Diabetesrevalidatie UMCG

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Concept, niet verspreiden
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Metamorfose door vernieuwing van inzicht
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Omschrijving zelfmanagement
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Workshop OGW in de klas..
Hogescholen in Dialoog
Tinka van Vuuren Nederlands Congres Volksgezondheid 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
CPN 6 oktober 2011 Marianne Volleberg GZ/ neuropsycholoog
Meer bewegen via internet 28 juni 2011 – OU Open Kennisavond Denise Peels Stijn Friederichs.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Waarom insuline-therapie door de huisarts?
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Sombere patiënten. Mevrouw Aalders VG: Mevrouw Aalders, 79, coxartrose, DM II met retinopathie. Zelfbewuste vrouw. Komt zelden. Na dood man 2005 in aanleunwoning.
Handboek voor mantelzorgers
Deel anders, mijn organisatie
5 manieren van praten over de dood
Visie & Strategie.
Beweegprogramma voor mensen met DIABETES MELLITUS TYPE II
Voorlichtingsavond Diabetes mellitus type 2
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Gespreksvaardigheden
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Jolanda Hensbergen Diabetesverpleegkundige VUmc Diabetescentrum Pieken en dalen: grip op de bloedglucoseregulatie.
DOELSTELLINGEN Zaterdag 3 Oktober 2015 Jan Bosman – Psycholoog Elan Groepspraktijk Daphne Surink – Psychologe Elan Groepspraktijk An De Meyer – Diëtiste.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider zorg onder eigen regie.
Project ondervoeding Projectgroep: Anja Dekker, Berry van Kats, Yvonne den Ouden, Marleen de Bruin.
Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider Groningen ‘Zorg onder eigen regie’, een samenwerkingsproject tussen drie Zorgbelang- organisaties.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
1+1=3 Workshop op zaterdag 11 oktober 2014 Door Richard Makkinga en Sanne Schenkkan.
- Koolhydraatratio - Insulinegevoeligheid bij Flexibele insulinetherapie SPIEGELAVOND 2016 DOOR KITTY DEN DULK – DIABETESVERPLEEGKUNDIGE.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Grondhouding Attitude
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Rol van de diëtist bij de behandeling van diabetes.
Karin Verschoor & Jeannette Verhoeven
Duurzame inzetbaarheid
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Duurzame inzetbaarheid
Gesprekstechnieken Les 5.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Parkinson en vermoeidheid
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Grondhouding Attitude
Workshop weerbaarheid 12 april 2018
Goede voorbeelden uit de praktijk
Coaching.
Ondervoeding op de kaart
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Diabetesrevalidatie UMCG Madelein Schotman, verpleegkundig consulent diabetes Heike Mesch, gezondheidszorgpsycholoog Diabetesrevalidatie 2 november 2006

Sleutelen aan de regie

Diabetesrevalidatie

Doelgroep Richt zich op mensen met diabetes die ondanks intensieve diabeteszorg toch problemen blijven ondervinden

Diabetes Recht en verantwoordelijkheid om zelf beslissingen te nemen Zelfmanagement is hoeksteen van de behandeling Zelfmanagement vaardigheden kun je leren

Empowerment Sterker maken van: Het vermogen tot handelen Het vertrouwen in eigen handelen

Wat heb je hier voor nodig Kennis Vaardigheden - oefenen met zelfregulatie - oefenen met sportsituaties - communicatie - omgang sociale situaties - grenzen stellen naar omgeving

Doelen Patiënt bepaalt zijn eigen doelen Patiënt bepaalt zijn eigen prioriteiten

Regie in eigen hand

Regie in eigen hand - een voorbeeld uit de praktijk - Vertaling van zelfmanagement en empowerment naar de praktijk Heike Mesch, GZ-psycholoog, diabetesrevalidatie

Casus: mevrouw Bij 4x dd. Insuline sinds 4 jaar HbA1c = 8.3% Regulatieschommelingen die belemmerend zijn voor werk Eet regelmatig bij Gewicht neemt gestaag toe. Voelt zich niet fit Vrouw 28 jaar Verpleegkundige Een fictieve casus Mw. wil haar regulatie verbeteren en denkt dat ze daarvoor meer kennis nodig heeft. Haar internist vindt dat ze nodig moet afvallen.

