De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Social Media met boswachters Het geheim achter het succes Jeffrey van Heck Adviseur Online Marketing & Social Media.
Advertisements

Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
Arteveldehogeschool Office management
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Michael Elbers – Webcare Troonswisseling Webcare Luisteren, Vertellen & Gesprek Michael Elbers Communitymanager Troonswisseling / Koninginnnedag 2013.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Wouter Mennen & Paul van Ulft
 Facebook pagina (219 likes)  Hyves pagina  LinkedIn  Twitter (1617 volgers)  Youtube.
(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank
I like UNICEF Eefje Arts. Cijfers Facebook Wereldwijd: 1,23 miljard maandelijks actief Nederland: 9 miljoen accounts UNICEF Nederland ruim fans.
Digitale samenwerking Hummelo (digitaal dorpsplein) Harold Pelgrom Jan Klein Kranenburg Hummelo, 3 juni 2013.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Henriëtte Sperling, 12 december 2014
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Social media presentatie
Kennismanagement & Sociale media
Inge Jansen – CDM3a. Afbakening op basis van social media concepting  Doelgroep: Nederlandse studenten  Leuke kortingen, acties, aanbiedingen en wedstrijden.
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Eindpresentatie Digital Marketing Sneeuwliefhebber Jacky Aerts, Jolijn Akkerman, Isabella Elzinga.
DMK – week 2.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
CBS als kennispartner Digitale dagen Welkom bij de laatste digitale dag 2.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Special. Startpagina Profiel.
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
Team Communicatie 6 enthousiaste vrijwilligers Eind 2012 gestart Persvoorlichting, sociale media, evenementen, Kampong TV, interne communicatie, evenementen.
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Campagne taalvaardigheid
Campagne-middelen Hoe in te zetten? Yvonne Polman Relatiemanager.
Campagneplan Fiets Telweek 2017
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Sociale media inzetten
Analyse Analyseren van sociale media
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
Progressief universalisme
TRADITIONELE MEDIA TRADITIONELE MEDIA
Hoe bereiken we jongeren?
Markconsultatiedag 29 november
Innovation platform ISLE
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
TRADITIONELE MEDIA TRADITIONELE MEDIA
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Zet je club op de kaart!.
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Marketing in sociale media
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

De bibliotheek van de toekomst met Social CRM

In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie uitdagingen heeft de bibliotheek? Welke middelen, traditioneel en nieuw, zijn er?

Bibliotheek van de toekomst: Maatschappelijk georiënteerd

Bibliotheek van de toekomst: ‘Nieuwe’ doelgroepen

De bibliotheek van de toekomst: Programmeren, samenwerken, faciliteren

Wat is het bereik en effect van de Bibliotheek? Leden Bezoekers Cursisten Laaggeletterden Vrijwilligers En meer….

Welke traditionele middelen? Front-office medewerkers Posters Flyers Schermen Mond-mond reclame Nieuwsbrief Bestaande gebruikers Bestaande diensten In de bibliotheek

Welke middelen liever niet? Call centers (koud bellen) Colportage Flyeren Posten TV Radio Billboards

Welke nieuwe middelen? Website partners Google SEA SEO Digitale nieuwsbrief Sociale media Nieuwe gebruikers Nieuwe diensten Nieuwe kanalen, buiten eigen bereik

Nieuwe competenties van de bibliotheek Vrijwilligers Community’s Bezoekers / deelnemers Netwerken en relaties Netwerk management Community management Relatie management Nieuwe competenties: Partnerschappen Social CRM CRM

Dus… De bibliotheek van de toekomst: Heeft een uitdaging om nieuwe relaties op te bouwen en te onderhouden Heeft een uitdaging om samen te werken (intern en extern) Heeft een uitdaging om efficiënt en effectief te werken: Meten is weten

Waarom inzet van sociale media? Sociale media worden door de meeste mensen in Nederland gebruikt Veel Bibliotheken zijn al actief op sociale media – Kleinschalig – Vooral voor zenden en interactie met bestaande volgers Geen media inkoop nodig (wel mogelijk)

Vragen rondom ‘nieuwe’ doelgroepen en sociale media? Hoe bereiken we nieuwe vrijwilligers voor ons digilab? Hoe brengen we onze nieuwe cursusaanbod onder de aandacht? Wat wordt er over de bibliotheek gezegd op sociale media, en is dit positief of negatief? Hoe beantwoorden/verwijzen we (individuele) vragen over zorg en welzijn uit ons werkgebied? Wat speelt er rond vluchtelingen in een gemeente waar noodopvang is?

Waarom dit project? Bibliotheken zijn allemaal actief op sociale media – Maar hoe zit het met het bereik? – Wat zijn de resultaten? – Hoe kom je een stap verder? BiSC ondersteunt o.a. innovatie en ICT – Hoe komen we tot de infrastructuur van de toekomst? Koninklijke Bibliotheek faciliteert geen social media tools – Hoe kunnen we snel starten, leren en doorontwikkelen?

Door Malou vd Vleuten Wat is social CRM? Met welke doelstellingen gebruiken organisaties dit? Wat kan Coosto hierin betekenen? – Webcare [printscreen] – Monitoring [printscreen] – Dashboard [printscreen] – Stats en rapportages [printscreen] Pilot – Nulmeting (obv data vanaf 2009) – Implementatie – Evaluatie

1. Monitoren Social Media (Twitter, Facebook, Instagram etc.) Nieuws (reacties) Fora Blogs Video

Monitoren van Bezoekers en gebruikers Lokale initiatieven waarop ingehaakt kan worden Thema’s: Lezen, onderwijs, debat, zorg, welzijn etc.

2. Profileren: Via verschillende sociale platformen Activiteiten Activiteiten van ketenpartners Weetjes Etc…

3. Engagement Hoe groter de interactie, hoe groter de betrokkenheid Reactief: Beantwoorden van vragen Proactief: Dialoog op gang brengen

4. Meten Aantal eigen posts Aantal reacties Engagement rate (verhouding tussen posts en reacties) Likes Volgers Impressies Aantal unieke auteurs Bronnen Activiteit/aantal berichten over de bibliotheken Etc..

COOSTO 1 tool voor 3 toepassingen: Monitoring Webcare Publishing Van data naar informatie, naar analyse Miljoenen berichten per dag bronnen openbare bronnen Archief vanaf januari 2009 Real-time