Internationaal ondernemen Hoofdstuk 4 Management & Organisatie in een internationale omgeving (Strategisch Management) Wat is er nodig: om het internationalisatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Gegevens/Informatie/Kennis
Marketing voor verkeerskunde
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
STRATEGISCHE PLANNING
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Customer service en planvorming
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Business Marketing Sabine Vermuyten
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Facility management en inkoop
H8: Distributie.
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Advanced Business Information Solutions
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 20 Internationale marketing
Opleiden van medewerkers
Marketingplanning en strategie
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
International Business Adviser
Het nut van Business Planning
Nike Supply Chain Management
Kennismanagement & Sociale media
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Naar een optimaal HR - beleid
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Les: Inkoop & Productmanag ement Keuzevak Marketing Groen Ondernemen Coen van Wetering NazorgSpecificerenSelecterenContracterenBestellenBewaken.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Internationale marketing
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Indeling van hoofdstuk 2
Internationale marketing
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Internationalisering
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Internationale handel
Differentiatie en Specialisatie
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Internationaal ondernemen Hoofdstuk 4 Management & Organisatie in een internationale omgeving (Strategisch Management) Wat is er nodig: om het internationalisatie proces binnen het bedrijf, succesvol vorm te geven?

'Nederland laat miljarden liggen in Turkije‘ http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/internationaal-ondernemen/nieuws/2012/04/18/video-in-turkije-liggen-handels-kansen.html

Hoofdstuk 4 bestaat uit volgende zes paragrafen: §4.1 Internationaliseren (het betreden van de Buitenlandse Markt) §4.2 Strategisch Management (Lange Termijn) §4.3 Value Chain Analyse (Waardeketen van Porter) §4.4 Strategische Planning §4.5 Interne Organisatie §4.6 Human Resource Management

4.1. Internationaliseren (het betreden van de Buitenlandse Markt) Valkuilen (1): Het zelf-referentie-criterium (ZRC) Hogere Kosten en risico’s Interne organisatie aanpassen en meer controle Lange aanloopperiode © 2012 Noordhoff: Internationaal ondernemen

aanpassingen producten Meer werkkapitaal nodig 4.1. Internationaliseren (het betreden van de Buitenlandse Markt) Valkuilen (2): Vlagvoorkeur aanpassingen producten Meer werkkapitaal nodig punctualiteit van betalen © 2012 Noordhoff: Internationaal ondernemen

4.2 Strategisch Management Stap 1: Visie, missie, waarden; Stap 2: Swot en groeimotoren; Stap 3: Strategisch doelen formuleren; Stap 4: Tactische plannen maken; Stap 5: Evaluatie en controle. © 2012 Noordhoff: Internationaal ondernemen

Swot en groeimotoren © 2012 Noordhoff: Internationaal ondernemen

4.3 Value Chain Analyse (VCA) (Waardeketen van Porter) bron: (De Graaff, mei 2008) Scriptie ‘de Vakbond van de 21e eeuw’.

4.3 Value Chain Analyse (Waardeketen van Porter) Onderste Helft = Primaire Activiteiten *Activiteiten direct gerelateerd aan het voortbrengen van product en dienst: 1.Inkomende (Ingaande) logistiek: ontvangst, opslag en interne distributie van grondstoffen 2. Productie (Operaties): mutatie grondstof naar eindproduct 3. Uitgaande logistiek: verpakking, opslag en distributie van het eindproduct 4. Marketing & Verkoop: aanbieden, aanprijzen en verkopen van het eindproduct 5. Service: ondersteuning, nazorg ten behoeve van klant © 2012 Noordhoff: Internationaal ondernemen

4.3 Value Chain Analyse (Waardeketen van Porter) Bovenste Helft = Ondersteunende Activiteiten *Activiteiten gelinkt aan primair proces maar indirect gerelateerd aan het voortbrengen van producten en diensten: 1. Infrastructuur van bedrijf: beheer zoals algemeen-, financieel management en planning en logistiek 2. Personeelsbeleid (Managen ‘menselijk’ kapitaal is HRM-gedachte) werving, selectie en ontwikkeling van medewerkers 3. Technologieontwikkeling: onderhoud benodigde technologie en bijbehorende procedures 4. Inkoopmanagement (Verwerving): Inkoop grondstoffen en benodigde producten en diensten © 2012 Noordhoff: Internationaal ondernemen

4.3 Value Chain Analyse (Waardeketen van Porter) Marge ($) is verschil tussen: * Totale Kosten van Primaire- en Ondersteunende Activiteiten * Totale Waarde van de Organisatie Essentie van de VCA: * Analyse levert inzicht per activiteit in meerwaarde t.o.v. concurrentie (meerwaarde vs. kosten) * Naar aanleiding van meerwaarde, focussen op die activiteiten die optimalisatie behoeven © 2012 Noordhoff: Internationaal ondernemen

