Diabetesrevalidatie UMCG Madelein Schotman, verpleegkundig consulent diabetes Heike Mesch, gezondheidszorgpsycholoog Diabetesrevalidatie 2 november 2006
Sleutelen aan de regie
Diabetesrevalidatie
Doelgroep Richt zich op mensen met diabetes die ondanks intensieve diabeteszorg toch problemen blijven ondervinden
Diabetes Recht en verantwoordelijkheid om zelf beslissingen te nemen Zelfmanagement is hoeksteen van de behandeling Zelfmanagement vaardigheden kun je leren
Empowerment Sterker maken van: Het vermogen tot handelen Het vertrouwen in eigen handelen
Wat heb je hier voor nodig Kennis Vaardigheden - oefenen met zelfregulatie - oefenen met sportsituaties - communicatie - omgang sociale situaties - grenzen stellen naar omgeving
Doelen Patiënt bepaalt zijn eigen doelen Patiënt bepaalt zijn eigen prioriteiten
Regie in eigen hand
Regie in eigen hand - een voorbeeld uit de praktijk - Vertaling van zelfmanagement en empowerment naar de praktijk Heike Mesch, GZ-psycholoog, diabetesrevalidatie
Casus: mevrouw Bij 4x dd. Insuline sinds 4 jaar HbA1c = 8.3% Regulatieschommelingen die belemmerend zijn voor werk Eet regelmatig bij Gewicht neemt gestaag toe. Voelt zich niet fit Vrouw 28 jaar Verpleegkundige Een fictieve casus Mw. wil haar regulatie verbeteren en denkt dat ze daarvoor meer kennis nodig heeft. Haar internist vindt dat ze nodig moet afvallen.
Diabetesrevalidatie Ze komt na de intake door DVK en arts in ons groepsbehandelingsprogramma De basismodule
Basismodule Bewustwording Problemen en doelen inventariseren Aandacht voor belemmeringen, motivatie, belastbaarheid Basiskennis en vaardigheden ‘up-to-date’ brengen Plan van aanpak maken (hoe bereik ik mijn doelen?)
“Kunnen, durven, willen”: Patiënten zelf verantwoordelijkheid geven
Belemmeringen Kunnen Willen Durven Kennis Vaardigheden Bereidheid Steun Draagkracht vs draaglast Willen Bereidheid Prioriteiten/keuzes Levensfase Durven Loslaten van het oude vertrouwde Inschatting van de consequenties Vertrouwen in eigen kunnen
Actieplan Hoofddoelstelling Belemmeringen (kunnen-durven-willen) Subdoelen (gekoppeld aan belemmeringen) Hulpbronnen (in jezelf/thuis) Hulpbronnen (professioneel, bv. Diabetesrevalidatie) Concrete stappen: Ik ga doen We begeleiden mensen om hun eigen keuzes te maken en daar hun prioriteiten te stellen Soms kan dat zelfs betekenen dat iemand na de basismodule stopt met de behandeling omdat hij of zij nu niet in de omstandigheden verkeert
“Kunnen, durven, willen” Voorbeeld van mevrouw Bij: te weinig kennis over wisselwerking koolhydraten-insuline te weinig kennis over de eigen hyposymptomen Durven: angst voor hypo’s angst voor bewegen bang voor oordeel anderen – collega’s Willen: geen prioriteit geven aan diabetes, geen tijd nemen niet op lichaam willen letten – als maar doorgaan Kunnen Durven In eerste instantie dacht mevrouw dat het alleen een kennis probleem was Maar gaandeweg de behandeling kwam ze er achter dat accepatie en hypo-angst een grotere rolspeelden Willen
Actieplan mw. Bij Hoofddoelstelling Betere regulatie Belemmeringen (kunnen-durven-willen) Kennis Hypoangst Bang voor reacties collega’s Geen prioriteit geven aan diabetes (acceptatie?) Subdoelen (gekoppeld aan belemmeringen) Meer kennis Hypo-angst verminderen Beter voor mezelf opkomen op werk acceptatie We begeleiden mensen om hun eigen keuzes te maken en daar hun prioriteiten te stellen Soms kan dat zelfs betekenen dat iemand na de basismodule stopt met de behandeling omdat hij of zij nu niet in de omstandigheden verkeert
Actieplan (vervolg) Hulpbronnen (in jezelf, thuis) humor partner Hulpbronnen (bv. Diabetesrevalidatie) Vervolgmodule Concrete stappen Registreren (2x p.w. 7-pts curve) Tijdens het werk 3 x p. dag extra pauze van 5 minuten nemen (aandacht voor lichaam) Gesprek aangaan met collega’s Gesprekken met diabetesverpleegkundige en diëtiste over koolhydraten en insuline afstemming Zoals u gezien heeft, heeft mevrouw de keuze gemaakt om op afvallen geen doel te formuleren Ervan uitgaande dat patiënten zelf beslissingen nemen en moeten nemen over hun behandeling, is deze behandeling erop gericht patiënten capaciteiten te leren die ervoor nodig zijn om weloverwogen keuzen te maken. Naast de klassieke doelen van educatie, moeten patiënten vertrouwen in het eigen kunnen krijgen en strategieën ontwikkelen om weloverwogen keuzes te maken
Schrijven eigen ontslagbrief Ontslag informatie Ik heb de volgende behandelvormen gevolgd: Ο Basismodule & Vervolgmodule Doelen die ik behaald heb:….. Doelen die ik( nog) niet behaald heb:…… Mijn belemmeringen hierin zijn:……. Ik ga hiermee verder en heb nodig:……. Ik ga doen(concrete stappen):……. Ik maak zelf een afspraak bij:……… We zijn maar een tussenstation en we hopen dat iemand voldoende is uitgerust om zijn weg te vervolgen en de geleerde mee te nemen naar zijn reguliere zorgverleners.
empowerment zelfmanagement
Bedankt voor uw aandacht! www.centrumvoorrevalidatie-umcg.nl