj4 Weekrooster PTA = Programma voor Toetsing en Afsluiting Examentraining Examen Data examens PTA-resultaten tot nu toe.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Voorlichting Examinering Cohort 2013 aanvullingen november 2015 Aanpassing cesuur Engels beroeps.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Beroepsgerichte instellingsexamens Nederlandse taal in het mbo NVE Congres - 17 november 2011 Andrea van Es - KCH Examens Anke Blacquière - ROC van Amsterdam.
Wet taaleis in participatiewet 24 november 2015 Taaleis Achtergrond Taal is een belangrijke voorwaarde om te kunnen participeren. “Bijstandsgerechtigden.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
De OER Planning van het traject. Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie,
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
Nederlands, Engels en rekenen mbo - actualiteit Bijeenkomst Instruct Woensdag 10 december Hilversum Alet van Leeuwen.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
De competente examencommissie: de commissie als kapitein op het examenschip Alie Kamphuis 17 november 2011.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 26 september 2016.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Examens leerjaar 4.
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
SLB – Uitleg Examens 1VIBH sept-2016.
Wat is het Europees raamwerk?
Entreeschool: samen naar een goede basis
Profiel- en keuzedelen kiezen
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Transcript van de presentatie:

Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012

Inhoud Een terugblik Wat is nieuw? Regelgeving: wat moet? Ruimte: wat mag? Vragen

Van spraakverwarring naar elkaar verstaan

Terugblik: hoe zat het ook alweer? Nieuwe Kwalificatieprofielen voor het mbo in 2004 Mét Taalcompetentieprofielen (in deel B!) Moderne vreemde talen + Nederlands Basis: Raamwerk mvt voor het mbo en Raamwerk NT2/Nederlands voor Nederlands

Terugblik: hoe zat het ook alweer? 3 van de 5 vaardigheden moeten voldoende zijn (overgangsregeling) Minimale eisen Nederlands in het kader van LL&B Daarna Referentiekader Taal en Rekenen met een Centraal Ontwikkeld Examen

Profiel voor Directiesecretaresse 4 SPREKEN Beginnend taalgebruikerA2 A1 Vaardig taalgebruikerC2 C1 LUISTEREN SCHRIJVEN LEZEN Onafhankelijk taalgebruikerB2 B1 B2 B1x xxxxx xxxxx ICT beheerder (4) Engels Gesprekken

Wat is nieuw? Vanaf 2011: een nieuwe format voor de kwalificatiedossiers: scheiding generieke en beroepsspecifieke eisen Nieuwe regelgeving: Engels verplicht op alle niveau 4 opleidingen (vanaf 2012). Dit valt onder de generieke eisen. Basis: Referentiekader mvt in het mbo

Profiel voor Directiesecretaresse 4 SPREKEN Beginnend taalgebruikerA2 A1 Vaardig taalgebruikerC2 C1 LUISTEREN SCHRIJVEN LEZEN Onafhankelijk taalgebruikerB2 B1 xxA2 xxxxx Alle kwalificaties (niveau 4) Engels, generieke eisen Gesprekken

Wat is nieuw? Nieuwe uitslagregeling voor de generieke eisen: –De uitslag moet worden uitgedrukt in een cijfer. –Een student mag voor de vakken Nederlands, rekenen en Engels één onvoldoende (ten minste een vijf) hebben.

Wat is nieuw? De beroepsspecifieke eisen voor Engels (niveau ) staan in deel C (bij de werkprocessen) In deel D staat een niveau-aanduiding voor de beroepsspecifieke eisen Engels. Dit is een streefniveau, geen exameneis.

Profiel voor Directiesecretaresse 4 SPREKEN Beginnend taalgebruikerA2 A1 Vaardig taalgebruikerC2 C1 LUISTEREN SCHRIJVEN LEZEN Onafhankelijk taalgebruikerB2 B1 xxxxx xxxxx ICT beheerder (4) Engels, beroepsspecifiek Gesprekken

Wat is nieuw? De scholen mogen zelf blijven examineren Op termijn komt er een COE voor Engels op niveau 4

Een nieuwe Handreiking Het nieuwe Referentiekader MVT Aanvulling C1 Gedetailleerde descriptoren Hoofdstukken als handreiking voor mvt- docenten: –Het Referentiekader mvt in het mbo –Wat moeten studenten kunnen? –De vormgeving van het onderwijs –Beoordeling en examinering –Bijlagen met voorbeelden en uitwerkingen

John Trim & Brian North

Regelgeving: wat moet? Een school moet onderwijs aanbieden in Engels als het een generieke of beroepsgerichte eis is. Een school moet de generieke eisen examineren. Het resultaat hiervan moet worden weergegeven in één eindcijfer. Een school moet ook de beroepsspecifieke eisen examineren, binnen de context van het beroep.

Ruimte: wat mag? Generieke eisen Engels op niveau 4 Beroepsspecifieke eisen voor alle mvt op alle niveaus wel of niet verweven?

Ruimte: wat mag? Je mag je eigen examens Engels maken Je mag examens Engels inkopen Of een combinatie van beiden Je mag je eigen beoordelingsformat ontwerpen en gebruiken (als het maar gebaseerd is op het ERK) Je mag je eigen omrekening ontwerpen en gebruiken (van niveau naar cijfer)

Ruimte: wat mag? Je mag een generiek examen voor iedereen maken. Je mag beroeps/sector specifieke examens maken Je mag dit per vaardigheid bepalen en laten verschillen.

Ruimte: wat mag? Je mag de beroepsspecifieke eisen integreren in het generieke examen Je mag aparte taalexamens maken voor de beroepsspecifieke eisen. Je mag de beoordeling van de mvt geïntegreerd laten plaatsvinden in het beroepsspecifieke examen

Integrale leerlijn (taal in vak) Cursorische leerlijn (vak in taal) Ruimte: wat mag? Beoordelen moet in lijn zijn met leren en moet gerelateerd zijn aan het Referentiekader mvt

Beroepsspecifieke eisen(taal in vak) Generieke eisen (vak in taal) Ruimte: wat mag? Beoordelen moet in lijn zijn met de eisen en moet gerelateerd zijn aan het Kwalificatiedossier

Beroepsspecifieke eisen(taal in vak) Generieke eisen (vak in taal) Ruimte: wat mag? Beoordelen moet in lijn zijn met de eisen en moet gerelateerd zijn aan het Kwalificatiedossier

Ruimte: wat mag? Voor elke keuze geldt: -Verantwoorden waarom je het zó doet -Relateren aan het Kwalificatiedossier -Relateren aan het Referentiekader mvt

Toetsing en examinering Engels Marianne Driessen Pettelaarpark 1 Postbus BP ‘s-Hertogenbosch