4.3 Value Chain Analyse (Waardeketen van Porter) Differentieel voordeel 1.Product Differentiatie (onderscheidend vermogen qua Product) : * kwaliteit van het product * snelheid van levering * het ontwerp * service 2. Prijs Differentiatie (onderscheidend vermogen qua Prijs): * productie in lagelonenlanden zodat kostprijs laag is 3. Product Positioneren * voordelen van het product moeten voor de klant; - waarneembaar; - communiceerbaar; - acceptabel zijn Deze voordelen bij positioneren zijn te typeren als ‘klant moet zich kunnen identificeren met en middels een product’. (Going ‘Double Dutch’. bron: www.sheven.co.uk) © 2012 Noordhoff: Internationaal ondernemen

4.4 Strategische Planning Geeft het bedrijf een indruk wat het in grote lijnen te doen staat. Operationele planning: korte termijnplanning, gedetailleerd Voordelen Schept voldoende tijd om kennis te verwerven over een buitenlandse markt Kan leiden tot een bewustwordingsproces binnen het bedrijf. Kan leiden tot het selecteren van aantrekkelijke buitenlandse markten. Kan leiden tot het selecteren van de beste lokale partners. Nadelen Kost tijd Verlengt de beslistermijn © 2012 Noordhoff: Internationaal ondernemen

Het organiseren van het bedrijf, 4.5 Interne Organisatie Het organiseren van het bedrijf, met als doel dat de mensen hun taken kunnen vervullen. 4 werkniveau’s Productgericht Marktgericht eenvoudig Marktgericht complex Marktgericht absoluut © 2012 Noordhoff: Internationaal ondernemen

Werkniveau’s: Productgericht Directie Product 1 Product 2 Product 3 buitenland Management heeft verkoop- of productgeoriënteerde manier van denken Kenmerken: Mensen maken gezamenlijk bepaalde producten door het verrichten van fysieke werkzaamheden en door taakverdeling Doen weinig aan planning Reactief beleid (op verzoek van buitenlandse vraag wordt geleverd) Internationaleactiviteiten alleen indien direct naast de deur Productiecapaciteit benutten, niet uitbreiden Organisatiestructuur per product/productgroep © 2012 Noordhoff: Internationaal ondernemen

Werkniveau’s: Marktgericht eenvoudig Management heeft marktgerichte manier van denken Kenmerken: Men beseft dat het voor omzetgroei verstandig is om niet dezelfde producten of diensten te leveren als in thuisland maar met oog voor o.a. verschil in cultuur, gewoontes, behoeften, politiek en distributie. Door een decentrale aanpak per Internationale Markt richten lokale buitenlandse vestiging. Vestigingen creëren eigen marketingplan (SBU=Strategische Business Unit) Door Moedermaatschappij opgestelde richtlijnen worden gevolgd © 2012 Noordhoff: Internationaal ondernemen

Werkniveau’s: Marktgericht complex Directie Product 1 Ned Product 2 Ned Internationaal Vestiging 1 Vestiging 2 Management denkt professioneel en complex Kenmerken: Specialistische werkzaamheden (technisch, hooggeschoold) vragen systematische marktgerichte proactieve benadering van de buitenlandse markten. Per land marketingstrategie Besef dat er zowel verschillen als overeenkomsten tussen diverse buitenlandse markten zijn Met gestandaardiseerde producten inspelen op de behoeften en wensen van de markten Organisatiestructuur per buitenlandse markt © 2012 Noordhoff: Internationaal ondernemen

Raad van bestuur USA Europa Azie Werkniveau : Marktgericht absoluut . Emoties, gevoelens, omgeving en omstandigheden hebben weinig invloed hebben op berekeningen en resultaten. Raad van bestuur USA Europa Azie . Kenmerken: Medewerkers zijn wereldwijd inzetbaar Medewerkers kunnen zich volledig aanpassen aan andere cultuur Medewerkers kunnen op absoluut niveau werken Organisatiestructuur gelijkt op die van een Multinational Veel aandacht voor mondiale strategische planning Streven naar marktleiderschap (top 5) © 2012 Noordhoff: Internationaal ondernemen

4.6 Human Resource Management

4.6 Human Resource Management Etnocentrisch -Organisatie van het bedrijf ligt vooral bij de top in het thuisland. Het bedrijf 1 op 1 kopiëren naar het buitenland. Het buitenland kan niet aan personeelsvoorwaarden voldoen van het bedrijf. © 2012 Noordhoff: Internationaal ondernemen

4.6 Human Resource Management Polycentrisch -Lokale managers Aangepast op lokale ondernemingsklimaat risico van verlies controle op buitenlandse onderneming

4.6 Human Resource Management Geocentrisch Erg duur De beste man op de beste plek

4.6 Human Resource Management Absoluut werk Professioneel werk Sociaal werk Familiewerk © 2012 Noordhoff: Internationaal ondernemen

4.6 Human Resource Management Inkoper Area manager Import- exportmanager Internationaal adviseur Medewerker bij een internationaal bedrijf © 2012 Noordhoff: Internationaal ondernemen