Diabetesrevalidatie Ze komt na de intake door DVK en arts in ons groepsbehandelingsprogramma De basismodule

Basismodule Bewustwording Problemen en doelen inventariseren Aandacht voor belemmeringen, motivatie, belastbaarheid Basiskennis en vaardigheden ‘up-to-date’ brengen Plan van aanpak maken (hoe bereik ik mijn doelen?)

“Kunnen, durven, willen”: Patiënten zelf verantwoordelijkheid geven

Belemmeringen Kunnen Willen Durven Kennis Vaardigheden Bereidheid Steun Draagkracht vs draaglast Willen Bereidheid Prioriteiten/keuzes Levensfase Durven Loslaten van het oude vertrouwde Inschatting van de consequenties Vertrouwen in eigen kunnen

Actieplan Hoofddoelstelling Belemmeringen (kunnen-durven-willen) Subdoelen (gekoppeld aan belemmeringen) Hulpbronnen (in jezelf/thuis) Hulpbronnen (professioneel, bv. Diabetesrevalidatie) Concrete stappen: Ik ga doen We begeleiden mensen om hun eigen keuzes te maken en daar hun prioriteiten te stellen Soms kan dat zelfs betekenen dat iemand na de basismodule stopt met de behandeling omdat hij of zij nu niet in de omstandigheden verkeert

“Kunnen, durven, willen” Voorbeeld van mevrouw Bij: te weinig kennis over wisselwerking koolhydraten-insuline te weinig kennis over de eigen hyposymptomen Durven: angst voor hypo’s angst voor bewegen bang voor oordeel anderen – collega’s Willen: geen prioriteit geven aan diabetes, geen tijd nemen niet op lichaam willen letten – als maar doorgaan Kunnen Durven In eerste instantie dacht mevrouw dat het alleen een kennis probleem was Maar gaandeweg de behandeling kwam ze er achter dat accepatie en hypo-angst een grotere rolspeelden Willen

Actieplan mw. Bij Hoofddoelstelling Betere regulatie Belemmeringen (kunnen-durven-willen) Kennis Hypoangst Bang voor reacties collega’s Geen prioriteit geven aan diabetes (acceptatie?) Subdoelen (gekoppeld aan belemmeringen) Meer kennis Hypo-angst verminderen Beter voor mezelf opkomen op werk acceptatie We begeleiden mensen om hun eigen keuzes te maken en daar hun prioriteiten te stellen Soms kan dat zelfs betekenen dat iemand na de basismodule stopt met de behandeling omdat hij of zij nu niet in de omstandigheden verkeert

Actieplan (vervolg) Hulpbronnen (in jezelf, thuis) humor partner Hulpbronnen (bv. Diabetesrevalidatie) Vervolgmodule Concrete stappen Registreren (2x p.w. 7-pts curve) Tijdens het werk 3 x p. dag extra pauze van 5 minuten nemen (aandacht voor lichaam) Gesprek aangaan met collega’s Gesprekken met diabetesverpleegkundige en diëtiste over koolhydraten en insuline afstemming Zoals u gezien heeft, heeft mevrouw de keuze gemaakt om op afvallen geen doel te formuleren Ervan uitgaande dat patiënten zelf beslissingen nemen en moeten nemen over hun behandeling, is deze behandeling erop gericht patiënten capaciteiten te leren die ervoor nodig zijn om weloverwogen keuzen te maken. Naast de klassieke doelen van educatie, moeten patiënten vertrouwen in het eigen kunnen krijgen en strategieën ontwikkelen om weloverwogen keuzes te maken

Schrijven eigen ontslagbrief Ontslag informatie  Ik heb de volgende behandelvormen gevolgd: Ο Basismodule & Vervolgmodule   Doelen die ik behaald heb:….. Doelen die ik( nog) niet behaald heb:…… Mijn belemmeringen hierin zijn:……. Ik ga hiermee verder en heb nodig:……. Ik ga doen(concrete stappen):……. Ik maak zelf een afspraak bij:……… We zijn maar een tussenstation en we hopen dat iemand voldoende is uitgerust om zijn weg te vervolgen en de geleerde mee te nemen naar zijn reguliere zorgverleners.

empowerment zelfmanagement

Bedankt voor uw aandacht! www.centrumvoorrevalidatie-umcg.nl